Melodifestivalen 2005

Nooh... kunhan nyt kuullaan ne biisitkin ensin. En itse henk. koht. välitä kovin paljon Alcazarista. ;)
Olipahan show heti alkutahdeista alkaen. Kyllä ero Göteborgin (eilinen Ruotsin karsinta) ja Imatran (Suomen viimeisin karsinta) välillä oli valtava. Ruotsissa jokainen biisi esitettiin mietityllä koreografialla, jota ryyditettiin biisiin sopivilla tehosteilla; esim. Alcazar astui lavalle valtavasta peilipallon puolikkaasta!

Biiseistä jäimme Alcazarin koukkuun, mutta kaikki kahdeksan biisiä olivat hyviä ja muutama (Pay TV ja The Wallstones) jopa ratkiriemukkaan hauska. Kaikkiaan karsintakappaleet olivat huikeasti parempia kuin moni Suomen finalisteista. Eilisen "supershown" jälkeen kieltämättä tuli mieleen, että Suomi voi voittaa Euroviisut vain vahingossa.

Jatkosta pudonneet neljä biisiä voi käydä kuuntelemassa SVT:n Melodifestivalen-sivuilla.
  • 4 / 53
  • sunshine
  • 18.2.2005 14:55
Noin, ja kisa jatkuu. Huomenna Linköpingissä lavalla astuu mm. Arja Saijonmaa, jota on mainittu jopa ennakkosuosikiksi. Ja sit ois se Bodies Without Organs. Nähtävissä jälleen SVT Europan kautta.
  • 5 / 53
  • -Mobile-
  • 18.2.2005 17:33
Arja Saijonmaassa on varmaan tyyliä. Täytyykin pitää peukkuja hänelle, jo ihan periaatteesta. =)
  • 6 / 53
  • Profusion
  • 18.2.2005 22:00
Alcazar oli mainio. Shirley Clampin biisiin olin vähän pettynyt, mutta kyllä tosiaan oli mainio show, ja yleisö oli upeasti mukana. Huomenna taas tiiviisti ruudun ääressä :).
No justiinsa. Ruotsissa asuva (ruotsalainen) ystäväni haukkui lauantai-iltaisen Melodifestivalenin biisit lyttyyn. Arja Saijonmaa oli kaikkein huonoin, kuulemma kamala ruotsin kielen lausuminen. Eli näin tällä kertaa. Olenko jopa vahingoniloinen kun joudun toteamaan että ei kaikki Ruotsissakaan ole kultaa mikä kiiltää...

Tämä siis vain vedoten niihin liian moniin mielipiteisiin joissa Suomen Euroviisut on haukuttu lyttyyn vedoten esim. Ruotsin kaikenpuoleiseen paremmuuteen. Onnea Geir. ;)
Ruotsi on kaikinpuolin parempi Euroviisuissa vaikka eilinen Melodifestivalen oli kieltämättä edellistä karsintaerää pliisumpi. Heh, ja kaikki kolme suosikkiani putosivat jo ensimmäisellä äänestyskierroksella =)

Group Avalon teki vaikutuksen ns. ulkoisten arvojen perusteella ja Arja Saijonmaan julistin uudeksi gay-ikoniksi. Nämä ja muut pudonneet voi kuunnella SVT:n sivuilla http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=27532

Suomen finaalin paras oli Jari Sillanpää, Elena Mady hyvänä kakkosena ja Geir Rönning oli kelpo kolmonen.
  • 9 / 53
  • Profusion
  • 20.2.2005 14:50
Joo, Ruotsi on kaikin puolin parempi, se on saletti, eikä auta itku markkinoilla. Eilisissä karsinnoissa ihastuin ikihyviksi Fredrik Kempen uuteen biisiin. Arjalla oli upea show, mutta hän lauloi mielestäni aika heikosti, ja ääntämys oli tosiaan kamala.

Suomessa ei tunnu olevan hajuakaan euroviisumeiningistä. Missä universumissa kukaan voi kuvitella Kentalan pärjäävän!? Aivan paska biisi ja ennen kaikkea paska euroviisu.

