Lesbogenret

  • 1 / 27
  • Liisa Lipsakka
  • 6.4.2005 16:40
Olen kehittänyt lesboystävieni kanssa lesbokategoriat. Lesbot voidaan jaotella kuuteen eri genreen seuraavasti:

1. Yrttitee/nörttilesbot. Nämä lesbot käyttävät silmälaseja, juovat iltaisin yrttiteetä, käyttävät maihinnousutakkia, paksua kaulaliinaa. Takissa heillä on erilaisia rintanappeja esim. "peace" tai "Ei turkistarhaukselle". Keskustekuaiheet ovat lähinnä yhteiskuntaa, luonnonsuojelua, uusia ohjelmistopäivityksä sekä muuta yhtä intellektuellia
2. Rekkalesbot. Nämä pukeutuvat fakkuihin tai nahkahousuihin, kettingit roikkuvat ja avaimenperät näissä. Yläosaa verhoaa joko rockbändin hihaton teepaita tai muu yliiso ja mauton paita. Hiukset siilit tai huonosti leikatut lyhyet. Kulmakarvoja ei ole huoliteltu ja meikistä ei tietoakaan. Nyrkki puhuu. Maihinnousukegät. Ei rytmitajua.
3. Sporttilesbot. Liikkuvat ryhmissä 5-12 henkeä. Tappelevat ja puivat menneitä kisoja. Harrastavat salibändyä, käsipalloa, koripalloa, jalkapalloa tai jääkiekkoa. Ei koskaan meikkiä. Hiukset märät. Pukeutuvat pelipaitoihin ja juovat kaljaa pullon suusta
4. Trendilesbot. Ovat aina pyntättyjä viimeisen trendin mukaisesti. Hyvä toimeentulo. Juovat kalliita viinejä ja matkustelevat. Elävät kulisseissa ja ovat keinotekoisia, eivät sinut itsensä kanssa.
5. WannaBe-lesbot. Kokeilevat aina kun on mahdollista, mutteivat kuitenkaan pysty/osaa sitoutua varsinaiseen suhteeseen. Näitä löytyy joka yhteiskuntaluokasta.
6. L-koodi lesbot. Kehittyneempi versio trendilesbosta. Hyvänä esimerkkinä minä. Pukeutuu. Käyttäytyy. Näyttää hyvältä. Omaa kokemuksia. Karsimaa. Sosiaalisesti lahjakas ja omaa kaikkien yhteiskuntaluo9kkien tavat. Sitoutuva, hämmentävä, haluttava.

Komenntteja?
Haluatko Liisa itseäsi ;-)
On tossa paljon totta, rekka- ja sporttimalliin taitaa kuulua vaihtoehtopaitoina erilaiset ruutukauluspaidat.
Tuli mieleen tuosta "Hyvänä esimerkkinä minä." -lauseesta, että olisiko trendilesbon ja l-koodi lesbon ainoa ero sittenkin näkökulma.

"En minä (eikä mun kaverit), mutta ne muut... ne muut, joita en tunne, ovat niitä pinnallisia ja keinotekoisia, mutta minä ja minun kaverini olemme karismaattisia, sosiaalisesti lahjakkaita, hyväkäytöksisiä, sitoutumiskykyisiä ja haluttavia... ja trendilesboista voi tulla l-koodi lesboja, kun tutustun heihin, ja huomaan, etteivät he olekaan niin pinnallisia ja keinotekoisia kuin miltä näyttävät ulkopuolisille... aivan niinkuin minäkin."
olipa kategoriaa kerrakseen. Jokaisesta jotakin luulen, kohdista neljä ja viisi, hyyvin vähän.
Olen mitä olen yhtä ja kaikkea enimmäkseen minä vaan.
onpahan taas... heh, tunnistan itseni tuohon 1. kategoriaan, yrttiteetä kuluu... ; )
  • 8 / 27
  • Liisa Lipsakka
  • 7.4.2005 14:57
Ihmettelen, että miksi "Lesbogenret" keskustelu on siirretty sekalaista -palstalta tänne kaatopaikalle????
Ja minun kontribuutioni eli suomeksi kärjistetty kuvaukseni homoseksuaaleista:

1. Nörttihomo: vanhempi ikäpolvi kerää postimerkkejä tai uppoutuu kirja- tai taideharrastukseen, nuorempaa ikäpolvea vie koodin vääntäminen ja roolipelit. On ahdistunut homojen asemasta yhteiskunnassa ja haluaisi parantaa sitä. On vähemmän seksuaalinen kuin homojen muut alalajit, perinteinen arvomaailma. Yleisempää jonkin tutkinnon suorittaneiden keskuudessa, pohjasivistys pitää siis olla. Osaavat käyttäytyä kuin ihmiset.

