Mihin olemme matkalla???

  • 1 / 7
  • Gizmo2
  • 23.10.2002 15:36
Mihin suomi on menossa?? Myyrmannin pommi, teinit kolaroivat keski-ikäsen miehen hengiltä, nuorisolauma hyökkäs bussin kimppuun. Onko nykyajan nuoret niin id****teja että ne ei tajuu lopettaa hölmöilyjen tekemisiä. Eikö se jo riitä että maailmalla tapahtuu? Pitääkö kohta asettaa ulkonaliikkumis kielto? Vai miten sais noi hulluudet loppumaan?? Hullulta kuullostaa mut pitääkö meidän antaa kaikkien huligaanien vaan hillua ja tappaa ittensä pommilla jossa kuolee sivullisiakin?!?!
  • 2 / 7
  • Antti
  • 23.10.2002 16:15
Mä heittäisin pallon ja kovaa vanhemmille. Kun lapset kasvatetaan rahalla ja ns. laatuajalla (lue: ostetaan Stockkalta ruotsinkielisiä opetus CD levyjä lasten luettavaksi) niin tämmöistä sieltä kasvaa. Tällä palstalla kun on viljelty näitä vanhankansan sananlaskuja niin mä heittäisin tähän "sitä niittää mitä kylvää".

Kerran kuuntelin yhtä äitiä radion joltain haastatteluohjelmalta ja hän kitetytti asian jotenkin näin:
"En ole koskaan ollut lasteni kaveri/ystävä vaan äiti joka määrittelee rajat ja antaa eväät aikuisuuteen. Minun kaveripiirini/ystäväpiirini on muualla kuin kotona, samoin lasteni. Pystyn antamaan veneen, varustamaan sen purjeilla ja muulla tarvittavalla mutta myrskyille en mahda mitään."
  • 3 / 7
  • Saba
  • 23.10.2002 16:18
Sanotaan että hölmöily ja sekoilu kuuluvat nuoruuteen..Itse sekoilin teinivuosinani omat hölmöilyni lävitse ja kasvanut henkisesti aikuisemmaksi.
Pommi-isku ja kolarisessiot ovat merkki yhteiskunnasta, jossa nuorten ja lasten vanhemmat eivät jaksa huolehtia jälkikasvustaan itse. Vanhempien työpäivät ovat pitkiä ja lapset syövät kotona yksin mikroruokaa. Totuus on se että ajan mittaan yksin kotona oleminen kyllästyttää ja kavereiden kanssa pyöriminen tuntuu kivemmalta puuhalta. Sitten kun teini-ikä iskee päälle, niin kadulla hengailu oman jengin kanssa tulee tärkeäksi osaksi elämää. Jengi on toisenlainen "perhe", jossa ei jätetä lappua: "Kulta, syö jääkaapista jotain. Olen ylitöissä".
Lapset ja nuoret ovat yhteiskuntamme peili, valitettavasti..
  • 4 / 7
  • EvilS.
  • 24.10.2002 9:23
Myyrmannin pommi, teinien tekemät pahoinpitelyt ja murhat... Kaikkialla nousee esiin vaikeita ongelmia tietyssä ikäryhmässä. Miksi? Kun palaa ajassa taaksepäin huomaa, että kyseessä ovat laman lapset.

Vaikka talous lamasta elpyikin, osa laskuista on edelleen maksamatta. Niistä on nyt osa raskaana langennut. Aikuisiän kynnyksellä nyt oleva nuoriso reagoi. Valitettavasti paljon on vielä edessä.

Se mitä pahaa lama ja siihen reagointi teki työyhteisöjen ilmapiirille, ja siellä oleville ihmisille tulee vielä eteen monta kertaa. Nuoret reagoivat nopeammin. Työiässä olleet ovat kätkeneet paljon sisälleen. Sekin pommi räjähtää aikanaan.

Ei syy ole itsestäänselvästi vanhempien. Monesti yhteiskunnan arvot ja yleisesti hyväksytty käyttäytyminen ovat niin hallitsevia, itsestäänselviä, että ei niitä tiedosteta. Eräänlaista ajattelemattomuutta siis.

Mutta kun asiaa tarkemmin ajattelee niin näkee selkeän ajan hengen. Mikä oli suhtautuminen työhön ja rahaan 70-luvulla, entä 80-luvun lopulla? Mikä muuttui 1991? Onko sen jälkeen perheen, lapsien, lähimmäisten merkitystä elämänsisältönä korostettu. Onko se mitenkään näkynyt mediassa? Onko asenneilmapiiri muuttunut?
  • 5 / 7
  • AbFab
  • 24.10.2002 17:06
Ja mitäpä jos ette yleistäisi tyyliin 'kaikki nykyajan nuoret'..!!
  • 6 / 7
  • daffy
  • 25.10.2002 10:55
AbFab on oikeassa. Muutaman huonoa esimerkkiä näyttävän yksilön vuoksi ei koko ikäryhmää saa leimata. Suomestakin löytyy kuitenkin vielä tuhansia ja taas tuhansia tunnollisia ja älykkäitä nuoria jotka aikanaan tulevat pyörittämään tätä maata, kun taas nuo idiootit maistelevat Lasolia paperinkeräyslodjussa tai tunkevat narsissia pintaan kuuden jalan syvyydeltä. Se vaan nyt on niin etteivät kaikki ihmiset onneksi / valitettavasti ole samanlaisia.
  • 7 / 7
  • ray of light
  • 25.10.2002 14:39
voin tuoda nuoren ihmisen näkökulman ainakin toho "auktoriteetti vs. ystävä" hommaan vanhemmuudessa. mä [2 kk --> 17 v.] ja mun äiti [3 kk --> 54] ollaan parhaita kavereita. mitä auktoriteettiin tulee ni mä arvostan sitä eniten maailmassa ja tahon tulla samanlaiseksi ku se on. meillä on puhuttu tarkasti esim. kotiintuloajat joista pidän kiinni. puhumme asioista ja "ongelmista" niiden oikeilla nimillä ja meillä menee hyvin. joten asetelma "vanhempi=minä saatana soikoon määrään täällä talossa vastaan kakara=minä kuuntelen kaiken ja noudatan sanaasi koska se on lakini" ei ainakaan meidän perheessä toimi. ja ei kyllä pitäisi toimia kenenkään perheessä. mutta se on totta että "kaikki lähtee kotoota". se on vanhempien vastuu [ja samoin koulun ja yhteiskunnan jne jne jne] olla valmeutuneita lasten kanssa. mutta esim. ne yöpartiot kaduilla. ehkä kannattaisi alkaa miettimään miksi edes pitää mennä niitä lapsia noukkimaan kaduilta. [toivottavasti viestiäni ei sensuroida "s" sanan takia.koska mielestäni se sana sopii siihen kohtaan missä se on. jos modit eivät suvaitse sitä ni jos voisitte ottaa pelkän sanan pois eikä koko viestiä]