Esimerkkiä kverulantti-setalaisille

• 2 / 23
  • Public eye
  • 30.10.2014 17:13
Ei kai Mr Cook nyt vaan liittynyt kverulantti-setalaisten joukkoon lausumallaan "We were too slow on equality on African-Americans. We were too slow on interracial marriage. And we are still too slow on equality for the LBGT community."

Setalaisista noin yleensä en tiedä, mutta en ole huomannut ranneliikkeen kirjoittajien pitävän Yhdysvaltoja "yhtenä maailman homovastaisimmista maista". Toki olen valmis muuttamaan mieltäni heti, kun toisin osoitetaan.
  • 3 / 23
  • TeemuAleksi
  • 30.10.2014 17:38
Roskakuski, osaisitkohan kirjoittaa saman uutisen vielä ilman valitusta suomalaishomoista? Uutinen kun on ihan kiva ja kiinnostava ja on sääli jos se hukkuu mutuprovosoinnin vuoksi.

Itselläni ei ollut aavistustakaan Applen tj:n suuntautumisasioista. En tosin voi väittää asiaa pohtineenikaan.

Jokainen kaapista tullut vähemmistön edustaja luo ympärilleen totuudenmukaisemman kuvan maailmasta kuin mitä se siihen saakka on ollut.
Oliko Timin avautuminen nyt jotenkin muka jollekin uutinen?

Olihan hän mukana tässäkin http://www.youtube.com/watch?v=xdjAX5A-6qE

Timin toimarikaudella Applekin on mennyt viime vuonna mukaan tukemaan HRC :tä,
eli mukaan platinatason tukijoiden joukkoon - jossa Microsoft on jo vuosikausia ollut platinatukijana.
(Jobsin toimarikaudella Apple ei ollut tukemassa HRC:tä lainkaan).

http://www.hrc.org/the-hrc-story/corporate-partners/platinum

Kukas tietää, kuka Timin mieskumppani on? Sehän tässä kiinnostavinta on : )

Timillä on varmaan kosketus homofobisempaan Jenkkilään synnyinseuduiltaan, etelän Alabaman Mobilesta, joka sentään on Jenkkilän raamattu-vyöhykkeen pahinta aluetta (bible belt, http://en.wikipedia.org/wiki/Bible_Belt ),
mutta sittemminhän hän on asunut San Franciscon lähettyvillä, kotoisassa pikku kodissaan http://www.cultofmac.com/140167/tim-cooks-2400-square-foot-home-in-palo-alto-keeps-him-rooted/
https://www.google.fi/maps/@37.447381,-122.1546325,3a,75y,21.31h,85.69t/data=!3m4!1e1!3m2!1sDI9t4SGwEP5SDWzO3Q24IA!2e0
Ketjun aloitusviestissä ei ole kyllä mitään järkeä, vaikka sitä kuinka yrittää etsiä.

Cookhan juuri nimenomaan kertoo jutussa, miten "ajoittain on ollut vaikeaa ja epämiellyttävää" ja miten "homona oleminen on auttanut minua ymmärtämään muidenkin vähemmistöjen kokemaa syrjintää". Lisäksi hän mainitsee, miten joissain osavaltioissa on eri tavoin homoseksuaaleja syrjiviä lakeja, ja miten lukuisat ihmiset elävät pelossa joka päivä suuntautumisensa vuoksi. Syrjintäaihe on siis erittäin näkyvästi kirjoituksessa esillä ja miksipä ei saisi olla. Tosiasioista pitää puhua.

Eikä myöskään ole tosiaan vastaan tullut Yhdysvaltoja yhtenä pahimmista homofobiamaista pitäviä ihmisiä.

Tarkemmin kun ajattelee, niin taidettiin tässä mennä oppikirjaesimerkkiin trollista.
Minua ihmetytti jutun otsikko. Mikä ihmeen kverulantti? Piti ihan turvautua internettiin käsitteen selvittämiseksi. Apuun tuli ensimmäiseksi vastaukset.fi sivusto.

