"heteromusiikin" ystäviä?

Ranneliikkeen palstoilla keskustellaan musiikin saralla homoikoneista ja homoklubeissa soivasta diskomusiikista. Olettaisin, että monia homoja kiinnostaa muunkinlainen musiikki. Minun korvaani tarttuu parhaiten juureva amerikkalainen rock/pop vaikkapa Wallflowersin ja Counting Crowesin tapaan. Kuuntelen laidasta laitaan muutakin musiikkia, kuten Matthew Sweetiä, Goo Goo Dollsia, Primal Screamia, Depeche Modea ja New Orderia. Vanhoja indie-suosikkeja ovat Pixies, Afghan Whigs, Buffalo Tom ja Frank Blackin kaksi ensimmäistä soololevyä.
Ulkomusiikillisista arvoista on jäänyt mieleen Timo Rautiainen Trio Niskalaukauksesta...
Mutta etkö sinä ymmärrä että trendikäs ja itseään kunnioittava homo kuuntelee vain 'homomusiikkia'?

(Kuten myös käy homobaarissa, ja katsomassa 'homoleffoja' ja homokahvilassa ja ostaa 'homovaatteita' ja käy homoparturilla ja pitää yhteyttä homoystäviinsä.)

Minusta tuollainen oman seksuaalisuuden ja 'erilaisuuden' korostaminen on vain typerää.

Kuten jo edellä mainitsin, jotkut pitävät sitä äärimmäisen trendikkäänä.

Kohta varmaan heterotkin alkavat korostamaan koko ajan ja kaikkialla sitä, että he ovat 'heteroja'.
En nyt sanoisi, että se noinkaan nyt on. Moni homo, asuinpaikasta riippumatta, kuuntelee muutakin kuin sellaista "yleisesti homohyväksyttyä musiikkia" -tarran levynkanteensa saaneita musiikkiäänitteitä (itse vannon vakaasti mm. Clannadin musiikin nimeen). Muuhun en kommentoi, koska tämä on musiikkikeskustelu. Sen verran vaan sanon, etten muutenkaan sovi tuohon Kokuman asettamaan gategorisointiin.

Dancemusiikin suhteen ei varmasti ole suuremmin olemassa erikseen sellaista homo- tai heteromusiikkia, joita toisia soitettaisiin vain heterobaareissa ja toista homobaareissa. Voin tietenkin olla väärässä, koska en suuresti heterobaareissa käy ja varmaankaan Suomen ja Ruotsin välillä kulkevat laivat eivät kerro koko totuutta kaikesta soitetusta musiikista. ;D

-Druusipoika Puumanen
  • 4 / 45
  • Zeppelin
  • 10.6.2002 17:16
No minä kyllä tunnistin tuon Kokuman tarkoittaman asian varsin hyvin. Itse olen tullut 'homomaailmaan' ns. ulkopuolelta vasta pari vuotta sitten. Ihmettelen vieläkin sitä, että miksi monen tuntemani homon mielestä pitää kuunnella 'homomusiikkia', listata tunnettuja homoja, 'tunnistaa' homoja kadulla jnejne...

Itse osaan kuunnella vain sellaista, mikä korvaan kuulostaa hyvältä. Tosin Paula Koivuniemi yms on jo julistettu homoikoneiksi... Varmaan Fredi, Popeda, Tapani Kansa, Juice, Sex Pistols ja moni muu kokee saman kohtalon, heh..
Minä en voi käsittää, miksi oletetaan, että homon Pitää kuunnella homomusiikkia?! Kuka teitä siihen pakottaa?!

Minä olen ainakin varsin tyytyväinen kuunnellesani vähän omanlaistani musiikkia, joka ei varmasti kaikilta osin osu yhteen "homomusiikin" kanssa, tosin sitäkin tulee välillä kuunneltua, koska on niitä hyviäkin homokappaleita. Miksette kuuntele tyytyväisinä mimmoista musiikkia haluatte ja olisitte ylpeitä siitä, että olenpahan ainakin vähän erilainen...?
Hyvä Arocle! :D
Olen kanssasi aivan samaa mieltä! Vai montako homomusiikkilevyä olet varastoissani nähnyt?-) Jos sitä yhtä ainoaa omistamaani Abban levyä ei lasketa? :D

Ja Kokuma hyvä, sarkasmi on asia, josta voi vääntää entistä enemmän sarkastisia kommentteja, mutta ne eivät ole nyt tämän keskustelun aiheena. :-)

