Seksuaalivähemmistöille suunnatut tapahtumat - positiivinen lisä vai syrjintää?
Pokerlistings Suomi -sivustolla on julkaistu artikkeli otsikolla "Gay-ystävälliset turnaukset: HLBT-blogaajat rakastivat ajatusta", johon on koottu kommentteja julkisuudessa esillä olevilta suomalaisilta seksuaalivähemmistöjen edustajilta sekä kannattajilta:
http://www.pokerlistings.fi/gay-ystaevaelliset-turnaukset-hlbt-blogaajat-rakastivat-ajatusta-90252 . Haastattelusta löytyy moni useimpien tuntema bloggaajaa.
Haastateltavilta kysyttiin seksuaalivähemmistöille suunnattujen tapahtumien tarpeellisuudesta. Aiheen tekee ajankohtaiseksi se, että San Franciscossa järjestetään helmikuussa USA:n ensimmäinen gay-väestölle suunnattu pokeriturnaus. Suurin osa suomalaisista gay-bloggaajista oli sitä mieltä, että tällaisten erillisten tapahtumien järjestäminen seksuaalivähemmistöille on positiivinen asia ja esim. gay-ystävällisen pokeriturnauksen järjestäminen koettiin viihdearvoa tuovana kivana juttuna. Kun samat kysymykset esitettiin ruotsalaisille gay-bloggaajille, vastaus oli hyvin erilainen: seksuaalivähemmistöjä ei missään nimessä tulisi eristää valtaväestöstä, vaan tapahtumien tulisi olla kaikille avoimia ja edistää tasa-arvoa.
Mitä mieltä te olette ns. "suljettujen" tapahtumien järjestämisestä seksuaalivähemmistöille ja homoseksuaalien nostamisesta julkisesti valokeilaan? Onko olemassa uhka, että tapahtumaa käytettäisiin tuolloin julkisuustemppuna ja seksuaalivähemmistöistä tehtäisiin sen myötä "erilaisia", lisäten valtaväestön negatiivista asennetta vähemmistöjä kohtaan?
Minusta aihe on varsin mielenkiintoinen ja vielä erikoisempaa on huomata, kuinka eri tavalla suomalaiset ja ruotsalaiset kommentoijat ovat asian ottaneet. En olisi välttämättä heti arvannut, että ruotsalainen gay-yhteisö olisi meistä se suvaitsemattomampi....
Suvaitsevaisuuden kanssa tällä ei ole mitään tekemistä. Pelkkä markkinointikikka huomion herättämiseksi. Ruotsalaiset ovat aivan oikeassa. Jos jotain, tällainen erottelu pikemminkin lisää suvaitsemattomuutta karsinoimalla ihmisiä perusteettomasti.
Sen sijaan kaipaan tasa-arvoa pokerinpeluuseen kuten muihinkin paheisiin :)
Public Eye: Suvaitsevainen oli ehkä hieman väärä sanavalinta... Aihetta jatkaen, osa haastatelluista toi kuitenkin positiivisena asiana esille sen, että tällaiset tapahtumat ovat hyvä verkostoitumiskanavia vähemmistöryhmille. Pokeriturnauksen järjestäjän motiivit ovat varmasti "viihteellisempiä" ja tapahtumaa käytetään pääasiassa markkinointikikkana, mutta osallistujalle tämä voisi ehkä jopa olla mielenkiintoinen tilaisuus kokoontua? Lisäksi tällaisia turnauksia voitaisiin hyvin toteutettuna käyttää Pride:n tapaan yhdenvertaisuutta korostavana julkisena tapahtumana?
Mullakin huomio kiinnittyi tuohon väitteeseen, että mielipiteensä takia ruotsalaiset olisivat jollain tavalla suvaitsemattomia. Kyse on enemmänkin siitä, millä keinoin suvaitsevaisuus ajatellaan saatavan, eristäytymällä vai integroitumalla. Itsekin kannatan ruotsalaisten tapaan jälkimmäistä, enkä koe olevani suvaitsematon. Ei oo mitään syytä, miksi homot eivät voisi pelata pokeria heterojen ja muihin seksuaalisuuksiin kuuluvien kanssa ja menestyä siellä, samoin kuin ei oo mitään syytä, mikseivät homot voisi urheilla muihin seksuaalisuuksiin kuuluvien kanssa ja menestyä. Ei mua toisaalta haittaakaan, jos joku tahtoo jonkun tapahtuman järjestää, mutten tunne mitään tarvetta osallistua siihen tai kannattaa sitä muilla keinoin vain siksi, että olen homo.