Mitä tarkoittaa kverulantti?
Vastaus:
Ammattivalittaja, joka elää valitusten tekemisestä. Hän kerää runsaasti aineistoa, rasittaa erilaisia virkakoneistoja, laatii pitkiä valituskirjelmiä. Rakastaa käräjöintiä. Ovat yleensä miespuolisia ja yli 40-vuotiaita.

Yleensä tuollaisten vierasperäisten sanojen viljeleminen, niiden merkitystä avaamatta kielii minulle kirjoittajan heikosta itsetunnosta. Omaa häntää pitää nostella tälläkin tavalla.
  • 7 / 23
  • Havainnoija
  • 31.10.2014 15:10
"Yllättäen ei löydy suomalaishomoille tyypillistä valitusta syrjinnästä homouden takia vaikka hän elääkin setalaisten ja Ranneliikkeen kirjoittajien mielestä yhdessä maailman homovastaisimmista maista."

Tuskin uskot itsekään höpinöitäsi.
  • 9 / 23
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 31.10.2014 18:05
On kysymys ennemminkin siitä, että haluaako kirjoittaja viestinsä menevän perille ymmärrettävästi vaiko epämääräisenä vain osalle aukeavana ja kenties jopa niin, että lukija tulkitsee sen virheellisesti.
Ihmisten sanavarastojen laajuus on kovin yksilöllinen asia. Joku käyttää luonnostaan ja luontevasti sivistyssanoja ja erityissanastoja, ja omilta aloiltaan niitä taitavat käyttää kaikki, joiden työhön tai harrasteisiin erityissanoja kuuluu, ja sitten on vielä murteet ja slangit. Omasta mielestäni se ei ole ylpeilyä. Mä uskon että on vaikeaa opetella kirjoista ulkoa vaikeita sanoja, varsinkaan sellaisia joilla on laaja merkitys, ja sitten liittää niitä luontevasti puheeseensa. Pisteet sille joka tähän pystyy. Mä uskon että kyse on vain omasta tavasta tuottaa puhetta tai tekstiä.

Itse työskentelen hoitoalalla, ja kun ihmisille kertoo sairauksiin tai niiden hoitoihin liittyvistä asoista, kaikki kertominen pitää periaatteesa aloittaa oletuksesta, ettei kuuntelija tiedä mitään ihmiskehon toiminnasta ja kaikkien sanojen tulee olla helppoja, vaikkei henkilökunnan kesken niistä koskaan käytettäisi muita kuin latinalaispohjaisia nimiä, jotka ovat lääkäreille ja hoitajille niiden "oikeat", helpot ja automaattisesti, ymmärrettävät nimet. Toisaalta jos yksinkertaistaa liikaa ja puhuu kuin lapselle, se voi olla todella loukkaavaa. Aina pitää punnita puhetyylin riskit.

Silloin taas kun kirjottaa nettipalstalle viestin, saa mun mielestäni käytää juuri niitä sanoja jotka omasta mielestä avaavat tarkoitetun asian parhaiten. Lukija voi googlettaa jos ei ymmärrä, eikä kenenkään henki silti ole vaarassa. Mä oon samaa mieltä siitä, että sillon on nimenomaan pidetty lukijaa sanavarastoltaan samantasoisena kuin itse on, eikä yritetty alentaa tätä. En koskaan käytä mitään ilmaisua ajatelleen että hahaa, tätä tuo ei varmaan osaa. Jos taas vaihdan sanan helpommaksi kuin mitä luontevasti käyttäisin, tunnen pienen piston siitä, aliarvioinko kuulijaa. En tahtoisi itseäni aliarvioitavan. Ja jos tuun yliarvioiduksi, kehtaan kysyä.

Tiedän käyttäväni itse joskus hankalaa kieltä koska se on mulle ominaista, riippuen aihepiiristä. Joskus jaksaapanostaa ymmärrettävyyteen enemän ja on pakkokin, mutta joskus tahtoo vain olla vapaalla ja oma itsensä. Nykyään käytän myös usein vierasperäisiä ja jopa vierasmaalaisia sanoja suomen kielen seassa silloin, kun täysin vastaavaa sanaa suomeksi ei ole. Mä tiedän että jotkut kuulevat sen ylpeilynä ja teennäisyytenä. Ja varmaan mä osaisin suunnitella lauseen alusta alkaen suomeksi niin että sitä vaikeaa tai vierasperäistä sanaa ei tarvittaisi, jos keskittyisin tekemään niin. Mutta miksen saisi vapaa-ajallani puhua omalla tavallani?