--Druusipoika Puumanen
Ooh ooh, no mutta New Order se vasta homomusiikkia onkin :9 Mutta jos jokin on ällömpää kuin se että täytyy koko ajan korostaa kuuluvansa vähemmistöön on se että täytyy korostaa kuuluvansa enemmistöön. Heteromusiikki, mitä SE oikein on?? :D Onko heteroilla joku esikuva tai henkilö joka tunnetaan heitä suosivista lausunnoista ja mielipiteistä tjsp?
On se vähemmistönsä tai enemmistönsä korostamista, niin se minusta on silti täysin typerää. Yksilöllisyys kunniaan! BTW... Tämähän alue siis oli tarkoitettu musiikille... :)
Kuten sanottua... Tällä musiikkia käsittelevällä aihealueella kaikki musiikkiin liittyvä keskustelu on sallittua ja toivottua. "Homomusiikki" on toki myös musiikkia, ja sillä on oma arvonsa ja paikkansa - ja se on myös keskustelun arvoinen asia mun mielestä.

Itse kuuntelen täysin sujuvasti musiikkia Katri Helenasta Queenin, Mamban, Metallican, Roy Orbisonin, Piirpaukkeen, Daruden, Boy Georgen, Slusnik Lunan, ABC:n, Scorpionsin, Kaija Koon, Jari Sillanpään ja Madonnan kautta vaikkapa Sibeliukseen. Olennaista on, että kuuntelemani musiikki herättää minussa jotain tunteita - mitä vahvempia, sen parempi. Tunteita herättävällä musiikilla on jotain merkitystä minulle, tuli se tunne sitten melodian, sanojen tai artistin kautta.

"Homomusiikin" yksi arvo on siinä, että se luo yhteenkuuluvuuden tunnetta, mahdollisuutta samastua muiden "lajitoverien" kanssa. Eikä siinä mun mielestä ole miteään pahaa. Monet homoikoneista ovat puhuneet homojen puolesta, ja monien "homokappaleiden" sanat ovat sellaisia, että homon on helppo samastua niihin. Mutta tuskin kenenkään musiikkimaku on rajoittunut "homomusiikkiin".
Tästähän saatiin varsin mukava keskustelu aikaan. Tosin aloitin koko homman sillä mielellä, että puhuttaisiin musiikista eikä vain musiikin homoikoneista. Heteromusiikki oli lainausmerkeissä nimenomaan sen takia, ettei musiikin karsinointiin ole mielestäni tarvetta. Varsinkaan muusikot itse eivät usein halua leimautua vain musiikkia tekeviksi homoiksi, vaikka eivät homouttaan peittelisikään. Esimerkiksi Bob Mould on ollut ikänsä umpihintti, muttei korosta musiikissaan eikä teksteissään homoutta, vaan tekee mielestään universaalia musiikkia. Itse asiassa Amerikan homoyhteisö pakotti aikoinaan Mouldin tunnustamaan homoutensa julkisesti saadakseen hänestä homoikonin. Mould kieltäytyi kunniasta. Että tällaistakin löytyy musiikin maailmasta. Ettei kukaan ymmärtäisi tätä viestiä väärin, niin teen vielä selväksi, että kuuntelen itsekin sujuvasti myös Abbaa ja Erasurea sun muita. En siis halua "korostaa" kuuluvani johonkin vähemmistöön tai enemmistöön. Puhutaan musiikista, pliis.
Itse asiassa mulla on juurikin kädessäni kotimaisen Discon tuore albumi "Musta sydän". Levyllä on useita hyviä esityksiä. Oma suosikkini siltä levyltä on radiossakin paljon soinut kappale "Ketä sinä odotat".

Toki Discon musiikki on aika massapoppia ja suurta yleisöä kosiskelevaa, mutta ei sellainen mun mielestä musiikin arvoa vähennä. Jos joku tekee musiikkia, josta on helppo pitää, niin miksi ihmeessä sitä pitäisi katsoa nenänvartta pitkin ja nimittää "musiikkiteollisuuden massatuotteeksi"?

