Christina Aguilera

  • 1 / 27
  • Beautiful
  • 23.3.2003 14:02
"To all my friends, you're delirious
So consumed in all your doom
Trying hard to fill the emptiness
The pieces gone, left the puzzle undone
Is that the way it is

Cause’ you are beautiful no matter what they say
Words can’t bring you down
Cause’ you are beautiful in every single way
Yes, words can’t bring you down
Oh no, so don't you bring me down today"

Christina Aguilera on kaunis, aito ja lämminsydäminen artisti. Hän tekee suuria lahjoituksia hyväntekeväisyyteen ja toivoo parempaa maailmaa.

Tämä areena on omistettu Christinalle. Mitä mielikuvia herättävät esimerkiksi provokatiiviset "Beautiful" ja "Dirrty"? Onko suloääninen latinalaislaulajattaremme uusi gay-ikoni vaiko rahakas pop-diiva muiden joukossa?
Christinasta on loistava! Kaunis ääni & provokatiivinen pukeutuminen = iih!
krisse on hyvä jätkä. mukava duo ricky martinin kanssa toissa vuodelta. ja tämä uusinkaan ei oo paha
Christinan uusin musa ei huonoa, hienosti tuotettua ja ääni upea noin nuorelle tytölle.

Christinan imago tuntuu ärsyttävän monia. Minusta hän on vain nuori tyttö, joka on sinut oman seksuaalisuutensa kanssa ja haluaa esiintyä eroottisesti.
sanonpa vain, että mielestäni neiti on hieman liika teinix. tai sitten hänen julkisuuskuvansa on. minul hän aiheuttaa lähinnä pahoinvointia.

ja en ole mikään musiikin professori, mutta mielestäni tytön ääni on epäpuhdas ja melkoisen hento. korjatkaa jos olen pahasti väärässä. en ole koko tuotantoa kuunnellut läpi.
Yada yada yada...höpöhöpöhöpö...taitaa herralla olla kuulossa vikaa - äänitä parempi levy itse! Niin muuten, sitä "säröilyä" kutsutaan äänen käyttämiseksi, mutta ettehän te suomalaiset siitä tiedä mitään.

Paula Koivuniemeä ja Jore Marjarantaa aina vaan...Humppa humppa, humppa humppa hei! Ja huono menestys Euroviisuissa on tietenkin täysin kiinni niistä hiivatin ulkomaisista, jotka eivät osaa arvostaa meidän rääkäisyjämme.

Patrioottisuus pois - äly tilalle.
  • 9 / 27
  • marja ja kala
  • 9.4.2003 22:28
Christina on kuin cocacola. Yhtä omaperäinen. Yhtä ravitseva. Pääosin sama kohderyhmä.
Onneksi musiikista on olemassa vain yksi ja oikea mielipide. Tästä seuraa se että Jore Marjaranta on huonoa ja Christina Aguilera hyvää, ilmeisesti.

Mutta enhän minä mistään mitään tiedä, koska ensinnäkin olen suomalainen ja toisekseen tähän asti olen luullut että äänen käyttäminen ja säröily ovat eri asia, myös ulkomailla :P Christina on myös pitkälle hiottu tuote, kuten monet poptähdet muutenkin, joten eipä vertaus Coca-Colaan ole kovinkaan kaukaa haettu.

Vai että patrioottisuus pois ja äly tilalle... jospa katsottaisiin peiliin. Patrioottisuudella ja kulttuurilla on ero, sen voi lukea vaikkapa Websteristä tai Encyclopedia Britannicasta, niin ei tarvi uskoa tähän suomalaiseen propagandaan.

Suomalaiseen kulttuuriin (ja mielialaan) vaan sattuu usein sopimaan paremmin erilainen musiikki kuin esim. amerikkalaiseen; ei niitä silti voi asetella minkäänlaiseen paremmuusjärjestykseen.

Kaikki Suomen edustajat Euroviisuissa siis rääkyvät. Vai niin. Biisi- ja artistivalinnat ovat kyllä usein huonoja, mutta jospa mentäisiin vaikka käymään lomalla siellä kotimaassa, jos Suomessa olo alkaa noin pahasti ahdistaa?

-node
jos en pidä ko. neidistä niin kuuntelen siis humppaa? kumma on ajatuksen juoksu. ja mieluiten olisin neiti, kiitos vain.

