Tiskijukka: DJ vai levyjensoittaja?

Menot ja tapahtumat -alueen keskusteluja lukiessani heräsi kysymys tiskijukan tehtävästä. Mitä ihmiset odottavat mennessään tapahtumaan, jossa on dj? Onko tiskijukka omanlaisensa musiikkitaiteilija, jolla kuuluu olla käytössään oma näkemyksensä illan kulusta? Vai onko tiskujukan tehtävä soittaa mitä vaan, mitä asiakas toivoo?

Itse olen aina arvostanut tiskijukkia, joilla on selkeä oma linja, jota he noudattavat. He soittavat musiikkia johon itsekin uskovat. Oli musiikki sitten radiopoppia tai viimeisintä klubikamaa, on mielestäni kunnioitettavaa pitää kiinni omasta linjastaan. Hyvän dj:n tunnusmerkkinä pidän myös sitä, että hän tajuaa, ettei ole mahdollista miellyttää kaikkia samaan aikaan.

Nykyään tuntuu siltä, että kovassa kilpailussa kaikki tahot vain yrittävät miellyttää kaikkia. Ravintoloissa, bileissä, radiossa, tv:ssä - kaikissa soi enemmän tai vähemmän samanlainen peruspoppi. Valtavirrasta poikkeavia yrityksiä on marginaalinen määrä - tai ainakaan ne eivät saa huomiota kuin murto-osan peruspoppiin nähden.

Tämä heijastuu myös tiskijukkien työssä. Oikein huvitti, kun eräät bileet mainostivat itseään musiikkilinjallaan - Nrj:n top 20, hip hop ja R'n'B -hitit sekä tietysti Finninsh dance chartin kuumimmat. Jos tuo on musiikkilinjaus, niin samantien sitten voisi laittaa sen Nrj:n soimaan ja lähettää dj:t kotiin.

Mielestäni pitää tehdä ero siihen, onko dj vai levyjensoittaja. Jälkimmäinen vain vaihtaa biisiä toisensa perään ja yleensä vielä vain kaikenlaisten hittilistojen puitteissa, kun taas dj mielestäni nimenomaan soittaa levyistä. Molempien tehtävä on tulkita yleisöään live-tilanteessa soitettavia kappaleita valitessaan, mutta dj eroaa elävästä jukeboksista siinä, että tulkinta tehdään oman linjan puitteissa.

Itse toivoisin esim. radioon enemmänkin mahdollisuuksia kuulla tietynlaisen musiikkigenren edustajia. Jokainen voi aina valita, mikä genre miellyttää eniten, mutta myöskin silti olla avoin sille, että kaiken musiikin ei tarvitse olla top20-kamaa ollakseen hyvää. Vaikka itse vannon housen ja electron nimeen, en silti sulje korviani muulta musiikilta. Helmiä voi löytyä ja löytyykin muista genreistä!

Lisää uskallusta tiskijukille! Toivon minä. :)