Punk tulee tänä syksynä

Kuulin kaveriltani, että punk tulee muotiin tänä syksynä ja itse olen jo aiheeseen liittyviä vaatteita ostanutkin, mutta yksi puuttuu... Olen etsinyt mustia molemmista päistä revittyjä miesten huiveja, mutta enpä ole vielä semmoista löytänyt. Tietääkö joku mistä liikkeistä niitä voisi löytää?
Joo mäkin olen nähnyt / kuullut viitteitä punkin tulosta. Mä itse en oikein tätä asiaa ole vielä sisäistänyt, mutta oon ymmärtänyt että 1980-luku oli nimenomaan punkin perillisten juhlaa.

No mun täti oli silloin teini, joten mä tein retken hänen ullakkokomeroonsa ja löysin tosi kivoja juttuja...esim. ton mainitsemasi huivin. Helsingissä en oo nähnyt vielä myynnissä, mutta kannattaa käydä makasiineillä - siel vois olla kirpparilla tosi hyviä löytöjä, kun ne myyjät on mun mielestä paljolti mun tädin ikäluokkaa... ja kaiken lisäksi "silleen kivasti kalustoon kuuluvia".
Naurettavaa.

Olette kuin 10-vuotiaita massateinejä joiden pitää saada just samanlaiset sika-kalliit micmac-lötköfarkut ja sellainen karvapipo kuin jollain mainstream-hiphop artistilla oli "siinä yhdessä muzavideossa".
Kaikkien pitää olla saman näköisiä, kun se on MUODIKASTA!

Lisäksi punk ja homous ei sovi yhteen tippaakaan.
kokuman argumenttit:
a)muodikkaasti pukeutuminen on tyhmää, koska se on massamaista joukkoajattelua.
b)punk ei sovi homojen tyyliksi, koska he ovat yhtä massaa
mitä logiikkaa tuossa nyt sitten oli?
Kokuma lankeaa samoihin fraaseihin, joilla keski-ikäiset massalähiöheterot perustelevat sitä, miksi valitsevat pukijakseen Citymarketin vaateosaston. Muotia ei pitäisi nähdä pyrkimyksenä kaikkien samannäköisyyteen, mitä se ei varsinkaan nykyään ole. Kansanomaisen muotikäsityksen mukaan esim. valkoinen college, jossa lukee Diesel, on muotia. Tällainen "muoti" onkin yhdenmukaistavaa ja on samanlainen ilmiö kuin että joka perheessä pitää olla vesisänky tai kävelysauvat. Eri muotitaloja on jo niin paljon, ettei kovin suuresta yhdenmukaisuudesta ole parempien merkkien kohdalla pelkoa. Lukekaa vaikka jotain kauden muotikuvastoa, ei lopputulos kovin yhtenäinen ole. Ja mitä tulee muodin ilmiöihin, pitää muistaa, ettei esimerkiksi ensi syksynä muodikasta ole pukeutua punkkariksi, hoppariksi tai sotilasasuun (mikä olisikin tyylitöntä, koska aika harvan imagoon tällainen asu sellaisenaan istuisi), vaan pointti on nimenomaan siinä, että näistä tyyleistä otetaan vaikutteita pukeutumiseen, esim. kankaisiin tai vaatteiden leikkauksiin. Näin yksittäisissä vaatteissa on viittauksia alkuperään, mutta kokonaisuus on kuitenkin jotain uutta.
Eli tulos: kaikki menee yhdeksi sopaksi.

Miltähän näyttäisi "muostiasu" jossa olisi vaikutteita lötkö-, punk-, ja metro-tyyleistä. Aika naurettavalta.

Ja kuitenkin homojen 'muoti' tarkoittaa sitä että "mä pukeudun paremmin kuin sä kun mun vaatteet on ostettu Stockalta ja sun ei ookkaan" ja "kyllä sulla on vähän oudot vaatteet kun ne ei oo samanlaiset kuin mulla tai vaikka sillä söpöllä Maman DJ:llä"

Eli yksilöllinen saa olla, kunhan kuteet on mahdollisimman kalliit, ostettu Stockalta ja ihan samanlaiset kuin 1000 muullakin "yksilöllisellä" homolla?

Nimim. Voiko Nauruun Kuolla?
Ymmärtääkseni kenelläkään ei liiemmin ole mitään sitä vastaan, että joku pukeutuu yksilöllisesti. Hyvännäköinen ja yksilöllinen vaan ei aina satu yhteen ja useimmat mielummin valitsevat sen hyvännäköisen vaatteen.

Eli yksilöllinen saa olla, mutta sitten ne vaatteet ei välttämättä näytä hirveän hyviltä. Ihmisillä kun noin pääosin tuppaa olemaan jotakuinkin samansuuntaiset nuo kauneusihanteet.
Stokka on siinä mielessä huono paikka vaateostoksille, että sieltä kun rievun itselleen ostaa niin tasan tarkkaan kahdella kymmenellä vastaantulijalla on just samanlainen kude päällä.
Kokuma: Ei kokonaisuus miksikään sopaksi mene, jos siinä on eri tyylien vaikutteita. Vaatteiden luominen on yksi taiteenlaji ja toimii samaan tapaan kuin vaikkapa jokin musiikki- tai arkkitehtuurityyli.