äänen epäpuhtaus on eri asia kuin äänen oikea käyttö. esmes tina turner osaa käyttää ääntään, vaikka ei kuulostakaan sarah brightmanilta. mielestäni tytön ääni ei ole erityisen vahva ja puhtautta puuttuu.

ja musiikista saa olla minunkin mielestäni montaa mieltä. mutta on absurdia käskeä toista "tee itse parempi levy" jos haluaa parilla sanalla kritisoida. jokaiselle sallittakoon oma kantansa.
Miten julkeatte hyökätä kaikkivoivan minun kimppuun! Pointtini tässä hela jupakassa is that vaikka musiikkimaku on kuinka yksilöllistä tahansa, ei se oikeuta littaamaan my dear Chrisseä kokakola-pulloksi. Le musiikkituotantokoneisto au Yhdysvallat on muutakin kuin paputölkkejä ruksaava liukuhihna - mikäli ette ole osallistuneet kyseisen artistin live-konserttiin, ette myöskään tunne hänen todellisia taitojaan tai ääntään.

No joo, sama pätee omalla kohdallani (Paula, Jore....), mutta uskaltaisinpa väittää että suomalaisilla yleensä on melko huono sävelkorva. Emme (ette - satun olemaan sekä "me" että "ne") ole juurikaan musikaalisesti orientoitunut kansakunta. Voitte myös väittää, ettei musiikin tarvitse olla melodista ja että poikkeuksiakin löytyy, mutta siinäpä se! Ihmiset, jotka eivät herkistä korviaan taiteelliselle solistiikalle, eivät myöskään osaa arvioida sitä.

Sori mimi kaikkea tuota suoltamaani törkyä...taisi lipsahtaa..ups :(. Ja Turner rocks!
no neiti on kyllä ihmisenä kehittyny siitä bimbosta joka vetkutti tyhmän näkösenä peppua ku joku britney... laulukin on kehittyny ja puhtaus/äänenkäyttö on jokaisen kuuntelijan korvassa, olihan shakiran upeaa hoilotustakin MUSIIKINOPETTAJA sanonut lampaan määkimiseksi... ilmeisesti massat eivät yhdy hänen mielipiteeseensä, tuskinpa neiti muuten olisi levyjä montakaan myynyt...

ja sori kaikki Xtina-fanit että sotkin shakirankin mukaan ja britneyn mutta ei nekään kovin huoria ole, paitsi britney ;] ja shakira rulettaa!
Vai jaaha. Eli meillä suomalaisilla on sitten geneerisesti huono sävelkorva. Kumma juttu sinänsä, että kuulun itse ja kaveriporukkani kanssa siihen elitistiseen yläluokkaan, jonka sävelkorva on kehittynyt evoluution seurauksena niinkin hyväksi, että erotamme nuotit toisistaan melko hyvin ja osaamme jopa laulaa luikauttaa laulun jos toisenkin.

Me suomalaiset (joihin ilmiselvästi sinä et osaa päättää haluatko kuulua vai et, John hyvä) emme tunnetusti ole musikaalista kansaa. Meillä, toisin kuin esimerkiksi Britanniassa, näyttelijäkoulutukseen kuuluu suoraan niinkin paljon laulamista ja tanssimista, että yhdet ja samat näyttelijät voivat tehdä sekä puheteatteria että musikaaleja. Myöskään me suomalaiset emme ole tunnettuja kanteleensoitosta ja siitä, että vuosisatainen kansanperinteemme esitettiin ruononlaulantana. Nykymusiikin tuntemattomia suomalaisnimiä edustavat vaikkapa Karita Mattila, Mikko Franck, Jaakko Ryhänen, Nightwish, HIM ja Värttinä. Eiväthän he kieltämättä ole aivan yhtä suuren yleisön tuntemia kuin rakas Christinasi, mutta saamansa arvostelut puhunevat kuitenkin jopa näiden epämusikaalisten ihmispolojen puolesta.

--Druusi
Etteivät suomalaiset ole musikaalista kansaa! Saatta olla, että jostain liukuhihnapopparinäkökulmasta joku pitää meitä, valkonaamoja, rytmitajuttomina tai trendinpuutteesta kärsivinä, mutta on ulkomaillakin tunnettu tosiasia, että suomalaiset ns. vakavat muusikot ovat kansainvälisesti erittäin tunnettuja. Ja se kaikki on kattavan musiikkikoulutusjärjestelmämme (muskarista musiikkikoulun kautta konservatorioihin ja Sibelius-akatemiaan) ansiota. Suomi on tunnettu säveltäjistään, kapellimestareistaan ja vaativasta musiikkiyleisöstä!

