Rolling Stone: Bug chasers

  • 1 / 5
  • Tommi
  • 13.4.2003 17:56
Eipä ollut oksennus kaukana lukiessa uutta Rolling Stonea. Lehdessä on juttu tyypeistä, jotka kutsuvat itseään termillä bug chasers. Sen kait voisi suomentaa vapaasti viruksen jahtaajat.

Jutussa haastatellun homomiehen päämäärä oli saada hiv. Jätkä harrastaa suojaamatonta seksiä viruksen kantajien kanssa, kiihottuu siitä ja saa kunnon kicksit. Tartuntaa hän ei pelkää, koska sehän hoituu nykyään pillereillä.. Kaveri oli laskenut seksipartnereiden määräksi 300-400 viimeisten vuosien aikana, mutta ei ole vielä saanut virusta.

Sen jälkeen olisikin hauskempi harrastaa seksiä kun ei tarvitse pelätä tartuntaa.

Oli mukana yksi inhimillinenkin syy saada hiv. Jos on parisuhteessa hiv-positiivisen kanssa, elämä on sen jälkeen tasa-arvoista. Tosin voi kysyä pitääkö hukkuvan vetää auttajakin mukanaan..

Toinen haastateltu oli elämän kaltoin kohtelema ja vähät välitti mistään. Siispä sex and drugs and rock'n'roll -elämää.. Lopulta kaverin elämänjano ja -ilo palasi, mutta hän sai viruksen. Kaveri on 21 vuotta ja katuu toilailujaan.

Näillä viruksen metsästäjillä on netissä omia palstojaan. Jollain keskustelupalstalla oli yli 10 000 jäsentä.

Juttu pisti hiljaiseksi. Maailma on hullu, mutten tiennyt sen olevan näin hullu. Tai sitten minä olen seonnut. Sekin voi olla.
  • 2 / 5
  • str7
  • 13.4.2003 18:41
Joojoo, venäläinen ruletti onkin liian helppoa ja tylsää. Ja extreme-lajit on passee.
  • 3 / 5
  • Mika
  • 14.4.2003 12:25
Olen amerikkalaisten aids-järjestöjen kanssa samaa mieltä, että artikkelin olisi voinut jättää kirjoittamatta / julkaisematta. Kyse on kuitenkin äärimmäisen pienen ryhmän äärimmäisen typerästä käyttäytymisestä. On turha innostaa tolloja julkisuudella, jonka perimmäisenä tarkoituksena lienee Rolling Stonen toimittajan uran pönkittäminen.

”pitääkö hukkuvan vetää auttajakin mukanaan”

Onneksi maailma alkaa olla sillä mallillaan, ettei hukkuvaa enää ole. Rankalla lääkehoidolla hiv voidaan kaiketi pitää kurissa - tosin moninaisin sivuvaikutuksin. Mm. parin viikon takaisessa Iltalehdessä joku tamperelainen infektiolääkäri totesi (länsimaissa asuvan) hiv-positiivisen elävän normaalimittaisen elämän. Amerikassahan valistus on alkanut jo mennä siihen suuntaan, että ihmisiä pelotellaan lähinnä lääkehoidon haittavaikutuksilla - ja kupalla.
  • 4 / 5
  • Oula
  • 14.4.2003 14:26
HIV-positiivisten lääkehoito on kallista. Ei ole itsestään selvää, että yhteiskunta jatkossa kustantaa hoidot. Jo nyt olisi syytä pistää positiiviset maksamaan itse osa kustannuksista.
  • 5 / 5
  • symon
  • 14.4.2003 18:24
Tuossa on kyllä pointtia, mutta toisaalta liikalihavuudesta, tupakoinnista ja liikumattomuudesta johtuvat sairaudet ovat vähintään puolessa tapauksista itseaiheutettuja. Eli jos sitä juustohöylää aletaan käyttämään, niin laajennetaan säästötoimenpiteet kattamaan myös muita sairauksia.

- Aikuisiän diabetes, verenpaine, keuhko- ja suolisto syövät, maksakirroosi, hepatiitti B&C, urheilijoiden rasitusvammat ja loukkaantumiset...