2. Karhut: perinteisen rehevän ja rehdin mieskulttuurin kannattajat. Ulkomuto kuin univormu, perinteet kunniaan. Miesten miehiä, vai hämääkö ulkokuori? Tavat ja arvot lähellä ryhmää 1.

3. Fittneshinttarit: rasva leivällä ja lantiolla on kauhistus. Rasvaista sen sijaan saa miellään olla meno miesten kesken. Kuuluvat ylempään keskiluokkaan, homojen eliittiä. Urheilu ja itsestä huoltapitäminen hallitsee. Tavoitteena ikuinen nuoruus. Ongelmana narsismi. Homojen kermaa, heitä halutaan. Osaavat halutessaan käyttäytyä, tietävät arvonsa.

4. Trendihinsut: jokainen uusi ja pinnan alla kupliva trendikkäältä tuoksahtava asia valjastetaan oman katu-uskottavuuden käyttöön. Käytös voi olla avoimen seksuaalista, jopa tyrkyttävää. Voi olla ilman käytöstapoja. tähän ryhmään kuuluvat myös neitihomot. Saattavat meikata ja ketkuttaa itseään. Esiintyy kaikissa yhteiskunnan kerroksissa. Draama saa tästä ryhmästä hakemattakin, elämä voi olla epäjärjestyksessä.

5. Perheenisät: käyvät miehelässä aina kun mahdollista. Särkevät sydämiä, sillä palaavat aina vaimon ja lapsikatraan tykö. Mitä enemmän varallisuudella ja maineella on väliä, sieltä näitä löytyy. Ei halua sitoutua mieheen.

6. QAF homot: nuoremman polven homot, syntyneet vuoden1978 jälkeen. Ahmineet eväät La Dolce Vitaansa homouden suuresta kaanonista. QAF ja Attitude ovat tuttuja. Suvereeneja netin käyttäjiä. Usein iloinen ja itsevarma, voi olla rasittava. Ei riippuvainen yhteiskuntaluokasta. Ottaa häpeilemättä sen mitä saa. Osaa olla miellyttävä. Homojen tavoitellumpia ryhmiä. Tulevia kosmopoliitteja.

7. Nahkahomot: seksi on elämä ja seksi on elämäntapa. Seksuaalisuutta hallitsevat roolileikit, rajojen kokeileminen ja s/m. Pimeät huoneet eivät pelota. Löytyy vahvimmin eliitistä ja korkeasti koulutetuista sekä vallankahvaan kiinni päässeistä. Tämä on se miesten lajike, joka saattaa tuntua pervolta - ehkä myös äitisi varoitti juuri heistä?

Kaikkiin ryhmiin kuuluvat voivat olla ihania ja valloittavia miehiä, joten pitäkää huolta sydämestänne! :)
Eh-heh. Onhan se hyva, etta havainnoidaan tata ymparoivaa maailmaa.
Onhan tama kaatopaikalla siksi, etta tama on ns. huumoria -?

