Seksitaudeista

Ajattelinpa tuossa vaan, että kun puhutaan seksiin liittyvistä taudeista, niin päällimmäisenä on aina tietenkin HIV ja muut todella vakavat sairaudet. Muttamutta, harvemmin kuulee ihmisten puhuvan muista, esim. herpeksestä, joka todellakin jää loppuelämäksi elimistöön. Ajatellaan että sehän on pikku juttu, joku herpes.

Itse olen aikoinani puuhastellut usean miehen kanssa, ja nyt kaduttaa. Olen vasta 25 vuotias, ja jos voisin, läpsäyttäisin 18-vuotiasta minääni kasvoille ja pitäisin puhuttelun tuntemattomien kanssa puuhastelusta. :) Olen nimittäin saanut ikävän oireilun suuhuni näistä seksiseikkailuista, joka tulee yleensä stressin aikana kivuliaina näppyinä suun limakalvoille. Onko se sitten herpes vai mikälie, tämä tuli erään yhden yön homman jälkeen jokin vuosi sitten.

Pointtini on se, että näin jälkikäteen ajateltuna olisi ollut niiiiiin paljon viisaampaa jättää nuo seksihurjastelut väliin, jättää oman terveyden kanssa leikkimisen väliin, ja keskittyä oikeisiin ihmissuhteisiin. Nykyään tuntuu että pointti monella on harrastaa mahd. paljon seksiä mahd. monen kumppanin kanssa. On niitä muitakin *tosi* inhottavia sairauksia kuin se HIV, joilta kondomi ei suojaakaan...
  • 2 / 23
  • Irokeesi
  • 25.11.2004 18:26
Kannattaa myös muistaa, että passiivinen tupakointi ja ilmansaasteet altistavat mm. syövälle. Monissa ruoka-aineissa piilee karsinogeeneja, myrkytysvaara, allergoivia aineita jne. Liikenteessä voi joutua onnettomuuden uhriksi, kännykät ovat vaarallisia, televisiot voivat syttyä palamaan...

Linnottaudutaan kaikki omien neljän seinän sisälle, lopetetaan syöminen ja kommunikointi ulkomaailmaan. Puetaan kumipuvut päälle ja kaasunaamarit pääähän. =)
Mofo, oiskohan sulla aftoja? Ne on inhoja, kipeitä, vaaleita kraatereita huulien sisäpinnoilla. Mulle niitä tulee silloin tällöin just stressin yhteydessä - eli tietysti silloin kun niitä kaikkein vähiten haluaisi. Ennen mä aina kärsivällisesti jaksoin odottaa, että ne paranevat. Onneksi jostain satuin löytämään vinkin Corsodylistä. Se on sellasta kirkasta geeliä, mikä parantaa ne aika nopeasti. Apteekkitavaraa, eikä tarvinnut muistaakseni edes reseptiä.

Näin YTHS kertoo aftoista:

- - -

Aftat

Aftat ovat suun limakalvolla esiintyviä pieniä, kipeitä haavaumia, jotka ovat yleisiä ja tavallisesti viattomia. Niiden syy on tuntematon, mutta joskus ne voivat olla oire jostain muusta sairaudesta (esim. keliakia). Aftat paranevat yleensä itsestään noin viikon aikana.

Hoitona on suun huuhtelu ja purskuttelu desinfioivalla suuvedellä tai hankalissa tapauksissa paikallinen voide (reseptivalmiste).

Mikäli itsehoito ei riitä tai aftat ovat toistuvia ja suvussa on keliakiaa, voi hakeutua yleislääkärin vastaanotolle.

Artikkelin laati:
Yleislääketieteen erikoislääkäri, LKT Marja Niemi
Mun mielestä sukupuolitaudit ovat tosi mielenkiintoisia, siis herättävät mielenkiintoa, tiedonjanoa. Harmi, että kun täällä ranneliikkeessä joku avaa keskustelun sukupuolitaudeista, kukaan ei kerro omakohtaisia kokemuksiaan. Varsinkin vakiporukan huulet pysyvät visusti kiinni. Tai sitten vain todetaan holhoavasti että muistakaahan pitää kumiukkoa tms.

Itselläni on ollut kai hyvää onnea, koska mitään en ole saanut, vaikka seksuaalisesti olen ollut aktiivinen. Iän myötä sitä muuttuu luontaisesti varovaisemmaksi, eikä tee enää tyhmiä juttuja kuten suihinottoa tai pyllyn antamista.

