Trans-homoista

Olen 23-vuotias transmieheke eli biologisesti nainen, mutta mies-identiteetin omaava henkilö. Seksuaalinen suuntautumiseni kohdistuu enimmäkseen miehiin, vaikka välillä myöskin naisiin. Kauaskantoisten valintojen äärellä olenkin nyt alkanut pohtimaan sitä, miten homot suhtautuvat meihin sukupuolivähemmistöihin.

Ymmärrän kyllä, että tietyt naisen ruumiiseeni liittyvät yksityiskohdat eivät sytytä paatuneimpia homoja ja että en koskaan tule omaamaan täydellisiä vehkeitä, mutta itse olen jo oppinut sen hyväksymään. Monet sanovat, että pään sisältö ratkaisee (seurustelu)kumppania etsittäessä, mutta täytyyhän fyysisenkin puolen jotain merkata, ei kai tässä muuten homoja oltaisi.

Kiitollisena kuulisin mielipiteitänne.
Miten sä voit olla homo, kun kerran diggaat miehiä enemmän? Homo on sellainen joka on samaa sukupuolta omaavan henkilön kanssa! Sinä olet Nainen, jolla on miehisiä piirteitä/taipumuksia, elä vaan niiden kanssa (ja tule toimeen itsesi kanssa ) ja heterona hengaile ukkojen kanssa.
Nimimerkki "m." ei taida oikein tietää mistä on Trans-sukupuolisuudessa on oikein kyse - ja varsinkaan, jos trans-ihminen sattuu olemaan homo tai bi. Homoseksuaalisesti suuntautunut kiinnostuu oman sukupuolen edustajasta (mies miehestä, nainen naisesta), kun taas trans-ihminen kokee syntyneensä vierasta sukupuolta olevaan kehoon. Eli mielen ja kehon välillä on ristiriita.

Naisen kehossa oleva, mieheksi itsensä tunteva voi kiinnostua seksuaalisesti/romanttisesti miehestä. Eli tämä kaipaa rakkautta/halua "toiselta mieheltä miehenä". Meidän, jotka olemme syntyneet sitä sukupulta olevaan kehoon jota koemme edustavammekin, on aika vaikea käsittää niitä ongelmia ja ristiriitoja, joita tilanne aiheuttaa.

Yllä ("M."-nimimerkin viesti) oli varmaankin yksi esimerkki suhtautumisesta. Mutta toisenlaisiakin suhtautumisia on. Trans-ihmisen tilannetta ei ymmärretä. Kenellä ei omalla kohdallaan ole tunnetta siitä, että on syntynyt "väärän" sukupuolen kehoon, ei voine myöskään käsittää mistä transsukupuolisuudessa on kyse. En minä itsekään tiedä miltä se tuntuu - vaikka olen kyllä koettanut ottaa selvää asiasta. Vähän samalta monista heteroista tuntuu, jos puhutaan homoista. Ei tunne itse miltä se tuntuu, mutta aavistuksia on. Voin nyt kuvitella paasaavani trans-ihmisistä samoin kuin avarakatseinen hetero homoista ;)

Omalla kohdallani mielenkiintoni kohdistuu aika suppeaan ihmisryhmään. Kokemusten kautta on käynyt selväksi, että kiinnostun vain miespuolisista, hivenen "maskuliinisista" ihmisistä. Fyysinen "naismaisuus" ei herätä mitään halua, kun taas perussuomalainen roteva tapaus kääntää varmasti pääni toisenkin kerran - varsinkin jos ikä tuntuu osuvan siihen kolmenkympin korville... Valitettavan usein sellaiset ovatkin heteroita. Toisaalta, olen kyllä ihastunut täysin erilaisiinkin ihmisiin - ilman fyysistä halua.

Tuolla haluan vain sanoa sitä, että kyllä se fyysisyyskin merkkaa - ja aika paljonkin jopa. Vaikka ihmissuhteen toimiminen onkin lopulta kiinni korvien välistä - ja siitä paljon puhutusta kemiasta kahden ihmisen välillä, niin kuitenkin ulkonäöllä on paljon merkitystä. Yksi perustelu sille onkin juuri tarin mainitsema ajatus, että miksi sitten osa väestä on yhteiskunnan "normien" vastaisesti homoja, jos fyysisillä asioilla ei olisi väliä.

Kun sanotaan, että ei ihminen ihastu sukupuoleen, vaan toiseen ihmiseen, niin se on vain osatotuus. Kyllä sitä ihmiseen aina ihastuu - mutta tietynlaiseen ihmiseen. Siihen "tietynlaisuuteen" voi kuulua sukupuolisuus, pituus, paino, ulkonäkö, arvot, harrastukset, murre, hiusten väri, hiusten pituus jne jne. Kai se on kokonaisuus joka ratkaisee?

Ja kuten tuli ilmi, niin osalle homoista (tai heteroista) naismaisuus ei ole innostuksen lähde, vaan ehkä jopa laannuttaja. Toisaalta on paljon homoja (ja heteroita), joille naisellisuus ja naismaisuus onkin hyvä juttu. Ja on homoja (ja myös heteroita), joille trans-ihmisyys on lisäarvo. Onneksi seksuaalisuus ja sukupuolisuus ja niiden sekoitus on niin laaja asia, että "jokaiselle lienee joku jossain". Luultavasti.

