Naiset miesten puvussa, miksi?

Täällä valvotaan ja mietitään - miksi naiset pukeutuvat miesten vaatteisiin, pukuun ja solmioon? Mitä naiset haluavat sillä viestittää?

Se näyttää minusta kivalta, nainen miehen puvussa - en tiedä miksi? Miksi se on minusta jopa kiihottavaa? Ja - jos minä pukeutuisin pukuun ja krakaan, mietin - (en ole sitä vielä kokeillut) - niin, sekin ajatuksena vaikuttaa kiihottavalta. Miksi? :-0
Mulla on taas ihan toisin päin.

En kyllä välitä meikkauksesta tai hameista, mutta en myöskään pistäis päälleni solmiota! Ei myöskään innosta ajatus naisesta miehen puvussa. Tämä ei tosin varmaankaan johdu siitä, että se on miesten puku, vaan siitä tulee niin virallinen/hieno tunne...

Hmm.. hetken mietittyä puku ehkä menis, mutta kravattia vieroksun.
  • 3 / 33
  • Jacqueline.N.
  • 7.2.2005 4:36
Jotenkin minulla sotii mielessä vastaan se että jos nainen viehättyy naisesta eikä miehestä niin MIKSI siihen välin pitää kumminkin sotkea jotain miesmäistä?:-D

No joitain se kiinnostaa ja ihan hyvä jos joku siitä saa iloa elämäänsä. Minua viehättää henkilökohtaisesti enemmän kumminkin tyttömäisyys/naisellisuus^^
Naisellinen nainen puvussa tai asepuvussa viestittää rajojen rikkomisesta... Olla yhtä aikaa kaunis naisellinen nainen ja kovassa miehisessä osassa... Se on seksikästä mutta en välttämättä haluaisi naisekseni sellaista naista... Tosin enemmän riippuu luonteesta, mutta kiihottaa kyllä nahdä naispoliisi sinisessä virkapuvussa, NAM !!!
Minulle ei ole vielä selvinnyt, että kun nainen pukeutuu miesten pukuun ja solmioon onko kysymyksessä sama asia kuin mies naisen esim. mekossa? Onko naisen kohdalla kysymys stransvetismistä?
  • 6 / 33
  • Jacqueline.N.
  • 12.2.2005 23:29
Niin..siis minä en pukeutuisi tosissani pukuun ja solmioon koska koen ehdottomasti olevani tyttö/nainen. Sen sijaan poliisin virkapukuun tai armeijahaalareihin pukeutuminen ei tuottaisi ongelmia koska ne ovat neutraaleja vaikkakin huomiota herättäviä:-D

Minua tavallaan viehättää naisessa se, että hän pystyy asettumaan myös rajumpaan asemaan, mutta hän on silti nainen. En pidä negatiivisena sitä, että joku nainen tykkää olla "mies", mutta jotenkin koen sen tavallaan ristiriitaiseksi, koska jos hän on liikaa "mies" niin silloin en voisi ainakaan luullakseni ihastua siihen, koska haluan oikeasti _naisen_, en "miestä". Enkä väitä, että miesten vaatteisiin pukeutuvat naiset ovat sen enempää miehiä kuin tyttömäisesti pukeutuvat miehet naisia, sukupuolihan on mikä on ellei itse tosissaan koe olevansa eri kuin omaa sukupuolta. Eli koska en viehäty miehistä millään muotoa ja jos nainen muistuttaa liikaa miestä niin silloin se olisi melkein sama kuin jos olisi miehen kanssa vaikkei olisikaan biologisesti mies. Joku toinen sitten taas viehättyy juuri sellaisesta.

Onko täällä joku/joitain, jotka pitävät solmiopukeutumisesta? Olisi mielenkiintoista kuulla teidän kokemuksistanne^^
Jacqueline.N.,

Minusta ainakin on mukavaa, ihanaa, vihdyttävää, ja kaikkea mahdollista (kiihottavaakin) katsellessani naisia jotka ovat pukeutuneet pukuun tai sit jos on pukeutunut sporttisesti, sotilaallisesti, muihin uniformuihin, iltapukuun, smart casual, nahkaan, muoviin, kumiin melkein mihin vain kunhan se on sen ihmisen juttu ja se viihtyy ja nauttii siitä miten itseään haluaa pukeutumisellaan tuoda esiin. Sisältö ratkaisee mut pukeutuminen herättää mielenkiinnon omalta osaltaan aina joskus.

