Rehellisen sinkkuhomon arkipäivän ankeus

  • 1 / 4
  • Karl
  • 27.6.2002 13:56
Tuli sellainen pakottava tarve kirjoittaa, purkaa turhautuneisuuttani joka juontaa juurensa mistä muusta kuin tästä yltiöheteroseksuaalisesta ja pinnallisesta maailmasta. On eri asia olla yksinäinen ja sisäisesti yksinäinen. Niin taisi sanoa jo Waltari -setä aikoinaan. Tunnen olevani sisäisesti yksinäinen. Olen huomannut sen tämän reilun vuoden aikana kun jossain määrin olen yrittänyt pitää silmiäni auki, jos vaikka se elämänkumppani jostain löytyisi. Tuo sana "elämänkumppani" on yksi niistä termeistä, jotka näyttävät homomaailmassa olevan hyvin pelättyjä asioita.

Tälläkin foorumilla on ollut keskustelua siitä miksi on niin vaikeaa hyväksyä omat taipumuksensa, eli oma homoseksuaalisuus. Joillekin ihmisille on turvallisempaa piiloutua bi-seksuaali -termin taakse. Toiset taas reagoivat asiaan voimakkain defenssein, piilottaakseen omat taipumuksensa, joka ilmenee homofobiana. Lienee kyse juuri siitä kun tuo homoseksuaalisuus on niin käsittämättömän paha asia.

Seksuaalisuudesta puhuessa on yleensä oltava varovainen mitä suustaan päästää, sillä onhan kyse aika monisäikeisestä asiasta, mutta olla rehellisesti sitä mitä todella on, näyttää olevan aika vaikea asia monelle ihmisille. Kyllähän seksuaalisuus on toisaalta liukuva käsite. Elämäntilanteen ja koettujen asioiden myötä seksuaalinen mielenkiinto voi suuntautua voimakkaammin tiettyjä asioita kohtaan mutta ns. "aitoon" bi-seksuaalisuuteen on vaikea uskoa. (Tuolla käsitteillä tarkoitan sitä, että yksilö tuntisi aidosti tasapuolista seksuaalista kiinnostusta molempia sukupuolia kohtaan).

Mitä bi-seksuaalisuuteen tulee, mielestäni kyse on enemmänkin vain käsitteestä. Itseään bi-seksuaaleiksi kutsuvat ovat oikeastaan homoseksuaaleja joiden heteroseksuaalisuus on vain opittua käyttäytymistä, ehdollistumista tähän heteronormatiiviseen yhteiskuntajärjestelmään missä elämme. Kyllä itsekin tunnen viehätystä nähdessäni kauniin ja hyvin pukeutuneen naisen, se tuottaa minulle esteettistä mielihyvää. Niin myös komean ja miehekkään miehen näkeminen, mutta siihen kuuluu myös seksuaalisen mielihyvän kokeminen. Jos omaisin heikon itsetunnon tai muuten rikkinäisen persoonallisuuden kutsuisin varmaankin itseäni bi-seksuaaliksi.

Olen elänyt kymmenisen vuotta vakituisessa (ja yksiavioisessa) suhteessa miesystäväni kanssa ja noin reilu vuosi sitten jäätyäni sinkuksi olen vasta ymmärtänyt kuinka onnellinen olen saanut olla, kun sain elää nuo vuodet avoimen ja itsensä hyväksyvän, kaikin puolin rakastettavan ihmisen kanssa. Nyt kun olen yksinäisten iltojen piristykseksi vieraillut eri foorumeilla, chateissä, seuranhakufoorumeilla, minulle tulee lähinnä huono olo ja turhautuminen, että onko todellakin tämä maailma näin julma paikka. Näyttävät olevan lähinnä surkeiden ukkomiesten ja muuten huoraavien yksilöiden paratiiseja.

Baareissa kyllä vientiä riittäisi, mutta kun omaan sen verran erilaisen arvomaailman, että runkut vessassa tai yhden illan imuttelut eivät todellakaan kiinnosta. Ja kun en muutenkaan pidä ravintolaelämästä. Olen ymmärtänyt; olen oppinut liian hyvälle, rakkauden mukanaan tuomaan seksuaalisen nautinnon turvallisuuteen ja täydellisyyteen.

