Siemensyöksy ilo eturauhaselle (juttukommentit)

Tällainen täsmätutkimus on hyvä. Toisaalta se jättää vastaamatta kysymyksiin, mitkä muut ovat hyviä/huonoja eturauhaselle ja miten siemensyöksy vaikuttaa muuten terveyteen. Nämä kysymykset ovat tärkeitä kokonaisuuden ymmärtämisen kannalta. Kokonaisuus taas näyttää varmaankin erilaiselta eri ihmisten osalta ja eri tilanteissa.
Runsaalla itsetyydytyksellä voi siis hoitaa eturauhastaan. Miten runsas itsetyydytys muuten vaikuttaa esim. kokonaisterveystilaan? Runsas itsetyydytys ei siis tämän tutkimuksen pohjalta ole välttämättä koko terveyden kannalta hyvä (joskin ei huonokaan - ilman tutkimusta).
Martinin ajatukseen runsaasta runkkauksesta vastakysymys, että missä raja kulkee runsaan ja ei-runsaan välillä?

Näkisin asian niin, että kyllä oma kroppa kertoo mikä on liikaa ja se on hyvin yksilöllistä. Jos alkaa tulla nirhamia tai hiertymiä, vika voi olla myös liukastuksen puutteesta. Apteekista tai seksikaupoista saa liukuvoiteita. Sairaanhoidon puolella suosikki näyttää olevan KY, jota olen saanut jopa kurkkuuni vatsantähystyksen yhteydessä, muista paikoista puhumattakaan. ;-) Tavallinen ihon kosteusvoide voi olla hyvä ja KY:tä halvempi ratkaisu ja iholle taatusti ystävällinen. Erilaisilla voiteilla ja luukasteilla saa erilaisen tuntuman.

Kuulun ikäluokkaan, jonka puritaanit saivat uskomaan itsetyydytyksen vahingollisuuteen. Todellisuudessa ainoa vahingollinen seikka on syyllisyydentunto, josta pitäisi ehdottomasti päästä eroon. Olen olettanut nykynuorten olevan siitä vapaita. Se ei pidäkään paikkaansa. Noista samoista syyllisyydentunnoista olen kuullut usealta nuorelta.

Laajentaisin keskustelun otsikkoa: "Siemensyöksy ilo eturauhaselle, koko kropalle ja mielelle".

Gay.com on julistanut Englantiin Kansallisen Itsetyydytyksen Kuukauden. Samassa yhteydessä verkkolehti tekee laajan kyselytutkimuksen homomiehille, lesbonaisille, heteromiehille ja heteronaisille. Sivustolta löytyy myös tekstiä itsetyydytyksen hienouksista. Kuvallista aineistoa pitää hakea muualta.

http://www.gay.com/news/roundups/package.html?sernum=6556&navpath=/channels/health/sexuality/
Mielestäni esittämäsi otsikon laajennus olisi hyvä(, mikäli tutkimuskin vastaisi sitä). Avain kysymykseesi lienee tässä. Tuskin on absoluuttista vastausta "runsaaseen"/"ei-runsaaseen". En voisi myöskään ajatella pohtivani teemaa vain ruumiillisesta näkökulmasta.
Mitä tähän runkkaamisen runsauteen tulee, olen itse todennut, että mies on siitä hauska systeemi, että sitä suorin sanoin sanottuna pissattaa keskimäärin muutaman tunnin välein, paskattaa keskimäärin kerran vuorokaudessa ja spermattaa keskimäärin kerran kolmessa päivässä. Ja jotkut homomiehet tekevät tästä viimeisimmän tarpeen tyydytyksestään toisilleen sosiaalisen tapahtuman kaiken maailman dark roomeineen ja glory holeineen. Eli aika yksinkertaisesta asiasta on kyse.
  • 5 / 21
  • kesäpoika
  • 5.5.2008 19:44
Eturauhasongelmat ovat elintasosairauksia. Ne johtuvat vääristä ruokatottumuksista. Varmaan on totta, että juuri ne väärien ruokatottumusten vuoksi elimistöön kerääntyvät kuonat kertyvät eturauhaseen ja että siemensyöksy voi niitä sieltä poistaa. Eturauhasen kannalta olisi parasta välttää myrkkyjä, ei pelkästään pyrkiä poistamaan niitä.

Sillä ei varmaan oo väliä, että millä keinolla ne spegut saadaan liikkeelle, ei siihen aina omia käsiä tarvi. Mä en oo koskaan oikein oppinut koko masturboinnin ideaa. Ehkä se johtuu sairastamisesta siinä iässä, jolloin se taito yleensä opitaan, tai sitten jostain muusta.