Liisa Lipsakalta ei ainakaan itsetuntoa puutu - which was nice.
Mutta voi voi, Sunshine, Rokkihomot puuttuvat listastasi.
Ehkapa olemme vasta tulossa (Suomeen) -?
...jolloin tietty muutumme "trendihinsuiksi", muutaman rokkilesbon kera, kenties.
Rokkihomot: homojen underground. Kaikki tähän ryhmään kuuluvat eivät kuitenkaan syty rokista, vaan myös industrial, etno tai ug-klubimusiikki voivat hallita musiikkimakua. Yhdistävä nimittäjä on kulkeminen valtavirran ulkopuolella. Heillä saattaa olla jokin suosikki ulkomaalainen, usein kuitenkin eurooppalainen kaupunki, jonka he kokevat henkiseksi kodikseen. Ovat tarkkoja omasta tyylistään. Tähän ryhmään kuuluvilla on monesti vahvat mielipiteet ja halua ja kyky tuoda ne esiin. Ryhmään kuuluu wannabien lisäksi todellisia uranuurtajia ja innovaattoreita sekä taidealaa opiskelevia tai sillä toimivia. Arvojensa vuoksi heidät voidaan kokea sisäänpäinlä,piävinä, mutta heihin tutustuminen voi muuttaa käsityksesi maailmasta iäksi. Heitä voi kutsua elitistisiksi ja sitä he voivat myös olla. Seksuaalisesti kenties ennakkoluulottomin ja seikkailunhaluisin ryhmä. Kaikki eivät käsitä heitä, mutta se on tarkoituskin. Ei taviksille.
Oliko keskustelu tarpeellista siirtää kaatikselle? Alkuperäinen paikka oli ok.
Liisa Lipsakan lesbogenret ja Sunshinen homogenret ovat melkein juuri niin kuin itsekin olisin ne profiloinut. Olisin ehkä lisännyt molempiin ahdistuneet kaappilesbot ja -homot.

Näitä ihmisiä löytyy yhteiskunnan joka luokasta. Ovat ikuisia sinkkuja, vanhojapoikia, -piikoja, ulospäin aseksuaaleja, ahkeria, tylsän tavallisia ihmisiä, jotka keskittävät kaiken elämänsä työhön. (Tosin myös osa on vaikeasti alkoholisoituneita) Erityisesti maaseudun vanhatpojat ovat edustetuin kaappihomoryhmä. Miehistä voin sanoa sen, että heidän elämäänsä kuuluu todella paljon miestuttavia, joihsta he vain uskaltavat haaveilla. Ryhmän edustajat ovat erityisen innokkaita saunomaan, siis kotonaan, lapsuuden ystäviensä, työkavereidensa kanssa. Sitten joskus kun on vedetty itsensä niin tukkoon, että ei tajuta tästä maailmasta tämän taivaallista, on aika yrittää epätoivoisesti toteuttaa seksuaalisuuttaan. Tuosta seurauksena on sitten vielä suurempi ahdistus, häpeä ja pahimmassa tapauksessa itsemurha, tai ainakin masennus. Sad but true.
No perkule. Pistetään tää sitten yhteiskuntakeskusteluun. Itse asiassa tämä stereotypioiden kautta asioiden miettiminen on aika mielenkiintoista... :)
Ja ennenkuin homojen alaryhmä nro 10: besserwisser homoseksuaalit vetävät herneen ahtaaseen nenäonteloonsa, haluan korostaa, että panostukseni on ilmaistu kaatopaikalla huumorimielessä.

Siis,

10: besserwisser homoseksuaalit. Kiukkuinen ja ylikriittinen homo. Valitettavaa löytyy asiasta kuin asiasta, hyviä puolia ei ole olemassa. Maailma on tätä homoa vastaan eikä hän ole löytänyt paikkaansa yhteiskunnassa. Ehkä sitä ei olekaan. Näitä kuunnellessa tulee mieleen vanha viisaus siitä, kuinka kunnon pano muuttaisi nämäkin ihmiseksi. Harvoin heillä sutinaa on, sillä kukaan ei kelpaa. Älykkyyttä ja mielipiteitä löytyy, mutta päällekäyvä kielteisyys on kanssaihmisille rasite. Yleensä nämä liikkuvatkin yksin tai mäkättävät samanmielisten seurassa kukin omaa tuskaansa lietsoen toisiaan. Todellista veljeyttä ei kuitenkaan ole. Löytyy kaikista kansaryhmistä ja tunnistaa hymyttömästä ja ilottomasta olemuksesta. Päihteiden kulutus voi olla huomattavaa. Homojen taivaankartan skorpioni.
Heh, Sushine, sinahan se olet varsinainen havainnoitsijataituri.
Tassa tulee vakisin hyvalle mielelle kun lukee naita nokkeluuksia(si), vaikka kuinka yrittaa pitaa otsaa kurtussa etta pysyisi
katu-uskottavana vahan-angstisena-mutta-muka-ei-sarkastisena... ;-)

Olen mielestani jostain syysta tavannut paljon "Besserwisser-homoja", siella ja taalla. Voivat onnistua pilaamaan hyvia tunnelmia ja hetkia kyllastyneella kaikkivoipaisuudellaan.
Minulla on hyvin yksinkertainen teoria siita, mita monet heista ovat vailla...