Mistä muuten olet saanut sen suutaudin? DTM, puskat, uimahalli vai mikä?
Omakohtaisena kokemuksena voin sanoa, että Tippuri on erittäin yleinen tauti homopiireissä. Oireet syntyvät nopeasti - ja häviävät nopeasti.

Kummallista on, että tilastojen mukaan Tippuritartunnat ovat harvinaisia Suomessa. Veikkaankin, että porukka ei hakeudu hoitoon, jos oireet katoavat ja tauti leviää. Tätä leviämistä lisää vielä se fakta, ettei osalle porukkaa Tippuri anna mitään oireita.

Tippuri voi levitä myös suutelemalla. Tällöin kyseessä on nielutippuri, mutta kyllä silloinkin tuo alapää alkaa vuotamaan.
Irokeesille kiitos tosi rakentavasta vastauksesta.

Joo aftoista olen lukenut, mutta jos ne nyt niitä ovat, niin näitä alkoi ilmetä yhtäkkiä vasta erään irtoseksisuhteen jälkeen... Tuolloin sitä ajatteli että kunhan käyttää kortsua niin kaikkihan on ok. Tai ei ainakaan mitään pysyvää tule.

Tuo Irokeesin ilmaisema asenne on niin yleinen. Että mitäsinäsiinä lässytät, mua ei kiinnosta mitkään taudit ja sowhat vaikka tuliskin. Mun mielestä vois olla enemmän keskustelua ja/tai infoa vaikka kouluissa siitä, että kyllä muiltakin taudeilta kannattaa suojautua kuin hiv:iltä, ja että vaikka ne ei tapakaan, niiin ne voi silti olla tosi epämiellyttäviä.
  • 7 / 23
  • Irokeesi
  • 26.11.2004 18:01
"Että mitäsinäsiinä lässytät, mua ei kiinnosta mitkään taudit ja sowhat vaikka tuliskin.”

Tottakai taudeilta kannattaa suojautua, mutta vain järkevässä määrin.

Itse saarnaan rasitukseksi asti kondomin käyttämisen tärkeydestä. Kondomin käyttäminen on hyödyllistä jopa vakiintuneissa parisuhteissa. Esimerkiksi dildojen ym välityksellä saattaa siirtää kumppanilleen muutakin kuin sukupuolitauteja. Ihmisten mikrobistot poikkeavat melkoisesti toisistaan. Yhteinen partakone ei esimerkiksi ole fiksua edes sillon kuin molemmat ovat varmuudella ja testatusti HIV neg, koska tuo laite siirtäessään mukanaan ihon ”flooraa” toiselle, saattaa aiheuttaa toiselle ns. partasienen – ei vaarallinen, mutta ikävä ja ruma.

Turvaseksi, kondomit mukaanluettuna, on varsin riittävä turva yleisellä tasolla. Kaikilta sukupuolisuhteissa mahdollisesti leviäviltä taudeilta suojautumisyritys on verrannollinen siihen, että pyrkisi ruokailemaan täysin riskittömästi. Nykyisen elintarviketietouden mukaan ruisleipä alkaa olla ainut täysin riskivapaa elintarvike, eikä sekään kaikille.

Seksisuhteissa samoin kuin ruuanvalmistuksessa on toki hyvä olla tietoinen olemassa olevista riskeistä. Aivan kaikilta riskeiltä ei voi suojautua ja aivan kaikkia riskejä ei nykytiede välttämättä edes tunne.

Välillä voi sitten halutessaan ottaa tietoisia riskejä. Syön esimerkiksi kuivatut korvasienet vain kertaalleen ryöpäten suositusten vastaisesti. Syön myös runsaasti läskiä ja voita ja rasitan maksaani alkoholilla, kuten monet muutkin. (Silti olen lääketieteen normien mukaisesti huomattavasti alipainoinen)

Tupakointikin on vaarallista. Silti aika monet tupakoivat – minäkin.

Elämä on pirun tylsää, jos kieltäytyy kaikista nautinnoista.

On aina hyvä olla perillä asioista mutta jos yrittää suojautua kaikelta, on seurauksena ”Michael Jackson” –syndrooma hengityssuojaimineen ym.

Jotakin sattuu aina silloin tällöin kuitenkin jokaiselle meistä.

Ihmisen elimistössä on usein myös erilaisia synnynnäisiä piileviä vikoja, jotka sitten puhkeavat täysin odottamatta hoitoa vaativiksi.