Seksuaalisuuteen liittyvät häpeän tunteet ei varmaan oo pelkästään kulttuurillisia. Juuri niiden häpeän tunteiden vuoksi seksuaalisuus on kovin yksityistä kasvavalla ihmisellä, ja siksi esim. seksuaalinen väkivalta siinä iässä niin rajut jäljet jättävää. Esimurrosikäisten ei vielä kuulu jakaa seksuaalisuuttaan muiden ihmisten kanssa. Sen kuuluu olla silloin hyvin, hyvin yksityistä, salattua, omaa ja muiden edessä noloa. Ja muiden seksuaalisuus esimurrosikäisen silmissä noloa ja ällöttävää. Kun noloilu lakkaa, alkaa oikea seksielämä ja seksuaalinen aikuisuus. Eikä sen tarvi sillon esimurrosikäisenä alkaa.
kesäpoika kirjoitti: "Eturauhasongelmat ovat elintasosairauksia. Ne johtuvat vääristä ruokatottumuksista."

Käsitykseni mukaan eturauhasongelmiin eivät asiantuntijat ole löytäneet vielä kunnollista selitystä. Eturauhassyövälle on arveltu syyksi ympäristömyrkkyjä tai -kemikaaleja. Pitävää näyttöä ei tietääkseni ole. Ei osata selittää tämän syöpätyypin nopeaa lisääntymistä. Väestön ikääntyminen ja diagnostiikan tarkentuminen ei sitä yksin selitä.

kesäpoika kirjoitti: " Mä en oo koskaan oikein oppinut koko masturboinnin ideaa."

Pienenä vihjeenä, että Ranneliikkeestä varmasti löytyisi innokkaita perehdyttäjiä. ;-)
Syöpäsairaudet on yleisesti elintasosairauksia, kun todennäköisyys sairastua nousee mitä kauemmin elää...joten maissa joissa keskimääräinen elinikä on suurempi, myös syövät ovat todennäköisempiä.
Ja eturauhanen on ilmeisesti aika herkkä, on ollut juttua että ruumiinavausten yhteydessä on havaittu hyvinkin suurella osalla miehistä eturauhaskasvaimia...suurella osalla niistä ei tule ongelmia. Mutta on kuitenkin huomioitava ongelma esim. pohdittaessa tehokkaampia syöpäseulontoja väestölle, silloin haaviin tarttuu myös enemmän nitä vaarattomampia eturauhastapauksia, ja kun syöpien hoito ei ole mitenkään terveyttä kohottava tapahtuma niin saavutettu hyöty voikin jäädä miinuksen puolelle...

Niin, siitä oli myös juttua että miksi nimenomaan masturbointi on hyvä juttu: seksissä jonkun toisen kanssa mahdollisuus mm. saada sukupuolitauti, joista osa ilmeisesti kohottaa riskiä saada eturauhassyöpä, joten tilastollisesti masturbointi on hyvä juttu, sekstailussa saavutettu hyöty menee ristiin mahdollisten haittojen kanssa.
  • 8 / 21
  • kesäpoika
  • 6.5.2008 12:08
http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=hoi11060#s4

En tarkoittanut elintasosairaudella vain millikanin esittämää korkeamman eliniän aiheuttamaa riskiä sairastua syöpään, vaan suoraa yhteyttä ruuan ja eturauhasongelmien välillä, samaan tapaan kuin tupakoinnin ja keuhkosyövän välinen yhteys. Olen lukenut siitä useammastakin lähteestä, mutta nyt ne ei tietenkään muistu mieleen. Tuossa linkissä on eriteltynä eri elintarvikkeiden ja ainesosien vaikutuksia eturauhassyövän riskiin. Tietenkin muitakin altistavia tekijöitä voi olla, eivät kaikki keuhkosyövätkään kehity tupakoiville.

Kiinteässä parisuhteessa ei tautiriskiä ole, vaikka eturauhasen tyhjennykset hoidettaisiinkin kimpassa. :) Toimiva parisuhde on ilo eturauhaselle.

Joissain eturauhasongelmissa muuten eturauhasen hieronta helpottaa oireita. Siinä terveydellinen peruste pebaseksille. Homot ovat eturauhasasioissa selvästi edelläkävijöitä. :D

Juhani, kyllä mä teknisesti ja tietopuolisesti hallitsen masturboinnin abc:n, en oo koskaan ollut kovin kaino utelemaan kumppaneilta, ystäviltä ja tuttavilta asioista, jotka mietityttää, ja Shere Hite -raporttikin on luettu oikein ajatuksella. Ei sille vaan voi mitään, jos se ei omalla kohdalla kolahda. Toisen ihmisen iho ja tuoksu voi kolahtaa niin että käsin kosketus on tarpeetonta, mutta yksin ei vaan kolise.