Mihin tuo asettuisi lesbogenreissa?
En tohdi ehdottaa itse, kun tama kerran siirrettiin vitsien puolelta "vakavalle" puolelle, mutta...
Rokkihomo, thanx, huviksi ne oli tarkoitettukin. Etkös voisi hymyillä piilossa tukkasi takana ...
Jesh, ei kai näitä kukaan tosissaan ota. Tohtikaa nyt vaan, on hymyilyttänyt monen viestin kohdalla!
Luin muutama viikko takaperin tiivistelmää saksalaisten homoseksuaalien kuluttajatutkimuksesta vuodelta 2001, jossa oli jaettu homoja erilaisiin ryhmiin asuinpaikan, elämäntyylin ja kulutustottumusten mukaan. Aika lailla taisi muuten olla samoilla linjoilla näiden tyypitysten kanssa...
Besserwisser-homoa sieltä ei tietysti löytynyt, koska eihän sellainen nyt koskaan osta yhtään mitään. Tai ainakaan tunnusta ostaneensa.

Kovasti sitä yrittää aina todistella itselleen että on yksilö eikä siten lainkaan lokeroitavissa, mutta kyllä tuo QAF-kosmopoliitin kuvaus taitaa aika lailla osua. Paitsi että minua ei (toivottavasti) kovin moni pidä rasittavana.
Ehkä pitäisi lisätä tuohon ryhmään vielä besserwisserhomojen alagenre; homot, jotka pitävät itseään yli-ihmisinä, mutta he eivät tunnista sitä piirrettä itsessään, kun ovat niin egosentrisiä omaan napaansa tuijottajia. Paras tunnusmerkki on juuri se, että he löytävät kaikista muista besserwisserin paitsi itsestään. Oikeassa elämässä he ovat varsinaisia nynneröitä. Taas esimerkiksi keskustelufoorumeilla he ovat esimerkiksi niin maailmankansalaisia että... on niin sivistynyttä ja laajakatseista hyväksyä jokainen ilmiö, jota he eivät tosiasiassa tee jne.
"4. Trendilesbot. Ovat aina pyntättyjä viimeisen trendin mukaisesti. Hyvä toimeentulo. Juovat kalliita viinejä ja matkustelevat. Elävät kulisseissa ja ovat keinotekoisia, eivät sinut itsensä kanssa."

Toi ei kyllä sovi minuun, minulla ei ole hyvä toimeentulo enkä juo kalliita viinejä. Viini on niin kuin Karate Kidistä sanonta, että joko kulkee tien vasenta laitaa tai oikeaa kunhan ei kulje keskellä. Joko viinin tuntee tai sitten tekee itsensä naurettavaksi. Puolen maailman viinitilat nähneenä pidän viinillä keikaroimista hieman rahvaanomaisena: lapsi esittelee kakkansa ja aikuinen esittelee viiniään.

Hieno lesbo omaa myös hienot sukujuuret. Tunnenpa lesbon joka on sukua Jaakko Ilkalle. Minä taas olen sukua Aunuksen retken johtaja Ragnar Nordströmille.
Olisikohan tuossa Pora-liikkeen mielipiteissä hieman toistamisen makua??

Itse en kyllä löydä itseäni tuosta homomiesten tyyppi kataloogista, voisikohan siihen lisätä aivan tavallisen oloinen mies joka sattuu oleman homo?
  • 26 / 27
  • Jacqueline.N.
  • 9.4.2005 18:59
Ihmeen kategoriat..O_o Minä olen sporttinen mutta tasan meikkaan ja pidän kaikesta ufosta...
Olen tyttö, mutta tunnen kuuluvani jonnekin nörttilesbon ja nahkahomon tiimoille (hyvin yksinkertaistettuna) xD. Teetä tosin kuluu kaikenlaista, mutta luonnonsuojelun yms. sijaan aika kuluu animen, kirjojen pelien ja mangan seurassa. Nahkaan en juuri pukeudu, mutta muuten täyttyy kriteerit ja korsetit kuluu XD