Ulkomaisista artisteista tällä hetkellä Anastacia - nainen, jonka ääni on aika vaikuttava. Viimeisin hitti on "One Day In Your Life", ja sitä kappaletta jaksaa kuunnella yhä uudelleen ja uudelleen.
Kokuma, joo sarkasmisi oli hauskaa, nauroin:) Ehkä tajusin, koska en ole kuin bissemies, enkä homomies:D
Smo, auts...mä olen just miettinyt, että tykkääkö oikein kukaan bändistä nimeltä Disco, mutta ilmeisesti tykkää. Mun mielestä se on pelottavan huonoa musiikkia, mutta niinhän se on, että makuasioista ei saa kiistellä, vaan niistä pitää kiistellä;)
Ja Denigraten uudelleentekemä Mombasa-biisi on ihan bueno. Se on sellasta musiikkia, mitä mä voisin kuunnella piiiiiitkään....
Onko J-poppi homo-, vai heteromusiikkia? =o

(J-pop = Japanilaista nykyaikaista populaarimusiikkia)

;)
"Kuten myös käy homobaarissa, ja katsomassa 'homoleffoja' ja homokahvilassa ja ostaa 'homovaatteita' ja käy homoparturilla ja pitää yhteyttä homoystäviinsä."

MITÄ NÄMÄ ASIAT OVAT TARKALLEEN?
(omia näkemyksiäni )

Okei..Herccu ja Mama on homobaareja ( käyn joskus )

Homoleffat? Okei Ensirakkaus on nuorista homoista kertova elokuva, mutta jokainen nainen kuka on nähnyt sen on sanonut itkeneensä lopussa!

Homokahvila... no Stoccan vintillä käyn ( jos olen helsingissä ) koska siellä saa tupakoida!

Homovaatteita...homon desingnaamia ( eikös kaikki mies-suunnittelijat ole homoja? )

Mun kampaajani on nainen! ( ja hyvä kampaaja onkin!i )

Ystäväpiiriin kuuluu heteroja, bi-seksuaaleja ja homoja.. mä EN valitse ystäviäni seksuaalisen suuntautumisen perusteella.
Ai niin...
ja CD-hyllyssä on noin 300 levyä ( kaikkea Ozzystä, Vivaldiin ka Kylieen ) ja Winampissakin noin 1700 kappaletta musiikkia!

Mitkäs kaikki on homoa? Kaikki vai ei mikään?
Hmm..Omassa CD-levytelineessä kaikki levyt edustavat "heteromusiikkia". Korn, Bob Marley, HIM, Run DMC, Medwyn Goodall jne... Ainiin, Type O Negativen levyillä voi kuulla aivan ihastuttavia lesbokuoron lauluosuuksia =)
Hmm... taitaa mennä aika homoksi, sillä rytmi, melodia ja energisyys ovat minulle musiikissa tärkeitä.

Vannoutunut diskofriikki, the beat goes on ;)

Juuurilta on hyvä ponnistaa mm. Loleatta Holloway, Inner Life, Celi Bee... Salsoul ja Casablanca, nam! Noitahan riittää...

Ai mitä homoa, P.Cowley, Yello, Kraftwerk, FGTH, Nina Hagen, Grace Jones, Eurythmics, kasarin kukkaset...?

Uusimat hyvänolontuojat, Blue 6, Leftfield, Junoreactor, St.Germain, Air yms.

Paikkansa on myös Kylielle, Maddulle, Kentille, Linkin Parkille, Queenille... Ja Lea Lavenin 60-70-luku on suurta draamaa!
Koska Hercule/Mannstreet/tai DTM viettää vaihtoehtoillan
vai pitääkö perustaa meille muille Alternative Gay Bar
jossa EI soi Paula Koivuniemi, Laura Voutilainen, Abba???
Joo! Vaihtoehtomusiikki tosin vetäisi paikalle paljon heteroita, mutta haitanneeko tuo...
Oon nuoruuteni ollut lähes puritaani metallifanaatikko, pitkätukka, kiljusieppo... Tältä pohjalta sitä sit tutustuttiin homomaailmaan. Eipä sielunveljiä ole tullut vastaan. Nykyään kylläkin bilemusiikki uppoaa hyvinkin kovaa.
Toisessa keskustelussa huomasin, että nimimerkki Rokkihomppe kuuntelee Kentiä, Strokesia ja Hivesia. Loistavaa! Juuri tällaisia hahmoja kaipasinkin tähän keskusteluun. Siltä varalta, ettet ole kuullut seuraavista bändeistä ja haluat syventää garage-rockin tuntemustasi, voisin suositella Nomadsia ja Monomeniä (etenkin levyä Bent Pages). Ruotsalainen Nomads on käynyt Suomessakin Tavastialla ja tehnyt mm. tribuuttilevyn The Cold Hard Facts of Life, jonka kannessa on hauska kuvavariaatio. Sitten on tietysti 60-luvun aarreaitta, jonka kärjessä on The Sonics. Kaverien bändi veti kerran Sonicsin Cinderella-biisin sellaisella draivilla, että oksat pois. Suomalaisista voisi suositella eittämättä Flaming Sideburnsia, jonka keikat tosin olivat parhaimmillaan silloin, kun kitarassa oli vielä Jude. Semifinal suorastaan kiehui. Olin aivan myyty, viimeistään siinä vaiheessa, kun pumppu päästi ilmoille 60-luvun garage-helmen Out of my tree. Asiasta viidenteen: Kent on muuten yksi Pohjolan parhaita bändejä. Esim. Verkligen toimii vieläkin kybällä.
  • 24 / 45
  • rokkihomppe
  • 11.10.2002 15:30
niiin kyllä kans suosittelen Fleimareita, ne on lavalla aivan uskomattomia! Hyviä bändejä on myös ruotsalainen Gluecifer ja usalainen White Sripes...
  • 25 / 45
  • AlternativeGay
  • 13.10.2002 11:47
Joooh
Mä olen sitten todennäköisesti vähemmistöjen vähemmistö
koska kuuntelen ns Extreme musiikkia kuten