Ilkka Vainio totesi eilen jotenkin niin, että ei ole järkeä hakea euroviisubiisiä vaan vain hyvää biisiä. Siinä juuri mennään metsään. Ruotsalaisilla on ihan toinen asenne, ja tulokset näkyvät. Kunnon show ja tarttuva biisi ovat avaimet menestykseen, ei mikään mukauskottava soul-ketkutus Kentalan tyyliin. Siihen verrattuna Geir oli oikein hyvä.
Väitän kyllä edelleen, että täällä tuijotetaan liikaa ruotsalaisia. Mitä ihmeen viisuasiantuntijoita he muka ovat sen enempää kuin ketkään muutkaan? Heillä on oman saundinsa joka kuulostaa selvästi ruotsalaiselta, kun esimerkiksi eteläeurooppalaisilla ja slaaveilla on aivan erilainen. Ja suomalaisilla omansa. On huonoa itsetuntoa katsoa kaikki mallit Ruotsista kun viisuissa on 40 eri maata ja kulttuuria kisaamassa. Ruotsi on vain yksi maa muiden joukossa.

Kentala oli mielestäni hyvä. Pitäisikö Kentalan kaltaisen pärjätä ensin Melodifestivalenissa ennen kuin sen kaltainen musiikki on "hyväksyttyä" Euroviisuihin?
Ruotsalaiset nimenomaan ovat viisuasintuntijoita ja viisukansaa, mihin on tietysti vaikuttanut se, että Ruotsi on pärjännyt erinomaisesti euroviisuissa kautta vuosien. Ennen muuta ruotsalaiset ovat mielestäni esimerkillisiä siksi, että he ovat ymmärtäneet viisuissa olevan kyse hauskanpidosta ja viihteestä, ei mistään otsa rypyssä yrittämisestä. Suomessa yritetään epätoivoisesti miellyttää "asiantuntijoita" Kentalan kaltaisilla esiintyjillä - Ruotsissa taas osataan miellyttää massoja, kuten tämänkaltaisessa kilpailussa kuuluukin.
Arja oli ruotsin paras, ruotsalaisten ylpeydelle ei vain sovi, että finne edustaa heitä
Jahas tapellaanko taas pikkuisen? :)

Ruotsalaisilla on tosiaan omanlaisensa saundi noissa viisuissaan. Mutta se on makuasia mistä pitää.

Oleellisin ero Suomen ja Ruotsin välillä tässä viisuasiassa on se, että Ruotsissa osataan tehdä kepää, tasokasta viihdettä. Täällä ei. Sitten tulee laulajien taso yms. seikat. Kyse on tietysti myös resursseista, mutta mielestäni ennen kaikkea asenteesta.

Viisut ei ole vakavasti otettava pop-kisa vaan jotain muuta.
Viisuehdokassävellyksissä ei Suomen ja Ruotsin välillä ole sanottavasti eroa.

Mutta esittäjien ammattitaito, kappaleen esillepano (koreografia, asut, ja se esittäjän asenne) sekä kappaleiden sovitus ovat Ruotsissa keskimäärin valovuosia edellä meikäläisestä.

Jos yleläisillä olisi älliä päässään ja todellinen halu pärjätä Ukrainassa, he palkkaisivat kiireen vilkkaa ruotsalaisen sovittajan, koreografin ja stylistin hiomaan kilpailukappaleemme ja norjalainen edustajamme kisakuntoon.
Kyllä minäkin tunnustan että ruotsalaiset osaavat. Olen Herran tähden asunut siellä (Tukholmassa). Ja Melodifestivalenia on mukava katsoa. :)

Mutta se mikä minua harmittaa on suomalaisten kurja asenne omaa maataan kohtaan. Minä nimittäin pidin YLE:n Euroviisuistakin. Ja vaikka taso ei olisi mikään maailman erikoisin niin ei se poista sitä tosiasiaa että Suomessa tehdään ihan hyvää musiikkia jopa Euroviisuihin mutta kulttuurierot ovat olemassa ja ei eri kulttuureita tai musiikkimakuja voi pistää paremmuusjärjestykseen. Käyn varmaan yhden miehen sotaa mutta en silti siedä sitä että täällä Suomessa teilataan aika herkästi kaikki, mitä täällä tehdään ja verrataan nimenomaan aina Ruotsiin.
Ai niin ja vielä siitä, että Ruotsissa "osataan" ja täällä ei. Entä jos Suomessa ei edes haluta tehdä samanlaista viihdettä kuin Ruotsissa? Korostan edelleen niitä kulttuurieroja joita on joka ikisessä maassa Euroopassa. Jossain maassa enemmistö tykkää äidistä, toisessa tyttärestä. Ei se tarkoita heti, että Suomessa ei osata tehdä yhtä kepeää viihdettä jos täällä ei Euroviisut ole MF:n kopio. Johan jossain kuulin, että Jennien "Kiss me" haukuttiin liian "ruotsalaiseksi". Teit niin tai näin, aina väärin päin.
Minä en kaipaa nimenomaisesti ruotsalaista euroviisuviihdettä, vaan pelkästään hyvää viihdettä. Armosta en rupea pitämään yhtään mistään, se on selvä.

