YLE teki hyvän työn. Hissukseen näitä suomalaisiakin umpisolmuja saadaan availtua. Koskakohan tuovat isosti esiin sen, että poliisivoimissakin voi olla aika hankala työskennellä avoimesti seksuaalivähemmistöön kuuluvana.
Taitaa vaan olla niin että syyttävä sormi osuu vähän väärään puuhun... Tuskinpa Puolustusvoimatkaan kykenee millään teoillaan muuttamaan sellaisia asenteita jotka yhteiskunnassa on vallalla.
En nyt enää jaksaa henkilöhistoriaani esitellä. Siellä se jossain arkistojen kätköissä on...
Mutta. Puolustusvoimat on hyvä työpaikka. Heteroille ja ei-heteroille.
Moni muukin on ihan hyvä työpaikka niin heterolle kuin ei-heterollekin. Silti niissä(kin) työpaikoissa se yksi osa persoonastaan on syytä pitää piilossa.
Meillä täällä Suomessa on tämä vaikeneminen omista asioista kovin yleistä, niinpä puolustusvoimat tahi poliisikaan ei meikäläisittäin ole niin paljon keskimääräistä nuiva-asenteisempi paikka. Monissa työpaikoissa ei tavata olla niin hyvää pataa koko työyhteisön kanssa, että esim. perheasioista juuri puhuttaisiin. Toisten mielestä sellainen ei työympyröihin kuulu.
Minulle työpaikka on myös sosiaalinen ympäristö, enkä viihdy työpaikassa, jossa joutuisin miettimään sitä, että kuinka avoin voin olla ja kenelle. Ei ainakaan minulle riittäisi, että olen uskoutunut jollekin.
Minkä lisäksi asenne kantahenkilökuntaan kuuluvaan homoon voi olla erilainen kuin siihen perusasevelvollistykinruokaan. Kantahenkilökunnassa voi varmaankin olla Pete, joka sattuu olemaan homo, kun taas perussotilas olisi homo, jonka nimi on Pete. Iso ero.
Ruotsalaisten kritiikki Suomen armeijan homofobisuudesta on levinnyt laajalle ainakin saksankielisiin uutissivustoihin. Tässä esimerkkinä itävaltalainen sivusto, joka kertoo asian sellaisena kuin YLEn uutiset sen kertoivat. http://www.gayboy.at/news/11669