Leewi and...

Sattuuko ketään yhtä paljon kuin minuun, että biisin tekijä 'Poika nimeltä Päivi' on poissa ? Minuun sattuu ja sattuu ja kovasti.
Sattuu kyllä. Hienon musiikin lisäksi jään kaipaamaan Göstan radio-ohjelmia. Viimeisimpänä Teinitaloa, sen upeaa henkiögalleriaa ja mainioita tarinoita.

Kari
No kyllä sattuu :(

Gösta on tehnyt myös monta muuta biisiä jotka ovat tehneet muhun lähtemättömän vaikutuksen. Mainitaan nyt vaikka Elämä kuin euroviisu, En tahdo sinue enää, Itkisitkö onnesta, Mitä sä meinaat.. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Gösta teki hienon 25-vuotisen uran Leevi And The Leavingsin lauluntekijänä ja solistina. Göstan sanoitukset käsittelivät ihmissuhteita, tunteita ja seksuaalisuutta aina persoonallisesta ja omintakeisesta näkökulmasta. Göstan teksteissä tabut kaatuivat rytinällä.

Joissakin Göstan teksteissä käsitellään myös seksuaalivähemmistöjä (esim. Poika nimeltä päivi, Syntisen kaunis mies, Tyttären vaimo). Seksuaalivähemmistöille ei koskaan piruiltu Göstan teksteissä, vaan hihiteltiin ihmisten suhtautumiselle ja kliseisille stereotypioille.

En ole tarkkaan perillä minkä verran tunnustusta työstään Gösta sai elinaikanaan. Ainakin hänelle myönnettiin Junnu Vainion säveltaidepalkinto pari vuotta sitten. Gösta ei halunnut pitää meteliä itsestään, eikä häntä koskaan nähty juorulehtien palstoilla tai seurapiirikekkereillä. Leevi And The Leavings ei myöskään tehnyt yhtään julkista keikkaa koko 25-vuotisen historiansa aikana.

Parhaat lähtevät ensimmäisinä. Lepää rauhassa, Gösta.
Joo, oli aikamoinen yllätys, paljon on loistavaa suomalaista poppia hänen kynästään syntynyt.

Käsittääkseni Leevi& the Leavings olisi voinut nimetä keikkapalkkionsa vapaasti, mutta eivät koskaan keikalle lähteneet.

Kuka muistaa Hampaaton Helena videon? Siinä Göstä oli osittain dragissä. Parta tietty oli naamalla.
Joo oli kyllä surullinen uutinen. Menetettiin melkoinen sanoittaja. Kaipaamaan jäädään minä ja M-L!
  • 7 / 17
  • lemontree
  • 18.8.2003 23:27
Göstan musiikin ja muun tuotannon ystävänä, ja jollakin tapaa tuollaisesta asenteesta julkisuuteen pitävänä, olisin kyllä jatkossakin vielä halunnut uustuotannosta nauttia.
Noista haastatteluista puheenollen, mulla on sellainen mielikuva että Gösta olisi ainakin yhden haastattelun antanut, mutta se koski hänen jalkapallojoukkuettaan:)
Aah, mahtava asenne perseennuolija(väärällä tavalla) toimittajia kohtaan!
Mutta: Mä seuraan paria muutakin hyvin erityyppistä keskustelupalstaa, ja kaikissa on otettu hyvin vahvasti esille Göstan kohtalo! Kuvaa sitä miten laajasti rakastettua musiikkia hän teki, ja itseasiassa sieltä taitaa löytyä jokaiselle ihmistyypille, harrastuksille jne, omalta tuntuvia sanoituksia! Itselläni tulee ehkä varmimmin muistot mieleen "turkemenialaisesta tyttöystävästä." Syy on ehkä vähän hassu, mutta sehän ei ole olennaista:D
Hampaaton Helena = Rakkauden työkalu - joo kyllä muistaa ainakin meikäläinen. Tuolla se on videohyllyn aarteena. Taisipa saada jonkinsortin Muuvi palkinnonkin, olisko ollut vuonna noin 1995.
Mikä Gösta oli muuten miehiään musiikin ulkopuolisessa elämässä? Sanoitukset (Poika nimeltä Päivi) antaisi ymmärtää, että jotain ehkä oli "komerossa". Oliko hän koskaan naimissa, lapsia?
Soundi-lehden 3/84 haastattelussa Gösta sanoo:

"Kun kymmenen vuotta sitten kävin Espoossa koulua, minulla oli tupeerattu tukka, meikit naamassa ja naisten hameita päällä. Urheilumaikat ajattelivat että hulluhan tuo on, se täytyisi saada hoitoon. Silloin olin todella yksin. Kaverinikaan eivät kehdanneet liikkua kanssani, vaikka he olivat seudun kovinta aineistoa, aivan kypsiä koulukotiin, mihin moni joutuikin. Jeesus, minä olin yksin, mutta selvisin siitä. Minussa oli ruutia sen verran että pärjäsin suomalaisten jullien kanssa vaikka he tulivat vittuilemaan meikeistäni."

Mahdollisesti "Poika nimeltä Päivi" kertoo tuosta Göstan elämänvaiheesta. Samaisessa haastattelussa todetaan Göstalla olevan perhe. Jostain minulle on jäänyt käsitys että häneltä jäi kaksi jo aikuista tytärtä, mutta tämä ei tosiaankaan ole varmaa tietoa. Göstahan halusi pitää perhe-elämänsä täysin poissa julkisuudesta.
Göstahan oli yksi maailman komeimpia miehiä maailmassa(kivat silmät, mahtava parta ja maailman paras hymy)

Tekin olette kohta vanhoja rumia äijänkäppänöitä ja kuolette pois

Tämä oli suunnattu lähinnä kahdelle ylläoleville säälittäville "miehille"
ei voi olla parempaa keinoa kaatua joulun viettoon kuin leevin Varasteleva joulupukki....... jossain kai on vielä joulu....
Jaaha, tää on nyt sitten eka kerta kun kuulen että Gösta Sundqvist on kuollu. Miten, missä, milloin???
Findance.com -uutisia 18.08.2003 23.02:

Gösta Sundqvist kuoli

Leevi And The Leavingsin johtohahmo Gösta Sundqvist menehtyi sydänkohtaukseen perjantain ja lauantain vastaisena yönä. Sundqvist oli kuollessaan 46-vuotias. Jalkapallon ja radio-ohjelmien parissa puuhastellut Sundqvist tunnettiin parhaiten 70-luvun lopusta kotimaisen musiikin huipulla olleesta Leevi And The Leavings -yhtyeestä. Keikkailua ja julkisuutta välttäneen Leevi And The Leavingsin viimeiseksi levyksi jäi Hopeahääpäivä, joka julkaistiin tänä kesänä.