Homokulttuuri ja huumeet

Uusimmassa American Journal of Public Healthissä on julkaistu tutkimus huumeiden käytöstä miesten kanssa seksiä harjoittavien nuorten miesten huumeidenkäytöstä 7 suurkaupungissa USA:ssa (huom. tämä sisältää siis identiteetiltään hetero-, bi, ja homoseksuaalit).

Tulokset ovat hätkähdyttäviä, tässä niistä ehkä kiinnostavimmat:

- Tutkimukseen osallistuneista (yhteensä 3492 henk.) 66% oli käyttänyt laittomia huumeita, 28% käytti 3 tai useampaa huumetta, 29%:lla huumeiden käyttö oli säännöllistä (kerran viikossa tai useammin) ja 4% käytti suonensisäisiä huumeita. 2/3 oli käyttänyt huumeita edellisen puolen vuoden aikana. Tällä ajalla huumeista yleisimmät oli marihuana (59%), kokaiini (21%), amfetamiinit (20%), ekstaasi (19%), LSD/hallusinogeenit (19%), ja poppers/nitriitit (14%).

- Huumeidenkäyttö oli yleisempää henkilöillä jotka olivat identiteetiltään biseksuaaleja tai heteroseksuaaleja, tai jotka olivat karanneet kotoaan, tai jotka oli pakotettu seksiin.

- Edellisen 6 kuukauden aikana alkoholia oli käyttänyt 88%.

- Miehillä jotka olivat "ulkona kaapista" huumeiden käyttö oli yleisempää, vaikkakin identiteetiltään homoilla huumeiden käyttö oli vähäisempää. Identiteetiltään heteroilla ja biseksuaaleilla huumeidenkäyttö oli yleisempää kuin identiteetiltään homoilla, riippumatta siitä kuinka "ulkona kaapista" nämä olivat. ("Ulkona kaapista" tässä yhdeydessä tarkoittaa valintaa että mies tuo esille sen että hän harrastaa seksiä miesten kanssa. "Kaapista ulostuleminen" on indikaattori yhteydestä homokulttuuriin).

- Tutkimus käsitti siis 7 suurkaupunkia, joten yleistäminen koko populaatioon ei ole mahdollista.

(lähde: "Regional Patterns and Correlates of Substance Use Among Young Men Who Have Sex With Men in 7 US Urban Areas ", American Journal of Public Health, November 2003, Vol 93, No. 11)

-----

Mikähän on tilanne Suomen isoimmissa kaupungeissa, toki on muistettava että kyseinen tutkimus käsittää vain miljoonakaupungit, joita Suomessa ei sattuneesta syystä ole. Onko ns. homokulttuurilla (esim. homobaarit) yhtä selvää yhteyttä huumeittenkäyttöön täällä Suomessa? Kovin mairittelevaa kuvaahan tuo ei homobaarikulttuurista anna.
Käsitit väärin. Tutkimuksen mukaan homot olivat raittiimpia kuin heterot. Baareissa käyviä homoja ei verrattu pintaliitopaikoissa käyviin heteroihin vaan kaikkiin heteroihin.
Siis tä? Klubeilla huumeet on ulkomailla arkipäivää kai sen kaikki tietää. Mitä väliä onko käyttäjä homo, bisse tranu tai huora? Menetkö sinä ottamaan heiltä aineet pois? Vai pitäisikö minun mennä?

Mitä väliä? Jeesus!
Shit&Evil S.:

Kyseessä oli ns. venue-based sampling survey, eli tutkimukseen osallistujat etsittiin paikoista joissa homot kokoontuvat, ei siis _todellakaan_ pelkästään klubeista tai baareista. Tutkimukseen osallistujat olivat iältään 15-22 vuotta - homoklubeissa ikärajat ovat käsittääkseni 21 vuotta ellei enemmänkin, joten pelkkien homoklubien asiakkaista koostuva otos ei olisi edustava.

Eli mitä väliä? Minusta sillä on hyvinkin väliä jos paikoissa joihin miehistä pitävät miehet ylipäätään kokoontuvat huumeidenkäyttö on tätä luokkaa, ja varsinkin kun on kysymys noinkin nuorista henkilöistä. Ja kun vielä muistaa HIV:n tartuntavaaran etenkin suonensisäisten huumeitten käyttäjien keskuudessa. Eli kysymys tässä on myös se miten itse huumeidenkäyttöä voidaan ehkäistä (mm. selvittämällä riskiryhmät, kuten edellä mainitussa tutkimuksessa), sekä myös keinoja HIV:n leviämisen estämiseksi.
  • 5 / 15
  • Samettiköydet
  • 10.11.2003 12:09
Minä olin kerran Ateenassa pienessä homobaarissa, jossa oli arki-iltana 10 asiakasta. 9 oli selvänä ja kymmenes pilvessä (vai mikä se trendikkäin sana onkaan). Nuo 8 selvää kreikkalaista eivät suostuneet huomaamaan tätä pilvessä olevaa, joka suruissaan valitteli minulle - toiselle ulkopuoliselle - että hänen ystävänsä ovat hylänneet hänet.

Kerran taas Prahassa homosaunassa minä harjoittelin seksintapaista miehen kanssa joka muistutti hiukan pyöreämpää versiota Pavel Novotnystä. Valitettavasti vara-pavel oli vain niin raukea että nukahti päälleni ja vaikka siinä ei ollutkaan lainkaan paha olla, tuli silti orpo olo kun kello pyrki yli 23 ja oli jumissa miehen alla.

