Menkat

Sanotaan, että kämppiksinä tai yhdessä asuvilla naisilla kääntyy kuukautisrytmi niin, että molemmat kulkevat samassa tahdissa. Onko muilla ilmennyt tämmöistä?

Miten muuten hellyys ja seksi menkkojen aikana? Entäpä mielialat kahden naisen talaouksissa?

tällaista utelee Mai
  • 2 / 35
  • pikkulintu
  • 14.2.2005 0:06
ei käänny rytmit (ainakaan täällä päin) mihinkään suuntaan. kokemusta on vuosikausien ajalta sekä kämppiksistä että parisuhteista.

mielialoihin pms:t on lähinnä tekosyitä :) (no joo.)
PMS on karua arkea toisille, mä saatan olla ennen menkkoja tosi helposti ärtyvä, jopa niin etten itse ymmärrä itseäni. Koska tuo kuukausittainen "ilo" on hiukan epäsäännöllinen enkä edes pidä niistä kirjaa kun ei tuo raskaaksitulo ole kovin suuri (ilomielin saisi sussuni mut raskaaksi pamauttaa, neitseellistä sikiämistäkään vastaan mulla ei oo mitään ;D) joten en aina edes muista mikä aika on. Tietenkään se ei oikeuta karjumaan tai syöksymään kiinni toisen kurkkuun, kyllä sitä täytyy osata hillitä itsensä mutta tois(t)en on myös hyvä tietää miksi mä joskus olen vielä hullumpi kuin normaalitilassa.

Kämppiksen kanssa kierto joskus vakiintui mutta nyt ne tekee ihan mitä sattuu vaikka niiden oikeasti pitäisi synkronoitua.
  • 4 / 35
  • ihmiäinen
  • 15.2.2005 21:57
voi ne rytmit kääntyä samaan suuntaan. kyllä itsellä on tästäkin kokemusta ihan jo lapsuudenperheestä. tietysti jos kuukautiskierto on muuten ihan erilainen, niin...

ja pms voi olla todella inhottava ongelma. eikä mitään selittelyä, kyllä naishormonit voi todella vaikuttaa mielialaan. olen katellut ystäviä, jotka ovat ehkäisypillerien käytön myötä muuttuneet aivan "itkupilleiksi" kunnes sopiva merkki on löytynyt...ja se on heitä itseään ainakin todella häirinnyt, että mielialat heittelee.

minulla on myös tuollaisia itkupäiviä ennen kuukautisia. kesti kauan ennen kuin aloin yhdistää sellaisen "ei-mistään-johtuvan" itkuherkkyyden ja yksinäisyyden tunteen kuukautisiin. on se musta hyvä, että voi selittää ihmisille, että "ei johdu sinusta". (ja itsekin tiedostaa, ettei tarvitse tosissaan rakkaalle valittaa, että "kun sä et huomioi muaa-aaa...nyyh.")
Menkkojen aikaan voi ja mun mielestä pitääkin harrastaa seksiä, ei se ole este. Mulla varsinkin auttaa pahimpiin kuukautiskipuihin. Eihän se tietty ole samanlaista seksiä kun ilman menkkoja. Mutta hätä keksii keinot. Harvemmin meillä molemmilla samaan aikaan on joten ei se ainakaan vähennä rakasteluiden määrää...ja sitä paitsi kun on ärtynyt olo pieni hellyys tuokio auttaa siihen kummasti.
  • 6 / 35
  • Jacqueline.N.
  • 16.2.2005 22:51
Minua ei huvittaisi harrastaa seksiä menkkojen aikana, se on varmasti kamalan sotkuista ja epämiellyttävää ja muutenkin silloin on kamala olo. Tai minulla ainakin on niin kipeä maha etten pysty tekemään mitään, se haittaa ihan normaalia arkea. Pitäisi tarkistuttaa olisiko esimerkiksi kyseessä endometrioosi. Ja sitten sitä tuntee olonsa niin turvonneeksikin ettei ole erityisen viehättävä olo..:P

