aspergerien mustamaalaus ja väärinkäsitykset
http://www.hs.fi/sunnuntai/Liittyyk%C3%B6+Aspergerin+oireyhtym%C3%A4+koulusurmiin/a1360384269467?ref=tf_iHSisboksi630&jako=c7a219c3e5d36acce04e6e9fcefb5624
taisi ensimmäinen kirjoitukseni ranneliikkeessä kritisoida assien ja seköpäisyyden yhteyden uutisessa ja nyt "arvostettu" hesari on roskalehtimäisesti laittaneet asperger=joukkomurhaaja
suurin osa aspergereista ei ole väkivaltaisia yms mutta koulukiusaaminen jota kokee melkein kaikki aspergerit joskus tai toistuvasti, saattavat tosiaan kostaa kiusaajilleen, mutta ottaen huomioon kuinka paljon meitä asseja on kiusattu niin ihmeen vähän tälläistä on sattunut, itseäni on kiusattu esikoulusta lähtien ja rehellisesti sanottuna 7 luokalla ja 8 luokalla oli hyvin lähellä ettei olisi tullut ensimmäistä homoseksuaalia kouluampujaa. hyvä etten tehnyt mutta jos jotakuta on kiusattu edes puoliksi sen verran mitä mua niin en ihmettele jos menee ampumaan ihmisiä. niin ja itse yritin itsemurhaa 7 luokan lopulla mutta sekään ei onneksi onnistunut, eli en käynyt syyllisten kimppuun vaan itseni.
itse en ole väkivaltainen ihminen enkä 9. luokalla ja sen jälkeen kokenut että minun kuuluisi tappaa. silloin poliittiset mielipiteeni muuttuivat kapitalismi-fasismista kommunismiin ja aloin hyväksyä että olen homppeli ja tulinkin kaapista vanhemmilleni.
Minusta Hesari käsitteli asiaa varsin tyhjentävästi, eikä iskenyt leimaa.
oma mielipiteeni on eri, mutta sen tietää siitä että jos jossain sanon olevani assi niin kaikki katsoo oudosti/lähtevät kiljuen karkuun.... no kyllä rehellisesti oudolla tavalla pidän hauskana että porukka pelkää tietyllätavalla ;) eli olisi ala-astelaisena sanoa että mä oon aika selvä assi ja jos ette lopeta kiusaamista tapan teidät kaikki. voi olla että sitten mun kiusaamiseeni oltaisiin puututtu...
Yhtä asiaa jään miettimään, kun kiusaajia ei laiteta minkäänlaiseen vastuuseen mistään, mitä he tekevät. Kiusaamista on sekä kouluissa että työpaikoilla. Esimiesten ja opettajien tulisi kaikin voimin mahdollistaa työrauha ja koulurauha. Tämä taustojen penkominen ei koskaan ulotu kiusaajiin, millaisia he ovat-alisuoriutujia-eikä heitä ohjata hoitoon. Tässä on jotain mätää.
Ihmiset haluavat vastauksia käsittämättömille teoille. Syytä koetetaan löytää milloin mistäkin kuten kallon muodon yhteydestä rikollisuuteen. Luin tuon Hesarin jutun. Pidän sitä asiallisena ja monipuolisesti aihetta valaisevana. Minusta siinä ei tapahdu aspergerien mustamaalausta. Tärkeä viesti siinä oli, että aspergereille on tarjolla apua, jos sellaiseen on tarvetta. Kuten HS:n kirjoituksessakin todetaan, aspergerin syndrooma on poistumassa sairausluokituksesta Yhdysvalloissa. Se on vain yksi autismien osa-alue.
Olen elämäni aikana kohdannut huomattavan monta henkilöä, joilla on aspergerin syndrooma. Useasta sitä ei mitenkään huomaa edes asiantuntija, ellei osaa sellaista epäillä tai hän tälle asiantuntijalle siitä kerro. Mielestäni suurin osa aspergereista pärjää elämänsä läpi aivan mainiosti. Joistakin tulee jonkin alan huippuja, kuten Einstein.
Puppeliassi, voit mielestäni aivan hyvin rauhoittua, etkä pahoittaa mieltäsi tuosta Hesarin kirjoituksesta. Avoimessa yhteiskunnassa tästäkin asiasta pitää voida puhua julkisesti. Jos joku koettaa vääristellä asioita, sellainen pitää sitten aikanaan torjua.
