Laitesukeltaminen

  • 1 / 5
  • Susette
  • 2.9.2005 10:27
Hei!

Olen kiinnostunut sukeltamisesta ja harkitsen parhaillaan kurssille menoa. Vesi on tuttu elementti jo muuten uimassa käydessä nyt tekisi mieli kunnolla pinnan alle.

Onko kellään kokemuksia laitesukeltamisesta? Voitteko suositella jotain seuraa/sukelluskoulua? Kannattaako varusteita hankkia minkä verran vai vuokrata osaa?
  • 3 / 5
  • extreme
  • 2.9.2005 13:30
Jos sinusta tuntuu, että voisit mennä Suomen vesissä vähän usemminkin pinnan alle, niin silloin suosittelen urheilusukellus seuraa. Myöskin jos sä olet vielä sellainen tyyppi, joka tykkää touhuta yhdessä, niin sekin puoltaa seuraa. Nuo dyykki porukat on yleensä tosi hauskoja, että niiden kanssa on ihan kiva viettää muutekin aikaa.

Mutta pienenä varotuksen sanana täkäläisitä vesistä. Näkyvyydet voivat ajoittain olla melko vaatimattomia, mutta on suomen vesissäkin tiettyjä asoita jolla hommassa on vielä mieltä.

Varusteiden hankkimiseen sanoisin, saman mitä yleensäkin harrastusvälineiden hankkimiseen tulee. Jos lajista innostuu, niin sillon on parempi olla omat. Vaikkakin kerta investoinitina ne on melko kalliit.
  • 4 / 5
  • machobambi
  • 2.9.2005 14:52
Olen harrastanut sukellusta jo 7 vuotta, ja voin varauksetta suositella sitä! Aivan mahtava fiilis päästä 20-30 metrin syyvyyteen ja rauhaan kalojen ja korallien keskelle.

Kävin PADI-kurssin teoria- ja allasosuudet Helsingissä ja avovesisukellukset Turkissa, mikä oli mielestäni hauska vaihtoehto. PADI-kursseja järjestetään myös Thaimaassa ja ne ovat siellä suhteellisen halpoja, joten se on yksi harkinnanarvoinen vaihtoehto, edellyttäen että muuten tykkää matkustaa kyseiseen maahan.

Itse olen sukeltanut Suomen vesissä tasan kerran, muutama vuosi sitten elokuun alussa, ja kokemus oli niin kamala että toista kertaa en aio kylmissä vesissä sukeltaa. Itse sukellan siis vain ulkomailla lämpimässä :) ja kokemuksia on jo Egyptistä, Espanjasta, Hawaiilta ja Sydneystä, Turkin lisäksi tietenkin.

Jos ei Suomessa itse sukella, niin varusteita ei kannattane hankkia. Itse tulin "huijatuksi" kurssilla, siellä pakottivat ostamaan sikakalliit välineet (snorkkeli + maski, räpylät ja kengät) sanomalla, ettei niitä mistään vuokrata. Käytännössä ulkomailla sukellushintaan yleensä kuuluu myös välineet, tai ne saa pienellä rahalla.

Ammattilaisilla on tietysti myös omat regulaattorit ja liivit sun muut, mutta silloin harrastuksen hintaluokkakin on ihan toinen.

Itse olen jo useamman vuoden yrittänyt löytää kaveria, "buddya", sukellusreissuille, mutta tuloksetta... ilmeisesti sukellus ei kuitenkaan ole kovin suosittu harrastus.
Hoi!

Olen sukeltanut 15 -kesäisestä asti, ja nyt 40v. Toki etelässä on kirkkaammat vedet ja olen käynyt niitä kokeilemassa Eilatissa, Kroatiassa, Italiassa, Kreikassa, Jamaikalla ja Mombasassa, mutta yhtä sieltä puuttuu!
Itämeren vähäsuolainen vesi!
Sameaa tai ei (syksyisin tosin kirkkaampaa, kun siitepöly ja levät ovat jo kuolleet), mutta Teredo Navalis, eli laivamato ei meidän Suomenlahdessa elä, joten jopa 1000 v. vanhoja puisia hylkyjä löytyy. Itse olin mukana löytämässä 1600 -luvun kauppalaivan hylkyä 18 -vuotiaana Merimuseota avustamassa.

Itse kävin aikoinaan Parsukin (Partiosukeltajien) kurssin ja pyörin heidän kuvioissaan.