Sairausleima coming-out -prosessissa (juttukommentit)

  • 1 / 4
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 7.12.2008 8:49
Suomessa tietooni ei ole tullut, että tähän periaatteeseen olisi vedottu eheytysterapioiden yhteydessä. Puolustusvoimilla tietääkseni on edelleen omassa sairausluokituksessaan käytössä diagnoosi "itseä häiritsevä homoseksuaalisuus". Sillä on kenties haluttu helpottaa palveluksesta vapauttamista. Tätä periaatetta en ole tarkistanut.
  • 2 / 4
  • deli
  • 7.12.2008 15:19
JuhaniV kirjoitti: "Suomessa tietooni ei ole tullut, että tähän periaatteeseen olisi vedottu eheytysterapioiden yhteydessä. Puolustusvoimilla tietääkseni on edelleen omassa sairausluokituksessaan käytössä diagnoosi "itseä häiritsevä homoseksuaalisuus". Sillä on kenties haluttu helpottaa palveluksesta vapauttamista. Tätä periaatetta en ole tarkistanut."

Juhani, olen eri mieltä. Ihmisiä ei liene mitenkään pakkoeheytetty tms., mutta koko eheyttämisideologia lepää tämän "itseä haittaavan orientaation" ajatuksen päällä.

Jos itseä ei haittaa, ei ole mitään eheytettävää, eikö? Toisaalta meillä saa psykiatrista hoitoa suht hyvin, jos tarvitsee, myös sellainen homo, jolla on vaikeuksia hyväksyä homoutensa. Oleellinen juttu on, että eheyttäjien mielestä ei saisi mukauttaa hyväksymään itsensä homona, vaan juuri näitä ihmisiä pitäisi hoitaa eheyttämällä.

Suomalaisessa terveydenhuollossa ei perinteisesti katsota hyvällä mitään vaihtoehtoilijoita, vaan ainoastaan ammattimainen hoito on "hyvää" ja "luotettavaa". Ammattilaisia taas sitovat kaikenlaiset käypähoito-ohjeet. Mielenterveyden alalla ollaan ehkä vähemmän eksakteja, kuin muussa sairauksien hoidossa, mutta epriaate on sama.

Tästä seuraa, että eheyttämiselle ei jää oikein mitään sijaa, ellei se ole osa virallista hoitoa. Siksi epäammatillinen eheytysterapia koittaa sellaiseksi vakuuttautua ja näitä oppeja markkinoida. Tehdessään sen maallikkojen keskuudessa se ei tule saamaan helposti virallista hyväksyntää. Siksi Suomessa on monia muita maita suurempi vaara, että eheytteleminen jää kokonaan valvonnan ja oikeudellisen sääntelyn ulkopuolelle, ellei sitä sisällytetä ns. puoskarilakiin.
  • 3 / 4
  • sleepygay
  • 7.12.2008 19:37
Minä olen sanonut tätä jo aiemminkin. Mielestäni pitäisi olla _ehdottoman_ kiellettyä kaikenmaailman aslanien hyökätä omasta identiteetistään epävarmojen kimppuun, koska sillä saadaan aikaan vain vahinkoa. Ja minusta eheytyksen pitäisi tarkoittaa sitä, että autetaan ihmistä olemaan oma itsensä. Ei työnnetä suuntaan eikä toiseen, vaan autetaan ymmärtämän asiat itse. Jos ryhdytään johonkin virsi/rukous/Raamatulla päähän "terapiaan" aiheutetaan vain enemmän vahinkoa. Isensä kieltäminen ei tee kenellekään hyvää. Samoin pitäisi kaikki tällaisten ihmisten hoitoon osallistuvien omata sellaisia ominaisuuksia, että ei anna omien ennakkoluulojen vaikuttaa työskentelyyn. Muistaakseni joskus täällä ranneliikkeessä joku kertoi, että joku psykologi/psykiatri oli ohjaillut tämäntyyppisessä tilanteessa.
  • 4 / 4
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 7.12.2008 21:07
Deli, tärkeä pointti. Juuri noinhan se menee.

Minä en ottanut kantaa siihen, onko armeijan sairausluokituksen määrittely tarpeellinen tai ei.

Aikanaan tuosta tiedosta kiusaannuin. Ajattelin ja olen edelleen sitä mieltä, että yleisen sairausluokituksen pitäisi kattaa myös armeijan vastaava. Poikkeamia ei ainakaan tässä kohdin tarvittaisi, ehkei muuallakaan. Kun en ole aihealueen asiantuntija, kantani arvo on keveä.