Kuka pitää baletista?

  • 1 / 9
  • martin
  • 4.3.2005 16:55
Hej!
Niin...kuka teistä pitää baletista? Käyttekö katsomassa - jos, niin missä, kuinka usein? Käyttekö katsomassa kilpailuja?

Suosikkibalettejani ovat Romeo ja Julia, Coppélia sekä Pähkinänsärkijä.

Hienoimpia näkemiäni esityksiä on ollut Münchenissä tehty Romeo ja Julia v. 1994. (Olisipa se Romeo ja Julio!)
  • 2 / 9
  • orlando
  • 6.3.2005 17:58
Totta kai tykättään baletista: eihän ole toista lajia jossa estetiikka ja erotiikka kietoutuu toisiinsa yhtä kiehtovasti. Sääli vain että Kansallisbaletti ei Dinna Brörnin johtajakaudella ole ollut yhtä kiinnostava kuin Jorma Uotisen aikana. Ja että etenkin miestanssijoissa (muutamaa huippua lukuun ottamatta) olis paljon parantamisen varaa - ero korostuu kun katsoo mitä tahansa kansainvälistä huippuryhmää. Syykin on tiedossa: suomalaiset isät ei uskalla laittaa poikia balettikouluun koska pelkää, että niistä tulee siellä homoja. Siis jääkiellomaila kainaloon ja kypärä päähän, sehän sen miehen tekee!

Menkää ihmeessä balettiin, mutta älkää ensi-iltoihin, joissa käy pelkkää minkkimuuria. Myöhemmissä esityksissä, varsinkin nykykoreografioiden illoissa, on paljon rennompaa ja nuorekkaampaa. Mun suosikkeja on kaikki Jiri Kylianin ja William Forsythen biisit - ja myös Tero Saarisen. Klassikoista Romeo ja Julia on ylittämätön; sääli vain että meillä on ollut siitä tylsä Crankon versio. Kaipaisin mukaan klassikkojen uustulkintoja joita mm. Mats Ek ja John Neumeir on tehneet.
  • 3 / 9
  • martin
  • 6.3.2005 18:23
Orlando!
Olet todella oikeassa siinä, että miestanssijoiden taso on tällä hetkellä huolestuttavan alhainen. Ero naistanssijoihin on silminnähtävä.

Olen kanssasi samaa mieltä, että Romeon ja Julian Crankon versio on tylsä.

Olen itse ollut balettikoulussa. Meitä oli ensimmäisellä tunnilla minä ja n. 50 tyttöä. Jopa osa näistä tytöistä irvaili minulle. Rakastin kaikkea - ankaraa harjoitusta, ankaria neuvoja, musiikkia, joka soi liian kovaa... .
  • 4 / 9
  • martin
  • 7.3.2005 0:12
Klassisista suurista suosikkibaleteista jäi mainitsematta Le Corsaire. Siinähän ON näyttävää tanssimista.
  • 5 / 9
  • tyronecoco
  • 7.3.2005 1:00
Tama vahan asian vieresta.Meilla taalla Torontossa on hyva National Ballet Company ja koulu.Muistan Rudolf Nurejef tanssi taalla 70 luvulla.Vapaa aikanaan han kavi Club Bath,Gay "sauna".Huomasin hanen kerran menevan sinne.Myos tama toinen mika sen nimi oli,oh,Barisnichof,esiintyessaan taalla loikkasi ryhmastaan.Hanta piiloitettiin monta paivaa ennenkuin livahti USA:n puolelle.
Meilla on komeita tanssijoita Rex Harrison,Veronica Tennant,ja uusia venajalta ja muita maailmalta.
baletti on elämä :) olen minäkin tuota miettinyt, että miten pojasta homo tulee kymmenien treenattujen trikoopukuisten tyttöjen keskellä... enemminhän kannattaisi pelätä niiden tyttöjen lankeavan toisiinsa. jos nyt sitten jotain pitäisi pelätä...

minä kävin viimeimmäksi katsomassa oneginin. ja mielestäni jarkko niininen on kyllä loistava. tosin oopperassa naiset kyllä ovat kovemmalla tasolla ja sattuneesta syystä heitä tuleekin tarkemmin katseltua ;)
RAKASTAN balettia! Se on eräs kauniimmista tanssi "lajeista". Olen niin ihastunut siihen että vielä 13-vuotiaana plösönä unelmoin balleriinan työstä. Se vaihe meni kyllä ohi kun treenasin sitä pari vuotta...^^' En ole nähnyt "oikeata" balettia vuosiin mutta kyllä tv:stä ja kaseteilta. Ihailen Maya Plisetskayaa, ja ylipäätänsä venäläinen/neuvostoliittolainen baletti on maailman korkealaatuisin. Venäjältä voi ostaa videoita joissa on erittäin hyviä nauhoituksia legendaaristen tanssijoiden huippuvuosista eri baleteissa. Suosittelen tätä metodia lämpimästi. Jotkut kohdat voi katsoa uudelleen vaikka tuhat kertaa. Rakastan erityisesti niitä baletteja joihin Tjaikovski sävelsi musiikin (Tjaikovski oli muuten homo ^^)
  • 8 / 9
  • Katsoja
  • 24.5.2005 20:01
Baletti on kyllä hienoa katsoa, harmi vain että usean baletin musiikki on yleensä aika mitäänsanomatonta (siis tietenkin Stravinskia, Prokofjevia ja Tshaikovskia lukuunottamatta).
Minäkin toivoisin Prokofjevin Romeota ja Juliaa Suomeen...sitä jo pelkästään aivan upean musiikin takia kannattaa mennä katsomaan.
Muuten, nuo miespuoliset balettitanssijat ovat jotenkin aina kovin komeita ja nähtävästi aika usein homojakin (joojoo, ei saa yleistää...tiedän). :p Suomenkin oopperassa on joku hurjan komea latino, en muista nimeä, muistaakseni Argentinasta?
  • 9 / 9
  • Karina77
  • 5.8.2005 21:26
Pidän baletista, varsinkin siitä jo kliseeksi tulleesta Joutsenlammesta. Nimenomaan siis klassisesta baletista, vähemmän modernista. Kestosuosikkeihin kuuluvat lisäksi Coppelia ja Sylfidit. Pienemmistä ja vähemmän tunnetuista baleteista on mieleen jäänyt Kuoleva Joutsen ja Ruusun henki. Miestanssijoista tietenkin Baryshnikov, ballerinoista ehdottomana ykkösenä Maja Plisetskaja, jonka elämäkerran ostin juuri tänään.