Mikä kansakunta maailmassa on musikaalista kysyisin? Ruattalaisetko??????
No voi herranjumala (anteeksi varsin raju ilmaukseni, mutta se nyt lähinnä kuvastaa tyrmistystäni) mihin tämäkin keskustelu piti ajaa... *pyörittelee silmiään*

Mutta siihen kommenttiin haluaisin puuttua (mikä ei kuitenkaan vastaa alkuperäistä keskustelun aihetta) että suomalaisissa teattereissa muka olisi väkeä, joka osaa tehdä musikaaleja. Ja pskt!! Tässä koko maassa ei ole (vielä) yhtäkään sellaista laitosta, joka kouluttaisi näyttelijöitä sekä tanssissa että musiikissa niin pitkälle että he yltäisivät siihen tasoon mitä musikaaleissa esim muualla euroopassa tarvitaan.

Kyse on kuitenkin myös siitä, että suomi ei ole ollut musikaalimaa, vaan täällä on harrastettu enempikin "musiikkiteatteria", johon genreen kuuluvat muunmuassa kesäteattereiden tukkimiesdraamakomediat. Musikaalit ovat vasta myymässä itseään läpi ja siksi täältä (vielä) uupuu osaavat ihmiset sitä tekemään.
Ahaa. Kas, kun olen ollut sitten varmasti aivan kamoissa, kun olen jo kahdeksankymmentäluvun puolivälistä alkaen katsomassa Helsingissä (myös) musikaaleja muualla kuin tällaisissa kesäteattereissa. Kieltämättä olen ollut katsomassa myös Ryhmäteatterin "Taru sormusten herrasta" Suomenlinnassa kahdesti (eri kesinä) mutta eiväthän kyseiset näyttelijät ole kuin *vain* kesäteattereiden tukkimiesdraamakomedioissa esiintyviä (mainittakoon esimerkkeinä vaikka Miitta Sorvali, Vesa Vierikko, Taneli Mäkelä, Kari Väänänen, Timo Torikka...), mutta olen myös käynyt katsomassa Helsingin Kaupunginteatterissa katsomassa aikoinaan muun muassa Peter Panin, jossa pääosaa esitti Susanna Haavisto. Hänkään ei varmasti ole näyttelijä tai laulaja.
En nyt lähde kertomaan mitä muuta musikaalista olen Suomessa nähnyt näiden "musiikkiteatterilaisten" toimesta. Olen myös käynyt katsomassa musikaaleja Lontoon West Endissä sekä New Yorkin Broadwaylla ja - no, erot eivät ole Suomen "musiikkiteatteriin" kovin suuria.
Täällä teatterissa käynti ei muutenkaan ole sellaista "kadulta sisään jos mielii teatterissa käymään" -toimintaa, mitä se on muun muassa Lontoossa, mutta ei silti voi sanoa, ettemme me olisi sen enempää musikaalimaa kuin jokin muu maa.
Ja on herjausta väittää, ettei meillä olisi musikaalikykeneväisiä näyttelijöitä, jotka hallitsivat hyvin oman alansa.

--Druusi
Kommentissani mainitsin, ettei suomessa ole (vielä) laitosta joka valmistaisi "musiikkiteatterinäyttelijöitä". En kuitenkaan kyseenalaistanut esimerkiksi Druusin mainitsemien henkilöiden ammattitaitoa. Hehän ovat yksi suuri syy, miksi suomalainen musikaalitarjonta on mennyt paljon eteenpäin ja teatterit uskaltavat ottaa ohjelmistoonsa suuria teoksia tältä tyylisuunnalta. He ovat niitä tekijöitä joita itse ihailen ja katson esikuvikseni tällä hetkellä. Heidänlaisia moniosaavia ammattilaisia vain tarvittaisiin lisää.