Kia
Jacqueline N:lle

aikaisemmin käytin välillä kravattia ja hmm..kyllähän se jotenkin kivalta tuntui. miksi? vaikea sanoa, jos se sopi muuten asuun niin tuli varmaan jotenkin viimeistellympi olo? olen kai suht naisellinen, meikkaan jne, mutta mekko ei kyllä mene päälle. oliko se kravatin käyttö sitten jotain sisäistä maskuliinisuutta, mene ja tiedä. mutta tytöt kyllä tykkäsi:)
  • 9 / 33
  • Jacqueline.N.
  • 15.2.2005 0:04
No en minäkään mekkoihin yleensä tykkää pukeutua..Enkä mitenkään äärettömän naisellisesti muutenkaan, mutta silti tyttömäisemmin kuin miesmäisemmin:D

Makuja on sitten monta. Minua viehättää enemmän Willow/Tara-meininki..
Joillekkin naisille sopii toisille ei. Niille joille sopii....ovat TOSI sexyjä ;) Ennemmän sellainen nainen minuun ainakin vetoaa, kuin kukkamekossa ja pitkissä hiuksissaan hyppelehtivä neitonen. Naisessa pitää olla charmia.
Siiri kirjoitti: "Minulle ei ole vielä selvinnyt, että kun nainen pukeutuu miesten pukuun ja solmioon onko kysymyksessä sama asia kuin mies naisen esim. mekossa? Onko naisen kohdalla kysymys transvetismistä?"

Taitaa vähän riippua siitä miten sen itse kukin kokee. Nainenkin siis voi ihan hyvin olla transvestiitti, jos sitä tarkoitit. Mutta ei se että nainen pukeutuu miesten pukuun ja solmioon, tarkoita että hän välttämättä olisi transvestiitti.

Setan sivuilla (Meitä on moneksi -> Transvestisuus) on mielestäni varsin hyvin tähän keskusteluun sopiva pätkä naisten transvetismista.

"Naisten transvestisuus jää kulttuurissamme näkymättömiin, koska naisille on sallitumpaa ilmaista omaa maskuliinisuuttaan tyylissään, olemuksessaan ja koko persoonassaan. Miehekkyys ei ole kokonaan naisilta kiellettyä. Naisilla on vähemmän tarvetta transvestisuuteen, koska naisille on sallitumpaa ilmaista ja kehittää sekä naisellista että miehekästä puoltaan. Mies mekossa herättää kulttuurisen paniikin, mutta nainen miehen puvussa on ehkäpä jännittävä, kiinnostava ja rohkea. Maskuliiniseksi määritelty on koko kulttuurissamme arvostetumpaa kuin feminiinisyydeksi määritelty, joten nainen (feminiiniseksi merkitty) voi toki pyrkiä maskuliiniseksi mutta miehen (maskuliiniseksi merkitty) ei sovi pyrkiä feminiinisyyteen. "

Niinhän se tuntuu olevan, että on aika yleistä, että naiset "sotkevat" pukeutumisessaan ja käyttäytymisessään miehisiä juttuja, mutta vähän harvinaisempaa, ja etenkin oudompaa, että miehet käyttävät naisellisia juttuja. On kuitenkin ihanaa huomata että koko ajan on enemmän ok, että miehetkin näyttää feminiinisempiä puoliaan.

