Terminologia-skeidaa

• 1 / 4
  • human
  • 18.2.2016 3:21
Mediassa vääristellään yhä tavan takaa "homoiksi" ihan muitakin kuin homoja.
Homoskenenä puhutaan jutuista, missä on ei-homoja drageja/transuja/bissejä

Esim. Yle :llä http://areena.yle.fi/1-2881710

Miksi mediassa yhä jatketaan tuota skeidaa, puhua kaikista seksuaalivähemmistöistä "homoina"?
Iso kiitos vinkistä. Olisi kiinnostava näkökulma mennyt muuten ohi.

Minusta tuossa dokkarissa nimenomaan ei puhuttu kaikista seksuaalisen ja sukupuolisen moninaisuuden ilmiöistä "homona", vaan tuotiin esiin sitä, miten monella tapaa voi sukupuolisuuteen ja seksuaalisuuteen liittyvät kirjot nähdä.

"Tyger tutkii: Homo vai hetero?" on ketsottavana maaliskuun puoliväliin asti Areenassa.

Dokkarin esittelyteksti: "Onko kukaan sataprosenttisesti hetero, entä ovatko tytöt uteliaampia seksin suhteen kuin pojat? Tyger Drew-Honey tutustuu seksibileisiin, Brightonin vilkkaaseen homoskeneen ja haastaa myös oman seksuaalisuutensa."
Katsoin tuon ohjelman eilen ja hyvä, että sen linkki tuli nyt tännekin esiin.

Minusta itse ohjelmassa ei juurikaan niputettu "kaikkea homo-nimen alle", vaan pikemminkin pohdittiin sitä kuinka valtavan suuri variaatio seksuaalisuuksista ja identiteeteistä löytyy.

Jonkinlaista niputtamista on kyllä tuossa suomenkielisessä nimessä "Homo vai hetero?", mutta otsikoissa usein vedetään mutkia suoriksi. Jokin muu otsikko voisi kyllä olla parempi, varsinkin kun homo-hetero -linja oli ohjelmassa jonkinlaisessa sivuosassa.

Aika hyvin tässä pyöritettiin ja tutkailtiin identiteetin ja kiinnostuksen kohteita. Esim. Brooke osoitti hyvin, että identiteettiä on vaikea määritellä ja sen löytäminenkin voi olla aikamoinen taival kuljettavaksi.

Ohjelmassa minua lähinnä ihmetytti se, että kun lopussa Tyger pukeutuu dragiin, niin onko se todella hänen "sisäinen minänsä" vaiko vain ohjelmaideaan sopiva näytöspala. Jotenkin minulle jäi olo, että ei Tyger oikeasti ole viehtynyt dragissä olemiseen, vaikka "sisäisestä minästä" tuossa puhuttiinkin, vaan kyse oli jonkinlaisesta ohjelmaan sopivasta loppuhuipennuksesta. No, kokeilla voi (liki) kaikkea ainakin kerran :D
  • 4 / 4
  • Pete
  • 19.2.2016 10:30
"No, kokeilla voi (liki) kaikkea ainakin kerran :D"

Paitsi nekrofiliaa ja tanhuamista. Sama muuten myös englanniksi "except necrophilia and morris dancing".