Oon halukas ottamaan teennäiseltä vaikuttamisen riskin, sillä sellaisen oletuksen tekeminen kertoo omasta mielestäni enemmän olettajasta kuin musta itsestäni.

Mä en pidä siitä, että jostain yksittäisestä käytöksen nyanssista vedetään negatiivisia johtopäätöksiä henkilön luonteesta, tai pidetään ihan normaalirajoissa olevaa, harmitonta käytöstä patologisena niin, että sille pitää keksiä keittiöpsykologian keinoin jokin syy ja arveluttava motiivi. (Tämäkin viimeinen kappale sisältää useita sanoja jotka voisi ilmaista suomalaisemminkin, kuten nyanssi, negatiivinen, patologinen ja motiivi, mutta musta pyrkimys täydellisyyteen asiassa, jota en ihaile, olisi teenäisempää kuin sanani.)
Nähdessäni tämän ketjun otsikon ajattelin sisällön liittyvän jotenkin niihin joukkoihin, jotka muistuttavat Setan heidät - ja laajasti arjen homot - unohtaneen (vrt keskustelutilaisuus Postitalolla Priden aikana). Mutta kverulanttisetalaiset viittaisikin kai lähinnä defaitismiin (tappiomielialaan) ym. - Sanan kverulantti muistin tässä henkilöstohallinnollisesta paperiviestistä 80-luvulta. "Se kverulantti siellä sun osastollasi". - Keskusteluketjujen otsikointi on alkuperäisen aloittajan varassa. Laajoiksi paisuneissa keskusteluissa puhutaan sitten jo satojen syöttöjen jälkeen joskus ihan muusta, mutta alkuperäinen otsikko on jäljellä. Olisikohan hallinnollisesti mahdollista luoda suuriin keskusteluihin jälkikäteisiä selitteitä - tai otsikoida uudelleen.
Kverulanttti tarkoittaa sotilaskielessä henkilöä joka niskuroi, eikä alistu autoritaariseen komentoon. Olen juuri jättänyt Helmi-lehteen artikkelin, jossa käsittelen suomalaista sotapsykiatriaa (ilmestyy Helmi ry:n sivuilla arviolta 15.12.2014. Tämä termi on tullut preussilaisesta sotilaskurista ja sieltä levinnyt 1800-luvun kurinpidolliseen psykiatriaan.

Olen väitöskirjassani tarkastellut "kverulatorisen paranoian" käyttöä toisinajattelevien hiljentämiseen, esimerkiksi Neuvostoliitossa. Termiä käyttivät myös homouden sairausleimaa ylläpitäneet vanhan koulun psykoanalyytikot Achtén johdolla. Väitöskirjassani on oma lukunsa homoja sortaneille psykiatrian professoreille Asser Stenbäck ja Kalle Achté. He olivat kovan linjan miehiä: Stenbäck ylisti sodan aikana Hitlerin joukkoja ja Achté ylisti lääkäriä (Mauno Vannas), joka oli valittu Suomen Johtajaksi siltä varalta, että Hitler olisi voittanut sodan. Olen julkaisut FinnQueerissä väitöskirjaani perustuvan luvun tällaisesta autoritaarisesta psykiatriasta. He myös aatemaailmansa mukaisesti edustivat jyrkkää homokielteisyyttä ja tarjosivat homouden poistamiseen tähtäävää eheytyshoitoa:

http://www.finnqueer.net/juttu.cgi?s=40_10_1

Olen useissa yhteyksissä arvostellut sitä, miten kovat kurinpidolliset asenteet ja käytänteet verhotaan näennäistieteelliseen sanakikkailuun sivistyssanoin. Esimerkiksi Achté muotoili psykiatrisen "sairauden" nimeltä "kverulatorinen paranoia". Kun tämän termin suomentaa, se on yksinkertaisesti "niskoitteleva toisinajattelija" (lat. queri = valittaa, kr. para noien = mieleltään syrjäytynyt).