Minulla on ärsyttävät menkat. Kipeät ja masentavat. Tekee mieli mässätä ja sitten on huono olo. Se on puhtaasti hormonaalista koska en muuten harrasta mässäilyä. Lisäksi menkat ei ole säännölliset vaan saattaa olla viikonkin etuajassa ja sitten on pahempi juttu jos ei ole varautunut suojuksin ja särkylääkkein. Vihaan menkkoja.
Helpottaa orgasmit minunkin kuukautiskipuja, mutta en pidä siitä vuodosta. Omat menkkani elän, mutta valitettavasti seksi ei kiinnosta omien eikä puolison menkkojen aikana. Eikä kiertomme kulje samassa rytmissä. Puolisoni olisi halukas seksiin menkkojensa aikana, mutta en vaan halua... Toisaalta ottaa päähän, kun tuntuu että jatkuvasti jommalla kummalla on se aika. Pillereitäkin on mietitty. Onkohan jotkut hyötyneet niistä?
  • 8 / 35
  • ihmiäinen
  • 17.2.2005 21:59
voin oman mielipiteeni noista pillereistä sanoa, mutta se on täysin minun, enkä ole "syvästi" perehtynyt asiaan. itse en lähtisi niitä syömään, ellei olisi "pakko". minulla on muun muassa heteromieskaveri, joka on koko ikänsä vaimonsa kanssa (nyt lapsetkin ovat jo aikuisia) hoitanut ehkäisyn kondomilla siksi, ettei vaimon tarvitsisi syödä hormoneja. tästä on ollut keskusteluakin, kannattaako omaa kiertoa sotkea hormoneilla? itse miettisin pitkään, hormonit vaikuttavat niin moneen.

jos joku on perehtynyt aiheeseen, saa kertoa. ehkäisypillereillä on tietysti ollut mieletön vaikutus naisten seksuaaliseen itsemääräämisoikeuteen, mutta se on kuitenkin yksi verrattain uusi keksintö, jonka pitkäaikaisia vaikutuksia ei kai vielä niin tunneta? minä en siis söisi, jo sivuvaikutustenkaan takia, kun ei ole tarvetta sinänsä. en halua sotkea omaa rytmiäni, mutta tämä on tietysti täysin henkilökohtainen ratkaisu.
  • 9 / 35
  • kysymysmerkki
  • 17.2.2005 23:50
olen aina ollut hieman epävakaa menkkojen alussa ja pms vai miten nyt meni, kyllä vaikuttaa ainakin minuun.

Iho ja muutenkin paljon herkempi, mm. ruuantuoksut ja hajusteet, kyllä huomaan heti. Mielialat kovastikin heittelee..mutta ihme kyllä seurustellessa ei tämänkään asian suhteen ollut ongelmia, seksi sujui menkkojen aikana, vaikka oli eri kierto ja -pituus, nautimme toisaalta ihan erilailla ja kyllä siinä kivasti kireys väheni ja olo rentoutui. Tietysti hygieniassa oltava hieman huolellisempi mutta mitä pienistä.
joo, kyllä hellyyttä osoitetaan menkkojenkin aikana, monella tapaa. Missä se nyt sitten menee se seksin ja hellyyden raja, en tiedä. Suuseksi taitaa olla ainoa, jota ei silloin harrasteta ja isomman vuodon aikana voi jäädä muukin suoranainen koskettelu. Se ei kuitenkaan estä suukottelemasta, halimasta, jne. Miksi pitäisikään?
Mua kyllä menkat haittaa, nimenomaan se vuoto. Häiritsee urheilua, häiritsee seksiä jne. Jotenkin tuntuu typerältä sietää menkkoja, kun ei ole aikomustakaan tulla raskaaksi tai "hyötyä" menkoista muulla tavalla. Tehdäänkö kohdunpoistoja terveille nuorille naisille? Onko muuta vaihtoehtoa..?
  • 12 / 35
  • Jacqueline.N.
  • 19.2.2005 16:08
Olen miettinyt tuota aivan samaa. Mitä ihmettä sitä kärsimään kuukautisista ja muusta kun ei lapsiakaan hanki. Ainakaan biologisesti. Adoptiota voisin harkita joskus piiiiitkän ajan kuluttua, mutta mahdollisuutta siihen ei välttämättä ole. Minä olen elämässäni ollut niin paljon lasten kanssa tekemisissä, ettei tuo "biologinen kello" oikein käy. Ei ole pumpulihaaveita. Naisten vaivoista olisi kiva päästä eroon..O_o Mutta ehkä se sitten olisi turhan rajua omaa kroppaa kohtaan.
Itselläni on käynyt sellainen hauska juttu, että menkat tulevat vain noin 4 kertaa vuodessa. Sille ei ole vielä ainakaan löytynyt mitään terveydelle haitallista syytä, joten mikäs siinä. Eipä haittaa minua ollenkaan, parempi näin. Eipähän tarvitse kärsiä niin usein kaikenlaisista oireista. ;)
Tätä nyt on jatkunut jo reilun vuoden päivät. 11-vuotiaana kuukautiset alkoi, ja alusta asti ne olivat suht säännölliset, ja vuoden sisällä ne säännöllistyivät(?) kokonaan.
Kämppiksenkin kanssa on helpompaa kun toisella vain kuukautiset häiritsevät yhteiseloa.
Mulla ja kavereillani tulee menkat samaan aikaan vaikkei asutakaan samassa talossa. Kai vietetään niin paljon aikaa yhdessä.. Saman huomasin kun asuin lukioaikana kahden kämppäkaverin kanssa. Kaikilla kolmella oli menkat samaan aikaan kuusta.
Muistelen lukeneeni jostain kuukautisten positiivisesta vaikutuksesta naisen kehoon, eli miksi kohdunpoisto nuorella iällä ei ole suositeltavaa. Ainakaan mitään ennenaikaisia vaihdevuosia en haluaisi...

