Toimintaa raittiille vinokkaille?

Eikö Pääkaupunkiseudulta todellakaan löydy mitään ryhmää taikka toimintaa meille alkoholittomille, tupakoimattomille ja muutenkin huumausaineettomille vinokkaille?!

(Vinokasryhmiä ja -yhdistyksiä kyllä löytyy pilvin pimein ja suurimmassa osassa ei alkoholikaan ole pääasiassa, mutta ei niistä silti löydy samanmielistä seuraa, raittiita vinokkaita.)
Mä olen itse miettinyt samaa, ja aktiivisesti etsinytkin mutta tuloksetta.
Plääh.. Mikä hemmetin "vinokas"?? Onko meissä jotain _vinossa_ vai? Mä en ainakaan suostu olemaan mikään sieni. Enkä mikään pervo. ;)
Me viinattomat, tupakattomat ja huumeettomat homot olemme jollain tapaa "huonoja ihmisiä", ja muutenkin, ei vain meikä-piirien sisällä.

Kauheita moralisteja olemme joo.

:P
voitais kehittää jotain toimintaa, en minäkään käytä alkoholia tai mitään huumaavia aineita.. ja olen vinokas :D
'Vinokas' käsittääkseni kehitettiin vastaamaan englannin sanaa 'queer', joka kattaa kaikki mahdolliset ei-heteroseksuaaliset suuntautumiset. Nimitys esiintyy mm. Opiskelijavinokkaat OVI ry:n nimessä (aikaisemminhan oli olemassa OHO=Opiskelijahomot ja OLE=Opiskelijalesbot, mutta nämä olivat nimityksinä liian eksklusiivisia).

Itsekään en pahemmin välitä vinokas-sanasta, lähinnä siksi että siitä tulee mieleen sienet. Lisäksi 'vinokkaat' kuulostaa vähän joltain harrastusporukalta. Sellaisena se mielestäni sopiikin ehkä Ovin nimeen, mutta ei yleispäteväksi sanaksi.

Ja jotta pysyttäisiin aiheessa: olen saanut sellaisen käsityksen, että Malkuksen ylläpitämässä sateenkaarikahvilassa kävisi paljon raitishenkistä väkeä. Malkushan on kristillinen porukka, mutta ymmärtääkseni sateenkaarikahvilassa ei välttämättä tarvitse puhua uskostaan. Kertokaa nyt jos tiedätte asiasta paremmin.
Hypähdän sivuraiteille:

Terminologiasta sen verran, että sana "queer" on jossain vaiheessa (ilmeisesti feministisen naistutkimuksen piirissä) suomennettu sanalla "pervo".

Tosin ko. suomennos ei koskaa ole ottanut levitäkseen, eivätkä homot ja lesbot liiemmin välitä kutsua itseään pervoiksi. Tällä queer-sanan suomennossanalla "pervo" ei ole tarkoitus tarkoittaa perverssiä, vaikka nimenomaan sana "perverssi" yleisesti lyhennetään "pervo". Oli miten oli, "pervosta" tulee niin vahvasti mieleen "perverssi", että queerin suomennoksena "pervo" on käyttökelvoton.

Mitä "vinokkaaseen" tulee, en itsekään siitä liiemmin perusta - juuri tuon sieniassosiaation takia, mutta toisaalta teknisenä suomennoksena se on hauska, oivaltava ja osuva. On kaksi eri asiaa keskustella siitä, halutaanko nimetä itsemme "vinossa oleviksi" tai halutaanko suomentaa yksi selvä englanninkielinen sana, eli "queer". Ensimmäisestä kysymyksestä voidaan kiistellä. Toista kysymystä pohdittaessa täytyy myöntää, ettei "vinokkaalle" ole tarjottu parempaa vastinettakaan. Aika tulee näyttämään istuuko "vinokas" kaksoismerkityksellisenä suomen kieleen.
Toi Malkuksen kristillinen porukka mun mielestä keskustelee elämänkatsomuksellisista asioista kristillisestä perspektiivistä.