Itse karsinnat oli tänä vuonna toteutettu Suomessa ihan hyvin, ja juontajat olivat erinomaisia, mutta yksikään biisi ei sykähdyttänyt. Ruotsin karsinnoista olen sen sijaan löytänyt jo parikin helmeä.

Suomessa ei yksinkertaisesti osata tehdä kunnon euroviisuja, eikä niillä viisuilla sen vuoksi myöskään pärjätä. Lauran biisi oli kylläkin poikkeus, mutta hänen show'nsa kylläkään ei ollut.

Yleisesti kyse on kulttuurieroista ehkä sikäli, että Suomessa halveksutaan viihdettä enemmän kuin Ruotsissa, eikä siinä ole mitään ihailtavaa.
Mielestäni täällä kehutussa Venäjän viihteessäkään ei ole juuri hurraamista. Mauttomuuden ne kyllä ovat sisäistäneet hyvin.
Kannattaako nyt ottaa herne nenään?

Ihmiset vertailee yhtä ja toistakin asiaa. Ruotsi on naapurissa, oloiltaan hyvin samanlainen siteet sinne historiallisestikin jonkinlaiset. Loogisempaa verrata Ruotsiin kuin Ranskaan. Jenkkeihän täällä verrataan montaa asiaa ja niitä yhtymäkohtia ehkä jopa hakemalla haetaan. Kuka haluaa samaistua mihinkin.

Ja ne Suomen viisujuontajat oli kamalia, eivät osanneet edes puhua. Parempiakin meillä olisi tarjolla, kyse ei ole siitä.
Ja tänään tuijotellaan taas ruotsalaisia, kun Melodifestivalenin kolmas erä starttaa klo 21.00 alkaen SVT Europalla ja SVT:n ykköskanavalla. Biisit voi kuunnella etukäteen SVT:n kotisivuillahttp://www.svt.se klo 15.00 alkaen.

Illan lähetyksen jälkeen voidaan vetäistä herne entistä syvemmälle nenään tällä keskustelupalstalla =)
Joo. Mulla on jo pussillinen herneitä täällä valmiina odottamassa iltaa. =P

Palaillaan astialle!
Kuuntelin nuo biisit äsken. Omat suosikit ovat numerot 3, 7 ja 8. Jessica Folcker on kova sana, uskokaa minua!
Mulla on pussillinen vihreitä papuja, ne varmaan käy. :)

Toivottavasti NaNa pääsee jatkoon. Mielestäni noista paras, siinä on potentiaalia kesähitiksi. Miten tulikin mieleen SAW&Bananrama kööri viattomalta 80-luvulta? :o

Perintöprinsessoiksi äänestän mobilen jo mainitsemat yrittäjät numeroilla 3 ja 7.

Katellaan. Lavaesiintyminen ratkaisee paljon.
Taidanpa hakea sen pussillisen herneitä... ;)

Vi kan gunga oli paras. Se oli sellainen pergesslemäinen ja mä tykkään Per Gesslestä aivan valtavasti. :)

Jessica Folcker.... kuka tuon puvun oli valinnut???????? Esitys ei ollut kaksinen mutta biisi oli silti ihan ok.

Kolmanneksi paras oli tämä viimeinen: Las Vegas.

Loput olivat suoraan sanoen aika järkyttäviä ja kanava vaihtui tiuhaan tahtiin kakkosen Emma-gaalaan.

