Fab 5...

Minua ainakin hävettää kyseisen sarjan ensimmäisen jakson katsomisen jälkeen myöntää kuuluvani kyseiseen vähemmistöryhmään. Miten moista teennäistä potaskaa kehdataan edes näyttää tv:ssä. Tarvitseeko miettiä mistä paljon puhutut ja vihatut stereotypiat nousevat?

Lopettaisivat jo.
  • 2 / 24
  • -Mobile-
  • 30.3.2005 23:47
Ja höpön pöpön. Mulla ja mun _hetero_kaverillani oli hauskaa kun katsoimme sitä. Se on _viihde_ohjelma, ei kansanvalistusohjelma. Kertoo aika paljon heterosta itsestään jos ei tajua tuota. En minä ainakaan häpeä. Päinvastoin, olen iloinen että Suomessakin vihdoin voi tehdä jotain tällaista.
Mä olen varsin tyytyväinen ensimmäisen jakson antiin (vaikka sen jo toistamiseen näin, kiitos Munaristeilyn ennakon).

Kun ottaa huomioon suomalaisen takapajuisuuden, körmyilyn ja Lipposmaisen jäykkyyden, aiheen, toteutustavan, ennakkopaineet ja jenkki-isoveljen mallin oli sarjan pilotiksi valittu jakso varsin onnistunut _viihde_ pläjäys - iso kiitos myös hetskulle!

Lyön haivakkeeni vetoa, että monessa (hetero)perheessä hymähdeltiin samoille asioille, joita sarjan viisikko toi esiin tämänkertaisen 'stailattavan' tyylistä. Ja kun katsoo mihin ohjelman touhut johti ei voi väittää, etteikö 'uhriksi' valittu perhe olisi saanut kokea jotain todella romanttista ja mukavaa!

Jos jotain hieman aristin oli se tapa, jolla kaapit kompattiin läpi ja siellä olleita tavaroita arvosteltiin aika urakalla - no, se on yksi tämän ohjelmatyypin idea ja lopulta - kaikkihan me halutaan kurkkia toisten kaappeihin :-) Oma arkuuteni tuon suhteen juontaa ihan puhtaasti tämän takapajuisen maamme henkilöreviireihin - maan jossa täpötäyteen bussiin tullessa saat murhaavia katseita, jos pyydät henkilöä poistamaan kassinsa penkiltä, että mahdut istumaan.

Vastuuhan on loppujen lopuksi katsojan, että mitä sarjasta tykkää - minusta pitäisi mennä vähän itseensä jos koki SS:n loukkaavaksi tai hävettäväksi.

Totta on, että mm. Mikaelin esiintymistyyli on aika stereotypinen, mutta toisaalta, meitäkin on monenlaisia ihmisiä ja minusta tässä suomi-versiossa ei menty edes niin 'alas' kuin jenkkilässä jossa jotkut FAB-viisikon heitot ovat jo aika härskejä ja jossain määrin jopa loukkaavia. Koko suomi-viisikko on hyvin valittu kokonaisuus erilaisia persoonia.

Jos tuon omat mieltymykseni esiin, niin Mikon ja Pekan (Sisustus - ruoka&Viini) olemus oli eniten miellyttävä :-)
  • 5 / 24
  • BearTrap
  • 31.3.2005 11:18
Kyseessähän oli pariskunnan yhteinen asunto, ei heteromiehen poikamiesboksi, joten kritiikki ei välttämättä mennyt aivan oikeaan osoitteeseen. Muutenkin huumorijaksoja oli kaivettu esiin vähän tikusta asiaa -tyyliin. Ikivanhoille valokuville naureskelu oli jotenkin mautonta. Jos sen yrittää liittää Kentsu-herran nykyolemukseen ja stailaukseen, täytyy harpata melkoisen aasinsillan kautta. Muuten ohjelma oli kyllä varsin kelvollinen. Ei yhtään hullumpi.
Alueuutiset 6.4.05./Sohvan pohjalla "Millä silmällä"
"...Kun jenkkiversiossa muutoksen kohteet herättävätajoittain voimakastakin myötähäpeää - varsinkin silloin kun itsessään huomasi samoja luolamiehen piirteitä - suomalaisen Sillä silmällä - ohjelman nolostuttavunta antia olikin "uhrin" sijasta muutoksen toteuttanut tyyliviisikko. Osalta näytti olevan oma tyyli pahasti karkuteillä, mutta homokarikatyyrin yliampuva esittäminen sitäkin paremmin hallussa. Ainakin puskateatterimittapuulla arvioituna."
"..Useimpien amerikkalaisten alkuperäisformaattien kohdeyleisöä ja sen älykkyystasoa ei voi kai koskaan liian pahasti aliarvioida. Siksi tuntuu sitäkin ihmeellisemmältä, että Sillä silmällä son survottu kotimaiseen muottiin käyttäen kaikkia mahdollisia tylsyyssuodattimia."