En kyllä koe menkkoja "huonoiksi päiviksi" vaan erilaisiksi. Silloin ei ole niin energinen kuin esim. ovuloidessa ja tuppaa ajattelemaan asioita enemmänkin jonkinlaisessa sohvalle käpertyneessä horteessa, oman kullan kainalossa tottakai...;) Jotenkin se on kyllä rikkaus, että naisen kehossa aina tapahtuu jotain ja kehon tilanne kiertää kuun mukaan. Saa ehkä kokea erilaisempia asioita, kuin jos olisi joka päivä aina samanlainen.
En varmaan olisi järjissäni ilman menkkoja. Kyllä kuukauteen muutama rauhallinen päiväkin mahtuu. Kuukautisten aikana olen olemassa vain itseäni varten, hemmottelen itseäni ja vietän itseni kanssa aikaa haluamallani tavalla, yleensä lukien hyviä kirjoja takkatulen ääressä.

Seksiä en tee menkkojen aikana, koen sen häiritsevänä, haluan tavallaan pyhittää nämä lepopäiväni. ;-)

En aio lapsia tehdä tämän elämän aikana ja jos kokisin kuukautiset puhtaasti hedelmöittymiseen liittyvänä asiana, varmaan ahdistaisi minuakin. Nyt miellän ne kuitenkin kehoa ja mieltä puhdistavana asiana, luonnollisena naiseuden osana.
No, otan varmaan itseeni ihan tyhjästä, mutta loukkasi tuo "kyllä kuukauteen muutama rauhallinen päiväkin mahtuu". Tarkennan vähän. Meillä on tyttöystäväni kanssa molemmilla lyhyehköt kierrot, hänellä on hieman epäsäännöllisempi eli kierto 20-26 päivää ja vuoto kestää joskus kahdeksankin päivää. Ennen menkkoja hänellä on kovat pms-kivut ja kuukautiskivut ovat myös endon takia kovat. Minun kiertoni on 27-28 päivää ja vuotoa yleensä viisi päivää. Kipua minulla on vain ekana vuotopäivänä ja sen saan helposti särkylääkkeellä pois. Kiertomme menevät siis ihan eri rytmiinkin vielä. Ja tulos on se, että tuntuu, että jommalla kummalla on menkat tai menkat tulossa koko ajan. Pyykissäkin on aaaiiiinnnnaaa semmoista pyykkiä. Kivuttomia menkkahetkiä on aika vähän, jolloin voisi vaikka rauhoittuakin. Lähinnä meillä maataan kippurassa lääkkeissä ja toinen sitten hieroo ja hautoo kuumalla. Yhteisten matkojen. lomien ja liikuntaharrastustenkin suunnittelu tuntuu olevan menkoista kiinni. Olen niin TÄYNNÄ.
Onko muuta halpotusta kuin takka, jota meillä ei ole?
Hum, minulla oli aiemmin kivuliaat menkat myös. Löysin helpotuksen siihen riittävästä vedenjuonnista ja liikunnasta. Kuulostaa liian helpolta, tiedän, mutta minun kohdallani se tepsi. Vitamiinien riittävästä saannista on myös huolehdittava, ilman niitä olo menee varsin veteläksi. Hengitysharjoitukset auttavat myös.

