Sillä silmällä

Sen täytyy olla absoluuttisen tyhjäpäisintä ja soopaa ostos-teeveetä, mitä toistaiseksi on nähty. Puhumattakaan stereotyyppisestä homokuvasta...
  • 2 / 29
  • mies-vm68
  • 23.9.2004 21:05
Olet aivan oikeassa. Mistä ihmeestä tulee tämä kuva että KAIKKI homot ovat kiinnostuneita vaatteista, sisustuksesta tai ruoanlaitosta. Olisin kiitollinen jos joku tulisi minulle sisustamaan ( tai prkl edes siivoamaan:) ), tai antaisi asustusohjeita kun ostan aina samat mustat farkut ja samanlaisen mustan t-paidan. Tälläisilla ohjelmilla luodaan taas sitä stereotyyppistä kuvaa että KAIKKI homot ovat jotain. Miksi fakta ei mene päähän: homous ei tee ihmisiä muuten samankaltaisiksi kuin sen seksuaalisen suuntautumisen suhteen - ei maun, ei mauttomuuden, ei ammatin, ei asumispaikan, ei siivousinnon, ei minkään muunkaan suhteen.

Jos joku muuta väittää valehtelee.
Onneksi ohjelmassa olevat stereotyypit ovat silti aika positiivisia, eikä homoudelle sinänsä naureta, kuten vielä vuosikymmen sitten jolloin jokaisessa sitcomissa oli yksi neitimäinen hinttari jonka toilailuista revittiin vitsiä.
Sillä silmällä -ohjelman tyypithän ovat tosi symppiksiä ja hauskoja kaikki...Ehkäpä seuraavassa vaiheessa päästään noista stereotyypeistä kokonaan eroon.

Homoudesta on kuitenkin tulossa kovaa vauhtia arkipäivää myös televisio-ohjelmissa. Loistojuttu!
Nooh, kyseinen ohjelmahan on suunnattu heteroille. Ja millainen mielikuva perusihmisilla homoista: "hyvin pukeutuva, ikuisesti iloinen, pitää huolta itsestään ja asunnostaan (eli siis kaikki paikat kiilta ja on viimeisen trendin muikanen) ja on mielettömän hyvä kokki(ellei olekkan hyvä, järjestää hyvät kutsut joissa on kunnon pitopalvelua), ammatiltaan tietenkiin parturi tai tanssija" Joten tohon vaan kerättiin noi kliseet. Jos siihen laitetaan tavallisen näköistä miestä ja väitetään sen olevan homo, niin ei taida hetskuyleisöön uppoaa. Samalla jokainen hetero voi tuntea olevansa "normaali" ihminen kun "noita pelleija" tuoll hyppii. Sama konsepti "Miehen perässä" ohjelmass, pelkkää teatteria vaan koko homma, en yllätyis ollenkaan jos noi "tähdet" onkin heteroita.
Ohjelman hyvä puoli on kait just se, että tavallan kuitenkin ei kovin negaativisessa valossa homoja näytetään, ihmiset tottuu, että se on arkielämää, eivätkä kummastelee enää kadulla käsikädessä kävelevää miespariskuntaa.
  • 5 / 29
  • stereotypiaa
  • 24.9.2004 10:28
Tällä kauhistellaan vähintään joka toisella palstalla sitä, miten milloin mikäkin ilmiö, teevee-ohjelma tai tapahtuma leimaa kaikki homot ja lesbot, erityisesti homot.

Miettikääpä hetki heteroparkoja. Mitä jos he vetäisivät herneen nenäänsä jokaisesta ei mieluisasta heteromielikuvasta töllössä, lehdissä, katukuvassa, tallinnan risteilyllä jne...?

Ripaus itsetuntoa ja -kunnioitusta hyvät homot. Kiitos.

Jos stereotypiat ahdistaa niin niitä voi lähteä rikkomaan menemällä ihmisten joukkoon avoimesti ja ei-niin-kovin-stereotyyppisesti homona, mitä se ikinä kenellekin tarkoittaa. Eli lähinnä omana itsenään. Voin kertoa, että ihmisten reaktiot ovat mielenkiintoisia ja usein varsin rohkaisevia. Tulosta syntyy varmasti ennemmän kuin täällä palstoilla tuittuilemalla.
Kyse on kuitenkin viime aikojen katsotuimmasta ja Emmy-palkitusta ohjelmasta jenkkilässä, että ei se ihan milloin mikäkin -ilmiö ole.
  • 7 / 29
  • stereotypiaa
  • 24.9.2004 13:53
Onhan se totta, että töllöllä on suuri merkitys mielikuvien ja stereotypioiden tuottamisessa. Mutta pointtini oli se, että miksi jotkut ottavat omasta mielestä kielteiset ilmiöt niin henkilökohtaisesti. Jotenkin tuntuu siltä, että julkisuudessa ei saisi olla yhtään vähemmistöön kuuluvaa. Aina joku loukkaantuu siitä, kun ei itse koe olevansa samallainen.

