Nuorempi + vanhempi

Tässä eräässä keskustelussa pohdiskeltiin noin yleisesti ottaen nuoremman ja vanhemman miehen seurustelua.

Onko keillään sanoja tai ilmauksia kuvaamaan em. kaltaista suhdetta? Jos löytyy tai tulee mieleen, niin pistelkääpä niitä tänne keskustelupalstalle :)
'vaikeeta'
Tosin...eipähän oo kokemusta itteni ikäsistä, joten en tiedä mahtaisko olla sen helpompaa. Joskus on ainakin ollut vaikeeta oman ikäsen naisen kanssa eläessäni.
Voipahan yrittää tehdä parempia ratkaisuja, kun pääsee toistamiseen ratkomaan jo kerran "läpikäytyjä" juttuja ;-) (tahtoo jäädä yritykseksi, heh)
  • 3 / 12
  • Nalle Karhunen
  • 2.4.2002 19:10
Vaikeeta ei oikein kuvaa sitä koko hommaa. Se kuvaa lähinnä vain sitä mitä se joskus on. Osaahan se antaakin PALJON. LÄhinnä tässä etsitään kuvaavaa termiä sille koko aiheelle vanhempi ja nuorempi mies. Ei siis välttämättä seurustelulle, vaan myös ystävyydelle, yhdessä viihtymiselle ja kaikelle sille mitä kaksi toisistaan iällisesti etäällä olevaa miehistä pitävää miestä voivat olla yhdessä. Huom. siis toinen pitää kuitenkin nuoremmasta miehestä ja toinen vastaavasti vanhemmasta.

Jo koko käsitteen kirjoittamienkin on hankalaa, niin kansankielisen termin hakeminen aiheelle voi osoittautua paljon hankalammaksi ;-)
Siis enpä kyllä ymmärtänyt koko kysymystä. Miksi ihmeessä pitäisi keksiä lisää jotain keinotekoisia termejä? Ei kai heterosuhteillekaan ole olemassa eri nimityksiä, vaikka nainen olisi kaksikymppinen ja mies 80-vuotias. Sen nimi on avioliitto, jos ovat naimisissa ja avoliitto, jos muuten vain asuvat yhdessä.

Vai pitäisikö keksiä termit myös niille homosuhteille, joissa toinen on vaalea- ja toinen tummatukkainen tai toinen lyhyt ja toinen pitkä???
Olen ihan samaa mieltä Masan kanssa. Siksi juuri en varsinaisesti vastannutkaan kysymykseen. Tiedän kyllä, että suhde antaa paljon, enkä tosiaan olekaan muunlaista juttua edes haikailemassa. Olen ihan itse rakentanut suhdetta 12 vuotta itseäni nuoremman miehen kanssa, samoin hän on tehnyt minun kanssani.

Jos oikein väkisin haluaa termin keksiä, niin se vois olla vaikka 'rakkaussuhde'. Se sopii tietty ihan millaiset ulkoiset adjektiivit tahansa omaaville pareille, ja kaikissa suhteissa on välillä vaikeempaa ja välillä helpompaa, mutta niin kauan kuin rakkaus on se yhdessä pitävä voima, niin homma toimii ja jatkuu. Parhaassa tapauksessa jutun voi sitten virallisesti rekisteröidä...
Muuten, 'Zeppelin', kuka oletkaan.

En nyt syytä sinua suoranaisesti mistään, mutta internetin Suomalaisissa homochateissa ja -keskustelupalstoilla liikkuu toinen tyyppi tuolla samalla nickillä.

Hän on käyttänyt tuota nimimerkkiä kauan, useamman vuoden itseasiassa.

Koska et kirjoittele siihen sävyyn, että yrittäisit nolata itsesi, ja siten mustamaalata tätä toista Zeppeliniä, en usko että edes tiedät että on olemassa toinen 'Zeppelin'.

Ei vain ole mukavaa, kun kaksi henkilö käyttää samaa nicknamea.
Henkilökohtaisesti en ymmärrä tätä suurta haloota, jota eri-ikäisten välisistä suhteista otetaan. Olkoon pariskunnalla ikäeroa vuosi tai 30 vuotta... Eipä ole minun asiani arvostella tai ihmetellä, jos toisiaan sietävät ja voivat jopa rakastaa. Tunnen myöskin homoja niin laajalta ikäskaalalta, josta myös ovat pariutuneet muutamat kovinkin eri-ikäiset ystäväni, jotka olen tuntenut pitemmänkin aikaa ja huomannut, että nuohan ovat aina sopineet toisilleen vallan mainiosti.