Suvaitsevaisuutta ei saavuteta sillä, että eristäydytään. Mä itse uskon, että kaikkein suurimman teon suvaitsevaisuuden hyväksi kukin homo tekee tulemalla ulos kaapista ja elämällä omana itsenään, ihan juuri sellaisena kuin on, kaikkien muiden eri suuntautumisiin kuuluvien ihmisten keskellä. Neitimäiset saavat olla juuri niin neitejä kuin haluavat tai tahtomattaan ovat, machot juuri niin machoja, puskaseksiä ja irtosuhteita harrastavat harrastaa juuri sitä mitä tahtovat ja pitkäaikaisessa suhteessa viihtyvät ja lapsia haluavat saavat elää juuri sellaista elämää kuin omakseen toivovat, eikä yksikään tapa elää ole yhdeltäkään toiselta pois vain siksi, että heillä on sama seksuaalisuuntautuminen. Minusta se on kaikkein paras tapa antaa muiden seksuaalisuuksien edustajille realistinen kuva homoudesta. Tapa, johon ei yksikään sliipattu lehtijuttu tai järjestetty tempaus pysty.
Jos erityisesti hlbti-vähemmistöille suunnatulla asialla pyritään tavoittelemaan voittoa, on kyse markkinoinnista. Ja kohderyhmän valinta on "markkinoitikikka". Sopivasti ääntä asiasta pitämällä voi päästä otsikoihinkin ja saada markkinoitua asiaa muillekin ryhmille, hlbti-asiaa keppihevosena käyttämällä.
Mitäpä sitä kieltämään, kun näin on.
En minä sinänsä näe hlbti-vähemmistöihin kuuluville markkinoituja (kaupallispohjaisia) tapahtumia lainkaan pahana, jos en nyt itsestäänselvästi hyvinäkään. Jos järjestäjä sitoutuu aidosti tällaisella "hlbti-ystävällinen" -leimalla sateenkaarimyönteisyyteen, eikä samalla sulje muita ryhmiä ulos, niin mikäs siinä.
Olennaista on se, että kyse ei ole eristäytymisestä ja muiden ryhmien työntämisestä pois.
Minun silmissäni jonkin "hlbti-ystävällisen" asian arvo kasvaa, jos mahdollinen voitto ei mene järjestäjän omaan taskuun vaan kierrätetään takaisin hlbti-asian pariin. Silloin kyse on hltbi-asian hyväksi tehtävästä liiketoiminnasta.
Pride-tapahtumat (joihin kaikki ovat tervetulleita vähemmistöön kuulumisesta riippumatta) ja erilaiset hlbti-vertaistukiryhmät (joihin osallistuminen on rajattua luonnollisesti pitää pitää huoli vertaistuen toteutumisesta) ovat toinen asia. Niissä itse hlbti-asian pitää on pääosassa, eikä "hlbti" ole jonkin muun aktivitettin alaotsikko.
Samaa mieltä, vähemmistöjen eristäminen missä tahansa tilanteessa ei ole toivottavaa, sillä tämä ei tue tasa-arvon periaatetta. Homoutta kun ei voida rinnastaa paraolympialaisiin, jossa erilaisuuden korostamiselle on selkeä tarve :)
Etsiskelin hieman netissä, että miltäköhän "homopokerin" kuuluisi näyttää - löysin tämän
http://www.gayplay.it/PaoloTuci/. Eli turnauksia markkinoidaan tapahtumina, jossa puolipukeiset öljytyt miehet piehtaroivat ja lääppivät toisiaan pelipöydällä :D
Hahhahhahhaaaa
Olisi todella mielenkiintoista nähdä, millainen se itse turnaus sitten olikaan. Saattaisi olla "hieman" eroa....
Mutta markkinoinnissahan toki kaikki keinot ovat sallittuja.