Näin jalkaleikkaukseen pääsyä odotellessa aikaa tällaisiin jaarituksiin =)
Seksitaudeista jaetaan hyvin paljon tietoa. Tiedon puutteesta niitä ei tule. Eri asia on, miten tietoa sovelletaan käytäntöön.

Seksi on intiimi asia ja pelkästään siihen liittyy paljon sekä odotuksia että pelkoja. Seksiin liittyy mielestäni myös luottamus. Nykyään painottuu myös itsestä huolehtiminen ja vastuun ottaminen.

On selvää, että vastuun ottaminen korostuu silloin, jos kantaa jotakin seksitautia ja sen tietää. Silloin vastuu laajenee myös koskemaan kumppania. Seksitautia ei saa salata hiv:in kohdalla. Yksi keino ottaa vastuuta on kondomin käyttäminen ja se tulisi olla aina mukana kaksin kappalein tai enemmänkin, mutta ongelmana voi olla sen mukana kuljettaminen, jos käyttää hyvin vartalomyötäisiä vaatteita. Mihin laittaa liukasteen? Yhä vielä kondomin ostaminen voi olla noloa. Kondomeja pitäisikin jakaa ilmaiseksi liukasteen kanssa ainakin homoille.

Homoseksi on erilaista kuin heteroseksi, koska homoseksiin liittyy joillakin anaaliseksi. Se ei ole niin yleistä heteroilla.

Homoseksiin voi liittyä myös paikka-ongelma. Mihin vie kumppaninsa, jos miestä ei voi viedä kotiin? Siksi ovat yleistyneet saunat, dark-roomit jne.

Seksin intiimiydestä johtuen kumppanin tulisi olla turvallinen, koska siinä on niin paljon pelissä: tuleeko hyväksytyksi omana itsenään omassa ruumiissaan? Pystyykö tyydyttämään kumppanin vai mokaako jotenkin? Minkä roolin voi ottaa, joka on itselleen luontevaa?

Kun miestä eikä hänen tapojaan tunne tai hänen mielikuviaan hyvästä kumppanista tai hänen mielikuviaan hyvästä seksistä, niin seksistä tulee tavallaan tunnustelevaa? Siksi luottamus on korostetusti esillä ja voi olla, että tämä on syy seksitautien leviämiselle? On paljon asioita, joihin pitäisi voida reagoida ja siksi riskikäyttäytyminen on kuvioissa mukana. Se vain unohtuu, että toinen on ventovieras ja samalla tarpeen tyydyttämisessään itsekäs.

Pitäisi ottaa enemmän käyttöön käsite "reilu" nimenomaan liitettynä seksiin." Jos luotan sinuun niin paljon, että suostun lähtemään mukaasi/ suostun viemään sinut kotiini, kunnioittakaamme toisiamme ja käyttäytykäämme reilusti toisiamme kohtaan." Puhuminen tuilsi olla yksi keino jään särkemiseksi, mutta turvaseksi aina sääntönä tai sitten se tulisi jättää väliin. Miehen sanaan tulisi voida luottaa ja sen pettämisestä tulisi saada rangaistus(?) Pitäisi kertoa rehellisesti oma tilanteensa etukäteen, vaikkapa siten, että "en tiedä onko minulla mitään tautia ja siksi käyttäkäämme kondomia." Seksiin ei ehkä tulisi rynnätä suin päin. Jos ei ole kumia, jääköön sikseen.

Itse seksistä puhutaan vähän. Paljon puhutaan seksiin liittyvistä inhimillisistä erehdyksistä, joihin seksitaudin saaminen mielestäni liittyy? Se on vahinko ja joskus voisi käyttää sanaa huolimattomuus. Itsensä syyllistäminen voi olla ikävää itsetunnolle, koska menneisyyteen ei voi enää palata eikä mitään korjata. Onneksi on olemassa hyvää hoitoa ja hoito kehittyy laadullisesti koko ajan.