Kiireisimmät ehtivät jo tarttua tuohon vinokkaaseen, itse painottaisin toimintaa.

Yleinen harhakäsitys on, että alkoholiton, tupakaton ja huumeeton istuu iltansa joko kotona jalat ristissä lueskellen tai kirkossa (tai vastaavassa hengellisessä tilassa) samankaltaistensa kanssa herran sanaa tutkaillen. Mä itse mielän asian enempi samanhenkisten ihmisten aktiviteittailuun kuten esim. vaikkapa sieniretkelle tai aamubileisiin menon.

Eli mun mielestä olis oikeesti hakusessa toimintaa hlöille, jotka haluavat pitää hauskaa tietoisena ja vielä seuraavana päivänä muistavina yksilöinä.
  • 9 / 32
  • Häirikkö
  • 1.11.2003 23:35
Lopetin vuosia sitten viinan käytön kokonaan. Syyt olivat yksinkertaiset. Ensiksi, en halua olla aina seuraavana päivänä kipeä. Toiseksi, viina maksaa aivan liikaa. Sille rahalle on paljon parempaakin käyttöä.

Seurasi mielenkiintoisia ilmiöitä tuttavapiirissäni. Eräät ottivat asian jotenkin loukkauksena. Jotkut melkein pistivät välit poikki.

Kutsut illanistujaisiin harvenivat ja ovat nyt loppuneet melkein kokonaan. Kun minä kutsun ihmisiä luokseni, eräille mikään aika ei ole sopiva. Tämä siitäkin huolimatta, että tarjoan vieraille myös alkoholia.

En tee periaatteestani erityistä numeroa. Hämmästyttävää on se, että minulta vaaditaan jatkuvasti selityksiä, miksi en juo. Ikään kuin olisi epänormaalia olla käyttämättä alkoholia. Kysymykseen mitä haluaisin juoda, väärä vastaus on, että joisin mieluiten jaffaa.

Hiljalleen olen alkanut tajuta, ettei seurani ole joillekin toivottavaa. Ilmeisesti häiriköin olemalla juomatta.

Alkuun harmitti. Nyt ei enää. Olen löytänyt aivan uusia ja kiinnostavia ihmisiä harrastuskuvioista.
Minä en myöskään juo lähes ollenkaan alkoholia. En ole absolutisti, mutta en vain pidä useimpien alkoholijuomien mausta. En myöskään tajua, miksi pitäisi aina juhlissa ryypätä. Pääsen ihan tarpeeksi hilpeään olotilaan oikealla asenteella. Baarissa juon alkoholittomia, ne ovat hyvän makuisia ja maksavatkin vähemmän kuin "oikeat" drinkit. Eikä tule krapulaa ja muistinmenetyksiä. Kaverit eivät ihmettele eivätkä tuomitse, omapahan se on asiani.
Olut tai pari pidentävät elinikää. Siksi en ole absolutisti. Ajattelen kehoni parasta.
Mantu mainitsi savuttoman ja alkoholittoman Sateenkaarikahvilan. Mutta mutta, en ole sieltäkään meikäläisiä löytänyt. Samanlaisia alkoholisteja (tässä alkoholinjuojia) kaikki muut sielläkin ovat :(

(Sateenkaarikahvila: Asukastila Myötämäki, Siltasaarenkatu 28, parittomien viikkojen torstaina klo 18-22. Toisin kuin yleensä luullaan, ei kahvila ole kristillinen, eikä edes Malkuksen ylläpitämä!)

Tuntuu olevan yleisempikin harhaluulo, että kristityt olisivat jotenkin 'parempia ihmisiä'. Kaveripiiristä tulee vähän väliä ehdotuksia mennä mukaan kristilliseen toimintaan, kun sieltä niitä alkoholittomia löytyy pilvin pimein. Eipä ole tähän mennessä tullut vastaan ensimmäistäkään!