Musta on ainakin tosi mukavaa kun ihmiset sotkevat perinteisiä sukupuoliasetelmia ja -rooleja. Se saa hyvälle tuulelle. Jospa sukupuoliroolien löyhentyminen osaltaan tekisi ihmisille helpommaksi olla sitä mitä on.
Hmm. Jotenkin tuo kraka&nainen -yhdistelmä kirvoitti täysin spontaanisti muiston Britneystä vuoden x musavideossaan. ;) Mikä ei ole mitenkään mieluinen juttu, just for the record... Muistaakseni teema oli tuolloin seksikäs sisäoppilaitoslook (ja no, veikkaisin että kohderyhmänä eivät varsinaisesti olleet naiset), en nyt osaa sanoa ratsastiko nei..rouva (?) Spears tuolloin jo hyvinvoivalla mielikuvalla vai tuliko reippaasti avittaneeksi sellaisen muodostumista.

Joka tapauksessa naiset/tytöthän ovat käyttäneet krakaa jo iät ja ajat erinäisissä sisäoppilaitoksissa, taatusti ilman mitään transukontekstia! Onko tuollaisen käytön tarkoituksena ollut "virallisuus"? Voisi kuvitella. Siinä tapauksessa pukeutumiskoodin luojat ovat kuitenkin nimenomaan pyrkineet tällä "turvaratkaisulla" mahdollisimman kauas seksuaalisia haluja herättävästä ulkomuodosta. Ja tässä me nyt joukolla (paitsi Jaqueline.N.;-) kuolataan kravattinaisten perään (kääntykööt rehtorit haudoissaan)! Ehkä kravatin käyttö luo nykyään mielikuvan vahvasta (lue myös kiihottavasta) naisesta juuri vaatakappaleen menneisyyden ja sitä kautta vanhoista muoteista murtautumisen ansiosta.

Bottom line? Eipä sitä kai tässä ole, ajatusten virtaa lähinnä... kaipa se on niin, että makuja on monia, MUTTA kravatti - otettuna pois konservatiivisesta roolistaan miesten yksinoikeutena - on ihan oikeasti vaatekappaleena ja tyylikeinona aika nerokas. Jopa hyvän näköinen. Mikseivät sitä silloin kaikki saisi käyttää ilman leimautumista lieveilmiönä? No, kesti housujenkin vakiintumisella aikansa...

Ai niin ja oma mielipide: kraka ei välttämättä sodi naisellista tyyliä vastaan, tosin se ei ole sen lähdekään. Kukin taplaa tyylillään ja niin, tyylikkyyttä on aina ilo katsella (silloin kun ei kiroa omaa äkisti tiedostettua metsäläisolemustaan :D), oli se krakallista tai ei. Oma kauluspaitani kyllä pärjää ilman. :)
Käytin itse teininä solmiota ihan vakituiseen, koulussa ja bileissä. Taisi olla vähän niinkuin oma tuotemerkkini tai jotain. Ja oli mulla sellainen kiva musta lierihattukin ja mustat, suorat housut... Sittemmin siirryin naisellisempaan lookiin, mutta hiljattain olen miettinyt, että miksei sitä solmiotakin voisi joskus taas kokeilla. Olen (ymmärtääkseni) melkoisen naisellinen olemukseltani, joten liikaa maskuliinisuutta sillä ei ainakaan saisi aikaan ;) Mielestäni naisen solmiopukeutuminen on hauskaa, virkistävää ja sukupuolirooleja raikkaalla tavalla rikkovaa. Vähän niinkuin H&M taannoin esittelemä miesten hame (josta valitettavasti ei tullut mitään myyntihittiä). Kai siinä voi olla kyse myös jonkinlaisesta metroseksuaalisuudesta.
Mua ei ole koskaan kiihottanut miehet miesten puvuissa (eikä miehet muutenkaan) mutta kun rakkaani pukeutuu sellaiseen niin WAU! Tai naiset muutenkin..
Oiskohan tiitteilyä? Kun oma vaimokkeeni on ainakin melko sukupuoleton olento, fyysisesti nainen tosin.
Itse en käytä miesten vaatteita, muutamia poikkeuksia (esim.neuleet) lukuunottamatta.
Mutta en tosiaankaan tiedä, miksi se on niin kiihottavaa.
Oijoi! :) Minäkin kuulun niihin jotka miesten pukua tykkää pitää.. Ja kyllä se näyttää muidenkin päällä hyvältä.
Pukeutumisesta huolimatta tunnen olevani tyttö. Hameet ja kukat vaan ei miellytä :P
samoilla linjoilla eli olen aina ihmetellyt miksi nainen joka pitää naisista haluaisi miehen näköisen naisen? Silloinhan luulisi mielummin ottavan aidon sellaisen eikä feikkiä! Minua kiinnostaa naisissa juuri feminiinisyys ja kauneus ja olen itsekin kaunis nainen. Vai ovatko miesmäiset naiset enemmänkin transvestiittejä?
Frida: Ensinnäkin vaatetushan on vain pintaa ja ihmisen sisin voi olla vaikka kuinka mielenkiintoinen ja feminiininen vaikkei sitä päällepäin uskoisikaan. Toisekseen, naista voi kiinnostaa muutkin asiat toisissa naisissa kuin juuri se ulospäin näkyvä feminiinisyys. Esim. minua kiinnostaa naisessa feminiinisen ja maskuliinisen energian yhdistelmä. Se, että nainen näyttää ulkoisesti poikamaiselta ei tee hänestä yhtään sen vähempää Naista. Vaikka pitää poikamaisista naisista, ei se tarkoita sitä, että pitäisi miehistä ollenkaan. Täytyy ymmärtää, että makuja on monenlaisia eikä toisen naismaku ole mitenkään toiselta pois.

