mikä järki gay pridessä?

  • 1 / 14
  • minävaan
  • 26.6.2003 22:22
Hmh, olen huono aloittamaan viestejä, mutta sanotaanpa nyt kuitenkin että tuossa joutenollessa juolahti mieleen kaikki tämä pride-hehkutus jne, ja asiaa pohtiessani tulin vähän siihen tulokseen että mitä järkeä on olla ylpeä omasta homoudestaan, tai seksuaalisesta suuntautumisesta ylipäätään? Tuli mieleeni whitepower-hörhöt, ihmiset jotka ovat ylpeitä isänmaastaan ja niin edelleen, jotenka kysynpä vaan että mikä järki on olla ylpeä omasta seksuaalisuudestaan, ASIASTA JOTA EI OLE ITSE VALINNUT! Hullua.. Tulipahan vain mieleen, ja jos jotakuta liikuttaa niin itse olen mies, ja bisse.. Kommentteja?
  • 2 / 14
  • Thonolan
  • 26.6.2003 22:37
Musta pride-tapahtumat antavat aika ihmeellisen kuvan homoista ja kaikista sateenkaari-ihmisistä. Suurin osa meistä kait on kuitenkin aika tavallisia ihmisiä, mutta priden julkisuuskuvan mukaan me vain pukeudutaan tom of finland -tyyliin tai sitten transsuillaan. Eipä noissa em. viehtymyksissä mitään pahaa tietenkään ole, ne vain eivät edusta kuin vähemmistöä meistä.

Enemmän pidän sellaisista homotapahtumista joissa on kulttuuritilaisuuksia, keskusteluja, näyttelyjä, vapaata yhdessäoloa jne. Kunpa niitä olisi enemmän...
  • 3 / 14
  • HoneyJani
  • 27.6.2003 10:14
Aivan samaa mieltä kuin Thonolan. Eilenkin tuli uutinen USA:n lakimuutoksesta seksin laillistamisesta homojen välillä ja kuvamateriaalina oli mitäpäs muutakaan kuin drag-asuisia Pride-kulkueen tallaajia. Pride-ideahan on hyvä, mutta itse olen "ylpeänä" mukana ihan "tavallisessa" toiminnassa "tavallisen" näköisenä. Amerikkalainen Disney/Lurex-hömppä ei auta tietämätöntä heterokansalaista tajuamaan, että ei ne homot nyt niin ihmeellisen näköisiä ole... Itse olen kohdannut usein homouteni jollekin selviytyessä kommentteja tyyliin: "Ihan totta! Ei voi olla! Ethän sä vaikuta yhtään homolta."
Rakkautta ja Anarkiaa odotellessa... Hyvää kesää!
Suomeshan pride-tapahtumat onki ihan tavallisten ihmisten kokoontumisia ja esilletuloja. Marssilla näytetään itseämme, et hetskut tajuis, et ollaan ihan saman näköisiä, ku kaikki muutki. Oheisohjelmana on sitte kulttuuria ja muuta mukavaa.

Muual Suures Maailmas pride-kekkerit on varmasti ollu aikanaa ihan samanlaisia, rauhallisia mielenilmaisuja. Aikainsaatossa niistä sit on kehittyn valtavia massatapahtumia sponsoreineen ja muineen. Pride-kulkueet on muuttun enemmänki karnevaaleiks, missä koko kaupunki juhlii. Ja karnevaaleihinhan kuuluu railakas pukeutuminen! Muutaki ohjelmaa varmasti on, mut kulkue on tietenki kaikkein näkyvin.

Vähän väärän kuvan näistä tapahtumista ja niihin osallistuvista ihmisistä, saa sitte Suomessa, ku tavallinen kansalainen lukee aamulehteään, eikä ehkä osaa erottaa juhlakansaa arki-ihmisistä. Suomessa media (mikä on aina pidetty ilmeisen homo-kylläisenä) voisi yrittää tietysti valita hieman rauhallisempia kuvia uutisiinsa, et ei tällaisia sekaannuksia pääsis tapahtuu.

Itse kyll toivoisin, et Suomeski kulkueet olis vähän hilpeämpiä. Kyse kuitenki on ihan positiivisesta asiasta, eikä esim. sodan vastaisest mielenosoituksest... Seuraavalle Helsinki-pridelle lähedetäänki kavereidenka banaaniturbaanit päässä ja paljetit pöllyten!
Itse en varsinaisesti ole vastaan tai puolesta kyseistä tapahtumaa. Enkä kyllä kutsuisi jotain Hesan prideja miksikään karnevaalitapahtumaksi, varsinkaan kun katselee muun maailman vastaavia tapahtumia. Ja pitää mielestäni muistaa se, että pride-kulkue on vain yksi, pieni osa koko sitä pridejuttua, mikä sille viikolle mahtuu.
Itse nautin suuresti viime vuonna käydessäni esimerkiksi kaupunkikävelyllä, mihin oltiin sisällytetty Helsingin (homo)historiaa. Sellaiseen ei oikein muuten pääse mukaan, paitsi tällaisten tapahtumien yhteydessä. :)

--Druusi
Niin kuten Druusi tuossa sanoi ei Pride ole yhtä kuin Pride - kulkue, vaan mukana on myös kulttuuria ja muutakin - tietävätkö Pridea kritisoivat ihmiset edes mitä on Pride?