Vaikka itse olenkin selvillä vesillä seksuaalisen suuntautumiseni ja sukupuolisen identiteettini suhteen, niin silti aika vähissä on ne, joiden kanssa voisin kuvitella vakavaa ja läheistä (pari)suhdetta. Toisaalta ihmisen seksuaalinen suuntautuminen, seksuaalinen identiteetti ja vastaavat asiat eivät ainakaan omalla kohdallani muuta toisen ihmisen arvoa - suurin osa ihmisistä on mielenkiintoista tuntea. Jokainen ihminen on yksilö. Sehän tämän kaiken niin jännäksi tekeekin.

Tärkeintä on kai se, että on sinut itsensä kanssa ja sitä kautta on helpompi olla sinut myös muiden kanssa. Jos itsensä kanssa sinuina olemiselle on esteitä, niin niitä pystytään nykyään poistamaan.
m.: se on niin helppo latoa kommentteja sieltä oman pienen elinpiirin sisältä asioista, joihin ei ole kontaktipintaa.

Mulle trans-jutut on myös vieraita, mutta parin kanssa olen jutellut ja ihan kivoilta ne vaikutti. En lähtis tuolla tavoin yksioikoistamaan asoita.
Toivottavasti tää ei loukkaa, mutta mä oon aika "konservatiivinen" homo eli antaisin sun kyllä olla rauhassa radalla. Toisaalta tää ei tarkoita ettenkö voisi ojentaa kättäni jos olet pudonnut jäihin.
Antti: konservatiivi? Tarkoitat siis, että et olet niin vanhoillinen, ettet halua ollenkaan olla miehen kanssa.
Meinaan vaan, että jos siis kerran et haluaisi olla miehen kanssa, joka on sattumalta elämänsä alkutaipaleella luokiteltu väärin...
Oletko ihan varma, ettet ole ollut ts-miehen kanssa??? Siinä ei nimittäin äkkisiltään huomaakaan eroa...
Joo mä oon konservatiivi, mikä ei tarkoita ettenkö olisi homo...koska olen enkä edes kaapissa:-)!

Äkkiseltään?? Mä huomaan aina kaiken koska en tee mitään äkkiseltään vaan ajan kans nautiskellen.
Miten se ranneliike tehdään kun halutaan viestittää toiselle että olis kiinnostusta?
Kiitos kommenteista, juuri tuollaisia reaktioita odotinkin saavani, niin hyvässä kuin pahassakin.

Kiitos erityisesti smolle, sillä minusta ainakin on mukavaa, kun joku paasaa minun puolestani. Itse olen kertonut monille heterokavereilleni ja siksi en enää jaksanut vuodattaa koko litaniaa tällä keskustelupalstalla, missä uskon vierailevan ehkä tiedostavampia ihmisiä(?).

Älkää nyt pelätkö, en minä aio petkuttaa ketään homoa petiin kanssani, koska tiedän että fyysiset jutut on hyvin pitkälti makukysymyksiä.

Haluan silti tulla hyväksytyksi miehenä ja homona, edes henkisesti. Muutenhan voisin todellakin olla heteronainen.

Onko muuten teillä biologisilla miehillä transkokemuksia naiseudesta? Millaisia?
olen korjattu transmies,homo......ja seurustellut homomiehen kanssa..eli suhteemme oli aivan samanlainen kun mitä kahden miehen välinen suhde voi olla...ehkä enemmänkin..transsukupuolisuus voi tuoda rikkautta suhteeseen...ja koska miehiä on monenlaisia,ja enhän minäkään ihastu,tai kiintostu jokaisesta miehestä,vaan tietyntyyppiset kiehtoo minua...eli transsukupuolisuus voi olla pieni asia koko suhteessa...........
Kiitos Wiljo. Tuntuu vain, että miehet ja siten myös homomiehet olisivat aika konservatiivisia tällaisten "luonnonoikkujen" suhteen, mutta hyvä jos sinulla on toiminut.

Mitä Oula tarkoitit antaessasi Trasekin sivut? Olen kyllä käynyt siellä, mutta täältä haenkin ehkä keskustelua enemmän kuin faktoja.
Annoin osoitteen http://www.trasek.net, koska ajattelin joittenkin keskustelusäiettä lukevien siitä ehkä hyötyvän.

Tunnen itse yhden homon, jolla on parisuhde leikatun transhomon kanssa. Aika vaikeaa kyllä on ollut, koska monet homoista todella ovat eivät ainoastaan konservatiivisia vaan suorastaan avoimen aggressiivisia. Parisuhde on ollut koetuksella, koska jotkut homot ovat yrittäneet tarkoituksella sen rikkoa.
Tämä nyt ei varmaan liity asiaan mutta haluaisin trans-ystävän.. :)
Miksi haluat transystävän? Ja millaisen?

Kannattaa kokeilla transtukipisteen torstaisia kahvi-iltoja SETAn toimistolla mikäli asut pääkaupunkiseudulla tai sitten joitain paikallisia ryhmiä eri puolilla suomea.
kiitos.....niin mieheni joutui myös toisinaan aika moiseen rumpaan...varsinkin suhteemme alkuaikoina...mutta onneksi löytyi aina niitäkin ihmisiä jotka näkevät minut ihan tavallisena homomiehenä....eikä se "sukupuolivammaisuus" ole niin iso asia......hihitystä elämää.....voi hyvin