Mutta nämä nyt siis vain näitä luomumenetelmiäni, lääkkeitä en käytä lainkaan, joten en osaa arvioida niiden hyötyjä/haittoja.
Minä käytän yhtenä päivänä kuussa ihan hyvällä mielellä ibuprofeiinia, mutta läkitys on tietenkin jokaisen oma asia. Tyttöystäväni kuitenkin sairastaa endometrioosia, johon kovat kivut kai kuuluvat ja niihin on vähän apuja olemassa. Lääkäri ehdotti muuten hoidoksi raskautta :D tosin endo aiheuttaa usein myös lapsettomuutta. Ei ollut tyttöystäväni kertonut lääkäritädille suuntautumisestaan. Oletteko te muut muuten ottanut asian gynen luona esiin?
Tästä varmaan joku räjähtää, mutta raskaus usein vie kivuliaat kuukautiset mennessään... :D Mutta oikeasti: synnytyksen jälkeen sitten aikanaan takaisin tulevat kuukautiset ovat usein paljon helpommat kuin ennen raskautta koetut. Eli ihan väärässä ei ollut sekään lääkäri. Ja voihan naispareillekin puhua raskaudesta - miksi ei?
Juu, menkkakivut ovat kamalia, ja lääkäri kaikessa viisaudessaan suositteli minullekin raskautta.

Minulla ja kumppanillani on menkat jo synkronoituneet nii että päivän välein alkaa aina, tähän meni kyllä melkein neljä vuotta. Muista myös jo nuoruudessani, että minulla, siskollani ja äidilläni, sekä koko tiiviillä kaveripiirilläni menkat alkoivat aina samalla viikolla.

Ja kyllä noin viikko ennen menkkoja on meidän perheessä piru irti, on niitä mielialan vaihteluita ts. vituttaa vaan kovasti kaikki asiat :D Mutta seksi auttaa, vaikka sotkuista onkin, kovasti ainakin menkkamasennukseen.
Nyt vuotaa ohi aluperäisestä aiheesta, mutta rönsyily lienee sallittu.

Useita vuosia sitten aloin juuri lääkärin kehotuksesta käyttää e-pillereitä (sairauden jälkitilaan, joten puhun täysin omasta puolestani). Seurauksena oli näppärät, lähes kivuttomat säännölliset ja niukahkot kuukautiset. Suuri helpotus aiempaan päinvastaiseen tilanteeseen verrattuna. Säännöllinen seksielämäni alkoi kuitenkin pillereiden aloittamisen jälkeen, joten enpä osaa sanoa, miten nuo vaikuttavat vaikka tuohon (jos en muutenkaan ole juuri eroa havainnut).

Kuukautisista on tullut vielä enempi helppo, ja jopa hauska ja mielenkiintoinen tapaus ryhdyttyäni käyttämään kuukautiskerääjää. Suosittelen lämpimästi! Kiinnostuneille on olemassa hyvä suomalainen sivusto kuukuppikunta.net. Enää ei hierrä eikä kuivata, ja oma naiseus tulee tutuksi vielä läheisemmin. :)
Kuukautiskupeista niin tiedä, mutta kangassiteitä suosittelen. Ne voi tehdä itse tai ostaa ekokaupasta, säästyy rahaa ja roskaa tulee vähemmän. Jenkeissä oli tehty joku tutkimus siitä, että hiivatulehduksista 80 % katoaa kangassiteisiin siirtymisen myötä, ne kun eivät hiosta tai sisällä esim. valkaisuaineita, eivätkä siten ärsytä limakalvoja.

