Antti Holma liian gay Tom of Finlandiksi?

Ylioppilaslehden sivuilla näyttelijä Antti Holma kirjoittaa "Haluan olla hetero" ( http://ylioppilaslehti.fi/2015/04/haluan-olla-hetero/ ). Holma kertoo käyneensä Tom of Finland -elokuvan koekuvauksissa - ja saaneensa palautetta siitä, että on "gay" ja se "tulee vähän läpi". Holma kertoo ihmetelleensä sitä, missä eleissä ylimääräinen homous näkyi. "Ohjaaja kertoi, ettei Tomista mitenkään voinut tietää, että hän on gay", Holma kirjoittaa.

- Hänen seksuaalista suuntautumistaan ei voinut erottaa ulkoisen olemuksen perusteella, jos ajatellaan tällaisia kliseitä, joilla kulttuurissamme usein kuvataan homoseksuaaleja, väittää tulevan Tom of Finland -elokuvan ohjaaja Dome Karukoski MTV3:n verkkosivuilla ( http://www.mtv.fi/viihde/elokuvat/artikkeli/antti-holma-ylioppilaslehdessa-olin-liian-homo-tom-of-finlandiksi/4985202 ).

Minua tuo Karukosken käsitys ihmetyttää. Se vähä, mitä olen nähnyt tai kuullut jo edesmennyttä Touko Laaksosta (tallenteilta), niin homotutkani ulvoo ja vilkuttaa punaista - ja varsin kaikenkattavasti. Minusta vaikkapa Jari Sillanpää on vähemmän "homomainen". Tässä lienee kuitenkin (minunkin) muistettava, että itse kukin kiinnitämme huomiota henkilöiden eri yksityiskohtiin heitä arvioidessamme. Olen joskus todennut, että oma homotutkani ei toimi itseäni merkittävästi nuorempien kohdalla, mutta vanhempien kohdalla tutkani vaikuttaa erehtymättömämmältä. Kaiketi osaan tulkita vanhempien henkilöiden olemusta paremmin tuon asian suhteen?

- Miksi en voi olla perusserkku? Perusserkun häpeästä punehtuvat posket maalaisivat takuulla kätketyn rakkauden valkokankaalle monin verroin tehokkaammin kuin minun itsetyytyväinen gay-naamani. Liian homo Tom of Finlandiksi? Sehän on käytännössä sama asia kuin olla liian nuori sikiöksi, kirjoittaa Holma.

Kolumnissaan Holma käsittelee samalla "jokaisella suomalaisella olevan perusserkun" kautta mahdollisuuksia omiin elämänvalintoihin. Tällaisen perusserkun elämää varten kaikki on Holman mukaan rakennettu valmiiksi eräänlaiseksi liukumäeksi, kun taas keskiverrosta poikkeavalle on tarjolla rikkinäinen kiipeilyteline. Toisaalta kiipeilytelineessä on vapaa heteromiehiä vainoavasta kilpailusta kunniasta ja johtajuudesta. Voi [miehenä] vaikka mennä farkkuhameessa televisioon.

Minä taas mietin, että on lopulta ihmisestä itsestään kiinni, kuinka paljon on mahdollisuuksia irrottautua tuosta liukumäestä, vaikka kuinka olisi perusserkku. Vaan onko kumminkaan?
  • 2 / 6
  • human
  • 18.5.2015 13:34
Holma nyt on vähän liian trans, eli sitä aitoa homo-miehekkyyttähän tuosta toki uupuu.
Holmahan on toitottanut olevansa (kait) gay, mutta silti hän yleensä esiintyy vain transuna.