Kuten toimittajakin toteaa, tämä aihe on vain yksi niistä, joista ei voi kirjoittaa kaikkia tyydyttävää artikkelia. Hesarissa tuodaan kyllä esiin asia monesta näkökulmasta, joten mustamaalaamisesta ei ole kyse. Pitäisikö aiheesta vaieta, jos siitä puhuminen aiheuttaa jollekin mielipahaa?
Pyysin tuttavaani, joka on asperger, lukemaan Hesarin jutun. Hänen mielestään kirjoituksessa asiaa oli käsitelty monipuolisesti, eikä se hänen mielestään leimannut aspergereita. Hän piti tärkeänä, että Aggredin toiminta tuotiin kirjoituksessa julki. Hänkään ei ollut kuullut tuosta toiminnasta aikaisemmin yhtään mitään.
Oletan Aspergerin syndrooman olevan osalle ranneliike.nettiä lukevaa porukkaa vieras käsite. Suomalaisessa Wikipediassa on aiheesta varsin hyvä kuvaus:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Aspergerin_oireyhtym%C3%A4juttu saattaakin olla ihan hyvä mutta moni katsoo vain otsikot(esim nuoret) ja sitten jos kuulevat jonkun olevan asperger niin muistavat että toi kohta sekoaa... tosin hyvä oli että esim iltalehdessä oli asia kirjoitettu lyhyemmin koska kaikki ei noin pitkää juttua jaksa lukea ja väärät käsitykset jää
Eiköhän oitis laadita laki, joka rajoittaa uutisen enimmäispituuden 140 merkkiin. Kaikki eivät jaksa lukea tweettiä pidempiä kirjoituksia ja osan lukemattajättämisestä voi seurata väärinkäsityksiä. Kaikki tulisi selkeästi ja monipuolisesti esille tweettaamalla uutiset. Tehdään kaikki muukin yhteiskunnassa niin, että tyhminkin pysyy kärryillä! Repikäämme fysiikankirjoista vaikeat sivut ja pysykäämme Newtonin opissa!
Eivätkös kirjailijat johonkin lehteen tehneet pyynnöstä twiittien pituisia "kertomuksia"? ;) Ei huolta puppeliassi, ne, joilla ei keskittymiskyky riitä jutun lukemiseen harvemmin pääsevät Hesarissa edes niin pitkälle, että lukisivat jonkun sisäsivun jutun otsikon. Ellei tämä nyt ollut pääuutinen (itselle kun ei tällä hetkellä Hesaria tule, niin en tiedä).
Katsoin juuri YLEltä Freddie Mercuryn tarinan. Se on noin kuukauden ajan katsottavissa vielä YLE Areenalta:
http://areena.yle.fi/tv/1789799
Suositeltava dokumentti.
Muistin tämän aspergerin syndroomaan liittyvän keskustelun ja katselin dokumenttia myös sillä silmällä. Dokumentti ja kaikki mitä tuollaisesta superjulkkiksesta annetaan ulos, on vähintään jossakin määrin suodatettua ja myös räätälöityä. Kaiken näkemäni perusteella ja kaikki varaukset julkisuudesta muistaen, aloin ajatella, että saattaisi sittenkin olla mahdollista, että tuo supertähti olisi ollut aspergeri. Hän oli yhden asian ihminen ja siinä suorastaan loistava. Dokumentissa annettiin ymmärtää hänen olevan yksityisesti ujo ja vetäytyvä. Julkisuudessa hänellä oli aina rooli päällä, joka oli täysin päinvastainen kerrotulle yksityisminälle. Aspergerille sosiaaliset suhteet tuottavat usein hankaluuksia. Taito pelata nyanssoitua ihmissuhdepeliä saattaa olla heikko. Freddie Mercury oli ratkaissut mielestäni asian siten, että hän oli palkannut henkilön, jonka tehtäväksi tuli hoitaa juuri noita ihmissuhdeasioita. Tuo palkattu henkilö hankki hänelle mm. seksiseuraa, huumeita ja järjesteli juhlia jne. Ympärillä ihmiset olivat sitä mieltä, että tuolla palkattulla henkilöllä oli huono vaikutus FM:iin ja johdatti tätä huonoille teille. Huomasin monia muitakin pieniä yksityiskohtia, jotka viittaavat aspergeriin. Saamme tuskin koskaan tietää tätä asiaa.
