Papeille neitsyystesti

  • 1 / 9
  • JuhaniV
  • 13.10.2004 17:33
Kreikan ortodoksikirkon pappien yhdistys on keskustellut suhtautumisesta homoseksuaalisuuteen. He totesivat, että heidän riveissään tämä vakava synti on yleistä.

He vaativat, että uudet papit pitää määrätä patologin, andrologin (miehen suvunjatkamistiede), endokrinologin (hormonieritystiede) ja psykologin tutkimukseen sen varmistamiseksi, että henkilö on hetero ja että hän on neitsyt!

*********

Uutisesta herää heti kysymys, että miltä kantilta miehestä neitsyys selvitettäisiin ja mikä olisi tutkimusmenetelmä. : -)

Pahoittelen, jos nuo tieteellisten käsitteiden tulkinnat eivät ole ihan kohdallaan.
  • 2 / 9
  • faery
  • 13.10.2004 21:15
Kai siellä on joku vanhahko kirkonisä, joka mielellään testailisi nuorten pappiskokelaiden intiimejä paikkoja:)

Vaikka kyseessä onkin vain _kreikkalais_katolisista...
  • 3 / 9
  • mies
  • 13.10.2004 22:39
No jopas oli "avautuminen"! Ainakin kreikkalaiset ovat rehellisiä ja myöntävät todeksi sen, minkä jo kaikki tiesivät. Selibaatti ja luostarilaitos on niin kova juttu, että se oli ollut vuosia homomiesten pakopaikka ahdasmielisestä maailmasta. Onhan selvää, että eivät heterot ole kiinnostuneita sellaisista ellei siihen ole jokin erityinen syy ja niitä syitä on vähän.

Toisaalta suhtautuminen homomiehiin on kuin jostakin natsisaksasta. Outoa.
  • 4 / 9
  • Minotauros
  • 14.10.2004 12:40
Monet eivät lainkaan ymmärrä millainen maa ja yhteiskunta Kreikka on. Kreikassa kaikki näyttävät ulospäin hyvin porvarillista ja uskonnollisilta mutta kukaan ei yksityistasolla välitä paljon paskaakaan mitä kukin tekee ja kenen kanssa.

Jonkun suomalaisen mielestä tuo on yökön tekopyhää, mutta mun mielestäni se on eräänlainen suvaitsevuuden muoto. Homoutta ei pidetä hyvänä mutta kukaan ei jaksa pillastua sen takia muuten kuin julkisessa sanassa imagoa luodakseen.

Ja kreikkalaiset kirkonmiehet ei todellakaan hässi pappiskokelaita jos niikseen tulee, vaan heillä on vakituinen maksettu “huorapoika” tarpeitaan varten, enkä ainakaan itse moralisoi tuota käytäntöä. Selibaatti on hyväksi vain suomalaisille homoille.

Oikeastaan kreikkalainen kirkko on aika kriisissä koska kreikkalainen yhteiskunta on muuttunut niin paljon vanhoista ajoista, eikä kirkko tiedä kuinka vastata uuden ajan haasteisiin.

Oikestaan on turhaa, lapsellista ja setamaista pilkata kirkkoa ja kristinuskoa, menkää vaikka johonkin Kreikan syrjäisen maalaiskylän kirkkoon ja näette kaikkien siellä rukoilevien ihmisten onnellisista kasvoista mistä kreikkalaisessa kirkossa on oikeasti kyse
  • 5 / 9
  • Habitus
  • 14.10.2004 12:51
Huhheijaa.. Millä tavalla homojen vainoaminen ja leimaaminen syntisiksi on suvaitsevaisuutta? Kyllä nyt jollakulla on ruusunpunaiset, kreikkalaiset aurinkolasit silmillään. Vaikka tykkäisikin jostain kulttuuripiiristä niin ei sen epäkohdilta tarvitse silmiään sulkea. Sama kuin väittäisi, että noitien polttaminen roviolla keskiajalla oli itseasiassa kristilliseltä kirkolta osoitus valaistuneisuudesta ja erilaisuuden kunnioittamisesta.