Tuosta transvestisuudesta... Teknisesti voisi sanoa, että on kyse transvestisuudesta, joka on vain hyväksyttävämpää kuin miesten transvestisuus. Toisaalta nämä poikamaiset naiset tuskin ajattelevat itseään transvestiitteina, sillä se sana yhdistetään yleensä miehiin, jotka pukeutuvat naisten vaatteisiin.
Ensinnäkään en puhunut mitään vaatetuksesta vaan miesmäisistä naisista. Maskuliinisesta naisesta voi vaan miettiä kuinka "sisäisesti" hän on feminiininen kun on eleiltään ja jopa ilmeiltään omaksunut miesmäisen itseilmaisun. Miehissä ei ole mielestäni muutenkaan mitään erityisen ihailtavia piirteitä joten jos joku niitä haluaa apinoida niin en vain ymmärrä. Transvestisuudesta kai voidaan puhua kyllä kummankin sukupuolen kohdalla, naisilla sitä ei tosin huomaa niin hyvin kuin miehillä. Jokainen toki saa pitää oman makunsa mutta sitä vain juuri ihmettelinkin mikä esim. L-koodin Shanen tapaisessa hahmossa kiehtoo? Hänhän vaikuttaa enemmänkin homomaiselta ja vähän reppanalta kuin naiselta lainkaan!
  • 20 / 33
  • HyväHaltiatar
  • 9.12.2005 21:10
Puku naisen päällä on seksikäs, kunhan se on jakkupuku, eikä miesten säkki. Tyköistuva jakku, joka jättää takamuksen näkyviin, tiukahkot housut jalassa, niin muodotkin näkyy paremmin. Varmasti on minun vaikeuksia olla kääntämättä päätä...
Puku nyt vain näyttää hyvältä. Riippuu tietysti siitäkin että kenen päällä se on.
Hyvä vartaloiselle,ryhdikkäälle naiselle puku sopii.On kaunista katseltavaa.Ja monia mielipiteitä on "hyvästä vartalosta" ;) mutta sanonpa vain että sporttinen,pitkä nainen pukunsa tyylikkäimmin "kantaa".
Onko menty vähän asian vierestä? Puhe on käsittääkseni ollut miksi naiset käyttävät miesten pukuja. Naisten jakkupukuhan on naiselle suunniteltu ja on erittäin seksikäs ja naisellinen vaate. Miehen puku naisen päällä taasen on asia aivan erikseen. Eiköhän naiset jotka käyttävät miesten pukua halua viestittää aivan jotain muuta kuin feminiinistä viehätysvoimaansa...
Niin.Mitähän miehekkäästi pukeutuvat haluavat viestittää..Minä kierrän liian ukkomaiset kaukaa.Päällepäin ei edes tiedä onko henkilö tyttö vaiko poika!Naisellisuus pop.
...Mutta tämä on vain minun mielipide joka ei saa loukata kenenkään fiiliksiä.Tälle samalle "pallolle" mahdumme varmasti kaikki,ikään,kokoon ja ulkonäköön katsomatta.
Haah, minä rakastan käyttää sellaisia vanhanaikaisia miesten hattuja, kravatteja ja sitten olkatopattuja puvuntakkeja ja sellaisia, mutta hame pitää olla. ^^ Eli hiukan ristiriitaista. Sekoittelen mielelläni naisellisia vaatteita miehekkäämpiin, esimerkiksi tämän päivän asuni: Tyllihame, korsettimainen toppi, riituraitainen vähän-niin-kuin-smokin-takki, kravatti ja musta porcaliino (porceliino? o.o). Siis sellainen miesten lierihattu. Musta. Ja paljon meikkiä.
Eli minulle on oikeastaan sama, onko vaate miehekäs vai naisellinen, kunhan se on minun tyyliseni.