Pantera(pahimpaan vitututkseen)

Cradle Of filth(kähinää ja loistavia biisejä!)

Posion(aivot nolla tasolle musaa, ehdoton bileiden aloitus musiikkia)

The Cure(ah niin valloittava ja symppis Robert Smith)

Hybrid Children(Itäkeskuksen lahja Tavastialle)

Chris isaak(herkkään tunnelmointiin)

Rammstein(Links 2 3 4!)

Ja lista jatkuu
  • 26 / 45
  • ray of light
  • 27.10.2002 22:23
avril lavigne, dido, moby, rhcp, killer, kwan, santana ja tietysti se ihana madge. onx noi hetskumusaa?
Toisaalla Ranneliikkeessä itken kasari- ja italopopin perään, mutta kyllä levyhyllystäni löytyy heterompaakin kamaa: mm. Sisters of Mercy, The The, Led Zeppelin, Cult, Beck, The Smiths, The Police, The Doors, Rob Zombie - jopa Skinny Puppya parin cd:n verran.

Jotenkin em. musiikki sopii juuri tähän pimeään vuodenaikaan. Ensin soimaan Echo & The Bunnymenin käsittämättömän komea The Killing Moon, sitten Zeppelineiltä Dazed and Confused ja lopuksi Bauhausin Bela Lugosi´s Dead ja Joy Divisionin Love Will Tear Us Apart.

Okei, ostin tänään Madonnan uuden sinkun... että se tästä heteropuuskasta :)
Coil, Death in June, Current93, Tool, Gong, King Crimson, Bill Bruford, Mastica, Joy Division, Deep Purple, Björk, SCB, Ozric Tentacles, Nodens Ictus, Blackmore´s Night, Eat Static, Circle, Area, Pink Floyd, Stravinsky, Beethoven, Shostakovich, Gillan, Brian Eno, Tajuvana, Wigwam...

Tuossa vain äkkiseltään mieleeni tulevia esimerkkejä, eiköhän näistäkin jotain voida päätellä:)
eppu normaali ja hassisen kone. Alangon veljesten musiikki yleensäkin kolahtaa.
Eheh. Jos sinä luokittelet itsesi vähemmistöjen vähemmistöksi niin minun täytynee sitten olla vähemmistöjen vähemmistön vähemmistö. Minä kun kuuntelen extremeä extreme-musaa kuten

Nile
Cannibal Corpse
Morbid Angel
DHG
Satyricon
Emperor
Death
Akerkocke
Slayer
Devin Townsend

Toki hyllystäni / koneeltani löytyy läjäpäin muutakin tavaraa fuusio-jazzista Anastaciaan. :) Nykyään tuleekin kuunneltua enemmän Michael Jacksonia kuin Death-metallia. Bändi treeneissä saa korvan täydeltä möykkää, joten ei sitä enää kotona jaksa. :p

Kaimuuni
Höps, äskeisen piti olla vastaus AlternativeGay:n kommenttiin, mutta jokin meni pahasti pieleen. :) Sorry

Kaimuuni
  • 32 / 45
  • AlternativeGay
  • 6.1.2003 13:20
Mitäs sanot näistä

Dwarves
Cannibal Corpse
Napalm death
Dark Funeral
Impaled Nazarene ja Varsinkin 2 demo Taog eht fo Htoa
Anal Cunt
Anton Szandor LaVey:Satanic Mass (huumorilla)
Satyrcon
Emperor


Ja miljoona muuta Underground bändiä

Listaa jatkuu loputtomiin
> Mitäs sanot näistä

> Dwarves
- Ei ole tullut kuunneltua.