Ja mitä ylpeyteen tulee niin voisi kuvitella sanovan että olen ylpeä homoudestani, mutta että olisi ylpeä heteroudestaan kuullostaa oudolta. Varmaan tuolla homoudesta ylpeänä olemisella tarkoitetaan sitä että vaaditaan paitsi suvaitsevaisuutta ja hyväksymistä myös tunnustusta yhteiskunnalta... en tiedä. Musta nyt kuitenkin jokainen voi olla ylpeä itsestään. Samaistaminen White-power ilmiöön taitaa olla pelkkä provo, emmehän me väheksy heteroita tai yritä ajaa heitä ulos Suomesta, emmehän? :)
  • 7 / 14
  • Public eye
  • 27.6.2003 13:02
Itse olen yhdistänyt Gay Pride -käsitteen aina mielessäni lähinnä vastaavaan, ilmeisesti vanhempaan ja ainakin laajempaan Black Pride -ilmiöön, liikkeeseen, jossa enemmistön sorrosta nousevalle ihmisryhmälle halutaan muistuttaa, että heidän ei tarvitse hävetä olemassaoloaan, piiloutua eikä alistua. Ylpeys on siis pikemminkin luopumista nöyristelystä kuin 'ylpeilyä'. Amerikastahan nämä tällaiset ovat kotoisin, ja mahtipontiset nimitykset ovat sen mukaisia...

Ja tutustumalla esimerkiksi Vaasan tämänvuotisen Pride-tapahtuman ohjelmistoon voi todella nähdä, että siellä tapahtuma toisensa perään on nimenomaan tarkoitettu tavalliselle tallaajalle, joka ei välttämättä halua pukeutua kirkuvanvärisiin höyheniin tai tiukkaan mustaan nahkaan.

Uutisointi pridetapahtumista on sitten asia erikseen, kuka haluaisi kuvata tavallista harmaata massaa, kun voi kerrankin näyttää värikkäitä kulkueita, uskallettuja asuja ja estotonta käytöstä.
Olisipa vaan musana siellä Vaasassa JOTAIN muuta kuin aina samaa Paula-Laura-Danny-Iskelmä huttua
Gay Pride -kulkueet ovat ihan hyvä juttu ideana, mutta itse en ymmärrä sitä miksi kulkueisiin otetaan mukaan kaikennäköisiä seksivempaimia ja muuta törkyä. Makuukammarin asiat ovat yksityisiä asioita, niin miksi niitä täytyy retostella sitten jossain kulkueessa. En yhtään ihmettele sitä, mistä ihmiset saavat stereotypiansa seksinnälkäisistä homoista. Saamme syyttä siitä ihan itseämme!

Monenko heteron olette nähneet juosseen kadulla kumipuvussa ja dildo kädessä? Varmasti osallistuisin kulkueeseen kun siihen tilaisuus tulisi, mutta kammarin puolen asioita en silloin muille esittelisi...
Public Eye kirjoitti: "...jossa enemmistön sorrosta nousevalle ihmisryhmälle halutaan muistuttaa, että heidän ei tarvitse hävetä olemassaoloaan"

Mielestäni asia on selvä. Yhteishenkeä luoviien tapahtumien järjestäminen on tärkeää vähemmistöyhteisössä, joka kokee enemmistön syrjintää. Näin enemmän tai vähemmän syrjityllä vähemmistön jäsenellä on mahdollisuus tuntea itsensä kerrankin tavalliseksi, kun kaikki muutkin ympärillä ovat samanlaisia, tai oikeastaan samalla tavalla erilaisia. Samastuminen on lisäksi tarpeellista identiteetin ja itsen kehittymisessä.

Kyllähän näitä yhteisön omia juttuja on kaikenlaisilla porukoilla. Esimerkiksi kuuroilla.
Joo - itsensä ja toisten hyväksyminen sellaisenaan on myös vahvan itsetunnon (en käyttäisi sanaa ylpeys) perusta. Tällöin ei tarvitse korostaa asemaa työpaikalla tai seksuaalista suuntaustaan, josta nyt on kysymys. Tavallisia kansalaisia tässä ollaan, eikä sen homouden tarvitse joka käänteessä tulla kirkuen esille. Ylenpalttinen korostus ja dildojen esittely paraateissa ruokkii entisestään ennakkoluuloja valtaväestön keskuudessa. Eipä muuta kuin paraatin mukaan sellaisena kuin olemme. Jos joku haluaa itsensä pyntätä vimpan päälle, niin näin tehköön - enemmistö kuitenkin on tavallisia kadun tallaajia.
Niinpä, suomen sana'ylpeys' ei suinkaan ole merkitykseltään yksi yhteen englannin sanan 'pride' kanssa.

Yksi Websterin määritelmistä pride-sanalle sopii mielestäni parhaiten käytettäväksi tässä yhteydessä:
"pride -- a becoming or dignified sense of what is due to oneself or one's position or character; self-respect; self-esteem"

Kyseessä on siis pikemminkin 'itsekunnioitus', 'omanarvontunto' tms.