Ja minusta melkein millainen vaate tahansa on seksikäs, kunhan nainen siinä vaatteessa miellyttää silmääni, ja viihtyy vaatteessaan itse, ja kantaa sitä tietyllä ylpeydellä.
Tosin kyllähän minä, jos vaatteisiin katson, huomaan ensimmäisenä ne, jotka pukeutuvat vähän niin kuin minä, eli erikoisesti. Se vain pistää silmään, jos jollain on minun mielestäni sellaiset vaatteet jotka tahtoisin varastaa. ^^
Siksi kun se nyt vain on niin hot, jos puku sopii ko. naiselle hyvin. Minä katson mielelläni ei_niin_perinteise_naisellista naista puvussa, mutta en odota että kaikki muut siitä innostuisivat. Kuka pitää mistäkin ja se kaikille suotakoon.
  • 29 / 33
  • Little Wonder
  • 18.4.2006 23:16
Olen aika samoilla linjoilla kanssasi, Sarianita.
Oma tyttöni turkoosissa miesten puvussa, raidallisessa kradassa, Bowie-tukassa ja platform-kengissä saa minut käymään kuumana.
Ajatukseen naisesta puvussa liittynee myös osaltaan androgyyniyden viehätys, ainakin minun kohdallani. Samoin rajojen rikkominen, mikä on sangen mukavaa touhua. :D
En kuitenkaan tarkoita, että kaikkien pitäisi olla juuri tuollaisia. Yksilöllisyyshän se tässäkin asiassa on tärkeintä, vai mitä?
Kuten Sannna tuossa aikaisemmin niin osuvasti ilmaisi: "Puku viestittää valtaa ja valta on aina seksikästä." Voisi melkein sanoa, että tämän kevään "muotiväri" on valta. Autoritäärinen ja itsetietoinen pukeutuminen viehättää.

Kravattihan oli aikoinaan varsin nerokas pieni väriläiskä muuten niin rajoittuneessa mustien ja harmaiden pukujen taistelussa. Nykyään, kun kauluspaidoilla saadaan jo niin paljon lisäväriä esiintymiseen/ulkoasuun ja kravatteja ei enää paljon pidetä semi-muodollisissa tilaisuuksissa, niin solmion arvo on hieman laskenut. Ehkä nyt, kun se on miesten käytössä jo verrattaen out, niin se on naisten käytössä in. Vähän niin kuin housut olivat alunperin vain miesten juttu, ja jo nyt naisilla arkipäivää. Mene ja tiedä.

Itse teetätän juuri mustaa pukua itselleni, koska mielestäni se sopii persoonallisuuteeni. Jakkupuvut ovat toki myös hyvännäköisiä, mutta en tahdo näyttää juhliin mennessäni siltä, että olen menossa työhaastatteluun. Toki on myös hyvin naisellisia ja juhlavia jakkupukuja, kuten ylioppilaspukuni oli, mutta ne sopivat ainoastaan tietynlaiseen mielentilaan. Miesten mallisessa housupuvussa on jotain vahvasti eroottista ja miellyttävää. Ja leikkaus korostaa ihan eri kohtia kuin naisten puvut!