Kuitenkin elämä jatkuu ja se voi olla tyydyttävää ja antoisa seikkailu.
Seksitaudin voi saada keltä hyvänsä - oli se kuinka läheinen ihminen hyvänsä, tai vakuuttanut käyneensä testeissä. Kaikkia tautejahan ei edes testeissä nähdä - kuten kondyloomaa ja herpestä. Itse voin sanoa että ensimmäisen kerran jälkeen sain kondylooman, joka on varsin kiusallinen tauti peräaukossa. Hoitaminen on hankalaa ja vie aikaa. Jotenkin aikasemmin suhtauduin seksitauteihin kuin ne olisivat jostain toisesta maailmasta "eihän mulla, eikä mun tutuilla semmosia voi olla", mutta tauteja ne ovat kaikkien muiden joukossa, ja vieläpä useimmat hoidettavissa olevia.
Itse olen maksanut kalliisti nuoruuden typeryydet. Sain heti toiselta mieheltä herpeksen ja klamydian. Tuolloin ei vielä ollut hiv-pelkoa ja ajattelin naivisti, että en minä ole sellaisten kanssa joilta saa tauteja(naurua). Niinpä en vaatinut käyttää kortsua eikä sitä minua vanhempi ja kokeneempi(?) partnerikaan vaatinut käyttää! Herpes pysyy elimistössä lopun ikää, mutta se tarttuu vain aktivoituessaan, mikä saattaa tapahtua fyysisen tai psyykkisen rasituksen yhteydessä. Jokaisen uuden suhteen alkaessa täytyy käydä läpi tämä kiusallinen tosiasia. Eli voi tulla "ne päivät", jolloin kaikkea seksiä ei voi harrastaa. Herpeksen ja myös kondylooman ongelma on siinä, että ne kerran saatuaan eivät parane vaan jäävät elimistöön ja voivat tarttua aktivoituessaan. 20 vuotta sitten luulin vuoden pituisessa suhteessa uskaltavani harrastaa suojaamatonta seksiä poikaystäväni kanssa. Sain häneltä kuitenkin kondylooman, koska se saattaa oireilla joskus myös ensin lähes huomaamattomasti. Vaiva hoidettiin ja oireet pysyivät poissa kymmenen vuotta kunnes streessaavassa elämänvaiheessa ne uusiutuivat ja hoitoa jouduttiin jatkamaan vuosi ennen kuin laserilla polttaminen lopulta tehosi kun penslaus ei tehonnut. Eli pakollista selibaattia vuoden verran kun seuraa on terveenäkin tarpeeksi vaikeaa löytää. Miksi tämä vuodatus? No ehkä tämä vakuuttaa, että kannattaa olla varovainen?
Minä sain kerran satiaisia yhdeltä amerikkalaiselta mieheltä. Yhdellä miesystävistäni löytyi perseestä kondyloomia, mutta käsittääkseni minulla ei niitä ole.

Kondyloomat ovat yleisiä. En tiedä, mitä niistä saattaa seurata.

En ole innostunut ottamaan suihin kondomin kanssa -olen sen kerran tehnyt- ja siinä ei ole mitään hohtoa.

Mielestäni on ikävää, kun ihmissuhteita värittää tartunnan pelko ja seksikin on siirtynyt bakteerikammoiselle tasolle. Sen se epidemia sai aikaiseksi, jos ei muuta.

No, onneksi seksikin jää joskus pois, kun tulee vanhaksi ja impotentiksi, niin ei ole enää niitä huolia ;)
Millaiset ovat kondylooman oireet anuksessa? Peniksen oireet osaan tunnistaa ja niistä tieto löytyi googlatessakin, mutta takapuolen oireista ei.
Kondylooma on siitä pirun ikävä (kokemusta on, ikävä kyllä), että se voidaan kyllä hoitaa, "polttamalla" nesteellä (itse tai kaveri) tai laserilla (lääkärisetä tekee, makaat kiltisti "synnytys-asennossa" pöydällä, koivet pystyssä.. minua ainakin alkoi huvittamaan siinä..). Itse jouduin käymään monta kertaa laserissa, ja se on KALLISTA! Sillä rahalla olisi rillutellut baarissa aika monta iltaa..

Hoito kuulostaa pahemmalta kuin on. Peppureikä (jos tauti siellä) tietty puudutetaan, laserointikaan ei tunnu juuri mitään.. saa vielä pikku vaipan paikan päälle, ettei vuoda kotimatkalla.. ;)

Mutta mutta.. se voi uusiutua milloin vain. Väittävät että stressi voi laukaista sen, en tiedä.. toistaiseksi olen ollut "kuivilla".

Että laittakaa vaain kaikki se ikävä sateenvarjo päähän kun alatte leikkimaan.
Joitakin vuosia sitten, kun aloin seurustella, luulin, että mieheni on terve ja luotettava. Puhuimme seksitaudeista ja koska olimme vakuuttuneita siitä, että meillä ei ole keskenämme vaaraa, voimme olla rauhassa.