Ylipäätään piikkihuumeita käyttävät menevät ulkonäöltään ja siisteydeltään aika pian (?) sellaiseen kuntoon ettei trendimestoihin ole asiaa.

Mitä EvilS:iin tulee niin bilettävien, kosmopoliittia esittävien navetta-homppelien keskuudessa luullaan usein että huumeet on cool juttu ja niitä myötäillään kansaiväliseen partyskeneen muka kuuluvana asiana.
Muah. Pakko vaan sanoa että teki päivästäni pirteämmän tuo "kosmopoliittia esittävä navettahomppeli" -nimike :D
Sen enempaa puuttumatta Suomalaiseen "klubikulttuuriin", kansainvaliseen sellaiseen kuuluu erittain vahvasti huumeet. Vessat on taynna jengia niistamassa, kannabista poltetaan avoimesti enka edes mainitse poppersia... Ups.
Joissakin aftereissa lattia on taynna pikkuisia pulloja, joissa myydaan nestemaista ekstaasia (gamma), jengi niistaa kokaa avoimesti ja tabletteja syodaan kuin karkkia. Joka aamu ambulanssi kay korjaamassa pari tyyppia pois ja aina silloin talloin poliisi ratsaa paikan, jolloin narikan poyta nayttaa karkkikaupalta.
Jos joku keksii tehda tutkimusta tai tilastoja selektiivisesti ko. paikoista, ei homokulttuurista kovin myonteista kuvaa saataisi.
"Minä olin kerran Ateenassa pienessä homobaarissa, jossa oli arki-iltana 10 asiakasta. 9 oli selvänä ja kymmenes pilvessä (vai mikä se trendikkäin sana onkaan). Nuo 8 selvää kreikkalaista eivät suostuneet huomaamaan tätä pilvessä olevaa, joka suruissaan valitteli minulle - toiselle ulkopuoliselle - että hänen ystävänsä ovat hylänneet hänet."

Kreikassahan itsensä huumaaminen tai humaltaminen otetaan todella kylmästi vastaan. Paikalliset kyllä käyttävät väkeviä, mutta se ei saa koskaan näkyä päällepäin. Sekavaan tilaan itseensä saaneita kohdellaan kuin ruttotautisia eikä "länsimainen" viinan ja huumeiden kanssa läträäminen saa mitään sympatiaa osakseen.
Noista tutkimuksista vielä sen verran että etenkin metamfetamiineja käyttävillä (esim. speed), riski saada HIV-tartunta on kaksinkertainen verrattuna homoihin jotka eivät ko. huumeita käytä. Erään tutkimuksen mukaan metamfetamiinin käyttäjistä 7,1%:lla oli HIV-tartunta, kun taas ei-käyttäjillä 3,7%:lla. Kondomia metamfetamiinin käyttäjät käyttivät selvästi vähemmän kuin henkilöt jotka eivät ko. huumeita käyttäneet. Tämä siis Kalifornian osalta.

Ainakin lyhyen nettiselailun perusteella metamfetamiinien käytöstä on muodostunut ainakin jenkeissä varsinainen epidemia.
Ai seksuaalivalistustako tässä jaettiinkin? Jäi vähän hämäräksi.
Pääkaupunkiseudun varusmiehistä lähes puolet ilmoittaa kokeilleensa joskus jotain huumetta. Koko suomen osalta tilanne on se, että noin 1/3 osa on kokeillut. Nämä eivät ole täysin tarkkoja lukuja, mutta suunnan niistä saanee.

Ehkä osaksi vaikuttaa myös otanta tuossa amerikkalaisessa tutkimuksessa. Nykyaikana nuoret entistä enemmän kokeilevat kaikenlaista uutta. Eli ei välttämättä liity pelkästään homo piireihin, eikä jenkkilään, kyseinen tilanne.
"Nykyaikana nuoret entistä enemmän kokeilevat kaikenlaista uutta."

Tuolla tavalla on kyllä sanottu halki historian....
Jopa minun nuoruudessani, hih...
Klubbailua ja huumeita ei saa milloinkaan irti toisitaan. Yhdessä ne on syntyneet ja yhdessä ne bilettää. Eihän kukaan kestäis kuunnella sitä musaa tuntikaupalla selvin päin.
zeppelin, hyvä pointti. Millaisilta kuulostaisi äidin lapset, jos äiti kertoisi heistä että meidän lapset harrastavat vain samoja asioita kuin me silloin 60-luvulla. Tyhmiltä.
Mari (savun kuningatar)

Kun kylmä on, ja aikaa ikävöin,
jolloin punkkua join ja patonkia söin,
ja paljain jaloin tahtia löin
musiikkiin...
Oi, Mari! Kadun kuningatar!
Sun kanssas ruohon tuoksuun matkan teen.
Sun kanssas menen ylihuomiseen
niin valoisaan...
Oi, Mari! Sinne tahdon
uudestaan...

Kun vapisen ja palelen ja olen levoton,
sun luokses käyn. Siellä hyvä olla on:
mulle pilvet annat ja auringon
ja onnen...

Oi, Mari! kadun kuningatar!...

Oi, Mari! Minut vie toiseen maailmaan,
missä ikävän pystyn unohtamaan.
Missä tuskan viitan riisua saan
pois kokonaan...

Oi, Mari! sadun kuningatar!...

© Juice Leskinen