Minulla siihen ei liity mitään sellaista, että tahtoisin olla mies (vaikka minusta ihan söpön pojan saisikin) tai että haluaisin jotain miehistä. Ihailen monia tyylitietoisia miehiä, jotka USKALTAVAT pukeutua pukuun. Nykyään kun tuo näyttää olevan aika harvinaista, että joku oikeasti näyttää hyvältä sellaisessa tai ylipäätään laittaa sellaisen päälle. On yleistynyt sellainen irtotakkiperinne, pikkutakki yhdistetään surullisen usein farkkuihin. On sekin hyvännäköistä, toisinaan jopa seksikästä, mutta ei se vaan sovi kaikenlaisiin tilaisuuksiin. Jämäkän asiallinen pukuherra/pukuleidi iskee. ;)

Minua viehättää se, jos nainen näyttää ryhdikkäältä. Miesten puvun malli korostaa hartioita, mikä tuo omanlaisensa lisän myös naisen olemukseen. Sinne miehen puvun uumeniin on myös helpompi piilottaa erinäisiä ongelmakohtia itsessään. ;)

No jaa, tämmöisiä ajattelin... "Valta pukee Virpiä."
Oma heteroudesta luopumiseni alkoi tajuamattani niin, että aloin muuttua miesmäisemmäksi... Tai ainakin vähemmän naiselliseksi. Olen aina inhonnut pitsihörhelöitä ja kukkamekkoja, mutta "kyllähän nyt naisen pitää" -ajattelu oli niin lujassa, että vasta nyt kun jo kolmenkympin haamuraja alkaa häämöttää, olen alkanut pukeutua niin kuin minua huvittaa.

Ja minua huvittaa pukeutua kauluspaitoihin (ei flanellia kylläkään, kiitos... :D), suoriin housuihin, miesten kenkiin (Miksi naisten kengätkin on sellaisia... ihmeellisiä?) ja siistilinjaiseen jakkuun (Naisten malliin kuitenkin, että tulee kurvit esiin, eikä niitä olkatoppauksiakaan tarvi yhtä paljon olla kuin miehillä). Lisäksi ajoin pääni kaljuksi jo muutama vuosi sitten, nyt olen jo antanut tukan vähän kasvaa.

Ja valta on se mikä minuakin kiinnostaa, valta ja rajojen rikkominen. Ja tietyllä tavalla haluan myös näyttää lesbolta.
Itsestäni on kans kiihottavaa nainen miehen puvussa! Siis ihan koko se homma; kauluspaita, solmio, puvuntakki ja -housut, aah.. sekä tottakai siihen sopivat kengät. Kaikkia näitä ei tartte olla, pelkkä kauluspaitakin naisella saa meikäläisen jo kehräämään. Itse oon peilin edessä sovittanut tätä asetelmaa, mutta oon kai sit niin femakko, kun ei mulle sopinut yhtään.. ajatus kyllä kutkuttaa että joskus panisi reteesti miesten vaatteet ylle ja ulos. Täytyis vaan sit näyttää vähemmän femiiniseltä että se näyttäis jotenkin järkevälle :'D
Itse pukeudun poikamaisesti, mutta en niinkään mihinkään pukuun. Käytän kuitenkin aina poikien vaatteita; printtipaitoja, housuja, huppareita, kauluspaitoja. Skrakaa käytän kyllä, baarissa useimmiten. Olen lyhythiuksinen ja elehdin poikamaisesti. Mulla tämä maskuliinisuus on ihan sisäistäkin, olen androgyyni kaikin puolin. Lisäksi olen genderqueer, joten en ole ikinä tuntenutkaan itseäni pelkäksi tytöksi.

Veikkaan, että se rajojen rikkominen tekee maskuliinisuudesta tytöillä viehättävää. Lisäksi poikamaisuus edustaa särmää, cooliutta ja kovuutta, mikä usein mielletään seksikkääksi. Naisellisuus on enemmän pehmeää ja nättiä.