Ja mitäs mieltä muut olivat?
Minäkin pidin Jimmy Janssonin ”Vi kan gunga” –biisistä sekä Martin Stenmarckin ulkoisista avuista (molemmat pääsivät finaaliin), tosin äänestin ensimmäisellä kierroksella Jessica Folckeria ja toisella sitä isoa tätiä, NaNaa.

Tällä kerralla mukana oli pari kestämättömän kamalaa biisiä, hirveimpänä ehkä Rocky Horror Picture Showsta karannut Alannah Myles. Moni biiseistä kuulosti kumman tutuilta; mukana oli Rick Astleyta, Whitney Houstonia, Elvistä ja ties vaikka mitä. No, hyvistä lainoista voi syntyä loistava biisi – tosin ei tällä kertaa.

Show oli hieno, Suomikin oli vahvasti mukana =) Mutta nyt katsomaan avaruusleffoja - sieltä tulee näköjään 10 pisteen... tässä yhteydessä pitäisi varmaan sanoa 12 pisteen leffoja kaksin kappalein.
Jos ootte kuulleet Per Gesslen "Jag går och fiska" niin siinä on jotain erehdyttävän samaa kuin tässä Vi kan gunga-biisissä. Mutta koska mä tosiaan olen Per-fani niin ei haittaa. :D

Las Vegas oli kanssa tosi jees.

Kyllä parhaat pääsi jatkoon.
Joo, oikeat biisit pääsi jatkoon. Ehkäpä Jessicakin olisi mahtunut mukaan sen balladin sijaan?

Vi kan gunga oli niin energinen lavaesitys, että voitto jatkossakaan ei ole ihme! Siis, jos vertaa NaNaan, niin tuota öhöm (mitä sillä oli päällään?!), kröhöm! *huh* Ihme, että sellaisella esiintymisellä pääsee jatkoon. Mutta noin kappaleena mulle siis hieman liian lapselliset sanat tuossa Jimmyn biisissä.

Olikohan Alannah jossain aineissa? Aika raikasta se ilmapyöräily kajarin päällä. ;)

Lase Vegasin esittäjä oli ihan ilo silmälle.

Shown ehdotonta kärkeä oli väliajan saunaepisodi! Tällä kertaa, ei sitten kuultukaan yhtään Abbaa ...

Mutta suomea tuli jonkin verran ... kossua ja saunaa myöten. =:o
Huh, mä olen kyllä eri mieltä aika monesta asiasta, paitsi Jessica Folckerin biisistä, josta kyllä pidin kovasti. Esitys oli aika pliisu, mutta neitihän oli flunssassa. Las Vegas oli ok, mutta ei loistava. Alannah Myles oli kyllä tosiaan hirvittävä, mutta myös gunga-biisi oli aivan sietämätön. Se oli ruotsalaista ylipirtsakkuutta ja teeskentelyä pahimmillaan. Muutenkin tämä oli kyllä surkein välikarsinta juontajia myöten. Se saunaesitys olisi voinut olla Suomen viisukarsinnoista - se oli suorastaan nolostuttavan huono. Oh dear oh dear.
Nyt olisi sitten vuorossa ruotsiviisuja viikonlopun täydeltä! Lauantaina viimeinen osakilpailu, mukana mm. kohudragbikinimalli Rickard Engfors. Ja sunnuntaina toinen mahdollisuus osakilpailuissa 3 ja 4 tilan saaneille.
Onko suuri finaali siis viikon kuluttua?

Mä odotan kyllä eniten Nanne Grönvallia tässä semissä. Hän on mun suuri suosikkini. =)
Joo, finaali on ensi viikon lauantaina! Maailman suurimmasta peilipallosta, kuten viime vuonna totesivat! :)

Olisin kyllä halunnut mennä sinne paikan päälle tänä vuonna, tai edes lähistölle ...

Mulla ei oikeastaan ole suosikkia. Vielä ...
Mä olen kuullut Globenia tituleerattavan maailman suurimmaksi golf-palloksi.. onko ne keksineet jo toisenkin nimen sille? Vai onko siellä sisällä sitten jokin peilipallo tyyliin maailman suurin discopallo maailman suurimman golf-pallon sisällä! :D
Pikaiset mietteet biiseistä kun kuuntelin ne netissä kun illalla en pääse näkemään showta. Taso on selvästi parempi kuin viikko sitten.