"mä pukeudun paremmin kuin sä kun mun vaatteet on ostettu Stockalta ja sun ei ookkaan"

Muodikas tai hyvännäköinen vaate ei välttämättä ole kallis. Ostopaikka, hinta tai vaatteen merkki ei tee siitä vielä mitään, mutta kovin usein esim. juuri merkki a) takaa hyvän suunnittelun ja designin ja b) takaa laadun. Silloin vaate maksaakin hiukka enemmän eikä sitä myydä missään tarjoustalossa. Eräs asia, joka minua jumalattomasti häiritsee suomalaisten pukeutumiskeskustelussa on se, ettei oikeasti tajuta hinta/laatu/tyyli -suhdetta. Verratkaa vaikka Henkkamaukan vaatteita Zaraan. Jos paita H&M:llä maksaa 20-30 € ja Zarassa 30-40 €, ei hintaero todellakaan ole huima laatueroon nähden. HM on kasvattanut markkinaosuuttaan Suomessa valtavasti, koska suomalainen on niin tyhmä, että ostaa riepuja ("kun niin halvalla saa"), joista jo ostettaessa tuntee, miten huonolaatuisia ne ovat ja jotka ovat entisiä parin pesun jälkeen. Huippumerkkien paitoja saa n. 100 €:lla ja ne kestävät oikeasti pesua ja käyttöä. Lisäksi niiden tyylikkyys on aivan toista luokkaa. Miksi ihmeessä ostaisin monta kertaa vuodessa halpaa paskaa, josta näkee päälle huonon laadun (leikkaukset, ompeleet, istuvuus...) kuin että investoisin kerralla kunnolliseen? Köyhällä ei ole varaa huonoa ostaa.
Menipäs mielenkiintoseksi aloittamani keskustelu tai siis oikeastaan kysymys, mistä löytää kivoja huiveja... No, eipä tuo mitään, sillä tänään löysin tuon etsimäni huivin Jack&Jonesin liikkeestä Forumista.

Kaikki kulkee vaatteitten suhteen oman makunsa mukaan. Jotkut nyt sattuu kulkemaan muodin perässä, toiset tulevat sen jäljessä ja toiset taas seuraavat omia mieltymyksiään. Harmi kun en nyt muista miten markkinoinnissa nämä eri ihmistyypit jaettiin, mutta muodin elinkaaren eri osiin mahtuu erilaiset määrät erilaisia ihmisiä. Muodin alussa tulevat pieni joukko uutuuden seuraajia, elinkaaren huipussa ovat suuret joukot ja lopuksi pieni ryhmä ns. myöhään heränneitä. Meni vähän tieteelliseksi, mutta näin se maailma toimii=)

Kaikkien omat tyylimaut kunniaan!
öööööö..... ne oli ne innovaattorit ja sit etujoukko ja sit suuret massat ja sitte ne vitkastelijat.... ja sitten vissiin mä..... tai jotain.... lol?
itse asiaan ja punkiin... eiks toi kasari punkkeineen ala jo olla aika eilistä.... itse oon lähinnä keskittynyt kerryttämään retroessentiaaligarderoobia syksyn varalle aidoilla 90-luku-unelmilla..... deee-liten 70's tyyliä ja army of loversin yltäkylläisyyttä selkeästi piirrettyine naamoineen... pompidour-korot kun vielä saisin jollain konstilla kenkiini sorvattua... kunnon citymarket-plättäreitä ja kuohkeenföönattua hiuskuontaloa a la jennifer aniston....
punkhan on jo ihan passé!


voi, että teidän kanssanne!
silloin kun jotain saa jack&jonesista, ei se ole enää muotia!
  • 14 / 15
  • store window
  • 26.8.2003 22:52
Eikös (jos oikein muistan) punk tyyli ollu "muotia" n.5 vuotta takaperin!? Oikeestaan uskon tohon ihan hyvin että punk tyyli tulee takaisin. Koska onhan täs käyty taas nää vuosikymmenet läpi, ni on aika tietyn tyyli suuntauksen. Kesällä valkonen, ja nyt mustat t-paidat...kait. Kyllä täst mun mielestä mennään punkkiin, mutta rähjäiseen sellaiseen. Farkut revitympiä ja "likaisempia".

Sitä paitsi jack&jonesin farkut on älyttömän kalliita muissa maissa, verrattuna meidän hintoihin! Kun meidänhän mielestä kallis on muka muotia, emme me jotkut pidä jack&jonesia muodikkaana liikkeenä.
Ah - osaatko antaa hintaesimerkkejä? Eurot sikäli mukavia, että voidaan helposti vertailla. Itse olen katsellut "sillä silmällä" vaatteiden hintoja vain Tukholmassa, ja sielläkin tosi hankalaa kun pitää kertoa ja jakaaa eteen- ja taaksepäin.