Noin siis kirjoitti Alueuutisten Harri Hyyppä eilen palstallaan. Vahvasti samoilla linjoilla uskallan olla hänen kanssaan - katsottuani toisenkin osa Sillä silmällä - sarjaa. Huumori, jota suomen Fab5 - yrittää epätoivoisesti viljellä, ei valitettavasti aukea kunnolla edes tällaiselle varttuneeelle homomiehellekään, saati heteroille. Kommentit, joita viisikko antoi laukoi seuratessaan "uhrin" selviytymistä yksin illan järjestelyistä, olivat varsin kuivia ja teennäisiä - kuten Fab5:n porukkakin.
Gegon ylimielinen asenne loistaa joka paikassa, eikä muutakaan porukan jäsenet käyttäydy kameran edessä luontevasti. No, näytelmäähän elämä toki on ja itse jokainen on pääosassa. Mutta paremman kuvan homogenrestä heteroyleisölle olisi antanut persoonallisempi ja luontevammin käyttäytyvä porukka, kuin teennäiset pakkomaneereita ja -kliseitä viljelevät stereotypiahomot.

Suomalaisen sarjan ennakkokohu lupasi paljon enemmän kuin mitä antoi - ainakin tähän asti sarja on ollut pettymys. Ja kahden nähdyn jakson "uhritkin" ovat olleet niin lutuisen suvaitsevaisia, tavallisen oloisia tyyppejä, joille tuo muutoskokoaisuuskaan ei ole ollut mikään erityisen suuri loikkaus tuntemattomaan" - pikemminkin vain viimeistelyä ja särmien hiontaa. Toivottavasti jatko-osat osoittavat minun olevan väärässä mielipiteineni.

Tässä jää vain miettimään, miksi kaikki ulkolaiset, toimivat formaatit täytyy pakkoistuttaa suomalaiseen tv-kulttuuriin.
Huh!
Ensimmäinen jakso oli tylsä ja jotenkin "kankea"...Ajattelin että ehkäpä se siitä... Joten katsoin vielä toisenkin jakson, mutta ei se ainakaan ollut parempaan suuntaan mennyt.

Jäi jotenkine rittäin ikävä maku suuhun näistä viidestä "pelastajasta".
Ohjelma+homot ovat todella jäykkiä ja teennäisiä, mikä on HUONO homma! Ja jenkkiversion viaton+hauska auttamisen halu on muuttunut suomalaisessa versiossa lähinnä vitt¤iluksi ja ilkeämielisyydeksi...ja tämä "vaatehomo" tuntuu pukevan kaikki samalla tavalla kuin itsensäkkin...HALOO!
Voi että kun on kiva olla taas nirppanenä. Rohkenen väittää, että televisiossa ollaan tehty taasen historiaa, kun kourallinen homoja astuu kaapista ns suuren yleisön eteen. Sen lisäksi varmasti itse työskentely kameran edessä on uutta sarjan henkilöille. Suoraan sanottuna itse katson sarjaa kotimaisena versiona kuin ulkolaisena ostoversiona.

Jos esitys ei itselle kelpaa, tulee valittamisen sijaan ottaa ohjat käsiin. Vaihtakaa kanavaa tai tehkää itse paremmin! Väitän, että nimimerkin takaa on helppo arvostella, mutta tosipaikan edessä se koira ärähtää johon palikka osuu :-)
Minusta kokonaisuus on lähtökohdistaan katsottuna ihan kelvollinen. Viisikkoon pyrki vain 50 homoa, joka ei juurikaan jätä valinnanvaraa tuottajalle erilaisiin mielenkiintoisiin komboihin. Vaikka 'kulttuurihomo' on taidenäyttelyissä käyvä kampaaja, 'stylistihomon' ego isompi kuin taidot (ja tarvitseeko taitavan 'homoparturin' löytääkseen matkustaa Tampereelle asti?), ihan kelvollisestihan he hommansa klaaraavat. Rentous ja rohkeus tulevat ajan kanssa.

