Vapaa mies tarjolla!
» Pielavetinen Janne etsii sulhasta MTV3-kanavalla
Ja tärkein asia meinasi aivan unohtua: Horoskoopiltaan Janne on rapu!
Iltalehden lukijaäänestyksessä Janne valittiin suosituimmaksi koko joukosta. Hän sai pisteitä mm. rohkeasta kaapista ulostulosta.
Onko tämä ensimmäinen suomalainen tv-viihdeohjelma, jossa homoseksuaalina esiintyvä ei ole muotitietoinen, suunnittelija tai femiini käytökseltään? =)
Mitä tarkoittaa feminiini käytös?
Toivottavasti tällainen esiintyjän tausta TV-esiintymisissäkin arkipäiväistyy.
Ainakin kunnon äijäammatti ja ikäkin sopis, mut ei kiitos... JuhaniV taitaa olla sille kuitenkin liian vanha.
Feminiini käytös= ylidramaattinen, höseltävä käytös. Akkamainen, juoruileva luonne. Ammatiltaan parturi-kampaaja, meikkaaja, stailaaja. Naismainen pukeutuminen.
Riqumanille tiedoksi JuhaniV on jo varattu. Ei siis onnistu. Toki tuo mies voisi jollekin olla ihan OK, mutta sen mukana tulevat 40 kantturaa ovat mielestäni hieman liikaa. ;-)
Eikä ne kantturatkaan vielä mitään, mutta 90-luvun eurodance! Huhhuh!
Huh... minulle tulee muutaman kerran vuodessa hirvittävä hinku kuunnella 90-luvun eurohumppaa. Muutaman kipaleen jälkeen hinku onneksi laantuu... :)
Ei mutta tuohan on supersymppiksen oloinen tyyppi! (tai no, mitä nyt voi moisesta haastattelusta päätellä)
Käyköön hyvin hänelle! :) Mäkin koettaisin iskeä Jannen jos arvelisin sopeutuvani yhteiseloon niiden kantturoiden ja miehen musiikkimaun kanssa.
Ehdokkaat on esitelty televisiossa. Janne on sanojensa mukaisesti suorasukainen ja rempseä. Hän etsii taloonsa "munaminiää". Hauska ilmaus, jonka kuulen nyt ensimmäistä kertaa. Komeassa pirtissä on 22 leivän uuni. Siinä leipää paistaa myös "joku muu" kuin hän. Uteliaisuus tietenkin heräsi, että kuka muu. Mieleeni tuli tulevalle munaminiälle ehdottaa sen tarkistamista, kuinka suuri vaikutus anopilla on Jannen taloudessa.
Yli neljäkymmenpäistä karjaa poikimisineen ei Janne pysty yksin hoitamaan vaikka navetta onkin koneellistettu. Siinä sivussa hän jopa pystyy piipahtamaan eri puolilla Eurooppaa suosikkimusiikkinsa konserteissa. Minkähänlainen porukka tulee miehen mukana kaupan päälle?
Munaminiä
Tuo sanonta jäi mietityttämään minua. En usko, että sana on Jannen ikioma keksintö. Jossakin puolen Suomea sana saattaa olla käytössä. Se voisi viitata siihen, että miespariskunnat on huomattu ja heitä on siis ollut olemassa. Joku on keksinyt oitis myöskin määrittelyn. Jos joku sattuu tietämään sanan käytöstä lisää, olisi mielenkiintoista saada siitä tietoa.
Oma äitini tuskaili aikanaan näiden käsitteiden kanssa. Mieheni ilmestyttyä rinnalleni, äitini tuskaili että oliko hän saanut miniän vaiko vävyn. Muistaakseni opastin häntä, että tarvinneeko asiaa sen tarkemmin määritellä. Etunimi kelvannee ilmaisemaan kenestä on kysymys ja kumppani on ihan hyvä termi suhteen määrittelyyn.
Munaminiä... Miksei tavallinen vävypoika kelpaa?
Sitä minäkin ihmettelen.