Mutta eikös Tom of Finlandin töissä ollut joissakin myös nais-hahmoja ja ehkä jopa trans-hahmoja, niin Holmahan voisi näytellä niitä.
  • 3 / 6
  • Didact
  • 18.5.2015 14:29
En ymmärrä miten se, että Holma on näytellyt naishahmoja tekee hänestä liian "transun" vai oliko tuo Humanin viesti ironiaa? Holman hahmot ovat ainakin vahvaa ironiaa ja viestii hyvästä itsetunnosta. Holma ei tosiaankaan ole mielestäni mitenkään stereotyyppinen tapaus, eikä mielestäni rooliensa ulkopuolella yritä esittää mitään muuta kuin on.
Sinällään hyvä kuulla, että Tom of Finland -elokuva(t) ilmeisesti etenevät, jos kun niihin ihan castausta on haettu.
Niistä on muuten oltu aika hissun kissun, että on ihan pelännyt niiden jo kuolleen kasaan.

Mutta Tom of Finland -leffaan ei tosiaankaan minkään sortin epä-homomaiset naisellisuudet kuulu, kun semmoisia ei Tompan töissäkään ole.
Eli hyvä että siitä pidetään kiinni ja ToF-aitous säilyy.

Muutenkin todella hyvä, ettei meitä homo- tai heteromiehiä pakoteta, vaadita sortumaan ja lokeroitumaan mihinkään sukupuolettomaan transubisseily-pakkopullaan, mitä jotkut tahot umpimielisesti tuntuvat liki vaativan. Tansubisset olkoot sitä itteään, ihan itse - se kun ei ole muiden juttu laisinkaan. Ei kaikkien tarvitse, eikä pidä pakottautua transubisseilyyn, täysin epäaidosti, vaan moninaisuus on parasta.
Täysin hölmöä ja umpimielistä yrittää pakottaa meitä kaikkia johonkin rikkinäiseen transubi-liukumäkeen.
Eihän sen, että homomiehet ja heteromiehet ovat ihan miehiä, pitäisi rajoittaa tai haitata transubissejen elämää mitenkään, he olkoot itse sellaisia kuin luonnostaan vain he ovat. Niille, jotka uskottelevat että sukupuolisuus on muka jokin ongelma tai uhka, niin heidän pakkomielteisesti vaatimansa sukupuolettomuus tai sukupuolivaihtelu olisi vain pelkästään ojasta allikkoon sortumista.

Sitäpaitsi esim. Holman harrastama transu-komiikka vain toistaa vanhoja transu-kliseitä ja naisille nauramista (tai veilä typerämpää se, jos hän valehtelee niitä muka homo-jutuiksi ja toitottaa niitä kliseitä ). -Miksi Holma ei uskalla tai kykene tekemään karikatyyri-parodiaa, komiikkaa, huumoria ihan heteromiehestä, eli ihan mies-parodiaa? Pitääkö yhä komiikan olla vain naisilla, naisellisuudella, transuilla tai jopa muka naisellisiksi valehdelluilla homoilla kliseistettyä? Eli sitä iänikuista samaa, mitä on valittu naurukohteiksi. Eikös Holmalla riittänyt kykyä olla vaikkapa jääkiekkopelaaja-homoMies ja tehdä parodiaa siitä pukukoppi-tms-maailmasta? Ja loistava tilaisuushan olisi ollut olla perus-persu, Putouksessakin, lähettelemässä helluntailaisena juoppona kikkelikuviaan tai facebookaamassa ex-kd:läisenä aviomiehenä muiile naisille seksiehdotuksia ja ja metsästämässä lastensa ikäisiä muita lapsia seksimielessä ja saarnaamassa samalla siitä, miten muka homot ja sateenkaariperheet uhkaavat yhteiskuntamoraalia ja avioperhe-onnea ; )

Onkos Holma muuten homomies, oikeasti? Jotkuthan naisista(kin) kiinnostuneet tai naisenaolemisesta kiinnostuneet yhä valehtelevat olevansa homoja.
  • 5 / 6
  • SaintJudy
  • 18.5.2015 16:39
Hassua sinänsä kun katsoo Touko Laaksosen privaattikuvia, esimerkiksi soittamassa pianoa.
Kovin gay hän näyttää olleen saanan varhaisemmassa muodossa, vaikka hänen kerrotaan vierastaneen aikalaistensa tapoja ja seuraa.

Huma: Miesten parodioiminen oli Krista Kososen heiniä.