> Cannibal Corpse
- Aivan loistava yhtye. Vileen asti pelkästään hyviä levyjä. Sen jälkeen taso on vähän laskenut.

> Napalm death
- Ihan ok. Uusin levy on tosin loistava.

> Dark Funeral
- Aika laiska

> Impaled Nazarene ja Varsinkin 2 demo Taog eht fo Htoa
- Demoja en ole kuullut, mutta en ainakaan levyistä välitä kummoisesti.

> Anal Cunt
- Pistää aina naurattamaan.

> Anton Szandor LaVey:Satanic Mass (huumorilla)
- Ei ole tullut kuunneltua

> Satyrcon
- Uusinta levyä lukuunottamatta ihan kova yhtye. Rebel Extravaganza on melkeinpä täydellinen julkaisu.

> Emperor
- Loistava yhtye. Lukioaikoina tuli harjoiteltua soittamaan aika monta Emperorin biisiä, varsinkin Anthemsilta.

> Ja miljoona muuta Underground bändiä
> Listaa jatkuu loputtomiin

Onneksi . :-)

Kaimuuni
  • 34 / 45
  • AlternativeGay
  • 12.1.2003 17:20
Joo tuo Antonin Satanic Mass on noin 20 minuuttinen Saatanan palvonta häröilyä...nauroin vedet silmissä

Siis voiko tuo Anton Szandor LaVey(r.i.p.) silloin 70-60 luvulla ollut tosissaan
Itse kuuntelen ihan sujuvasti niin "homomusiikkia" (Pet Shop Boys, Madonna, Erasure) kuin kaikenlaista muutakin, mikä nyt milloinkin kuulostaa hyvältä: Stone Roses, Blur, The Smiths, Kent, Apulanta, Ramones, Chili Peppers, Smashing Pumpkins jne... olenko minäkin huono homppeli???
  • 38 / 45
  • AlternativeGay
  • 9.4.2003 14:37
BEARRR Et ole huono vaan piristävä lisä tähän ikävän
harmaaseen lealavenpaulakoivuniemimarionrungjarisillanpäähumppa faneihin
Onko Kentin suomenkieliset miespuoliset kuuntelijat biseksuaaleja? Ainakin ne jotka itse tunnen, ovat hiukan 'sellaisia' poikia.
Kaikki Salovaaran tuutista tullut on ainaki homomusiikkia pahimmasta päästä. Ja tossa se homo on haukkumasana.
Rammstein! Ehdottomasti tutustumisen arvoinen yhtye.
Ostakaa Mutter tai Sehnsucht ette tule pettymään
Huomasin vasta nyt tämän aiheen. Mukavaa huomata että kaikki homot eivät sentään ole niin yhdenmukaisia musan suhteen, kuin päällepäin luulisi. Kuinkahan paljon esim. on homoja rockbändeissä yms. Jotenkin luulisin että ainakaan Suomessa ei kovinkaan paljon.

Oma musamakuni ei kyllä millään tavalla ole kytköksissä seksuaalisuuteeni. Diggaan mistä huvittaa, eikä soittimella kyllä koskaan pyöri paulakoivuniemierasurepetshopboys-tyyliset jutut!
AlternativeGaylle ja Kaimuunille:

Kuunnelkaa Behemothin levyt, siinä on puhtaimman vihan ja soittotaidon inkarnaatio lihassa. Sen vimmaisempaa seuruetta en ole kuunaan kuullut =)
Surullista, että jotkut ajattelevat että on olemassa sekä homo- että heteromusiikkia. On kahdenlaisia musiikin kuuntelijoita

A) niitä jotka yrittävät välittää jotain kuvaa itsestään musiikilla ja joille musiikki on muoti-asia, kuin vaate joka poistuu muodista ajan myötä. Yleensä epämusikaallisia ihmisiä.

B) niitä jotka kuuntelevat tiettyä musiikkia koska se kuulostaa hyvältä omaan korvaan. Poikkeuksetta musikaalisia.

Niin homoissa kuin heteroissa.
Olen sitten poikkeus tassakin asiassa....en tunne kuuluvani kumpakaan, en aahan tai beehen