Tein tässä suomalaisesta kurinpidollisesta mielipidesairaudesta artikkeli australialaiseen lääkärilehteen vuonna 1980:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6932870
Kiitos Olli Ståhlström hienosta kommentista. En täysin tiennyt termin käytön "tieteellistä" merkitystä, itse olen tottunut sen tarkoittavan jokin tason vainoharhaisuudesta johtuvasta vainon- tai väärinkohtelun tunteesta kumpuavasta valittamisesta ja riitelystä, joka ei johda mihinkään rakentavaan lopputulokseen. Sitä on Setassa riittänyt.

Cook antaa puheessaan kiitosta aktivisteille, joiden työn hedelmiä hän nauttii vaikkei itse tähän asti ole ollut aktiivinen homo-oikeuksien puolesta. Hänen esikuvinaan ovat Martin Luther King ja Robert Kennedy, joiden kuvat ovat hänen työhuoneensa seinällä. Cook kertoi kokeneensa vaikeita aikoja mutta ei antanut niiden katkeroittaa itseään vaan käänsi kokemansa vääryydet voimavaraksi ja on nyt noussut yhdeksi maailman vaikutusvaltaisimmista ja arvostetuimmista yritysjohtajista. Hän ei myöskään elänyt kaapissa vaan homous oli "kaikkien" tiedoissa Applessa.

Hän on kotoisin Alabamasta, yhdestä takapajuisimmista osavaltioista ja olisi "kverulantti"-setalaisella asenteella ajautunut täysin sivuraiteille yksilönä eikä oli pystynyt vaikuttamaan millään tavalla homo-oikeuksien puolesta. Nyt hänen ulostulonsa saattaa olla se viimeinen oljenkorsi, joka katkaisee homovastaisuuden kamelin selän.
Kiitos kommentistasi, Roskakuski. Tuossa tieteellisessä artikkelissani teen rajanvetoa tämän kaltaisten kurinpidollisten diagnoosien väärin ja oikein käyttämisen välillä. Vanhanaikaisessa psykiatriassa sitä on kiistatta käytetty väärin toisinajattelevin hiljentämiseen ja alempiarvoiseksi leimaamiseen. Käytin esimerkkeinä Sigmund Freudia, joka yritti leimata kaikki naiset kverulanteiksi, jotka vain valittavat peniskateutensa vuoksi. Toisena esimerkkinä käytin autoritaarisen ajan Neuvostoliittoa, jossa kirjailijoita vangittiin tai ajettiin maanpakoon esitettyään yhteiskuntakritiikkiä.

Minä jouduin kohtaamaan tuolla leimalla lyönnin esittäessäni kritiikkiä sitä vastaan, että homous oli leimattu jutun kirjoitushetkellä sairaudeksi (siis vuoteen 1981 saakka). Minua muuan mielisairaalan kristillinen sielunhoitaja yritti leimata turhan valittajaksi, joka vain
_kokee_ että yhteiskunta sortaa homoja, vaikka he itse ovat Mooseksen ja Luonnon lakien rikkojina oikeastikin häiriintyneitä.

Onneksi sain apuun kirjailijapsykiatri Claes Anderssonin, jonka mukaan olisi virheellinen yleistys tehdä johtopäätöksiä mielisairaaloiden potilaista kaikkiin homoihin. Psykiatrinen sairausleima poistettiin suomalaisesta luokituksesta vuonna 1981. Sitä sain kimmokkeen vaikuttaa myös kirkon johtoon ja kehottaa heitä lopettamaan homojen leimaaminen sairaiksi ja syntisiksi. Olen nyt käynyt läpi koko kirkollisen hierarkian aina ylös Helsingin piispaan ja luterilaiseen arkkipiispaan. Kuten tiedätte, tänä vuonna, 2014, evlut arkkipiispa pyysi anteeksi kirkon aiheuttamaa syrjintää ja leimaamista homoja kohtaan.