Tein internet-haun. Yllätyksekseni jotkin muutkin ihmiset ovat pohtineet aivan samaa asiaa. Mitään selkeitä ja perusteltuja väitteitä en kuitenkaan löytänyt.
Tiedän asperger-ihmisiä, jotka ovat opetelleet sosiaalisen roolin aivan erinomaisesti. He saattavat olla mitä miellyttävämpiä ja seurallisia. Todellisuudessa se onkin näyttelemistä ja heille jopa työtä. Todellinen henkilö ei tule näkyville julkisesti juuri lainkaan.
Freddie Mercury oli kaapissa, jopa bändin jäsen Brian May väittää, ettei Mercuryn tiennyt olevat homo. Ehkäpä juuri tuo salailun ilmapiiri loi hänen ympärilleen tulkinnoille avoimen auran. Useimmat tähdet omaavat saman; Bowie, Garbo, Valentino jne. Tähtien julkinen ja yksityinen voivat poiketa merkittävästi toisistaan, esimerkiksi Bjork osaa täydellistä Englantia. Puhetapa ja eleet muuttuvat, heti kun kamerat ovat läsnä. Megaluokan tähden takana löytyy usein myös PA, joka hoitavat ns. juoksevat asiat usein, Freddie Mercury nyt ei voi mennä ostamaan huumeita ja pysyä tuntemattomana - poissa skandaali otsikoista.
Aspergerit karttavat sosiaalisia tilanteita, joissa he eivät kykene hallitsemaan ryhmätilanteden herättämiä monia ärsykkeitä. Mercury ei ollut liikunnallisesti kömpelö, hän oli taitava esiintyjä, joka hallitsi stadioineita. Ei ihme että Queenin biisejä on otettu massiivisiin urheilutapahtumiin. Mercury oli nuorena urheilullisesti lahkakas, voitti palkintoja mm nyrkkeilyssä. Nuorena hänet lähetettiin sisäoppilaitokseen Mumbaihin, erolla on varmasti ollut vaikutus sosiaalisen vastavuoroisuuden kehityksessä ja ihmisuhteiden luomisessa aikuisiällä. Halu menestyä ajoi häntä eteenpäin, hän ei hakenut rutiineja tai kaavoja, vaan loi uutta ja uusia tapoja ilmaista itseään. Barcelona levy Montserrat Caballé on oivallinen esimerkki tästä. Ilmeikkyys ja huumori olivat myös Mercuryn tunnusmerkkejä.
mua mietityttää että on tutkittu että aspergereista isompi osa kuin väestössä keskimäärin on seksuaalivähemmistöihin kuuluvia niin olenko mä tällä palstalla ainoa? tosin tiedän ettei todellakaan kaikki käy ranneliikkeessä mutta aspergerit käyttää nettiä ilmeisesti aika paljon niin luulisi jonkun muunkin eksyneen palstalle..
mun on pakko sanoa etten ole koskaan tavannut henkilökohtaisesti ketään diagnosoitua aspergeria, joskus oli puhetta vertaisryhmään menemisestä mutta se jäi aika monella tutulla on joku serkku yms jolla asperger, ilmeisesti eivät pidä itsestään pahemmin melua? assien pride day pitäisi järjestää heh. tosin erityiskoulussa ollessani veikkaan omalla luokalla olevan tyypin olleen assi, ja yhdellä oli touretten syndrooma, vaikkei ne sinänsää muuten ole samanlaisia kuin että molemmat on neurobiologisia poikkeavuuksia.
edit ja en muuten ollut ainoa joka vähän näki artikkelin negatiivisena, kommenteissa suurinosa oli että ei hyvä..
Kyllä kansa tietää! Musta ainakin kannattaa aina lukea pelkästään IL:n ja IS:n kymmenen luetuinta uutista. Silloin tietää aina kenellä julkkiskaunottarella on uudet tissit.