Tänään tulee muuten neloselta 4D masturboinnista klo: 22.00.
Eturauhastulehdusta hoidettiin aikoinaan myös eturauhasta hieromalla. Olen kysellyt lääkäreiltä, että miksi sitä ei Suomessa enää tehdä. Vastauksena on, että selvää näyttöä toimenpiteen parantavasta vaikutuksesta ei ole. Oma arveluni on, että se voi olla lääkärille myös kiusallista, jos hieronta päättyy erektioon ja orgasmiin tms. Virossa menetelmää käytetään eturauhastulehduksen hoitoon.

Toinen seikka, johon kukaan ei ole kiinnittänyt ainakaan minun tieteni huomiota. Jospa henkilöllä onkin tietämättään eturauhassyöpä ja sellaista eturauhasta hierotaan? Veikkaan, mutta en tiedä: hieronta saattaa kiihdyttää syöpää. Oma epätieteellinen suositukseni on, että henkilön iän ollessa yli 50 vuotta, eturauhashierontaa ei pitäisi ottaa, ellei PSA-arvoa ole mitattu. Anaaliyhdyntä on eri juttu.
Siemenneste on suurelta osin eturauhasen tuottamaa eritettä. Eturauhanen varastoi tuottamansa nesteen ja varastojen säännöllinen tyhjentäminen on hyvästä. Varastorakkuloissa happanevat eritteet aikaansaavat todennäköisestii oksidatiivista stressiä ja tulehdusreaktioita ja sitä kautta solumuutoksia.

Eturauhashieronta on placebon veroinen hoito krooniseen eturauhastulehdukseen. Jotkut yksityislääkärit tätä "hoitoa" edelleen antavat. Akuutissa, bakteerin aiheuttamassa eturauhastulehduksessa hierontaa ei tule käyttää, koska siitä voi seurata verenmyrkytys. Syövälle hieronta on yhtä tehosta/tehotonta kuin muutkin placebo-hoidot. Nykykäsityksen mukaan syöpä ei leviä tai häviä hieromalla. Kroonista eturauhastulehdusta esiintyy enemmän ns. takakireillä miehillä ja mahdollisesti liian harvat siemensyösyt ovat osatekijänä eturauhastulehduksen synnyssä.
Kesäp.: "Esimurrosikäisten ei vielä kuulu jakaa seksuaalisuuttaan muiden ihmisten kanssa." Siis nimen omaan onanointiin ja fantasiointiin tulisi nuoria kannustaa, oppii vaarattomasti tuntemaan itsensä ennen pariseksielämän aloitusta. Näin koulun terveyskasvatuksessa on kait meneteltykin?

Olikohan alkuperäisessä tutkimuksessa onnistuttu erottamaan korrelaatio syy/seuraus suhteesta. Niillä, jotka eivät masturboi, voi olla muutakin yhteistä. Esimerkiksi aikanaan todettiin, että piipun polttajien kuolleisuus on pienempi kuin tupakoimattomien, mikä ei tietystä tarkoita sen terveellisyyttä.
tomppa100 kirjoitti: "Nykykäsityksen mukaan syöpä ei leviä tai häviä hieromalla."

Keskustelin fysioterapeutin kanssa syövistä. Hän kertoi heidän koulutuksessaan annetusta ohjeesta, että jos henkilöllä on diagnostisoitu syöpä, esimerkiksi mitään hierontaa ei pidä lainkaan antaa, kuin vasta hoitojen jälkeen.
Eturauhasen omatoimiseen hierontaan on olemassa siihen suunniteltuja anustappeja, jotka toimivat ilman käsiä pelkän sulkijalihaksen voimin. Esimerkiksi Anerosin tuotteet:

http://www.aneros.com/default.php

Onkohan kellään kokemuksia tällaisesta välineestä? On nimittäin käynyt mielessäni sellaisen hankinta.
Krister, mä tarkoitin sen kohdan kommentisi Juhanin mietteeseen siitä, että miksiköhän nuoret nykyäänkin tuntee häpeää runkkauksesta. Luulen, että seksuaalisuus vain on sellaisessa vaiheessa siinä iässä, että negatiivisetkin tunteet pitää käydä läpi, niin kuin murrosiässä niitä käydään ja opitaan hallitsemaan.

Syöpäkasvaimissa on erityisen paljon verisuonia. Hierontakielto varmaan liittyy sen aiheuttamaan verenkierron paranemiseen.