(Ja ennen kuin täällä alkaa itku ja parku kamalista setalaisista ämmistä niin ilmoitan, että en ole kyseisen puljun jäsen enkä nainen.)
  • 6 / 9
  • Minotauros
  • 14.10.2004 13:12
Sitähän olin selittämässä että Kreikassa homoja EI vainota millään tavalla.

Kaikkein vanhainaikaisimman kreikkalaiskatolisen näkemyksen mukaan aika moni muukin nykykreikassa arkipäivää oleva asia on ainakin synnillistä ellei syntiä. Esim. avoliitot jotka ovat rantautuneet sinnekin.

Mitä siitä vaikka kuinka leimattaisiin syntiseksi? Sinulla nyt ehkä voi romahtaa koko psyyke, mutta tiedän ettei kukaan kreikkalainen homo missään synnin taakan alla räydy ja ahdistu. Paljon paremmin, ellei erinomaisesti, sikäläiset homot voivat henkisesti verrattuna esim. suomalaisiin.

Enkä minä suinkaan sulje silmiäni kreikkalaisen yhteiskunnan pimeiltä puolilta kun tiedän miten hedonistinen, materialistinen, aavemainen ja tyhjä sikäläisen ihmisen sielunmaisema voi olla. En ole koskaan pitänyt kreikkalaisia iloisina ihmisinä vaan ennenkaikkea hedonistisina ja siinä kaikessa juhlimisessa on mielestäni aika ollut synkkä pohjasävy.

Noh, seta ry:stä tai suomalaisista homoista minulla ei ole mitenkään hyvää kuvaa ja tuo kirstinuskon ja kirkon herkeämätön haukkuminen nyt vain on aika nulikkamaista tai ainakin siltä vaikuttavaa.
  • 7 / 9
  • voi voi
  • 14.10.2004 23:03
Kreikassa valitettavasti syrjitään meikäläisiä, eikä läheskään niin hienotuisesti kuin täällä pohjolassa... viisi vuotta siinä maassa opetti kyllä paljon, kannataisko ottaa asioista selvää tai hyväksyä itsensä ja tulla ulos mikä mikä maasta???
  • 8 / 9
  • Minotauros
  • 15.10.2004 12:55
Riippuu siitä miten elää. Itse en ole ikinä kokenut minkäänlaisia ongelmia, mutta minulla ei olekaan tarvetta vetää huomiota itseeni ja identiteetteihini. Elämä on helpompaa kun sen ottaa elämänä, ei homoelämänä. Joku tietysti pitää minua halveksuttavana kaappitapauksena mutta mun yksityisasiani eivät kuulu kenellekään, siksi en tuo niitä ilmi. Minun mielestäni nyt vain yksikään tuntemani kreikkalaishomo ei vaikuta/ole vaikuttanut mitenkään vainotulta piruparalta.
  • 9 / 9
  • Minotauros
  • 15.10.2004 13:58
Korjattakoon sen verran että kyllä se identiteetti on käynyt ilmi erilaisissa yhteyksissä. Olen aina kävellyt selkä suorana ja askeleita tihentämättä homoklubina tunnettuun paikkaan ja sieltä ulos niin että sivulliset ovat nähneet. Joskus olen taas huomaamattani jäänyt katsomaan jotain komeaa heteromiestä, joka kyyläämiseni huomattuaan on hymyillyt alentuvasti tai tuhauttanut synkkänä nokkaansa, mutta ei todellakaan ole odottanut kadulla passissa kavereineen.

Suomalainen homofobia voi olla "hienotunteisempaa" eli vähemmän konkreettista kuin kreikkalainen mutta pohjimmiltaan suomalainen homofobia tahtoo kieltää homoilta elämisen oikeuden ("teille pitäis rakentaa oma kaupunki jonnekin mahdollisimman kauas") Kreikkalainen homofobia ei pyri mitätöimään homojen oikeutta olla olemassa samalla tavoin. Homo on kuitenkin osa yhteiskuntaa vaikkei ehkä kovin arvostettu osa.