Sponsorien ja rahan puute ohjelmaa vaivaa, 'sisustaminenkin' on maalattu seinä, avohyllyä ja päiväpeitto. Kokkiosuudessa skoolataan viinillä, jota yksikään ammattikokki ei kehtaisi kotonaan tarjota. Vaatteissa ei käytetä laadukkaita materiaaleja (pari kertaa kun heteropojat pesevät ja rumpukuivattavat 'tsäck&jonesinsa'.. niin ah, on taas niin kotoisan nukkavierua että..). Mutta kovasti homomme yrittävät!
Mun mielestä on outoo et ne vaan sisustaa ja laittaa joilleki rikkaammille.molemmil on ollu vähä paremmat kämpät. musta se on surkea ohjelma, tai siis hyvin tylsä. varsinki se pilottijakso.hienoo siin on vaa ollu sen yhen jätkän punaset seinät, mut tarttiko siitäki tehä siitä jätkästä ni hintin näköstä?
jahas kirjoitti: "...en yhen jätkän punaset seinät, mut tarttiko siitäki tehä siitä jätkästä ni hintin näköstä?"

Samaa jää itsekin miettimään... Kyseiselle kundille olisi varmastikin löytynyt oma persoonallisempikin tyyli kuin kirjava homotöyhtö päälaelle. Toisaalta, heteropoju oli sen verran tohkeissaan homoviisikon pyörityksessä, ettei sitten varmaankaan tohtinut omaa mielipidettään kehiin heittää.

Toisaalta viisikon "viinin" käyttö on kyllä runsaan oloista. Onko tuossa nyt tarkoitus osoittaa, että trendikäs homo imuroi viiniä pitkin päivää? Ei se viina/viini homolle ole yhtään sen terveellisempi kuin heterollekaan. Toki lasillisen silloin tällöin voi ottaa...

Onneksi kukaan viisikosta ei ole tuossa loppukevennyksessä ( siinä missä he seuraavat uhrin selviytymistä yksin) laseja kilistäessään vielä möläyttänyt Krissemäisesti "cin-cin". Varmaan sekin hetki koetaan...
Ne voisi lähettää tän uusintana la tai su aamupäivällä. Nyt meni jakso ohi ...
Härregyyden!
Huhhuijaa... Mitähän tässä sanoisi?

Itse en tuosta suomi-versiosta pahemmin pidä (jotenkin se "ilkeys"+teennäisyys/kolkkous vaivaa), mutta tavallaan hyvä että homoja tulee joka tuutista ulos :) Lisää vain! :)

Mutta on totta että tämä "vaatehomo" voisi pukea heteroille ylle hiuka heteroille sopivaa vaatetta. Tarviiko kaikkien näyttää samalle kuin hän itse näyttää? Vai eikö hän sitten osaa valita muun tyyllisiä vaatteita kuin mitä itse käyttää? Se on taas ihan eriasia että kenen mielestä HÄN on tyylikäs...

Hiukan ihmettelen että miksei Teuvo Loman ole tuossa ohjelamassa? Sehän on Suomen joka-paikan-homon :) Ja varmalla osaisi järjestää erinäisiä kulttuuri asioita (kun hänellähän on "laulajan" uraa ja suhteita kulttuuripiireihin) tai miksei jopa vaatetuspuolta (hänhän on tehnyt pukuja miss kisoihin ja linnanjuhliin, joten varmalla osaisi ostaa heterolle sopivat farkut ja antaa ohjeita miten ne tulee hoitaa että kestävät hyvinä piiitkään). Enkä usko että Teuvoa kamerat pahemmin ujostuttaa, siihen malliinhan se itseään aina kameroiden eteen on tunkemassa :)
Herranjumala!
Lopettakaa nyt jo toi ainainen valitus ja kitinä. Ihan oikein sanoi Suomen homo viisikko jossain haastattelussa, "että homoilta tulee kuitenkin suurin kritiikki ja kitinä". Ensin halutaan jotain mahtavaa ja homomaista, sitten kun sitä tulee ruudusta, alkaa kauhea valitus. Menkää itse typerykset poikien paikalle, luulen että kaikilla teistä olisi kusi sukassa ennenkuin kameramiehet olisivat edes paikalla. Hävetkää nyt vähän. Ottakaa viihde viihteenä.
Jenkkiversiota seurasin täysin ruutuun liimautuneena, se oli mielestäni hauska, erilainen ja innostava.

