SNES: Secret of Mana

Kun on nyt tullu jo ikuisuuksia selailtua ties mitä paikkoja mistä voisi Secret of Manan löytää niin kysytäänpä myös täällä mahtaako jonkun kätköistä löytyä kyseistä peliä? :)
  • 2 / 5
  • Kokuma
  • 10.6.2005 18:57
Tarkoittaako herra nyt ROM-filua vai aitona kasettina olemassa olevaa SoM:aa?

Euroopassahan tätä Seiken Densetsu II:n englanninkielistä versiota ei koskaan edes julkaistu, vaan sen joutui hankkimaan USA:laisena NTSC-importtina. Jatko-osaa Seiken Densetsu III ei koskaan tuotu länsimaihin (arvauksellisesti nimellä Secret of Mana 2) mikä on sääli, sillä kolmonen peittoaa kakkosen niin graafisesti kuin tarinallisestikin.

Seiken Densetsu IV on julkaistu Sony Playstationille USA:ssa nimellä Legend of Mana, mutta tietenkään sitäkään ei haluttu taloudellisen tappion pelossa julkaista monikielisessä Euroopassa.

Osa V on tulossa PlayStation II:selle, ja näyttää ainakin ensimmäisten ruutukuvien mukaan olevan samaa iloista värikylläistä söpöfantasiaa kuten aiemmat Seiken Densetsut/Secret of Manat.

Alunperin GameBoy Classicille julkaistusta alkuperäisestä Seiken Densetsusta julkaistiin vuosi sitten GBA:lle ikävän raiskattu versio nimellä Sword of Mana. En suosittele hankkimista vaikka konsolin omistaakin.
Ihan kasetista on kyse kun ROM:eja löytyy netistä läjäpäin..

Ja olet kyllä niiiin väärässä julkaisun suhteen. Secret of Mana a.k.a. Seiken Densetsu II julkaistiin Euroopassa enkun-, ranskan- ja (muistaakseni) saksankielisinä PAL-versiona. Jos et usko niin katso ihmeessä vaikkahttp://www.ebay.co.uk ja laske kuinka monta PAL-versiota siellä on myynnissä. :)
  • 4 / 5
  • Kokuma
  • 12.6.2005 12:23
Anteeksi, olisihan se pitänyt ymmärtää että kasettia tässä etsitään eikä ROMmia.

Minä olen tähän päivään saakka elänyt siinä luulossa että SoM jäi länsimaissa vain NTSC-versioksi. Jossain ikivanhassa Nintendolehdessä olleesta artikkelista tms. on jäänyt vain sellainen mielikuva että Square ei aio julkaista Secret of Manaa Euroopassa monikielisyyden aiheuttamien julkaisukustannusten takia. En sitten ole päivittänyt tietojani sen jälkeen.

Sääli ettei Seiken III:sta tuotu länsimaihin. USA:ssa varsinkin odotettiin pelin julkaisun (1995) aikoihin kovasti "Secret of Mana 2":sta jota ei sitten koskaan tullutkaan. Peli on ehkäpä SNES:in kaikkien aikojen hienoin seikkailu/hahmonkehityspeli.

Mikä on sinun mielipiteesi, polkevatko Seiken Densetsut paikallaan ylitsepursuavien söpöfantasia-karamelliväriympäristöjensä, ja -hahmojensa kanssa, vai pelastaako hyvä juoni aina tilanteen ja jokainen peli on silti tarpeeksi persoonallinen jatkaakseen sarjan hyvää nimeä.
Trallalaa.. Sattuikin sitten hyvä tuuri ja sain kyseisen pelin.. =)

Tähän mennessä olen pelannut kokonaan vain Secret of Manan kun Sword of Mana on GBA:lla kesken.. Itse odotin joskus kovasti SoM2:sta mutta sitä ei sit ikinä tullut.. Tuli vain Secret of Evermore joka oli aika tylsän tuntuinen.. :P

Ja vaikka SoM onkin loistava peli niin ei se sentään Zelda-sarjaa ylitä.. =)