Juhani: munaminiä viittaa kotivävyyn eli mieheen, joka muuttaa vaimonsa kotiin talon uudeksi isännäksi. Hämmästyisin kyllä kovasti, jos
se koskaan olisi viitannut miespariskuntaan.
Niin, se sana ei ole ao. henkilön keksintöä.
Eipä ole tullut munaminiä minun korviini kolmella murrealueella, jotka hyvin tunnen, Turun, Varsinais-Suomen ja Karjalan murteet. Kuvaamasi tilanteeseen on toinen tuntemani sanonta: Tulla taloon reittä pitkin.
Harmi, että arvaukseni homopareja tarkoittavana meni pieleen. Ehkä sanonta hivuttautuu sopivien esimerkkien myötä nykyistä laajempaan käyttöön.
T. Juhani
Siis jos miespuolinen maajussi etsii itselleen miestä ja kutsuu tätä munaminiäksi, eikös se juuri Bertaridon selostamana tarkoita sitä, että mies etsii taloonsa uutta "isäntää" rinnastaen itsensä täksi maatalon emännäksi, jonka luokse mies muuttaa uudeksi isännäksi? Jos pysyin näissä kuvioissa kärryillä katsomatta ko. ohjelmaan, mielestäni tämä maajussi nimenomaan lavensi käsitteen käyttöä Juhanin toivomalla tavalla homoparien suuntaan.
Olet, Statisti, oikeassa: minun tulkintani oli, että se maajussi etsii enemmänkin emäntähahmoa (ollen tietenkin itse
se maatalon isäntä [=tilan omistaja] siinä). Siinä mielessä se munaminiä-metafora ei ihan taida toimia ilman sitä laajennusta
homoparien suuntaan. Tosin vaikka maajussi itsekin tarkalleen ottaen sanoo etsivänsä "kotivävyä eli munaminiää", hän ei kuitenkaan
tarkoittane, että uusi kotivävy ryhtyisi 'isännäksi' ja ottaisi tilan vetääkseen. Hankalia nämä perinteisen yhteiskunnan termit
uudessa kontekstissa...
Ihan irrallaan kaikista munaminiöistä: jännittävää, kuinka siinä maajussi olettaa ilman muuta saavansa uuden
työläisen tilalleen...
Tässä viimeksi mainitussakin seikassa kyseinen maajussi noudattaa vanhoja traditioita ja ajatustapaa. Ennen vanhaan hyvään aikaan miniä ja vävy valikoitiin sen mukaan oliko hän käsistään taitava ja muutenkin ahkera. Suvussani ahkeruutta kuvattiin sanalla "syti", kun haluttiin kertoa jonkun olevan erityisen aikaansaapa. Olisikohan sanan alkuperä venäjältä? Minulla on näet karjalaistausta. Äitini halveksi syvästi kylällä naista, joka luki paljon. Sellaista pidettiin pelkkänä laiskotteluna ja ajanhukkana. En tiedä mitä kyseinen naisihminen luki todellisuudessa, asiatekstejä vaiko ajanvietekirjallisuutta. Minun valtavia lukuhalujani äitini jarrutteli kertomuksella henkilöstä joka luki liikaa ja tuli sen vuoksi hulluksi.
Maalta kotoisin olevana ja itsekin "emännän" paikkaa hakevana sanoisin, että tässä tapauksessa kyllä etsitään sitä isäntää itselleen. Eli tämä kaveri on se emäntä ainakin sängyssä. Näin mulle tuosta muodostui kuva. Mutta vaikka olisikin se isäntä sänkykamarissakin, niin nuo ysäritekno keikat on kyllä niin ehtaa menohomo osastoa, joten ei kiitos.
Tuo on tuttua, ettei maalla arvostettu lukemista yhtään. Minäkin muistan, että monesta hieman oudosti käyttäytyvästä sanottiin, että lukenut liikaa, että seonnut sitten sen takia. Onneksi penskana jo ajatteli, että ei ne varmaan nuortenkirjallisuudesta seonneet, joten itse oon turvassa. :)