MIten siivoan koneen?

  • 1 / 9
  • Unski
  • 2.2.2003 22:43
Tietokonettani käyttää silloin tällöin muutkin, ja osa heistä on sellaisia nörttejä, että he kaivavat esiin vaikka mitä, mitä koneella on tehty. Osaan tyhjentää internetin sivuhistorian, mutta kun ajoin virustarkistuksen, näin hämmästyksekseni, että ehkä kaikki arkaluontoiset sivut, joilla olin surffaillut, olivat myös tarkastuksen kohteena ja siis jossain tallella koneessa.

Siis: miten voin hävittää kaikki sellaiset jäljet koneesta, joita en halua muiden näkevän? Minulla on uusi kone ja Windows XP Home edition. Ja pls, vastaus maallikolle ymmarrettävällä kielellä!
  • 2 / 9
  • Kaimuuni
  • 15.3.2003 13:05
Sivuhistorian lisäksi kannattaa myös poistaa "temporary internet files":it (olisikohan se väliaikaiset internet tiedostot suomeksi). Lisäksi kannattaa hakea vaikkahttp://www.download.com sivuilta reksisterinpuhdistus ohjelma Reg Cleaner ja Lavasoftin Ad-Aware joka poistaa Gatorin ja muut ilkeät mainosohjelmat koneeltasi. :)

Kaimuuni
  • 3 / 9
  • ei nimeä
  • 15.3.2003 16:12
Niin ja internet explorerin historyähän ei voi tuhota täysin, vaikka tyhjentäis sivuhistorian. Levylle jää silti index tiedosto josta löytyvät sivut joilla on käynyt. Ainut ratkaisu lienee poistaa tiedosto tavalla tai toisella ennenkuin on käynnistänyt windowsin, koska se tiedosto on lukittu sen jälkeen kun windows on käynnistynyt.

Toinen vaihtoehto on käyttää jotain muuta selainta (opera, mozilla) joitten historyn pystyy oikeasti tyhjentämään.
  • 4 / 9
  • node
  • 15.3.2003 18:55
Vielä varsinaisen kysymyksen vierestä: Ad-aware oli ihan hyvä ohjelma, mutta siihen ei ole tullut enää aikoihin päivityksiä, ilmeisesti Lavasoft on kyllästynyt tai jotain...

Hyvä, päivittyvä ohjelma spywaren, epämiellyttävien lokien yms. poistoon on Spybot, jonka voi hakea itselleen vaikkapa osoitteesta http://spybot.safer-networking.de/index.php?lang=en&page=download

RegCleaneriakaan ei tekijä itse (www.jv16.org) enää suosittele käytettäväksi, vaan suosittelee uudempaa ohjelmaansa, jv16 Powertoolsia jonka saa ladattua itselleen osoitteesta http://www.vtoy.fi/jv16/shtml/jv16powertools.shtml

Ja pakko vielä mainita lopuksi, että ei kannata poistella asioita joista ole varma, ei ainakaan ilman varmuuskopioita, joita ainakin Powertools tekee ihan kiitettävästi.

-node
  • 5 / 9
  • KoodAri
  • 16.3.2003 13:27
Eihän tuosta ole kovinkaan pitkää aikaa kun Ad-Awaren versio 6 ilmestyi ja päivityksiä tietokantaankin tulee useamman kerran viikossa :)
  • 6 / 9
  • kide-
  • 16.3.2003 18:50
History Killer niminen ohjelma poistaa kaikki jäljet, kun nettiselaimen sammuttaa...
  • 7 / 9
  • node
  • 21.3.2003 22:53
Kas, nyt ne sitten ovat sen taas aloittaneet :) Ad-awareen ehdin jo kyllästyä, eikä nyt enää ole ollut mitään halua vaihtaa takaisin... onko kukaan verrannut kumpikohan niistä löytää enemmän roinaa koneelta?
Ja vastaanpa vielä itselleni, kun olen niin henkevä keskustelukumppani :)

Ad-aware on tosiaan ilmeisesti helmikuussa tuonut uuden version, pari viikkoa sen jälkeen kun kyllästyin odottelemaan päivityksiä :) Ainakin omien testieni mukaan Spybot löysi koneelta enemmän roskaa kuin Ad-aware, mutta kertokaa minulle ihmeessä jos toisilla on toisenlaisia kokemuksia, haluan siivota mahdollisimman tarkasti kaikki moskat pois koneeltani...

-node
  • 9 / 9
  • Ichhe
  • 28.3.2003 13:52
Jee!!!

Toi HistoryKill2003 oli just se mitä etin. Etenkin toi automaattinen historian tuhooja, kun sulkee selaimen ja Boss key toiminto on tosi hyvä juttu.