Olen tutustunut muutamiin sellaisiin ihmisiin, jotka ulkoiselta olemukseltaan ovat todellakin saaneet tuntemaan kuumia väristyksiä, mutta kuinka ollakaan, he ovat tietenkin naimisissa, äärimmäisiä kaappihomoja tai osottautuneet alkoholisoituneiksi yksilöiksi, jotka kutsuvat itseään bi-seksuaaleiksi.

Olisin varmaan menettänyt jo toivoni, ellen ajattelisi että tuskinpa edesmennyt miesystäväni oli se ainoa itsensä hyväksyvä kaltaiseni rehellinen homoseksuaali.

Tiivistän siis: Kun keimailevat ja tukkaansa värjäävät sporttihomot lähinnä huvittavat, huoraavat ukkomiehet oksettavat, alkoholisoituneet bi-seksuaaleiksi itseään kutsuvat yksilöt säälittävät, muuten kiehtovat miehet ovat joko heteroita tai äärimmäisiä kaappihomoja - on ilmeisen suuri todennäköisyys, että kulutan tulevat vuodet lukien näitä keskustelupalstoja kahvikupin ääressä, yksinäni tyytyen vain haaveilemaan sen sijasta, että saisin antaa rakkauteni, huolenpitoni ja kaveruuden, jakaa kotini kiltin ja hyvin käyttäytyvän miehen kanssa. Elämä on laiffii. Niimpä.
  • 2 / 4
  • Jasso
  • 28.6.2002 9:45
Enpä usko, että termi "elämänkumppani" on homojen keskuudessa mikään mörkö. Uskon vakaasti, että kaikki haluavat kuitenkin rakastaa ja saada vastarakkautta.

Sängystä sänkyyn hypäämisen pohjalla on ennemminkin huono itsetunto, jota pönkitetään sillä, että yritetään saada mahdollisimman monta miestä sänkyyn mahdollisimman lyhyessä ajassa.

Seurusteluun ei uskalleta alkaa, koska pelätään, että kumppani kuitenkin jossain vaiheessa jättää ja vaihtaa uuteen mieheen, joten jätetään, ennekuin tullaan jätetyiksi.

Olet ollut todellakin onnellisessa asemassa, jos olet saanut nauttia 10 vuotta rehellisestä ja yksiavioisesta suhteesta. Sellaiset suhteet tuntuvat olevan harvassa.
  • 3 / 4
  • Gillyanne
  • 28.6.2002 12:10
Aluksi lainaus topicin aloittaja kirjoituksesta:

"Elämäntilanteen ja koettujen asioiden myötä seksuaalinen mielenkiinto voi suuntautua voimakkaammin tiettyjä asioita kohtaan mutta ns. "aitoon" bi-seksuaalisuuteen on vaikea uskoa. (Tuolla käsitteillä tarkoitan sitä, että yksilö tuntisi aidosti tasapuolista seksuaalista kiinnostusta molempia sukupuolia kohtaan).

Mitä bi-seksuaalisuuteen tulee, mielestäni kyse on enemmänkin vain käsitteestä. Itseään bi-seksuaaleiksi kutsuvat ovat oikeastaan homoseksuaaleja joiden heteroseksuaalisuus on vain opittua käyttäytymistä, ehdollistumista tähän heteronormatiiviseen yhteiskuntajärjestelmään missä elämme. Kyllä itsekin tunnen viehätystä nähdessäni kauniin ja hyvin pukeutuneen naisen, se tuottaa minulle esteettistä mielihyvää. Niin myös komean ja miehekkään miehen näkeminen, mutta siihen kuuluu myös seksuaalisen mielihyvän kokeminen. Jos omaisin heikon itsetunnon tai muuten rikkinäisen persoonallisuuden kutsuisin varmaankin itseäni bi-seksuaaliksi."

