apua kotiväkivaltaan

  • 1 / 12
  • beetytteliini
  • 14.4.2003 23:05
Tarvitsisin apua mutten tiedä mitä tehdä.Mun isä on aika usein väkivaltainen ja lyö ja paiskoo ympäriinsä,enkä osaa auttaa itseäni.En halua paljastaa asiaa ulkopuolisille(nolottaa jostain syystä,meidän perhe vaikuttaa niin "normaalilta" ja onnelliseltakin).Pelkään helposti ihmisiä ja olen usein ahdistunut.Onko olemassa mitään numeroa johon soittaa ja jutella tai vastaavaa?
Helsingin puhelinluettelon kakkososan alkusivuilta löydät kohdan Auttavat puhelimet. Varmasti muidenkin alueiden puhelinluetteloissa on vastaavia tietoja.

Näin myöhään voit koettaa soittaa vaikkapa Evl-seurakuntien auttavaan puhelimeen klo 21-3. Se on numerossa 10071.

Auttavien puhelimien ihmiset ovat koulutettuja ja pitävät asiat omana tietonaan.

On tärkeää, että puhut nyt jonkun kanssa asiastasi.
Mielestäni sinun pitää ottaa yhteyttä kaupunkisi sosiaaliviranomaisiin tai jos olet koululainen, meneppä terveydenhoitajan juttusille. Kun isäsi lyö, mene heti lääkäriin, ja kerro ongelmasta siellä. He neuvovat sinua tekemään rikosilmoituksen poliisille. Isäsi on saatava vastuuseen teoistaan. Asialle on syytä tehdä heti loppu, ennenkuin tilanne pahenee entisestään.
Mielestäni ns. auttavat puhelimet eivät ratkaise sinun ongelmaasi, tietysti niihin voi purkaa sydäntä, mutta se ei auta tilanteen loppumista. Ja luultavasti saisit niistä samat ohjeet kuin juuri annoin.
Älä ihmeessä katso läpi sormien tuommosta vaan suoraan lääkäriin ja kerrot sielä mitä on tapahtunu. Sitten poliisilaitokselle. Minut hakattiin kans kotona mutta en uskaltanu tehdä asiasta rikosilmoitusta. Kotoa muuton jälkeen olen saanut kuulla, että sama ihminen hakkasi myös äitini. Pisti vähän miettimään, että olisko sittenki kannattanu pistää tämä kyseinen henkilö vastuuseen... no siinä kai tää kaikki oliki mitä mulla oli sanottavaa.
No.Mun mielestä kyllä vanhemmilla on oikeus käyttää voimakeinoja lapsiinsa niin kauan kuin nämä asuvat kotona.En tietenkään tarkota mitään henkihieveriin hakkaamista,mutta kyllä mielestäni muuten saa ojentaa ruumiillisesti,käyttää remmiä ja sellasta.Jos mulla ois lapsii ni kyllä turpaan tulis jos ne mun nenälle yrittäis hyppii.sori mut näin on
ruumiillinen kuritus on ihan eri asia kuin väkivalta. kyllä lapselle saa luunappeja antaa, mutta hakkaaminen on hakkaamista ja aina rikos.
No...enpä tiedä onko tuo aina niin vakavaa,riippuu tietty tapauksesta.Itelläni on muutaman kerran menny totaalisesti yli nykyisen tyttöystäväni kanssa(oon siis bi),ja on tullu läiskittyä sitä,pari kertaa kovemmankin kanssa.Myöhemmin on tuntunut pahalta,kun näkee miten tyttöystävään oikeesti sattuu,jää rumia jälkiä ja miten paha mieli sillä on.Mut se on sanonu ettei kanna kaunaa tai kerro eteenpäin,joten ei kai se sit niin vakavaa sen mielestä oo.Yritän kyllä hillitä itteeni mut joskus en vaan voi mitään
Väkivalta on kaikissa muodoissa tuomittavaa. Ihmisen, joka vahingoittaa tai haluaa vahingoittaa toista ihmistä, tulisi hakea apua välittömästi. Mikään asia maailmassa ei voi oikeuttaa satuttamaan lasta fyysisesti, oli kyseessä sitten luunappi tai henkihieveriin hakkaaminen. Se ei ole kasvattamista vaan omien turhautumien purkamista. Älykäs ihminen kykenee ratkaisemaan ongelmansa ilman väkivaltaa.

rock, rauha ja rakkaus
Väkivalta ei ole koskaan oikeutettua. Lähipiirissäni on eräs perhe, jonka isällä vain paloi hihat pahasti eräänä iltana, seurauksena pahasti hakattu vaimo ja huonekaluja säpäleinä. Mieskin sai osansa, murtumia. Tilanne oli tosi paha ja me ystävät myöskin koetuksella. Apua ei niin vain saanut, vaikka sitä etsittiinkin. Vaimo sai terapiaa uhrina helposti, mutta miehelle oli vaikeaa löytää oikeaa kanavaa. Mies itse otti yhteyttä lääkäriinsä, joka neuvoi kunnallisin mielenterveyspalveluihin, josta vastaus oli tyly: Ei ole resursseja, mutta seuraava aika olisi 6 viikon kuluttua. Onneksi löytyi yksityinen psykologi, jolta apua löytyi. Tosin hintavaa oli. Kyseinen perhe on nyt rauhallinen ja tasapainoinen, kiitos terapian. Väkivallan syyt ja seuraukset pystyttiin tässä tapauksessa purkamaan. Perheväkivallan taustoja ja apua miehille tarjoaa nykyään moni yhteisökin ilmaistyönä, esimerkiksi pääkaupunkiseudulla toimii lyömätön linja. Toivon voimia jaksaa nostaa kissa pöydälle!
poika80 ja etenkin henkka: ottakaa onkeenne noista väkivallan tuomitsevista viesteistä. Vaikka lapsi tai tyttöystävä sanoisikin, että "ei se mitään", miten uskottavaa se on? Sanoisitteko itse "painu vittuun", jos joku on juuri hakannut teitä? Suurin osa naisista on riippuvaisia miehistään; niin taloudellisesti (palkkaerot ynnä myös se, että vaimothan ne usein väkivallan katveessa olevan perheen elättävät, mies tekee rahoillaan mitä lystää, esim. ryyppää) kuin myös henkisesti, alistetun omaisesti.

henkka, mene hoitoon, tai ala seurustella kunnon sm+top-jätkän kanssa, niin tiedät mitä kuritus on. Ja poika80, toivottavasti et koskaan hanki lapsia, kun olet itsekin vielä lapsen asteella abstraktin ajattelun ja puhumisen saroilla.
Yleensä ihmiset jatkavat vanhempiensa kasvastutyylillä. Koska poika80 on saanut aikoinaan kotonaan remmiä yms. hän todennäköisesti kasvattaa omansakin lapsensa herran kurissa ja nuhteessa.

Itse en ole koskaan saanut pientä tukistusta kummempaa, enkä tältä istumalta omianikaan lapsiani löisi, mutta tietäen miten KAMALIA kakarat voivat olla, en ihmettelisi, jos itsehillintä joskus pettäisi.