Entäs dallasit, dynastiat, kauniit ja rohkeat, teho-osasto, friendit, sinkkuelämää, jne, jne... eivätkö ne nojaa heterostereotypioihin? Luulen että suurin osa ihmisistä tietää, että tavisten elämä on toisenlaista, ja että teeveeohjelmat ovat kirjoitettu draamaksi.
Eipähän tuossa ohjelmassa mitään tekisi homolla, joka ei ole kiinnostunut noista jutuista, jotka muuten (haloo!) ovat kyseisen ohjelman aihe. Erilaisia homoja näkee varmasti ohjelmissa, joiden aihe ei ole kauneudenhoito/ruoanlaitto/pukeutuminen jne. Yksi tällainen voisi olla vaikkapa se suomalainen talonrakennusaiheinen tosi-tv, enpä juuri muista nimeä. Eikös siinä ole miesparikin mukana? Eivät varmaan puhu pelkästään kauneudenhoidosta ja ruoanlaitosta...

Eiköhän se ole niin sekä homojen että heterojen kohdalla, että ohjelmien vetäjiksi halutaan ohjelman näköiset ja sen aihepiiristä kiinnostuneet ihmiset.
Olen nyt katsonut kaksi jaksoa Sillä silmällä -ohjelmaa ja pitänyt sitä erittäin viihdyttävänä. Erityisesti minussa on hauskaa se, että ohjelmassa (ainakaan näkemissäni jaksoissa) ei mielestäni korostu ajatus, että vain hyvännäköiset ihmiset kelpaavat/voivat löytää kumppanin/etc. Jaksoissa on nähty jo vakaassa parisuhteessa eläviä miehiä, joiden päivää piristetään hauskalla muuttumisleikillä ja joille annetaan vinkkejä siitä, miten voi näyttää siistiltä ja huolitellulta. Lisäksi miesten tyyliä ei yritetä väkisin muuttaa.

En jotenkaan jaksa myöskään huolestua stereotyyppisestä homokuvasta tämän ohjelman perusteella. Ensinnäkin siksi, että vain yksi viidestä ohjelman homosta oikeastaan on stereotyyppinen. Mutta kaipa hänelläkin on oikeus olla sellainen tahtoessaan. Sinänsähän ohjelman stylistit olisivat voineet olla seks. suuntautumiseltaan mitä tahansa, homous on vain markkinointikikka. Uskoakseni ohjelma edistää enemmän hyväksyvää suhtautumista homoihin ja ihmisen pitää kyllä olla aika pälli, jos sen perusteella luulee, että homoja ei muissa ammattiryhmissä esiinny.

Tai siis toisin sanoen, en usko että Sillä silmällä käännyttää ketään sellaista ihmistä, joka tietää homoja olevan kaikilla elämän aloilla, luulemaan että homoja olisi vain stailaus-bisneksen palveluksessa.
Stereotypiaalle: Siis totta kai täällä kauhistellaan sitä, että jokainen homo-ohjelma leimaa homot sellaisiksi ja sellaisiksi. Siitä yksinkertaisesta syystä, että niitä ohjelmia mainostetaan homo-ohjelmina. Ei Frendejä mainosteta niin, että "nyt tulee taas uudestaan huippu-upea ja suursuosittu heterosarja Frendit". Sen sijaan Sillä silmällä esiteltiin ohjelmana, jossa näet ihka eläviä homoja, jotka laittavat heteromiesten elämän uusiksi.

Toisaalta, "there's no such thing as bad publicity", sanotaan. Ensin homoista ei puhuttu, sitten puhuttiin vähän, mutta naurettiin, sitten tulivat homot hauskoihin sivurooleihin, sitten hauskaksi teemaksi tai pääosaan ja nyt elämme vaihetta, jossa homot alkavat olla pääosassa ja ihan vakavasti otettavia. Saapa nähdä milloin päästään tilanteeseen, jossa pääosan homoutta ei erikseen mainosteta. Tällaiset "homo-ohjelmat" tietysti osaltaan auttavat sitä, että kohta homoudesta ei enää tarvitse tehdä numeroa.