(Kuka muuten on keksinyt sen, että kuukautissuojien pitäisi olla valkoisia...? :-o)
Ja minä kun luulin olevani "ekologinen ja luonnonmukainen"?
Kangassiteet?Siis ne voi tehdä myös itse?
Ja kuukautiskuppi?Tää oli täysi uutta ja minä kun luulin olevani edistyksellinen!
Kiitos vain ihanista neuvoista siskot!
On myös mukavaa nähdä tälläistä avoimuutta näillä sivuilla,luen joka päivä täältä jotain uutta ;tarinoita meistä naisista ja arkipäivän ihanuudesta.
Nyt vasta vähän aikaa kuukautiskuppia käyttäneenä olen täysin hurahtanut. Paljon mielenkiintoisempi suoja kuin kuivattavat tampoonit. Suosittelen.

Kestositeitä voi varmasti tehdä myös itse, mutta helpoiten niitä saa tilaamalla erinäisistä nettikaupoista.

Ja alkuperäisestä (?) aiheesta. Itseäni ainakin panettaa aina menkkojen aikana niin ettei pieni sotku ole ikinä estänyt mitään:)
En suosittele e-pillereitä. Söin niitä myöhäisteini-iästä lähtien 5,5 vuotta kuukautiskierron tasaamiseen (oli jotain järkyttävän ja kaoottisen välimaastosta), sittemmin raskauden ehkäisyyn. Merkki sopi minulle, ei mitään varsinaisia sivuvaikutuksia. Kuukautiset eivät ole näkyneet minun habituksessani pillereillä eikä ilman, enkä ole koskaan kärsinyt pms:stä.

Pillereiden syömisen lopettamisen jälkeen havaitsin kuitenkin eroja. Elämänlaatu on parantunut, en osaa sitä mitenkään kummemmin selittää, mutta se vain on niin. Kierto on pysynyt pilkulleen säännöllisenä ilman pillereitäkin. Pillerit nielivät suuren osan seksihaluistani --- vai oliskohan se ollut ne miehet, jotka nielivät ne seksihaluni :D:D:D
Vuoto muuten niukentui pillereiden lopettamisen jälkeen, vaikka olin odottanut jotenkin vuodon muuttumista runsaammaksi.

However, ex-tyttöni kanssa kuukautiset menivät jotenkin käsikädessä. Kun minä vuosin, hänellä turposi rinnat, ja hän tuli muutamia päiviä perässä. Minulla niukat ja lyhyet kuukautiset, eikä ne ole muutenkaan ollut ongelma. Exäni inhosi kuukautisiaan, ja oli jotenkin ongelmoitunut niiden takia - mutta rentoutui jossain vaiheessa edes jonkin sortin seksinharrastamiseen kuukautisten aikaan. Häntä ei kuitenkaan minun kuukautiseni koskaan häirinnyt, vain omansa. Toisaalta, hän on yksi niistä, jotka toivovat, ettei kuukautisia koskaan saisikaan - vaikka lapsia haluaisi tulevaisuudessa pyöräyttääkin (hedelmöityshoidoilla, tuttavaluovuttajan avulla tms) mahdollisen kumppaninsa kanssa.

Mitä sitten tulee kohdunpoistoihin ja sitä kautta kuukautisten poisjäämiseen. Tuttu lesbonainen, 38-vuotias, sairastui kohtusyöpään kolme vuotta sitten. Syöpäpesäkkeet levisivätkin vielä, ja häneltä poistettiin siis suhteellisen nuoressa iässä kohtu sekä munasarjat. Ainoaksi positiiviseksi puoleksi hän mainitsee juuri sen, ettei ole enää kuukautisia, mutta hän joutuu loppuikänsä popsimaan naishormoneita - eikä niitä ilman oikeasti voi olla.
En sitten tosiaan tiedä, miten paljon kohtuja ja munasarjoja poistettaisiin täysin terveiltä naisilta. Kannattaa ehkä miettiä tuota hormonipillereiden popsimista lopun ikäänsä...

