Tv1 tänään 4.4. klo 21.20: Joki

Elokuvassa on kuusi erillistä, samaan aikaan tapahtuvaa tarinaa, joista yksi kertoo kahden nuoren miehen, Santerin ja Eeron, välisestä salaisesta suhteesta. Vuonna 2001 valmistunut elokuva palkittiin viidellä Jussilla.
Täytyy nyt kyllä sanoa että oli järkyttävän huono leffa. Siinä missä Paha maa -elokuva osasi sentään jotenkin sitoa eri episodit yhteen, ei tuossa Joessa ollut mitään yhteistä nimittäjää, sanomaa, ei mitään. Surkeita amatöörinäyttelijäsuorituksia riitti, kornia replikointia sitäkin enemmän.
Ja se Santerin ja Eeron rakkaustarina: Voi mikä tynkä!
Miksi moinen schaisse on saanut peräti viisi Jussia?! Apua!!!
Oikea laatuelokuva! Kannatti katsoa. Kiitos Juksterille vihjeestä.
Juhani
Itse olen harvoin, jos koskaan, pitänyt suomalaisesta elokuvasta/sarjoista. Nyt pidin. Minusta leffa oli todella hyvä. Dialogit olivat mielenkiintoisia, aitoja. Montaasi toimiva, tempo hyvä. Kyllä tuollaista katsoo todellakin ennemmin kuin jotain surkeata Pahat pojat/Kuutamolla//Häjyt/Bad luck love shittiä.
Poikkeuksellisen hvyin tässä elokuvassa oli nivottu eri tarinat toisiinsa. Katsominen vaati keskittymistä, muuten ajallisesti samojen tapahtumien yhteen nivoutuminen meni ohi. Voi tosin olla, että yksityiskohdat hallitsivat kokonaisuutta, mutta mielestäni se on vain virkistävä poikkeus.

Leffateatterissa seuraaminen oli helpompaa, koska mm. hävittäjäkoneen ylilento oli yksi sitova tekijä ja ääniefekti menee helposti televisiossa ohi.
Mä pidin ainakin tosta leffasta tosi paljon, se homoteemakin tuli yllätyksenä, vaikka en sitä pyytänytkään.
Olen katsonut joskus aikaisemmin (vuokrattuna?). Mielestäni aivan helmi suomalaisessa elokuvatarjonnassa!!
Pidin myös. Paikoin elokuva oli koskettavakin, varsinkin ensimmäisellä kerralla valkokankaalta katsottuna. Homoepidodi oli "ihan kiva", joskin kieltämättä ekalla kerralla odotin leffan loppuun asti, josko parin vaiheisiin palattaisiin. Erityisesti pidin kuitenkin kuolemaa ja sen kohtaamista käsitelleestä episodista.
Joki kesti vain 111 minuuttia. Siinä ajassa on vaikea kertoa näinkin monta pientä tarinaa. Vastaavat monitarinaiset elokuvat ovat yleensä pitempiä: Robert Altmanin Oikopolkuja (Short Cuts) 198 min, Magnolia 188 min ja Paha maakin 130 min.

Vuonna 2001 valmistui sellaisia elokuvataiteen helmiä kuin Minä ja Morrison, Ponterosa ja Tango Kabaree. Palkintoraadin tehtävä ei aina ole vaikea.
Ponterosa tulee olemaan kova sana joskus 2050 , kulttikamaa jota sen ajan teinit naureskelevat.
Pelkästään Halmeen "näytteleminen" on pääsylipun arvoista. Joskus paska on niin huonoa, että se on hyvää....