Eturauhastulehdus on todella kivulias vaiva. Tulehtuneen eturauhasen hieronta ei varmaankan tunnu kovin kivalta. Jos se tuntuu kivalta, on kiva tunne varmasti nolompaa potilaalle kuin lääkärille. :)
Tuota, minkä Kristerkin otti esille, tarkoitin yllä. Tutkimus on yritys yhdistää korrelaatio ja syy-seuraus -suhteet. Ilmeisesti ei-riittävästi-masturboivien miesten siemennesteen varastoituminen ei ole hyvä asia. Tosin tutkimuksessa itsessään tutkittiin miesten, joilla oli eturauhasyöpä ja joilla ei ollut eturauhassyöpää, seksitapoja. Tekstistä näyttäisi kuitenkin myös ilmenevän, että kemiallinen vaikutus on ollut selvää.
Nelosen 4D-ohjelma Masturbaation ABC oli saanut väärän nimen. Ohjelma kertoi kahdesta runkkumaratonista Rapakon eri puolilla. Kunnollista asiaa oli vain siteeksi.
Vastaa hyvin Nelosen ohjelmalinjaa ns. "dokumenttien" suhteen. Ennakkoaavistukseni piti siis kutinsa ja ohitin onneksi ohjelman aiempien ällistyttävän huonojen kokemusten perusteella.
Minä puolestani en tavallaan pettynyt lainkaan tähän nelosen dokumenttiin, kun olin lukenut sen ennakkoesittelyn. Petyin kyllä sumeutettuihin vehkeiden kuviin ;-)

Hämmästytti tämä aasialaistaustainen Taolais-uskontoinen kaveri, joka kyllä mielellään vemputtaa itselleen orgasmeja, mutta estää siemensyöksyt painelemalla välilihan kautta paikkojaan oikeista kohdista. Uskonto kuulemma estää siemensyöksyt, mutta tällä tekniikalla pystyy nauttimaan orgastisista lihassupistuksista. Että sellainen tapaus tällä kertaa. Mitenkähän mahtaa tämän miehen eturauhanen pullistella, jos hänen siemensyöksyttömyytensä pitkällä aikavälillä yleensä ottaen pitää paikkansa?

Hilpeyttä sen sijaan herätti se toinen kaveri, joka ei kerta kaikkiaan pysty olemaan tumputtamatta edes kaupungilla nähdessään jotain kiihottavaa. Niinpä tämä käy merkkaamassa reviirinsä lyhtytolppiin ja porttigongeihin kuin koira konsanaan. Tosin virtsan sijaan siemenillään...
Mäkin olin lukenut ohjelmatiedot ennen katsomista, eikä aihe siksi yllättänyt. Ja 4D:n kyseenalaisen laadunkin tiesin etukäteen. Päätin katsoa silti. Mua häiritsi ohjelman sisällössä se, että jos tarkoitus oli tehdä masturboinnista hyvä ja iloinen asia, niin miksi ihmeessä (!!!!) siitä kilpailtiin?
Katsoin minäkin osan Nelosen dokumentista, puolivahingossa. Yövyin silloin hotellissa ja nautin pitkästä aikaa siitä, että televisiosta näkyi muutakin kuin lumisadetta. Sääli vain, että siihen aikaan ei tullut mitään parempaa ohjelmaa.

Minusta oli vähän omituista harrastaa tuollaista maratonia, kun ainakin osalta siihen osallistujista meni kuitenkin hepistä iho rikki ja he tylsistyivät muutenkin muutaman tunnin jälkeen, mikä lienee melko ymmärrettävää. Tylsistyin myös itse dokkaria katsoessani. Siemensyöksyjä ei näkynyt, joten se hyöty jäi kai osallistujilta saamatta, mutta toimi se ohjelma katsojalle jonkinlaisena unilääkkeen korvikkeena. Hyöty kai sekin.
Ei siinä runkkumaratonissa varsinaisesti kilpailtu. Ainakaan tosissaan. Toki se, joka pisimpään jaksoi vemputella, voitti. Joku täky kuitenkin piti olla, jotta tilaisuuteen saatiin pituutta. Varsinaista kilpailua tuli lähinnä siitä, että osallistujat keräsivät kadulla lahjoituksia jonkin sortin haastetta vastaan. Osallistujan piti voittaa tämä haaste maratonissa. Tärkeintä oli kuitenkin kerätä rahaa seksologien palveluiden rahoittamiseksi.

Ja varsinaisesta vemputuksesta järjestäjät nimenomaan sanoivat, että pelkät masturbointiin viittaavat kevyet hyväilytkin lasketaan eikä ole tarkoitus suinkaan vetää otsa kurtussa nahkaa rakoille.