Ehkäpä olen onnekas sen puolesta, että luonto antoi minulle näin helppohoitoiset menkat (nuoruusvuosien terrorin jälkeen), eikä kipuilua ole kuin ensimmäisenä päivänä ja noin. Menkkaseksissä on paljon kiinni kai siitä, miten kokee ne omat menkat ja toisen menkat. Ainahan auttaa, jos vaikka peseytyy ennen hellittelyä, ainakin suurimmat pois tms? Minulla ainakin kipuiluunkin auttaa liikunta, ja kyllä se orgasmiinkin johtava harrastaminen menee liikunnasta siinä, missä aerobic-tuntikin. Kohdistuuhan suurin fiilis juuri sinne kipuilevalle alueelle.

Tämänhetkisten kämppisten kanssa en ole kokenut mitään synkronimenkkoja, mutta eipä me olla mitenkään erityisen läheisiä muutenkaan. Aikoinaan hyvän ystäväni kanssa menkkailtiin aina samaan aikaan - liekö sattumaa vai jotain, en tiedä.

Kait se kaikki vaan riippuu mistä roikkuu.
Tsemppiä kuitenkin! =)

t. l-tytteli
Niin ja täytyy sanoa, mitä edellä kirjoittanutkin sanoi, että kyllä se vaan on niin, että himottaa kaikkein eniten juuri kuukautisten aikaan...
njaa, että haluttaa.. minulla ennen kuukautisia. selkeä merkki jos ei ole muistanut kalenteria katella. :)
Moi,

kuukautisten aikana voi helposti rakastella, kun käyttää tamponia. Ei pieni naru mitään haittaa, kun molempien tekee mieli.

Omat kuukautiseni ovat hyvin säännölliset, mutta tyttöystävän kuukautiset tulevat melkein kolmen viikon välein. Omien kuukautisteni aikana minä en ole niin halukas, mutta tyttöystävän kuukautiset eivät haittaa minua laisinkaan. Kaikista kovimman vuotopäivän aikana hänkin haluaa rauhottaa tilanteen, muuten tamponi toimii kyllä.
Silloin kun mulla on menkat, ei se menoa haittaa muuten kuin että rajoittaa suuseksin osuutta.. XD
hmm... pms ei aina ole tekosyy; Useimmiten kuin ilman syytä ärsyynnyn ja tunnen itseni vihaiseks menkat alkavat parin päivän päästä. Ei tarvitse pitää kalenteria =)
Noista synkronisoiduista menkoista; olen ajatellut sitä aika paljon. Se on melko yleistä. Johtuu varmaan siitä että vartalo tunnistaa tai "haista" lähettyvillä olevien ruumiintoiminnot (tuo kuulosti ällötävältä, mutta tajuatte kai?). Synkronisoidut menkat eivät kyllä aina ole mahdollisia sillä kuukautisten välissä oleva aika voi olla 20-40 päivää, riippuen henkilöstä, enkä luule että sitä voi muuttaa.
mun nainen on ainakin tosi kiimainen menkkojen aikaan ja rakastellaan silloin ihan (melkein) kuin muulloinkin... mulla itellä on kohtu leikattu joten ei ole menkkoja ollenkaan.
Mutta meitä ihmisiä on niin eri junaan..ja jos toista sattuu,niin silloin voi osoittaa hellyyttä hieromalla tai muuten vaan ottamalla kainaloon.
Olisi käytännöllistä jos menkat olisivat saman talouden naisilla samaan aikaan. Ainakin jos parisuhteen kannalta miettii, niin se on tosi turhauttavaa, kun toiselta loppuu niin toisella alkaa ja siinä sitten meneekin kuukaudesta puolet. Jippii...
Moi, tottakai voi rakastella menkojen aikanakin ja ennenkaikea hellyyttä ja läheisyyttä pitää vaalia....
Meillä parisuhteessa kyllä huomataan koska on alkamassa, kiukuttaa/ ärsyttäää niin vietävästi!!
Itse käytän pillereitä ihan sen takia että oli niin paljon välivuotoja, että ei tullu mitään...siis eivät pelkkää ehkäisyä varten..