Itsekin toivoisin sanan 'vinokas' tilalle löydettävän täysin epä-kielteisiä mielleyhtymiä aiheuttavan sanan, mutta löytyneekö suomenkielestä ainuttakaan sanaa, joka ei sisältäisi myös kielteistä merkitystä. Siihen asti tyydyn käyttämään sanaa 'vinokas', joka on sentään syntynyt vinokkaiden tarpeesta määritellä itsensä, eikä ole mikään heteroiden meille 'antama' määritelmä. (Vrt. 'ei-heteroseksuaaliset' tai 'seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt', joita mm. SETA käyttää.)
Tarviiko kaikkea edes kääntää? Kyllä mun mielestä kieltä voidaan rikastuttaa lainasanoilla. Esim. suomenruotsi on nykyään "riikimpää" kuin riikinruotsi itse, koskapa monikulttuurinen yhteiskunta on tuonut omat sävynsä kieleen. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö omaa kieltä kannattaisi vaalia. Parempi puhua/kirjoittaa hyvää suomea kuin huonoa englantia.

...ja päästiin sopivasti pois aiheesta :-/
Suurin osa ihmisistä käyttää alkoholia. Suurin osa harrastuspiireissä pyörivistä ihmisistä siis käyttää alkoholia. Jos ei voi sietää alkoholia käyttäviä tai tupakoivia ihmisiä (vaikka nämä olisivat selviä tai eivät tupruttelisi häiritsevästi savua kasvoille), järkevintä on perustaa ryhmä, jossa kaikki ovat päihteettömiä. Tietääkseni pääkaupunkiseudulla ei tällaista ryhmää ole hlbt-ihmisille, joten -> järkkäämään.

(Miksihän tähänkin kirjoitin, itse kun en tosiaan ole päihteetön...)
Hei Antti, Kokuma, konna ja muutkin raittiit vinokkaat!

Jos haluatte tavata raittiin vinokkaan, niin rohkaiskaa mielenne ja tulkaa huomenna (to 6.11.) Sateenkaarikahvilaan (kts. ed. viestini). Minä ainakin tulen!

Ravi
Mun on pakko lisätä tähän, että kerran olen pistäytynyt puolivahingossa Sateenkaarikahvilassa, ja luulisin sieltä tämänhetkisistä paikoista helpoiten löytyvän raitista seuraa. Eli suosittelen teille raittiille! Ihmiset Sateenkaarikahvilassa vaikuttivat fiksuilta ja keskustelevilta.
Syyn Sateenkaarikahvilan suosittelemiseen ymmärrät, Kokuma, kun katsot ensimmäistä viestiä. Siinä kysytään nimenomaan pk-seudun paikkoja :)
... ja valitettavasti pk-seudulla elävillä raittiilla homoilla on toki elämää eli kalenterini tälle päivälle oli buukattu täyteen. Noi kahvihetkethän mun käsityksen mukaan jatkuu joka toinen viikko, joten varmasti tullaan tsekkaamaan tilanne - kiitos vain kutsusta.
Aivan kuin Kokumakin - mä en asu pk-seudulla. Baareissa en viihdy, mä en vain osaa käyttäytyä luonnollisesti siellä... En juo alkoholia lähinnä suvun rasituksen vuoksi (mun vaarin kaksi veljeä on kuollut alkoholismiin, vaarin sisko juo ihan liikaa ja enolla on pahoja "burn outeja" silloin tällöin...)

Oma bf on yksi niistä harvoista löytämistäni ihmisistä (mukaan lukien heterokaverini), jotka eivät juo. Viihdyn iltaisin lähinnä kotona hänen kanssaan... Olisi mukava tosiaan käydä ulkona muidenkin kanssa, mutta kun alkaa baareissa kiertely, mä lähden kotiinpäin (okei, asia alkaa tulla selväksi... ;o) ).
Vähän sama kuin mulla.

En osaa suhtautua alkoholiin positiivisesti kaiken sen jälkeen mitän olen nähnyt sen tekevän ihmisille. Eikä kyse ole siitä mitä ne ihmiset ovat itse tehneet.

