Nuudelikeiton mausteet(?)

  • 1 / 9
  • Kokuma
  • 16.12.2002 13:04
Kuten tiedätte, 'easy cook' tyylisissä kuivanuudeli-annoksissa on mukana maustepussukka, jonka keitinveteen lisäämällä saa aikaan melko 'aidon' (mutta laihanlaisen) nuudelikeiton.

Kun olen innostunut tekemään kaiken 'alusta asti' ruokaa laittaessani, niin olenkin tässä pohtinut että millä mausteseoksella/menetelmällä saisi aikaan aidon nuudelikeiton, eli mitä sinne keitinveteen pitää syytää?

Vai tehdäänkö se keitto ensin ja lisätään keitetyt nuudelit sinne erikseen?

Olen minäkin otaku...heh.
  • 2 / 9
  • EvilS.
  • 16.12.2002 15:11
Nuudelit voi lisätä ja kypsentää valmiin keiton seassa. Ei niitä erikseen kannata kypsennellä.

Korianteri, paprika, caynne ja chili. Myös tähtianiksesta voi saada rajut kiksit etenkin hapanimeläkastikkeen lisänä. Mutta sitä ei todellakaan tarvita paljoa!

Muuten noita valmiita mausteseoksia kannattaisi välttää. Niissä on kaikkea vähemmän terveellistä lisuketta täytteenä, aromivahventeita jne.
  • 3 / 9
  • Kokuma
  • 16.12.2002 18:07
Kysytään vielä tyhmiä.

Ok, minulla on kuvitellusti kattilassa kiehumassa kuivanuudeli-levy vedessä, ja ripottelen sekaan hieman mausteita.

Mitä muuta keittoon tarvitsee kuin mausteita, mistä aineista se keitto muodostuu siis?

Kai siihen jotain tarvitsee suurustimeksi.
  • 4 / 9
  • Zeppelin
  • 16.12.2002 19:19
Mä ainakin tein sen jutskan ihan vaan veteen ja sinne mausteet perään. Koko homman kaatelin sitten lautaselle ja tarjoilin bf:lle.
Se ei digannu sitä vettä siinä lautasella... olis pitäny kuulemma valuttaa. Loppujen lopuks tuli niin kauhee huuto ja sota, että nuudelit lensi lautasineen olohuoneen ikkunaan ja seinään ja kaik muukin käsiin osuva mikä minnekin.
Ja J:kin tuli Hesasta seuraavana päivänä kyläilemään. Silloin kyllä nolotti, kun hain sen asemalta ja tultiin kotiin, niin siellä bf siivoili nuudeleita seiniltä... argh

Että keitelköön sitten ite jatkossa soppansa...
  • 6 / 9
  • pietar
  • 5.1.2003 16:40
Monihan ei moita nuudelikeittoja ihan tuollaisella "lisää vain vesi"-tyylillä syö. Joskus kun olen TODELLA laiska saatan käyttää pakkauksen maustepussia, mutta yleensä se on aivan hirveää tavaraa. Nuudelit sen sijaan pätkin ennen veteen laittoa paketissaan. Sillä tavoin ruuasta saa edes joten kuten lusikalla syötävää.

Useammin kuitenkin keitän ensin nuudelit, valutan ne ja lisään hieman paistettujen kasvisten joukkoon paistinpannulle. Näin saan mukavaa ruokaa puikoilla tai haarukalla. Nuudelit voi maustaa joko keittovaiheessa tai sitten valmiina ruokana soijakastikkeella.

Toisaalta jos välttämättä haluat keittoa nuudeleistasi valmistaa niin paahda mausteita kuumalla korkeareunaisella pannulla rasvassa hetkinen (vapaavalintaisten kasvisten kera) ennen kuin lisäät paloitellut nuudelilevyt. Vettä kannattaa olla sopivan vähän, jotta nuudelit "suurustavat" keiton.
Japanilaiset usein keittävät nuudelit ensin erikseen, laittavat ne annoskuppeihin ja kaatavat erikseen valmistetun liemen päälle. Japanilaisten keittojen ainekset ovat Suomessa harmittavan kalliita ja vaikeasti saatavia.

Thaimaalaiseen yksinkertaiseen nuudelisopan saat aikaan näistä aineista:
kalakastiketta
valkosipulia
riisinuudeleita
soijapavun ituja
kanalientä (kasvislientä)
(sokeria, chilikastiketta tai tuoretta chiliä ohuina siivuina)
(tuoretta inkivääriä tai galangaa)
(paperinohuiksi leikattuja kananpaloja tai kiinteää tofua)

Juuri ennen tarjoilua annokset koristellaan korianterinlehdillä. Vihreää korianteria ei saa keittää, koska siitä häipyy maku.
  • 8 / 9
  • Zeppelin
  • 9.1.2003 14:28
Hii.. nyt sain ihan omin silmin seurata miten kamputsealainen vieraani valmisti nuudelinsa; Tämä "asiantuntija" teki ihan samalla tavalla kuin minä, eli vesi kattilaan ja nuudeli perään. Lopuksi maustepussi sekaan ja siinäpä oiva pikaruoka oli valmiina :) Koko helahoidon liemineen hän kaatoi lautaselle ja saatteli suuhunsa lusikan JA haarukan kanssa.

Tässä täytyy nyt muistaa, että olimme meidän kotona ja siis meidän ruokatarvikkeiden varassa. Lisäksi oli vuoden ensimmäinen päivä ja sen mukainen olotila ;-)

Täytyypi udella miten hän suotuisemmissa oloissa nuudelinsa valmistaa...
  • 9 / 9
  • Zeppelin
  • 17.1.2003 16:02
...ja vielä uutta tietoa: viimeksi hän rikkoi sekaan vielä kaksi kananmunaa! Siis sinne vaan kaiken sekaan. Tuntui vähän oudolta, mutta ihan hyvältä se maistui :)