Anne-Lie Rydé: Så nära on aivan mahtavaa Ruotsi-humppaa! Paras näistä! :) Ja Kiovaan toivottavasti! Mutta ei tääkään biisi mitään uutta tarjoa, sellanen Abban Waterloo ja kenen-ikinä-olikaanTake me to your heaven-meininki. Mutta kiva.

B-Boys International feat. Paul M. Ihan ok muttei mielestäni Euroviisukamaa.

Mathias Holmgren. Aika pliisu. Seuraava.

Rickard Engfors feat. Katarina Fallholm. Tässä on jotain Army of Lovers-tyyliä.Aika erikoinen. Ehkä liian erikoinen viisuihin. Silti yksi suosikeistani.

Date. Voi lässy. Miksi?

Nanne Grönvall oli hyvä, muttei ehkei niin hyvä kuin jostain etukäteishehkutuksista kuvittelisi. Laittaisin silti Globeniin.

Caroline Wennergren. Ihan mielenkiintoinen muttei kyllä mene Globeniin.

Katrina & The Nameless. Onpas rock! Kertosäkeestä tulee ihan mieleen Meat Loafin biisit. Yksi tän semin parhaista.

Saas nähdä ketkä selviävät jatkoon. Toivottavasti kansa ei äänestä väärin. ;)
Musiikillisesti tosiaan ehkäpä paras osakarsinta!

Nanne oli kyllä niin paras! Mä sitten pidän sellaisista kuumeisista, ylivirittyneistä horoista! :) Koko kisojen paras biisi, toivon voittoa Globenissa ja sen jälkeisetkin mahdollisuudet vaikuttavat lupaavilta. Vahva esitys! Jäi soimaan päässä!

La Engfors oli biisinä ja esityksenä mieleinen, mutta euroviisuihin? Ei ehkä ... tosin voihan näitä siellä olla muitakin ... Oliko se Mdme Barda itse siinä lavalla mukana? =:o

Todella yllättävää, että Anne-Lie tippui! Mutta se lavashow oli todella surkea, jäi hieman hämäräksi sen kilometripuuhkan tarkoitus.

Saa nähdä miten nuo rokit pärjäävät jatkossa.

Viime vuonna finaali alkoi tosiaan juontajan hehkutuksella "välkommen till Globen, världens största discokulan". :-)
Mielestäni taso oli heikompi kuin muissa karsinnoissa. Nannen biisi erottui toki edukseen, mutta sekin tuntui loppujen lopuksi hieman ykstoikkoisella. Anne-Liellä oli viime vuonna huomattavasti parempi biisi, joten karsiutuminen ei nyt ihmetyttänyt niin paljon kuin silloin. Mathias Holmgren oli söpö, mutta biisi oli loppujen lopuksi aika puolivillainen - ainakin verrattuna Jessica Folckerin viime viikolla karsiutuneeseen biisiin, joka oli samantyyppinen. Caroline Wennergrenin biisi oli ihan kaunis tunnelmapala, mutta äänessä oli minun makuuni liikaa raspia. Richard Engfors tarjoili hyvän show'n, mutta biisi oli hirveä, ei niin mistään kotoisin. Tämän illan Andra chansenissa pidän peukkuja Alcazarille ja Linda Bengzingille. Tosin voisi se Mathiaskin komistaa ensi viikon finaalia...
Finalistit on nyt kuunneltu ja Nanne on kyllä ylivoimainen ykkönen. Mikä biisi, mikä nainen, mikä show! Huh.

Kakkossuosikkini paikasta kisaavat Alcazar, joka on tehnyt parempiakin kappaleita, sekä kisojen musta hevonen Caroline Wennegren, jonka chachacha-biisistä pidän kerta kerralta enemmän. Mutta kyllä Nanne on ihan käsittämättömän ylivertainen.

Ruotsin finalistien jälkeen voi todellakin kysyä Why?
  • 40 / 53
  • Samsara Sahara
  • 9.3.2005 10:48
Tykkäsin Sannesta ja Nannesta. Niistä on vaikea valita parempaa.

Håll om mig oli täynnä pieniä ylläreitä, ja taustajytä oli ihhunna, tuli mieleen Tina Turner Mad Maxissa. Olis vaan saanu kohota hieman se biisi kun se menee aika tasasesti eteempäin samana jytänä, mut helvetin hyvänä jytänä. Ja upee Mimmi toi Nanne.