Aloin oireilla. Piti käydä kusella usein. Vessahätä yllätti niin, että ei meinannu ehtiä vessaan. Lopulta siemennesteessä oli verta. Siinä vaiheessa menin lääkäriin, jossa sitten selvisi, että mulla on klamydia. Tulehdus oli myös lisäkiveksessä, joka oli iso kova möykky. Ensimmäinen lääkekuuri ei tehonnu, mutta toisella paranin. Mieheni oireeton tauti hoidettiin pois myös.

Et ikinä tiedä keneltä tautisi saat. En ite olis koskaan uskonut.
Mulla on kerran ollut sukupuolitauti. Se oli klamydia. En edes tiedä mistä se tuli, sillä en ollut harrastanut anaaliyhdyntää lainkaan pariin vuoteen. Ainoa mahdollisuus oli joko suojaamattomasta suuseksistä tai sitten yhdessä runkatessa terskojen kosketuksesta tapahtunut infektio.

Sen verran se säikytti, että riskikäyttäytymistä vältän.

Hyvä ystäväni kertoi myös saaneensa klamydian suojaamattomasta suuseksistä.
Lisäksi vielä hoito. Klamydian toteaminen, näytteenotto virtsaputkesta oli kivuton. Se on kuulemma mahdollista tehdä siten, jos hoitaja haluaa ja on taitava. Hoitajilta olen myöhemmin kuullut, että joitakin poliklinikan vakiokävijöitä näyte otetaan ihan piruuttaan kipua aiheuttaen. Siinä ei minun mielestäni ole mitään epäeettistä :)

Itse olin panikoiva nuori ja menin heti oireiden ilmaannuttua Mehiläisen poliklinikalle. Pätevä lääkäri antoi heti lääkemääräyksen mukaan, vaikka testitulokset tulivat vasta seuraavana päivänä. Kallista lystiä, lääkkeet mukaan lukien reilut 1.000 markkaa, lääke (hyvin vahva antibiootti) oli muistaakseni liki 300 mk.

Ei ole taudin arvoista seksiä.
  • 18 / 23
  • JaquelineNatla
  • 2.2.2005 3:17
Minusta on törkeää että silloin jos ihmisellä on paniikki vaikkapa sukupuolitaudista niin hädässä olevaa ihmistä sitten verotetaan kalliilla lääkärilaskuilla ja lääkkeillä.

Toisaalta hintavuus saattaa saada ihmiset varovaisemmiksi. Vai saako se? Onhan tauti itsessään jo aika ikävä kokemus fyysisellä ja henkisellä tasolla niin sitten jos joutuu maksamaan itsensä kipeäksi siitä niin joillain saattaa olla sen takia iso kynnys lähteä lääkäriin ylipäänsä, varsinkin jos sairaus on pääosin oireeton. Ja vielä kurjempaa on jos on erittäin vaivaava sukupuolitauti ja sitä ei ole varaa hoidattaa.

Itselläni ei ole ollut virallisia seksikokemuksia paitsi yhden kerran ja sekin suojattuna ja siitä on aikaa neljä vuotta. Suuseksiä taisi olla sen jälkeen yhden kerran ja siitäkin on lähes neljä vuotta..sekin tietenkin riittää taudin saamiseen. Lääkäriin olen menossa perustarkastukseen varmuuden vuoksi että kaikki on sitten varmasti kunnossa. Minkäänlaisia oireita en ole itselläni huomannut. On jäänyt tuo seksin harrastelu vähän vähemmälle kun miehet eivät olleetkaan minun juttuni eikä ole vielä osunut kohdalle sellaista tyttöä jonka kanssa olisi alkanut läheisemmäksi..Minua ei oikein yhden illan jutut inspaa.
"Minusta on törkeää että silloin jos ihmisellä on paniikki vaikkapa sukupuolitaudista niin hädässä olevaa ihmistä sitten verotetaan kalliilla lääkärilaskuilla ja lääkkeillä."

Lain mukaan sukupuolitautien tutkimus ja hoito on suomalaisille ilmaista.
Tässähän pulssi nousee jo ihan lukemalla :(

Nimimerkki "huolestunut" kirjoitti: "Hoitajilta olen myöhemmin kuullut, että joitakin poliklinikan vakiokävijöitä näyte otetaan ihan piruuttaan kipua aiheuttaen. Siinä ei minun mielestäni ole mitään epäeettistä :)"

Minusta se ON epäeettistä. Täysin epäettistä ja tuollainen henkilökunta pitäisi laittaa muihin hommiin!