Ja vielä minun mielipiteeni näiden Sillä silmällä homojen homoudesta. Minua ärsyttää, että siitä tehdään niin iso numero koko ajan. Kaikenlaisia "voin pestä selkäsi" ja "sun peppu näyttää niin hyvältä näissä housuissa" juttuja. Tuossa määrässä ne ei oikein ole luonnollisia ja jos tämä tosiaan on se kuva, joka sille Pirjo-Riitalle jossain Hörönkönkkylässä välittyy meistä... onko se hyvä? Toisaalta, kuten jo sanoin: ei ole huonoa julkisuutta. Nyt Pirjo-Riitta sentään näkee homoja, jotka ovat suhteellisen mukavia eivätkä sentään juokse pikkulasten perässä...
Näkyyköhän siellä Hörönkönkkölässä Nelonen?

Kyllä mua vähän ärsytti, että ne homot siinä tv- ohjelmassa oli kuin suoraan pahimmista homostereotyyppi kuvitelmista repäisty. Mutta se meni ohi ja toisaalta, ehkä ohjelman tuottajat yms. ajatteli, että pitäähän niiden nyt olla jollakin tapaa "homohtavia", koska ohjelmahan perustuu periaatteessa heihin.

Suursuosittuhan se lahden takana on. En tiedä miten se ihmisten ajatuksiin vaikuttaa, mutta koska nämä nyt ovat niin harmittoman herttaisia, niin eipähän se siitä voi pahentua.

Itse ei kyllä erityisesti kiinnosta katsoa, ei minusta mitenkään hyvä show.
Voi, mitä valitusta. Fab5:n homot ovat kerrassaan ihastuttavaa väkeä, ja stereotyyppiä ei löydy kuin Carsonista. Miehet korostavat hyvällä huumorintajulla omaa homouttaan (jos milloin tahansa tän päivän aikana sun tekee mieli sekstata mun kanssa, niin let me now) ja ovat tosi herttaisia ja mainioita.

Homoille tässä ei varmasti kukaan naureskele, päinvastoin, hehän ovat ihailtavan upeita. Ihana sarja, ei voi katsella tulematta hyvälle tuulelle.
Harvinaisen pitkästyttävää.

Katsoin väkisin äskeisen jakson. Se oli ehdottomasti minulle viimeinen. Sopii amerikkalaiseen makuun, 12-vuotiaan tasoille aivotoiminnalle, sisältönä kohkaaminen ja pintaliito.

Jutun idea ei siis auennut minulle, oli se kuinka homoa tahansa. Olen tässä kohdassa rajoittunut, myönnän.

Muistui muuten mieleeni sanonta, että miljoona kärpästä ei voi olla väärässä...
No keväällä nähdään, minkälaiset stereotypiat jylläävät, kun Nelonen tuo ruutuun Sillä silmällä -ohjelman kotimaiset jaksot. Vähän pelottaa...

Ketkäs täältä ovat mukana Suomen FabFemmassa?
Mä en kyllä valittanut. Ihan hyväntuulinen ohjelma ja ei se homojen mainetta vahingoita. Siis nehän on ihan messeviä ja normaaleja tyyppejä, ensireaktio oli tosin minullakin homofobinen, koska vaikka homo olenkin, niin tässä maailmassa elän.

Kyllä sitä nyt toisen kerran vähän enemmän katottua täytyy sanoa, että kyllä se laittaa vähän hymyilyttää ja ihan tasokasta viihdettä. Ei sentään tarvitse katella jotain 100 vuotta vanhoja Seinfeldin episodeja.

Ai ne tekee Suomeenkin sellaisen? Hmm.
Todellako on jo tulossa kotimainen versio? Keitä siihen laitetaan experteiksi? Tietääkö kukaan?
Poimin tiedon kotimaisesta versiosta uusimmasta Markkinointi&Mainonta -lehdestä / Nelosen mainoksesta. Ilmoitusteksti meni näin:

KATSO MYÖS KOLLEGAASI SILLÄ SILMÄLLÄ.

Maailman fantsuin viisikko valloittaa juuri Suomea, ja kohta tuleen joutuvat myös mainosmiehet. Sarjan suomalaisen version kuvaukset alkavat pian, ja samassa yhteydessä ihastuttavien homomiesten ryhmä tulee ottamaan yhden teistä käsittelyyn. Mieti jo, kenen tyyli on eniten skarppauksen tarpeessa. Vai oletko se sinä?