Sanne Salomonsenin Higher Ground taas oli hurrrjan menevä, just ne sävelet mitkä hivelee korvii ja hyvä meno kaiken kaikkiaan, show vaan ois saanu olla muuta ku tanssiteline. Sanne oli kyl ihana kurttuhoro rokkimimmi!
Synkkiä pilviä Melodifestivalenin yllä: täällä Tukholmassa (en tullut tänne MF:n takia :P ) Aftonbladetin lööpit kirkuvat, että osa MF:n artisteista on uhattu murhata. Tarkempi lukeminen antoi ymmärtää, että nimenomaan MF:n homoseksuaalit artistit sekä illan juontaja Mark Levengood (varmaan Ruotsin tunnetuin suomenruotsalainen ja homo) ovat uhattuja. Aftonbladetin mukaan taustalla on äärioikeistolainen kristitty ryhmä, jonka kirjeen mukaan näissä ihmisissä virtaa saatanan veri.Uhattujen listalla ovat siis Alcazarin Magnus Karlsson, Andreas Lundstedt, Christer Björkman sekä Mark Levengood. "De ska dödas. Orsaken: de är homosexuella."

Koko jutun voi lukeahttp://www.aftonbladet.se

Onpa hienot lähtökohdat ruveta katsomaan illan finaalia. Jännittää mutta väärästä syystä. :/
Ja Expressen tietää kertoa, että Melodifestivalenin voittaja on päätetty jo etukäteen. Kuulemma esiintymisjärjestys vaikuttaa paljon siihen, kuka voittaa ja SVT ei arvo esiintymisjärjestystä vaan kilpailun tuottaja Christer Björkman ja hänen lähipiirinsä päättävät sen itse.

Parhaassa asemassa ovat ensimmäinen ja viimeinen esiintyjä. Joku entinen MF-kilpailija kertoo, että Björkman asettaa aina omat suosikkinsa ensimmäiseksi ja viimeiseksi esimerkiksi semifinaaleissa ja tämä taktiikka on toiminut jo neljän vuoden ajan. Björkman itse ei jaksa ottaa sen enempää kantaa moisiin spekulaatioihin vaan vetoaa siihen, että samankaltaisia kappaleita ei olisi peräkkäin ja että katsojille tulisi mahdollisimman hyvä kokonaisuus.

Saas nähdä kuinka käy. Tällaisia tunnelmia täältä Sveanmaalta. :-)
Hehhee... osaa se kansa "äänestää väärin" muuallakin kuin Suomessa. Nyt voi todellakin sanoa: Why?? :D
Komea mies mutta aika kamala biisi. Nanne oli paras. Nyt en kirjoita enempää, kun on tuota punkkua tullut otettua vähän enemmänkin =)
Täytyy sanoa, että parasta oli Carola H:N läkähdyttävän energinen esiintyminen festivaaleissa ja sitten väliaikaesityksen ( After Dark)Agneta oli ehdottomasti the best. Voittajakappale oli kohtuullinen ja esiintyjä komea. Valitettavasti Sanne ei voittanut...
Melodifestival 2005
Fel låt vann!

STOCKHOLM Okej. Folket hade en annan favorit(Nanne), men greppet med en jury fick vår favorit på fall och det är bara att ta in. Men oj, så tungt det känns. Martin Stenmarcks pausnummershow gör förmodligen att vi får kvala 2006.

http://www.qx.se/nyheter/artikel.php?artikelid=3506
Ehdottomasti mieluummin Martin kuin Nanne tai Sanne. Molemmat naiset ovat ehdottomasti nähneet parhaat päivänsä lavaesiintyjinä, eikä Sannen biisi ollut mistään kotoisin. Joku arvostelija kirjoittikin, että esitys haisi kuin Carlsbergin kaljateltta viidentenä festaripäivänä. Nanne puolestaan näytti Tina Turneria matkivalta iääntyneeltä drag queeniltä, ja vaikka biisissä olikin potkua, se oli aika ykstoikkoinen. Alcazar oli paras, koska he ovat reilusti kitsiä, ja bändi olisi kyllä napsinut finaalissa ääniä muualtakin kuin Pohjoismaista. Martinin esitys toi mieleen Robbie Williamsin, ja uskon sen kyllä pärjäävän, koska biisi oli ihan hyvä ja esitys kutkuttava.
Ennen kun kuulin mobilen jutut noista ruotsalaisista lehdistä ajattelin, että miksi ihmeessä Martin voitti. Mutta ehkäpä se tosiaan oli joku punaniskojen kosto liian viime vuoden liian homolle menolle ...