Kun eilen illalla tämän kirjoituksen luin, niin sisälläni kiehahti. Taisi siinä muutama painokelvoton ilmauskin lipsahtaa. Nyt olen kuitenkin jo tyyntynyt ja pystyn (toivottavasti) pysymään asialinjoilla... Minä, 28-vuotias tytönhupakko Helsingistä, identifioin itseni nimenomaan "aidoksi" biseksuaaliksi. Eli kyllä, minä tunnen "aidosti tasapuolista seksuaalista kiinnostusta molempia sukupuolia kohtaan". Sama selkokielellä, en ole lesbo, koska pidän miehistä; toisaalta en ole heterokaan, koska pidän myös naisista!

En halua leikkiä kotipsykologia tai spekuloida, mutta alkuperäisen kirjoittajan tekstistä kuultava negatiivisuus - etten sanoisi jopa halveksunta ja inho - biseksuaaleja kohtaan saa väkisinkin pohtimaan, onko taustalla jokin ei-niin-mukava kokemus bi-ihmisiin liittyen - esimerkiksi kipeä jätetyksi tuleminen tms. Toisaalta, olen kyllä huomannut että varsinkin homomiesten keskuudessa löytyy aimo annos "bi-fobiaa" (vrt. heterofobiasta toisaalla käytävä keskustelu). Ehkä olen väärässä, mutta tuntuu että lesbot olisivat tässä asiassa suvaitsevampia...?

Olisiko ollut Sigmund Freud, joka aikanaan oli sitä mieltä, että itse asiassa kaikki ihmiset ovat luonnostaan biseksuaaleja. No, en nyt tiedä, onko se ihan niinkään, mutta en oikeasti ymmärrä, miksei ihminen voisi tuntea eroottista ja romanttista kiinnostusta kumpaakin sukupuolta kohtaan. Itse ainakin koen tämän ominaisuuteni suurena rikkautena - vitsinä voisin heittää, että sehän merkitsee tuplasti potentiaalisia (seksi)kumppaneita...! ;)

Vaikka itse olenkin siis ehdoton bisse, en silti halveksu homoja/lesboja/hetskuja enkä epäile heidän identiteettiään ja oikeuttaan elää omalla tavallaan. Enkä pyydä muuta kuin samanlaista hyväksyntää omalle suuntautumiselleni.

Vai onkohan tässä nyt taas kerran kyse siitä, että mitä kiihkeämmin ihminen jonkin asian kieltää ja sitä halveksuu (vrt. über-kiihko-machoheterot tyyliin MINÄHÄN EN TOSIAANKAAN OLE MIKÄÄN V***UN HOMPPELI), niin sitä todennäköisemmin hän vain yrittää epätoivoisesti peitellä ja kieltää tuota piirrettä itsessään...?
  • 4 / 4
  • Zeppe
  • 28.6.2002 13:18
Oli TODELLA mieltä piristävä lukea tuo alkuperäinen kirjoitus! En siis olekaan ihan ainut ihminen, joka ajattelee ihmissuhteista ja seksistä ja uskollisuudesta ja rakkaudesta niin kuin ajattelen.
Toivotan rohkeutta ja voimia jatkossa sinulle. Uskon, että vielä törmäät samankaltaiseen ihmiseen jossain vaiheessa. Ongelmana on tietysti se, että mistä tällaisia ihmisiä löytää... Ravintoloissa ja chateissa seura tekee kaltaisekseen... Mutta toivottavasti jotenkin onnistut.

Bi-aiheesta tosin olemme kyllä eri mieltä. Itsekin luen itseni bi-ihmiseksi. Sen verran puutun siihen, että itsessäni olen huomannut seksuaalisuuden muuttuvan ja vaihtelevan. Ei se koko ajan ole vakio ja ilmene samanlaisena. Välillä kiinnostaa naiset enemmän ja nyt taas jo jonkun aikaa lähes pelkästään miehet. Kumppaninani on ollut sekä nainen, että mies, joten kokemusta löytyy, heh... mielenkiintoista elämää :)

http://www.run.to/turpa