Sillä silmällä keskiviikkoisin klo 20.30. Kotimaiset jaksot keväällä.
Ohhoh... Suomen omasta versiosta oli maininta USA Todayn artikkelissa jo joskus kesällä, mutta siinä vaiheessa se ei todellakaan vaikuttanut kovin vakavasti otettavalta informaatiolta.
Näin jenkeissä yhden jakson tuota ja se oli aika räväkkää menoa ja huisin hauska. Erottui edukseen muiden 50+ kanavan tarjonnasta.
  • 21 / 29
  • Veikkausvakio
  • 7.10.2004 1:46
Jospa Nelonen istuttaa sen 4Popin loppuessa työpulasta kärsivan hepun suomalaiseen FabFiveen. En tosin keksi minkä alan ekspertiksi (ehkä tuoksuguruksi; oma lemppari luullakseni omakehu) hän sopisi, mutta kai maan virallinen mediahomo nyt siihen pitää väkisin ängetä. Siitä mieshän pystyy paikkaamaan Seiskalle Mattia & Merviä, jos niillä vaikka on ollut harvinaisen tylsä viikko (siis ei mitään millä mainostaa itseään).

Sillä silmällä on oivaa ajanvietettä, jos ei yksinkertaisesti keksi muuta tekemistä, tai on niin mielikuvitukseton tai saamaton, ettei muuten osaa pistää habitustaan eikä residenssiään remonttiin. Vähemmän trenditietoiset voivat mennä kirjakaupasta tiedustelemaan uusavuttoman käsikirjaa.
Suomalaisessa versiossa keikkuu epäilemättä joku Teuvo Loman. Itse en piittaa yhtään jenkkiversiostakaan. Se on ohjelma, jota katsoessa heterot saavat luvan perästä nauraa "pinnallisille homoille". Sitä paitsi inhoan muutenkin jenkkien tyyliä: kaikki on niin "fabulous" ja "fantastic" ja "the best day of my life". Ei tosin vaan tässä sarjassa, vaan kaikissa muissakin "tosi-tv"-jutuissa.
Ai niin, ja sarjan uuden tuotantokauden jaksojen katsojaluvut ovat romahtaneet jenkeissä. Eli se siitä sarjasta...
No miksei ne heterot voisi nauraa sarjassa oleville juntahtaville hetsku-porsaille? Paljon kulturellimpia ja paremman näköisiähän nuo viisi homoa ovat, eivätkä minun mielestäni mitenkään kielteisiä stereotyyppejä.

Lisäksi sarja luo erittäin myönteisen kuvan homojen ja heteroiden väleistä: Ketkään sarjan hetskuista ei revittele homofobisilla kommenteilla, vaan päin vastoin.

Ja jos sarjaa sitä paitsi vaivautuu yhtään katsomaan, huomaa että se homo-hetero -jako on melko toissijainen asia. Kysymyksessä on vain muuttumisleikki, nyt vaan tällä tavalla toteutettuna.
Näissä "homo-tosi-tv"-sarjoissa häiritsee se niille kaikille yhteinen perusvire, että homot ovat auttamassa heteroita jollain tavoin. Asia voidaan nähdä kahdella tavalla:

Joko..

1) heterot halutaan esittää onnettomina tolvanoina, jotka eivät itse kykene huolehtimaan itsestään ja tarvitsevat siis fantsuja ja fiksuja homoja avukseen,

tai sitten..

2) homot halutaan esittää säälittävinä pintaliitäjinä, joiden ainoa olemassaolon oikeutus on yrittää parhaansa mukaan olla hyödyksi heteroille heidän elämänsä piristysruiskeena ja sirkushuvina.

Kumpikaan vaihtoehto ei oikeastaan ole kovinkaan positiivinen.
Maailmalla esitetään jo spin-offia jossa heteromiehet opastavat arkoja ja epämaskuliinisia hintsukoita miehen taitoihin. Eli pelaamaan joukkuelajeja, korjaamaan autoa jne.
Laitanpa tähän nyt kuitenkin, että sitä blondia vaatetyyppiä tekis mieli vetää lättyyn, on sevverra ärsyttävä. Muistan tyypin jo koulusta...
Sen verran, ja aika ison verran, tämäkin teeveesarja poikkeaa oikeasta elämästä, että ne kanssasisaret, jotka minä tunnen, ne jotka muistuttaa näitä amerikkalaisia siskoja tässä ohjelmassa, puhuu koko ajan alapään jutuista. Ei kai munasta kauhean paljon ole vielä kuultu puhuttavan.

Ehkä suomalainen versio korjaa asian.