Alkoholi on Piru.

Olen liiaksi on/off ihminen alkaakseni leikkimään viinalla. Se veisi minut kuitenkin.

Mutta olen tullut siihen tulokseen että ihmiset, jotka vetävät pakasteherneitä nenään sen takia, että en juo enkä siten halua lähteä baariin, saavat jäädä omaan arvoonsa.

On meitä muitakin, vaikka joskus luulin ettei ole :D
Mä haluan vielä täsmentää näkökantaani alkoholiin siten, että vaikka en näe mitään syytä ottaa lärvejä niin toisinaan kyllä otan lasillisen viiniä lääkkeeksi/ennalta ehkäisyyn, tai jos oikein paha flunssa on päällä niin sitten jonkun lämpimän totin.

Pyrin soveltamaan tähän, kuin muihinkin asioihin tunnuslausettani; kohtuus kaikessa.
Ilmeisesti Sateenkaarikahvila ei ole sellaista toimintaa, johon muut pääkaupunkiseudun raittiit vinokkaat haluaisivat osallistua? Ainakin olen saanut kahdessa viimeisimmässäkin kahvilaillassa edustaa raittiita vinokkaita yksinäni ja jotenkin on sellainen kutina, että saan edustaa vastakin :C

Mikä olisi sellaista toimintaa, joka innostaisi osallistumaan?


PS. Minuun saa ottaa yhteyttä myös s'postilla.
Mille tahansa porukalle on varmaan vaikea löytää yhteistä toimintaa, jos ideana on vain 'olla tekemättä' jotain, eli olla juomatta viinaa.

Syyt juomattomuuteen ovat hyvin moninaiset, toisilla on huonoja esimerkkejä alkoholisoituneista sukulaisista, toiset harrastavat aktiivisesti urheilua, joku saattaa kieltäytyä uskonnollisen vakaumuksen vuoksi, joku taas ei vaan näe mitään järkeä itsensä huumaamisessa. Ne asiat, joita porukan jäsenet taas OVAT kiinnostunutta, vaihtelevat varmasti laidasta laitaan.

Erilaisia harrastusryhmiä lienee vaikkapa Setan piirissä (sekin on tietysti monelle kirosana), eikä useimpiin niistä ainakaan kovin näkyvästi kuulu alkoholin käyttö. HOT ry on myös vaihtoehto, mutta edellyttää taas jonkinlaista liikunnallisuutta.

Jos taas ei siedä edes sitä, että joku muu seurassa siemailee kohtuudella viiniä tai keskaria, yhteiseen toimintaan ryhtyminen vielä glbt-ihmisistä koostuvan porukan kanssa taitaa olla aika vaikeaa.

Tätä voisi jossain määrin verrata vaikkapa tupakoimattomuuteen. Minua häiritsee tupakansavu ja se on pelastanut monelta kapakkaanlähdöltä, kun ei halua koko habituksen löykäävän kotiintullessa. Silloin kun ulos lähtee, siihen hajuun ja silmien kirvelyyn on vain alistuttava, vaikka huomattavasti hauskempaa olisi olla savuttomassa ympäristössä. Onneksi kotibileet ovat nykyisin lähes poikkeuksetta savuttomia ja ihmiset käyvät parvekkeella tai pihalla savustamassa.
hei hei!

En minä ainakaan todellakaan kuvittele olevani jotenkin "parempi ihminen", vain siksi että olen kristitty.

Minä en asu pääkaupunkiseudulla, vaan aika pohjoosessa.
Minä en tupakoi, tai käytä alkoholia humaltumistarkoituksessa, eli en ryyppää.
(inhoo olla humalassa)
Käyn joskus tanssaamassa, mutta eipä juuri muuten tule illalla kylille lähdettyä.

Vaikka paikkakunnallani ei homoja pursukaan nurkista, ja joskus saa todella kovaa etsiä uusia naamoja pieniin piiriimme, niin silti olemme jo löytäneet mukavan porukan joka ei remua ja rällestä.

