Seksuaalivapaa kumppanuussuhde

Sukupuolineutraalia avioliittolakia odotellessa on mun mielestäni aiheellista nostaa tapetille toinenkin asia. Se, että kaikki elämänsä yhdessä viettävät ihmiset eivät ole ns. seksuaalisuhteessa, ts. parisuhteessa keskenään. Toisinaan esimerkiksi sisarukset voivat elää yhdessä, tai vaikka läheiset ystävykset. Minunkin tuttavapiiriini kuuluu eräs kaveruspari, joka omistaa yhteisen asunnon ja elää siinä kasvattaen yhdessä lasta, eivätkä he kuitenkaan ole keskenään perinteinen pari.

Se, että ihminen on aseksuaalinen tai jostain muusta syystä sinkku, valinnut elää tai jäänyt vaille romanttista suhdetta, ei tarkoita, että hän tahtoisi välttämättä elää yksin.

Miksei olemassa voisi olla yleistä juridista kumppanuussuhdetta, joka ei kysy sukupuolten tai suuntautumisten tai edes suhteen laatua, kunhan siihen osallistuvat tahtovat sitä itse?

Moniko kannattaisi mahdollisuutta sellaiseen sopimukseen?
  • 2 / 4
  • Rokkihomo
  • 21.7.2011 19:52
Minäkin tunnen hyvin ainakin yhden tällaisen pitkäaikaisen, todella pitkäaikaisen ystävyyssuhteen. Aina yhdessä, aina kutsutaan erilaisiin tilaisuuksiin häistä hautajaisiin yhdessä. Ei sosiaalisesti toista ilman toista.

Ja ovat lähimmät sydänystävät. Mutta omat kodit ja osoitteet.
Useita vuosikymmeniä tällaisena jatkunut tilanne ja sen joustava vastaanotto lähipiirissä ovat saaneet miettimään tätä ympäröivää maailmaa vähän avarammin tällaiselta eri suunnalta.

JOS he haluaisivat jotenkin rekisteröityä, en mitenkään ymmärrä mtä oikeita syitä sitä olisi vartavasten estää.
(Vaikka tiedänkin toki että iso parku tällaisesta lakialoitteesta tulisi. Hullu maailma...)
  • 4 / 4
  • Rokkihomo
  • 22.7.2011 13:30
Institutionalisoitu seksi yleensäkin yliarvostettua. Ja jotkut instituutiot ovat tasa-arvoisempia kuin toiset...
Tällä kaikella on tietenkin pitkät historialliset perinteet, mutta antiikin ja keskiajan pitkien vuosisatojen mittaan kehittyneet erityiset ystävyyssuhteiden perinteet ovat sittemmin, itse asiassa aika hiljattain, modernin ajan myötä, unohtuneet jonnekin.