Jos irtosuhteita harjoittaa, niin sp-tautikokeissa pitäisi käydä kaksi - neljä kertaa vuodessa vaikka oireita ei olisikaan. Sp-taudit tarttuvat paljon helpommin kuin hiv, joten hiv-turvaseksiohjeet eivät tepsi tässä täysin. Siksi vapaaehtoinen, säännöllinen kokeissakäynti on vastuullista toimintaa.

Ja jos vakikävijöille aiheutetaan tahallaan kipua, niin ko. hoitaja / lääkäri on valinnut kyllä täysin väärän alan. Menisi vaikka kivettämään katuja, niin ei joutusi käyttämään heikkoja sosiaalisia taitojaan - ja saisi hakatakin mielensä määrin agressioitaan pois.

Tuollaiset sadistit pitää saada pois terveyhdenhoidon puolelta. Olisiko nimimerkki "huolestunut" iloinen myös siitä, että tupakoimalla itselleen keuhkosyövän saanut leikattaisiin ilman anestesiaa? Sehän olisi erittäin opettavaa!

Tuollaiset jutut masentavat!

Jos minua satutettaisiin tahallaan (varmaan huomaisin, kokemuksesta), niin kyllä laittaisin kyllä kokeen ottajan aika tiukille! Olen aika hyvä itkettämään ihmisiä, ja ottaisin tässä taitoni kyllä käyttöön.

Ja joku vielä hyväksyy tämän... voi vi*tu!
Minä kyllä totesin että gynekologisiin tutkimuksiin pääseminen on kohtuuttoman hankalaa. En ole koskaan käynyt ja eräs ystäväni (hetero) on ilmaiseksi käynyt ehkäisyneuvolassa jossa hänet on tarkastettu ja hän suositteli minulle samaa paikkaa. Minä huomasin jotain jonka haluaisin tutkituttaa ja koitin päästä tähän hänen suosittelemaansa ilmaiseen neuvolaan tutkimuksiin. Ensimmäisellä kerralla soitin ja kun täti kysyi että käytätkö e-pillereitä ja että tarvitsetko ehkäisyä ja vastasin kumpaankin kieltävästi niin minut käännytettiin pois. Hmm. Siis ainoastaan seksiä harrastavat heterot pääsevät ilmaiseksi tutkimuksiin. Soitin toisen kerran ja sanoin tarvitsevani e-pillereitä ja ehkäisyä ja sanottiin että hoitaja voi määrätä ne mutta tutkimukseen pääsee vasta puolen vuoden kuluttua. Sitten kieltäydyin ajasta.

Hemmetti! Entä jos minulla on joku vakavampikin sairaus ja tällä tavalla käännytetään?

Mielestäni ensimmäisen gynekologikerran ehdottomasti kuuluisi olla ilmainen ja varsinkin jos epäilee jotain olevan mahdollisesti vialla. Ja kun ystävänikin sinne pääsi. No, minut ohjattiin opiskelijaneuvolan puoleen jonne soitin ja kas, en kelvannut heillekään ilmaiseen tarkastukseen koska en tällä hetkellä ole missään kirjoilla. En voisikaan olla koska kirjoitin juuri ylioppilaaksi ja maaliskuussa vasta on yhteishaku ammattikorkeaan jonne olen menossa. Mutta minulla pitäisi silti olla samat oikeudet..hyvänen aika. No, en kelvannut sitten sinnekään.

Nyt sitten koitan päästä terveyskeskukseen lääkärille joka on maksullinen. Toivon ettei maksa liikaa koska minulla ei ole tuloja lainkaan, asun kotona ja vanhempieni tulot ovat todella pienet. Nytkin pitää pärjätä kymmenellä eurolla muutama päivä kuusihenkisen perheen. Että jos ne alkavat karhuamaan minulta jotain 50 euroa tarkastuksesta niin onko se oikein?

Jumal*uta.
Jukka, ei nuo hoitotyön ammattilaiset ole mitään ruudinkeksijöitä. Minullekin eräs lääkäri heitti kerran:" Sitä ollaan taas annettu persettä pitkin Helsinkiä..." menin melko sanattomaksi. Kysymys oli hiv-testistä.

Hoitotyön ammattilaiset ovat konservatiiveja, jos he ovat kunnan palveluksessa. Siellä ne pistävät energiaa ja aikaansa toistensa kanssa riitelyyn. Asiakaspalvelu on sivuseikka, kun on vakituinen eläkevirka.
iuh, tuo kondylooma pepussa kuulostaa kyllä tosi ikävältä... mietin ehkä kaksi kertaa kun seuraavan kerran on joku tuntematon pippeli nenän edessä tarjolla ;)