Osa on kristittyjä vinokkaita, osa ei.
Silti tullaan hyvin toimeen.

Olemme nääs ystäviä :)
Uskomatonta, mutta totta, homostakin voi saada ystävän..

:D


Semmppeeri
Täällä olisi kanssa yksi raitis vinokas, joka myös käy Sateenkaarikahvilassa ja kaipailee raitista seuraa.



Toiminta-aloite: Teen ensi lauantaina (8.5.) kävelyretken Lammassaareen (Vanhankaupunginselällä). Lähden kello 15.00 (+ akateeminen vartti) Sörnäisten metroaseman ylätasanteelta. Kävely vie noin 1,5 tuntia suuntaansa.



Säävaraus: Jos lauantaina sataa kaatamalla, niin sitten sunnuntaina (9.5.) sama paikka sama aika.



Tervetuloa seuraksi (omat eväät mukaan)!



JK. Jos joku haluaa käyttää julkisia kulkuvälineitä ja tulla suoraan Lammassaareen, niin polku sinne lähtee Vanhankaupunginkosken riippusillan itäpään kalliolta.
Lupailevat lauantaille lämmintä (+23°C) ja puolipilvistä (ei sadetta). Täydellinen kävelysää :)



Muistakaa ottaa riittävästi vettä mukaan ;)
"Jos taas ei siedä edes sitä, että joku muu seurassa siemailee kohtuudella viiniä tai keskaria, yhteiseen toimintaan ryhtyminen vielä glbt-ihmisistä koostuvan porukan kanssa taitaa olla aika vaikeaa. "



Ongelma voi olla toisinkin päin. Itse asiassa useimmiten onkin. En ole koskaan törmännyt siihen, että alkoholia käyttämättömät ihmiset olisivat patistelleet jotakuta raittiiksi. Sen sijaan minulle tullaan jatkuvasti sanomaan että "JUO! Joisit edes vähän! Mulla on tässä pirtua, maista edes!" (olen juuri tulossa ylioppilaaksi, joten ymmärtänette kokemuspiirini...) Minua ei haittaa jos muut juovat kohtuudella, ei todellakaan. Ryyppääminen kylläkin.



Toisaalta on tottunut kaikenlaisiin kyselyihin, kun on muutenkin erikoinen. "Oletko homo? Onko sinulla karvoitusta? Oletko vegaani? Oletko kiihkouskovainen?" (ihan totta, ihan vakavissaan esitettyjä kysymyksiä kaikki...) Ja sitten on oltu ihmeissään kun olen ihan tavallinen ihminen, jolla ei ole neljää kättä ja vain yhtä silmää vaikka onkin absolutisti.
Mä oon tullu vähän siihen tulokseen, että se miks mun pielestä on epämukavaa olla raittiiden seurassa, jos itse dokaa, koska mulle tulee siitä huono omatunto :D Ehkä kuulostaa oudolta, mut totuushan on, että juominen ei oo mikään hyvä tai suositeltava tapa. Se on vaan tapa relata, päästä irti estoistaan ja joillekin ehkä sit tapa puuduttaa jotain.



Musta tuntuu et mä puudutan juomalla lähinnä tylsyyttä. Uusi harrastus vois kyl auttaa siihen, mut kun on niin tapoihinsa piintynyt.



Mä en kyllä koskaan ole tyrkyttäny kenellekään absolutistille mitään viinaa, koska sehän ois aika tahditonta ja epäkunnioittavaa. Semmosen elämänvalinnan tekeminen jossain Suomen kaltaisessa maassa ei voi olla helppoa. Vaatii enemmän luonnetta mitä mulla on. Toisaalta, mulle nyt juominen sinänsä ei ole mikään ongelma tai välttämätön pakko, ehkä kaikilla ei oo niin realistista asennetta siihen.
tapa relata



On erilaisia tapoja relata.

Voisitko ajatella mitään muuta tapaa ´relata´?