Ihmisiä ei kokonaan voi käsittää vain diagnoosin kautta. Itselläni on reilu parikymmentä vuotta sitten saatu persoonallisuushäiriö epävakaa persoonallisuus. Kuten usein käy, iän mukana se on helpottunut vaikka joitakin piirteitä tavassani kokea ja tuntea voi vieläkin laittaa pershäiriön piikkiin. Pari viikkoa sitten minulle sanottiin etten saisi tällaista diagnoosia enää tänä päivänä, joten se veteen piirretty viiva "häiriön" ja "normaalin" välillä on ilmeisesti ylitetty. Persoonallisuushäiriöistä mediassa tunnetaan vain narsismi, vaikka muitakin diagnooseja löytyy joka lähtöön. Pidän diagnoosin yleensä omana tietonani, koska kuten puppeliassi mainitsi, ihmiset lähtevät muuten kiljuen karkuun.
joo persoonallishäiriöt paitsi narsismi on aika huonosti tunnettua, mutta se on hyvä jos sulla ei periaatteessa ole enään sitä, joillekkin vanhemmille asseille ollaankin jotkut ajatellut että on persoonallisuushäiriö kun ei ole empaattinen tavallisella tavalla tai saa raivareita tai jonkun muun takia, mutta sitten joku tajusi että aspergerista on kyse.
itselläni on diagnosoitu masennuskin mutta kuntoutustutkimuksessa pidettiin mahdollisena että olisi psykoottinen masennus, mikä kuulostaa kamalalta mutta jos lukee millainen voi saada diagnoosin niin eipä se paljoa eroa masennuksesta, joskus vaan on tosi paha olo, mutta ei ne ruvennut lisädiagnooseja tarkistelemaan kun ei siitä olisi mulle hyötyä.
edit ja toi psykoottinen masennuksen mahdollisuus tuli mulle kun itselläni saattaa tosi nopeasti tulla huono olo, mutta ei mulla mitään perinteisen psykoottisuuden harhoja ole, kaksisuuntainen voisi olla muuten mahdollinen mutta ei minulla ole mitään pitkiä kausia sitä pahaa oloa sekä mieliala vaihtelee välillä paljonkin..
Vielä siitä, että juttu oli leimaava:
Jos ette huomanneet, heti alussa Asperger-kuvauksessa se määriteltiin häiriöksi. Tämä on iso leima, vertautuu siihen, jos homoseksuaalisuus määriteltäisiin häiriöksi. Ei ole minkäänlaista logiikkaa tai hyötyä määritellä negatiiviseksi jokin asia, joka on harvinaisempi tai erilaisempi. Samalla tavalla voisi punatukkaisuus, vasenkätisyys, transgenderisyys tai se ettei pidä oluesta tai TV:n katselusta määritellä häiriöksi. What's the point? Vaikkei yhteiskunnan toimintaa olisikaan rakennettu tukemaan meidän tyyppisiä elintapoja, ei se tarkoita että vika on meissä.
samaa mieltä aspergerissa aivot toimivat eritavalla, mutta ei se häiriö ole, erilaisuutta vain, niinkuin sanoit, kuten vasenkätisyys.
Tuo neurobiologinen keskushermoston kehityshäiriö -kohta lienee poimittu Autismi- ja Aspergerliitto ry:n sivuilta. Siellä nimittäin asia on sanottu juurikin samoilla sanoilla. Tämän taitaa allekirjoittaa myös Lääkärikirja Duodecim. Joten älkää Hesaria syyttäkö.
Eihän kukaan ole sairaalloinen, jos tuolle linjalle lähdetään. Anorektikot vain valitsevat syödä vähemmän ja psykopaatit valitsevat välittää vähemmän. Sairauksille, kehityshäiriöille sun muille on ominaista haitallisuus. Ne tekevät elämästä usein turhan vaikeaa itselle ja toisille.
niin no aspergerin ominaisuudet ei ole tässä yhteiskunnassa kauhean haluttuja, sanotaan että assit on ulkoavaruudesta tulleita, ns toisen maailman syndrooma heh
Aamulehden jutussa puhutaan ADHD:stä, eli tarkkaavaisuus ja ylivilkkaushäiriöstä. Jos se diagnoosi on totta tuon lapsen kohdalla, silloin on kysymys eri asiasta kuin Aspergerin oireyhtymästä (tämän keskustelun otsikko), joka on autismin kirjoon kuuluva asia.
Jos muistan oikein, niin Aspergerin oireyhtymä on poistumassa sairausluokituksista.