Onko Suomessa kabbalasta kiinnostuneita?

Moi! Olenko ainoa homo Suomessa joka on kiinnostunut "trendiuskonnoksi" leimatusta Kabbalasta? Ainakin USA:ssa ja Britanniassa Kabbalan opiskelu saa yhä enemmän ja enemmän väkeä liikkeelle. Ja onhan tunnettua että mm. Madonna ja Britney Spears ovat omaksuneet Kabbalan oppeja.
Kabbala on vuosituhansia vanha oppi, joka kukoisti jo Varhaiskeskiajalla Euroopassa, etenkin Espanjan juutalaisten keskuudessa. Jokainen voi tutustua netissä Kabbalan historiaan ja opetuksiin, esim.http://www.kabbalah.com on monipuolinen tietopaketti aihepiiristä
Suomeksi kabbalasta ei ole juuri mitään matskua, mutta englannin kielellä kirjoja aiheesta on lukematon määrä. Itse pidän modernisoidusta käytännön kabbalasta ja siksi luen mielelläni mm. Yehuda Bergin kirjoja. Aryeh Kaplanin kirjat taas ovat tieteellisesti mielenkiintoisempia.
Et todellakaan ole ainoa. Tai, no, ainakin meitä on siis kaksi. Itse törmäsin kabbalaan mutkan kautta ja hieman olen lueskellut viime vuosina - mut miettinyt sitäkin enemmän. Bergiin suhtaudun vähän penseästi, sen kirjat kun vaikuttavat kovin kaupallisilta ja hehkuttavilta. Toisaalta en ole lähemmin tutustunut, enkä myöskään Kaplaniin. Enemmän oon painottanut omaa kelailua. Ota toki yhteyttä, mielellään vaihdan ajatuksia!
Vastasin eilen palautteeseesi, mutta teknisenä nollana en tiedä onnistuinko klikkaamaan meilini onnistuneesti perille. Olisi joka tapauksessa mielenkiintoista jatkaa juttelua kabbalasta, joka on niin valtavan laaja alue: muinainen juutalainen mystiikka (kymmenen sefirotia jne.) ja nyt tämä modernisoidun, käytännön kabbalan renessanssi. Minulla on aika paljon alan kirjallisuutta enkä väheksy noita Rav Bergin ja poikansa Yehudankaan opuksia: he ovat tehneet kabbalasta kaikkien ihmisten omaksuttavaa viisautta. Tietysti tarvitaan motivaatiota kokeilla omassa elämässään kabbalan toimivuutta.
Vastaustasi odottaen, Marc
Moi!Onko esim.Helsingin seudulla mitään alkeiskurssin kaltaista juttua??
Shalom FinnBoy! Valitettavasti Suomessa ei tietääkseni vielä ole senlaatuista Kabbala-aktiviteettia, joka mahdollistaisi opintoryhmät, workshopit tms. Samoin kirjastoista on vaikeata löytää ajankohtaista materiaalia. Itse olen hankkinut kabbala-kirjallisuutta Akateemisen kirjakaupan kautta sekä suoraan Kabbalah Centrestä. Olen lohduttautunut seuraavalla aforismilla:"kun oppilas on valmis, niin opettaja ilmaantuu..." Toivokaamme että Kabbalan valo levittäytyisi myös Suomeen.
Mikäköhän tässä kabbalassa on niin hienoa ja valaisevaa? Itse olen saanut käsityksen, että se on lähinnä ökyrikkaiden rahaavievä pseudoharrastus, mutta voin olla väärässäkin.
Mikä siinä kabbalahissa on niin mielenkiintoista? Mitä se on? Sana mystiikka ei kerro mitään? Olen laiska , en jaksa selata niitä nettisivuja.
No siinä on mielenkiintoista se, että se tavallaan katalysoi kelaamaan "isoja asioita", tuputtamatta minkään sortin totuuksia. Kabbala on tapa ruotia, analysoida, hajottaa ja rakentaa omassa mielessä ihan mitä tahansa ja oppia ymmärtämään, miten ns. hommat pelaa. Mutta K. joko iskee tai sitten ei. Laiskuus ei sinänsä ole este, ainoastaan se, ettei muka koskaan pysähdy miettimään miten ja miksi.