Valle ja IS: ´Homotauti olikin kaikkien sairaus´ (juttukommentit)

  • 1 / 7
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 29.10.2007 21:45
Kuten kaikissa asioissa, totuuksia on yleensä useita riippuen näkijästä, kokijasta ja näkökulmasta. Epidemian puhkeamisen aikaan minulla ei ollut niin laajaa näköalaa kuin Ollilla.

Haluan tuoda keskusteluun yhden toisenlaisen näkökulman, joka ei millään tavoin ota kantaa esimerkiksi Ollin omalla sivustollaan taikka edellisessä viestissä esittämiin ajatuksiin.

Osallistuin verrokkina tms. Vallen tutkimuksiin useana vuotena. Minulla ei ole tuohon tutkimukseen osallistujana mitään erityistä huomautettavaa. Kaikki meni mielestäni juuri niin kuin pitikin. Olin vain tyytyväinen, että terveyttäni seurattiin todella tarkasti ja raportoitiin neljä kertaa vuodessa usean vuoden ajan. Kaikki tutkittiin kiireestä kantapäähän. Verta otettiin monta putkiloa. Se neulalla tökkiminen oli ehkä ainoa hiukan epämiellyttävä juttu. Itselleni myönteinen asia oli psykologisen tutkimuksen tulos. Olin vuosikaudet toistanut, että minulla oli Euroopan kurjin nimimuisti. Kun psykologi kävi läpi tulokset, hän totesi muistini normaaliksi. Sen jälkeen aloin muistaa nimiä heti aikaisempaa paljon paremmin.

Jos tikulla kaivelee, niin pari seikkaa olisi voinut mennä toisin.
Magneettikuvaus keskeytyi heti alkuunsa klaustrofobiani vuoksi. Kuvat saatiin myöhemmin hieman epätarkemmalla menetelmällä.
Spermanäytteen anto oli lähinnä tragikoominen. Kun ilman minkäänlaista inspiraatiota syntynyt tulos pullossa lähestyin naispuolista sairaanhoitajaa, hän voimakas inhon ilme naamallaan osoitti kaapin päällä olevaa telinettä, käskien pistämään pulloni sinne. Tilanne oli hassu.

Valle oli joka tapaamisella ystävällinen ja kiinnostunut asioistani myös ohitse tutkimuksen teemojen.
  • 2 / 7
  • Jukka
  • 29.10.2007 23:20
JuhaniV kirjoitti: "Valle oli joka tapaamisella ystävällinen ja kiinnostunut asioistani myös ohitse tutkimuksen teemojen."

Kuuluiko kiinnostuksiin esim. se kuka ketäkin tapaa ja ketkä liikkuvat yhdessä?
  • 4 / 7
  • vaeltaja2006
  • 30.10.2007 15:51
Myös Spiegel-lehti kertoo aidsista
=====

Aidsia oli jo 70-luvulla


Aids löydettiin vasta 1980-luvun alussa, mutta vanhojen verinäytteiden avulla on jo selvitetty, että aidsia oli jo 1970-luvulla ja virus tuli USAhan Haitista paljon aikaisemmin kuin on luultu. Jo epidemian alkuaikoina vuonna 19843 oli jo huomattu, että sairastuneiden joukossa oli yli 20 haitilaista. Arizonan yliopistossa on tutkittu viiden haitilaisen aids-potilaan veriä vuosilta 1982 ja 1983, ja tällä tavoin on konstruoitu malli siitä, miten aids tuli Afrikasta ja Haiti toimi väliasemana.

Sairauden epäillään siirtyneen Keski-Afrikassa 19330-luvulla eläimestä ihmiseen. Vanhin löydetty HIV-infektio on vuodelta 1959 Kongosta. Geenitutkimuksilla tutkijat selvittivät, että virus tuli Haitiin 1966 ja USAhan ensi kerran vuonna 1969. Jotkut tutkijat ovat aikaisemmin väittäneet, että virus tuli USAsta Haitiin. Amerikkaan levinnyt virus, alatyyppi B on lähtöisin yhdestä tapauksesta. Haitissa viruksella on enemmän variaatiota kuin muualla Afrikan ulkopuolella. Se viittaa siihen ,että virus oli ensin Haitissa. Spiegel-lehden artikkelissa on kuva, jossa on kaksi mallia: Ensin USA:ssa/Ensin Haitissa
http://www.spiegel.de/wissenschaft/mensch/0,1518,grossbild-1005469-514205,00.html

USAssa virus sai levitä rauhassa 13 vuotta, ennen kuin se löydettiin.
=====

Sisätautilääkäripäivillä 30.11.2007 on esitelmä: HIV - lääketieteen uskomaton menestystarina (dosentti Matti Ristola)
  • 5 / 7
  • Napalmia
  • 30.10.2007 21:02
Kuinka hyvin afrikkalainen mies ottaa turvaseksivalistuksen vastaan ja sen, että ei saisi olla avioliiton ulkopuolisia seksisuhteita ilman kondomia?

Olin jo yli 10 vuotta sitä mieltä, että HIV- virus on ollut Afrikassa ennestään eikä mikään ilmesty tyhjästä. Varmaan sitä on ollut siellä aina.
  • 6 / 7
  • Napalmia
  • 30.10.2007 21:12
Jos hiv virus on ollut jo 70-luvulla, niin se saattaisi johtua 60-luvun nuorisoliikehdinnästä huumesekoiluineen ja vapaan seksin aikakautena, mikä mahdollisti sen leviämisen. Silloin alettiin puhua homoista ( uusi seksuaalisuus, kuten David Bowie kertoi ). Homoliike syntyi.