Omalla kohdallani kiinnitän ehkä hyvällä tuurilla mahdollisessa ihmissuhteessa huomiota ensin henkilökohtaiseen kemiaan. En mieti yhteisiä harrastuksia, yhteisiä ystäviä, ideologiaa tms. vaan sitä, miten hyvin tulen toimeen ko. ihmisen kanssa ja voisiko siitä tulla tulevaisuudessa jotain. Iällä loppujen lopuksi ei ole oikeastaan merkitystä, mutta jokaisella tietysti on oma miesmakunsa ja on turha valittaa toiselle, jos hän ei yksinkertaisesti voi tuntea "sellaista" kiinnostusta 16 vuotiasta anorektikkoteiniä tai 59 vuotiasta karhuherraa kohtaan.
Kokuma:
Olen joskus törmännyt erääseen oululaiseen (?) 'Zeppeliniin', muistaakseni hän oli silloin 18v.. n. vuosi sitten. Joku muukin taitaa liikkua netissä, joltain olen sellaista kuullut.
Itse olen tätä nikkiä käyttänyt muistaakseni vuosien 1999/2000 vaihteen seutuvilta lähtien.
City chattiinkin joku on tämän nikin rekisteröinyt. Tuli nimittäin joskus yllätys, kun en enää päässyt "omalla" nikilläni sinne. Siitäkin on jo kauan aikaa... Mutta se rekisteröi, joka ensiksi ehtii.
Vaikea sanoa, kuka tämän ensimmäisenä on ottanut käyttöön. Minä joka tapauksessa olen Zeppelin (tai Zeppe), vaikkei se minustakaan kivaa ole, että meitä on useampia...

"Zeppeliini on valmiina lähtöön,
tule mukaan, tule mukaan,
me teemme matkan taivaaseen,
eikä meitä voi estää kukaan..."
(Juice Leskinen&Coitus Int, 1973)
Sama tyyppi on.
Itseasiassa kotoisin Etelä-Suomesta, mutta opiskeli tuolloin Oulussa. Mutta ei ole kyllä enää sielläkään.

Hän ei enää nykyisin paljoakaan liiku chateissa tai IRC:ssä, mutta siltikään ei ole mukavaa että näinkin pienissä piireissä (kuten Suomen kokoisen minivaltion ahtaissa homopiireissä) liikkuu 2 Zeppeliniä, ja koskaan ei voi olla varma kumpi on kyseessä.
Hyvä Aroclehani! :) *aplodeja!*

Ylipäänsä voisin taputtaa myös Masalle, joka hyvinkin näppärästi tiivisti mun tunnot aiheesta: miksi kummassa pitäisi olla jotain kummallisia termejä, kun yksikin riittää?!

Mulla on aivan tarpeeksi ongelmaa koettaa pysyä suomalaisten sukulaisuussuhteiden nimitysten perässä (käly, lanko, nato..) ja siihen vielä suhdenimitykset päälle. *kammoaa*

Ja mitä tähän keskusteluun tulee: Itse olen omakohtaisesti huomannut sen, että monta kertaa oma ajatusmaailma on erilainen, mitä kauemmas omasta ikäryhmästä mennään, mutta tietenkin poikkeuksia on - luultavasti paljonkin. Ja se on vain ja ainoastaan positiivista!

Henkilökohtaisesti en voisi hyväxyy sellaista lahopäätä, joka tulisi minulle sanomaan jotain "Mä en kyllä tajuu, miten sä voit tollasen kanssa olla, kun se on sua XX vuotta nuorempi/vanhempi" -hömpänpömppää, koska koskaan ei tiedä, millaisen henkilön kanssa se Amorin nuoli ottaa ja napsahtaa.

Nimim. aikaisemmin vannonut, ettei enää ikinä aloita kaukosuhdetta ja nyt mielihyvin sellaisessa oleileva onnellinen Druzy
Juu on. On ihan "tieteellinen" nimityskin sille, että pitää vanhemmista miehistä: gerontofiili, jonka voisi tulkita vaikkapa pedofiilin vastakohdaksi. Yleinen määritelmä pitää sisällään sen, että henkilö pitää vain ja ainoastaan yli 50-vuotiaista miehistä (tai naisista). Tästä asiasta on tehty Turun yliopistossa pro gradu -työ, ohessa linkki sen nettiversioon, jos jotakuta kiinnostaa enemmälti.

http://www.sci.fi/~satyyri/gradu/index.htm

Toinen, englanninkielinen, termi ko. suhteista on intergenerational relationships, eli eri sukupolvien edustajien välinen suhde.

Itse olen juuri gerontofiili, enkä katso että olisi mitenkään paha asia, jos voin itseni sellaiseksi luokitella. Pahempi on se kun vieraat ihmiset kauhistelevat asiaa ja antavat ohjeeksi mennä psykiatrin pakeille.
Niin, ja jäi lisäämättä, että netissä on paljon saitteja juuri miehille jotka ihailevat vanhempia miehiä. Yksi parhaimmista löytyy sivulta

http://www.apollonetwork.com

Se on maksuton ja erittäin sympaattisen vanha-nuori-pariskunnan ylläpitämä laadukas nettisivusto. Jos kiinnostaa asia, niin käykääpä katsomassa. Vielä kun olisi suomalainen vastaava sivusto, niin elämä hymyilisi :-), tosin Suomessa on varmaan liian vähän kerttupopulaatiota, jotta sellaisen perustamiseen olisi aihetta. Ja juu niin, suomeksi tuo gerontofiili on kääntynyt muotoon "kerttu".