Suomalaisessa versiossa on paljon samoja elementtejä, minua häiritsevä seikka vain on yletön kaupallisuus. Ohjelmahan on kuin katselisi tunnin mittaiseksi venytettyä juonellista mainoskatkoa! Olihan jenkkisarjakin hyvin kaupallinen, mutta koska omilla markkinoillamme on eri tuotteet ja kauppaketjut, ei jenkkisarjasta kaupallisuutta mieltänyt yhtä selvästi. Tuskinpa minkään tv-sarjan hahmoja on katukuvassa mainostettu yhtä hartaudella kuin Fab5-viisikkoa. Ehkäpä näitä talonrakennukseen liittyviä kilpoja, joissa roinan mainostus on myös yletöntä.
Cruella kultaseni :=)
Eivätkös nämä keskustelufoorumit ole juuri sitä varten että ihmiset saavat kertoa mielipiteensä asioista? Joten annetaan ihmisten kertoa mielipiteensä ilman että vedetään sukka päähän ;=)

Itse en oikein jaksa kommentoida koko ohjelmaa. sehän on vain TV-viihdettä ja ne homot selvästikkin näyttelevät siinä. Hieman huonosti, mutta lisää vaan homoja ruutuun. Ehkäpä ihan kokonaan suomalainen konsepti toimisi paremmin?
Mun mielestä tässä on aistittavissa sellaista kollektiivista harhaa, että ulkomainen on aina parempi. Itse en paljon jaksanut jenkkiversiota seurata, koska se tuntui heteronaisten huumoriohjelmalta.

Suomalaisesta versiosta olen sen sijaan pitänyt kovasti, ja poikien jutut ovat naurattaneet makeasti. Ohjelma ei ole yhtään sen kaupallisempi kuin jenkkiversiokaan. Syynä on tietysti se, että muuten tv-yhtiöllä ei olisi varaa kustantaa kaikkia muodonmuutoksia, elleivät sponsorit ole mukana. Eikä tämä merkkien tuotelatelu ole sitä paitsi mitenkään harvinaista homokulttuurissa muutenkaan ;).

Muodonmuutokset ovat mielestäni olleet oikein onnistuneita, ja ihmiset ovat itse tuntuneet tykkäävän niistä. Toki välillä mennään överiksi, mutta se nyt kuuluu formaattiin, että kaikille äijille tyrkytetään kuorintavoiteita, vaikka he muuten tuskin edes pesevät naamaansa.

Mutta hyvä pojat ja Nelonen!
Mun mielestä koko ohjelma on yks pahimpia stereotypioiden vahvistajia. Mut tollasina valtaosa heteroista meidät haluaa nähdä. Kaikki julkisuus ei ole hyvää julkisuutta ja viihteen avulla voidaan naamioida mitä vaan. Tahallisesti tai tahattomasti.
Sarjasta voi muuta sanoa, kuin että: miksi? Miksi meitä rangaistaan tällaisella? Ja miksi stailaajat stailaavat kohteista näköisijään?

No, onneksi kaukosäädin on olemassa...
Tämän päivän Hesarin mielipideosastolla kirjoittaa Kuluttajaviraston lakimies Miina Ojajärvi, että Kuluttajavirasto tutkii tällä hetkellä Sillä SIlmällä-ohjelman piilomainontaa, elikkä toisella kotimaisella product placementtiä. Heidän tarkoituksenaan on vetää rajoja tuotesijoittelulla tehtävälle mainonnalle. Lakihan toteaa yksiselitteisesti, että piilomainonta on kiellettyä.
Samaa pohdittiin lauantain Pressossa. Saapi nähdä. Sitten katoavat Nokian kännykät ja Sonyn telkat leffojen sivuosista myös, eikö niin?
Tietääkö kukaan onko se iso vaalea (kulttuurityyppi?) Dannyn sukulainen? Ulkonäön perusteella vois olla vaikka poika.... :-) LOL!
Piilomainonnasta. Sitähän on harrastettu jo kaikissa mahdollisisssa sarjoissa. Diili, Salatut elämät, Fashion tv, Jyrki. Ihan kaikessa. Ja luluttaja virasto ei tutki Sillä silmällä ohjelmaa, vaan on ottanut sen vain yhdeksi esimerkiksi. Eli siellä pohditaan tällä hetkellä mihin kohtaaan uusi laki pitäisi vetää ja miten sitä valvoa, sekä käytännössä toteuttaa...