En jaksa alkaa luetella omia tekemisiäni/vierailujani, mutta uskoisin että olen nähnyt teatterimaailmaa siinä missä Druusikin, sekä sisä- että ulkopuolelta. Ja kyllä minun mielestäni ero Broadwayn ja Helsingin välillä on aika suuri erityisesti musikaalien kohdalla. Musikaalin näyttävyyden kannalta Ensemble eli kuoro on iso osa ja kyse on muun muassa siitä, että kuoron roolit suomessa tekee "avustajat", ja esim broadwaylla alan ammattilaiset, jotka vain eivät ole niitä parhaita jotka valitaan päärooleihin.

Mutta jos aiheesta halutaan jatkaa niin aloitetaan sille uusi keskustelu, niin jätetään tämä Christinalle, jonka tuotannosta itse henk.koht. ykkään, vaikka kuvailisin hänen ääntään pikemminkin sanalla persoonallinen kuin hyvä.
olen tässäkin aiheessa kalkkiutunut. olen jälleen kerran sitä mieltä että sen vanha musiikki on parempaa. en tiedä mutta minua ärsyttää se aivan suunnattomasti.
sen ääni on ärsyttävä, sen biisit on ärsyttäviä, sen tyyli on ärsyttävä, sen tapa esiintyä on ärsyttävä jne.

en pidä.
heikko_valo?! Tykkäät UB:sta?!

X-tina on kiva. Ja Shakira. Britneystä mä en niin hirveesti pidä..
Ei sitä tartte ihmetellä, jos MUSIIKINOPETTAJA pitää Shakiran laulutapaa lampaan määkimisenä. Se mitä se opettaja on koko musiikillisen uransa ajan opetellu ja mitä se laulamisesta ylipäätään ehkä tietää on se et ainoa ja terveellinen, myös universaalisti kaunis laulutapa on klassinen laulu. Oopperaa..

NO, mitä se Christina, Britney ja Shakirakin laulaa, ne ei laula millään sellasella tavalla mitä opetettaisiin missään musiikkiopistossa tai -laitoksessa. Ne on kehittäny ite tai omaksunu laulutyylinsä muilta. Se joko on hyvänkuulosta tai ei. Sitä ei tartteis kenenkään mennä kieltämään, etteikö siinä olis (nämä kolme mainittua ja monet muut pop-, rock-musiikin saralta) todella lahjakkaita artisteja ja LAULAJIA. Ne laulaa helvetin hyvin. Tee testi. Kuvittele mielessäs iki-ihana Koivuniemen Paula laulamaan vaikka Christinan stemmat Lady Marmeladesta. Se EI pysty niihin sävelkulkuihin, sen ääni EI taivu niin. Mutta jos Christinan olis laulettava Tummat silmät ruskea tukka, se menis varmaan aika rutiinilla. (Jos nyt kieliongelmia ei otettais huomioon) Pitäis kieltää laulamasta mitään korukuvioita sinne sekaan. HUMPPAA ON HELPPO LAULAA. (Isolla koska se ON niin.)

MUTTA. Kun artisti ei ole vain laulaja, Paulakin pärjää, koska se on tavattoman karismaattinen.

Miettikää jotain Whitney Houstonia (I will always love you) tai Celine Dionia (useimmat hitit), et kuka suomalainen vois hyvällä mielellä laulaa näitä/näiden biisejä? Ei moni. jos kukaan? Laura on esittäny joskus tota aivan viimesenpäälle upeinta Whitneyn rakkauslaulua, ja en hävenny yhtään, ihailin vaan.. mut en tiedä muita. Enkä mä antas Laurankaan laulaa My heart will go onia.

Siis mikä tai kuka on kenellekin hyvä ja mitä on kaunis? Sun kaunis voi olla mun ruma ja päinvastoin. Laulutaidot on mun mielestä yhtä kun kyky käyttää ääntään MONIPUOLISESTI musiikin tuottamiseen. Äänen hallinta. Shakirakin, vaikka se vähän määkyis, se tekee sen hallitusti ja tasan tarkotuksella. Niin huokailee ja marisee Britneyki ja kuka mitäki.
Maria Lund on joskus laulanut My heart will go onia joskus 17-vuotiaana otsakkeella "Uskon voimaan rakkauden".
Hankkikaa alkuperäinen Dolly Partonin 1970-luvulla laulama versio I will always love you:sta. Siinä on paljon enemmän tunnetta ja lämpöä, jonkilaista elämänläheisyyttä kuin tuossa W.Houstonin yliampuvassa kiekumis-versiossa.