HeSetan miesryhmä aloittaa syksyllä

  • 1 / 8
  • Juhani V.
  • 24.7.2003 19:28
Helsingin Seudun Setan miesten kasvuryhmä aloittaa jälleen syksyllä.

Ryhmä kokoontuu ensi kevääseen joka toinen perjantai-ilta.

Ryhmän keskeisin toimintatapa on psykodraama ja toiminnalliset menetelmät. Työskentelyn tavoitteena on kunkin ryhmäläisen henkilökohtainen kasvu.

Ryhmään aikovat haastatellaan.

HeSeta perii osallistujilta maksun.

Tiedustelut ja ilmoittautumiset:
HeSetan sosiaalisihteeri Anita Lähde
puh (09) 681 258 50
sähköposti: sossuhki@seta.fi
  • 2 / 8
  • Porraspuro
  • 24.7.2003 22:02
Saakos kysyä mikä tuo "psykodraama" on? Ja ne toiminnalliset menetelmät? Entä maksu?
  • 3 / 8
  • Juhani V.
  • 26.7.2003 10:44
"Psykodraama" on terapeuttinen menetelmä, jossa päähenkilön haluama asia, elämäntilanne tai tapahtuma käsitellään ryhmän edessä näyttämöllä.

Ryhmän jäsenet toimivat tuossa "näytelmässä" apuhenkilöinä. Aihe voi olla vaikkapa ongelmallinen suhde omaan vanhempaan. Se voi olla omaan parisuhteeseen liittyvä seikka, jota ei pysty suoraan kumppanin kanssa käsittelemään. Aihe voi olla menneestä, nykyisyydestä tai tulevaisuudesta.

"Toiminnallisiin menetelmiin" kuuluu monenlaisia ryhmään ja sen jäseniin vaikuttavia harjoituksia. Esimerkkinä tutustumaan auttava harjoitus: "Valitse ryhmästä keskustelukumppaniksesi henkilö, jonka kanssa olet tähän mennessä puhunut vähiten. Keskustelkaa aiheesta millainen päivä minulla on ollut tänään."

Se voi olla myös pienimuotoista psykodraamaa. Joku voi haluta harjoitella etukäteen kaapista ulos tuloa omille vanhemmilleen.

Lyhyt kuvaus menetelmästä löytyy osoitteesta:

http://psykodraama.net/tekniikat.html

HeSetan miesten kasvuryhmän jäsenet ovat olleet hetero-, homo-, bi- ja transmiehiä.

Ryhmää ohjaa kaksi asianomaisen koulutuksen saanutta ohjaajaa. Heille HeSeta on järjestänyt työnohjauksen.

HeSeta peri viime talven ryhmästä 15 euroa/kerta ei-jäseniltä, 13 euroa/kerta jäseniltä ja 7,5 euroa/kerta opiskelijoilta ja työttömiltä. Maksut kerätään etukäteen neljässä erässä. HeSeta ei ole vielä päättänyt tulevan talven maksuja, mutta oletan niiden olevan samaa luokkaa kuin viime talvena. Maksuilla katetaan ryhmän toiminnasta aiheutuneet kulut. Ryhmään sitoudutaan vuodeksi.

Ryhmä toimii luottamuksellisesti. HeSeta ei saa tietää ketkä ryhmään osallistuvat.

Ryhmä kokoontuu joka toinen perjantai kolme tuntia kerrallaan Helsingin keskustassa olevissa tiloissa.

HeSetan sosiaalisihteerin lomalla ollessa ryhmästä voi tiedustella myös minulta, joka olen toinen ohjaajista.

Juhani Viherlahti
johnny@seta.fi
  • 4 / 8
  • Porraspuro
  • 26.7.2003 19:22
Kiitos seikkaperäsisestä vastauksesta Juhani. Psykodraama kuulostaa itse asiassa aika mielenkiintoiselta, itselläni ainakin olisi tarve käsitellä kasvattivanhempieni vittumaisuutta pois systeemistäni jotenkin.

Laittoipa ajattelemaan.
  • 5 / 8
  • ei heteroille
  • 27.7.2003 12:26
miksiköhän HeSetan ryhmään otetaan heteromiehiä? eikö ne voisi olla ihan omassa piirissään. HeSetahan saa tukea nimenomaan homojen sosiaalityöhön....
  • 6 / 8
  • Öppna landskap
  • 27.7.2003 18:19
Sitaatti edeltä:

"miksiköhän HeSetan ryhmään otetaan heteromiehiä? eikö ne voisi olla ihan omassa piirissään. HeSetahan saa tukea nimenomaan homojen sosiaalityöhön...."

Voi herrajesta mitä laput silmillä elämistä tämä mielipide edustaa! Siis että homot eläkööt gettoelämää erillään muusta yhteiskunnasta, niinkö???

Olin itse mukana miesryhmässä vuoden ajan ja minusta porukassamme olleet heteromiehet olivat oiva lisä joukkoomme. Työskentelymme osoitti, että seksuaalisen suuntautuneisuuden eroista huolimatta meillä oli ihan samanlaisia iloja ja murheita elämässämme.
  • 7 / 8
  • Juhani V.
  • 27.7.2003 18:46
Kiinnostava kysymys nimimerkiltä "ei heteroille"

Vastaan lähinnä vain tehtäväni puitteissa miesryhmän ohjaajana. En ole HeSetan tai Setan järjestöaktivisti, joten niiltä osin osaan esittää vain henkilökohtaisen arveluni.

Ryhmä on toiminut jo kuusi vuotta.

Esitin aikoinaan HeSetalle, että ryhmä voisi olla avoin kaikille miehille. Ehdotukseni hyväksyttiin ja näin on ollut kaikki nämä vuodet. Minun henkilökohtainen kantani on, että ryhmän jäsenille on hyödyllistä ja kasvattavaa kohdata erilaisia miehiä. Saman kaltaisten asioiden ja elämäntilanteiden parissa elävät niin heterot kuin homotkin.

Olen ymmärtänyt, ettei Setassa kukaan kysy henkilön seksuaalista identiteettiä. Ainakin muutamat heterokaverini ovat jäseninä Setassa. Järjestön toimintaan mukaan tulemiseen ei tietääkseni edes vaadita jäsenyyttä. Minä en myöskään näe Setaa minään erityisenä homojen sosiaalipalvelujärjestönä. Seta on paljon enemmän.

Juhani Viherlahti
  • 8 / 8
  • Juhani V.
  • 27.8.2003 11:17
Miesryhmä alkaa kohtapuolin, eli syyskuussa.

Jos olet miettimässä mukaan tuloa, nyt on sopiva hetki toimia.

Ota yhteys Anita Lähteeseen taikka minuun. SP-osoitteeni on tämän sanoman mukana.

Juhani Viherlahti