Siis, valittaminen on kannattanut tässä tapauksessa.

Epäilemättä on myös olemassa turhaa tai perusteetonta kitinää ja valittamista :-)
Itse sanoisin asiallisesta valittamisesta paremminkin kritisoimisena, valittaminen on niin negatiivinen sana jolla kyseistä toimintaa harrastavaa alistetaan.
  • 16 / 23
  • Olli Stålström
  • 3.11.2014 22:26
Hei puppeliassi! Itsekin käytän mieluiten termiä "epäkohtien korjaaminen" toiminnastani. Suomessa vaan on pakko yhteiskuntaan vaikuttamisessa käyttää lakitermejä kuten "kantelu" ja "valittaminen" jos haluaa muuttaa yhteiskuntaa.

Kaikki "kanteluni" ja "valitukseni" ovat kyllä menneet läpi esim. Julkisen sanan neuvostossa, Tampereen käräjäoikeudessa ja lääkintöhallituksessa.

Suomalainen yhteiskunta ja lainsäädäntö vain pohjautuvat vieläkin osaksi Ruotsi-Suomen kuningaskuntaan ja Venäjän Tsaarin lainsäädäntöön. Esimerkiksi kun vaadin sensuurilakia kumottavaksi, minun oli yhdessä Matti Wuoren kanssa tehtävä valitus rikoslaista, jonka alussa lukee, että sen on säätänyt "Me, Alexander III, Venäjän Tsaari Jumalan armosta ja Suomen Suuriruhtinas...."
Tunnettu tosiasiahan on että Suomen "homovalittajat" = persujen ja muitten puolueitten umpi-kristilliset siipirikot.
Ja heitä kuvaa nimenomaan tämä, edellä mainittu "jokin tason vainoharhaisuudesta johtuvasta vainon- tai väärinkohtelun tunteesta kumpuavasta valittamisesta ja riitelystä, joka ei johda mihinkään rakentavaan lopputulokseen."

Saattavat toki olla niitä kaappi"sellaisia", kuten niin monet Jenkkilänkin konservatiivi"vaimomiehet", joista monet ovat jääneet kiinni pikkupoikien vikittelyistään. Eli homoahan heissä ei ole yhtään, vaan ihan joitain muuta ...
Räikein esimerkki "kverulantista" on mediassakin esillä ollut tapaus sukupuolen korjausoperaation alkuvaiheessa olevasta henkilöstä, joka naisen sosiaaliturvatunnuksen saatuaan menee taloyhtiönsä saunan naistenvuorolle "pallit heiluen", kokee tulleensa syrjityksi ja vie asian käräjille. Uskon kyseisen henkilön olevan Ranneliikkeen vakiokommentoija.
Ei ole näkynyt esimerkkejä kverulanttisetalaisuudesta sen paremmin kuin Yhdysvaltojen homovihamielisyyden näillä palstoilla korostamisesta.

Urbaanilegendojen tasoiset perusteet kyllä tuntuvat kelpaavan. "Setalaisuus" näyttää myös joillekin merkitsevän samanlaista kätevää leimakirvestä kuin vaikkapa "vihervasemmistolaisuus", "kulttuurimarksismi", "kommunismi" ja mitä niitä nyt onkaan, riippumatta siitä, onko nimityksellä ja sen kohteella mitään yhteyttä tosimaailmassa.
Olisikohan asialla jotain tekemistä sen kanssa, että kyseessä on erittäin varakas ja vaikutusvaltainen mies, jonka ei pahemmin tarvitse välittää homofobiasta? Maailma näyttää hyvin erilaiselta tavallisen homoveronmaksajan silmissä, kun joutuu tekemään tavallista palkkatyötä ja sietämään homovihamielistä työilmapiiriä. Se on raha, joka tässä maailmassa ratkaisee. Rahalla voi ostaa vapautta ja helpotusta esimerkiksi homofobiaan.
Onhan monissa tosi homofobisissa maissa eliitillä ihan ok olla homo, mutta jos tavallinen ihminen on niin huonosti käy.