Sentään Nanne jäi niukasti kakkoseksi, mitätön ero, mutta ratkaiseva tietty.

Show oli nyt mielestäni huonompi kuin viime vuonna. En pitänyt ollenkaan siitä ilkeikevästä Rolffista! Finaalin juontajilta puuttui draivi ja karisma aivan totaalisesti!

Noh, onneksi Lena ja After Dark pelastivat tämänkin vuoden finaalin.

Jos ruotsalaisilla olisi ollut pelisilmää Alcazar olisi voittanut, koska se olisi taatusti ollut hyvin suosittu itse viisuissa, taatusi kärkikaartia.

Nyt on vaikea uskoa, että hillitsemättömästi hörähtelevä söpömartin tuo Ruotsille paljoakaan pisteitä.

Näinkin voi äänestyksissä käydä!
Oliko Rolff se mies joka haastatteli esiintyjät? Sehän oli kaikkein paras koko ohjelmassa! Esimerkiksi Nannen haastattelu:
R:"Oletko ensimmäistä kertaa täällä?"
N:"Ei, tämä on jo yhdeksäs."
R:"Yhdeksäs??? Hur MÅR du????"

Repesin aivan totaalisesti. :D Tuo mies oli ehdottomasti illan parasta antia. Ja sitten sille tanskalaiselle Sannelle: "Eikö sinun pitäisi olla Tanskan karsinnoissa eikä täällä Ruotsissa." Heh... mistä he olivat keksineetkin noin hyvän haastattelijan sinne. :) Tuli ihan mieleen Antero Mertaranta Suomen karsinnoissa.

Ja tänään Aftonbladet jaksaa valittaa lööpissään että väärä biisi voitti äänestysskandaalissa.

Ensi vuonna muuten Ruotsissa ilmeisesti siirrytään vain kahteen alkuerään ennen finaalia. Esimerkiksi Dagens Nyheter on valittanut, että Melodifestivalen-huuma on jo mennyt överiksi kun on sitä ja tätä finaalia ja chansenia ja sitten suuri finaali ennen oikein kaikkein suurinta finaalia. Saapa nähdä kuinka käy.
Ja tänään posti toi Melodifestivalen 2005 -levyn! Niitähän saa cd.onista sekä varmaan Stockalta (ainakin aiempia MF-levyjä on pyörinyt heidän hyllyssään).

Harmittaa vain, että cd.on jätti tilauksestani Talk Talkin 12":n remixien kokoelman. Such A Shame.
Olihan Ruotsin finaali ihan ällistyttävää katsottavaa!

En niinkään tarkoita puitteita ja teknistä tv-toteutusta (siis sitä meikäläiseen verrattuna "suuruutta") vaan fiilistä, esiintyjien ja juontajienkin viimeisen päälle ammattitaitoa ja TAHTOA puristaa itsestään 100% ja enemmänkin.

Huh huh. Kuin eri planeetalta.
Telakka: Miksi ruotsalaiset ovat parempia?

TV2 14.6. 22:50 - 23:35

"Miksi ruotsalaiset ovat kaikessa parempia?" Eero ja Ilkka matkustavat Ruotsiin etsimään itseään ja ruotsalaisten sisintä olemusta. Suomi potee edelleen pikkuveljen kompleksia vaikka siitä olisi jo aika päästä eroon. Mutta selvää on, että maitamme erottaa jokin muukin kuin Itämeri. Telakan pihalla sitä pientä eroa etsivät keskustelijat muusikko Ville Pusa, veteraanihiihtäjä Juha Mieto ja RKP:n varapuheenjohtaja Jan Oker-Blom. Tukholman-matkallaan Eero ja Ilkka selvittävät, miksi prinsessat eivät anna heille haastattelua ja kysyvät ovatko kaikki ruotsalaiset homoja. Tuotanto: Aito Media ja YLE Ajankohtaisjournalismi.