Teuvo Lomanin uudet aluevaltaukset
Ehdoton ykkösinhokkini, julkisuustyrkky Teuvo Loman ei näemmä enää lakkailekaan Helsingin Kaivopuiston ämmäin varpaankynsiä. Ammatti on ehtinyt vaihtua sisustussuunnittelijaksi. Aamulehti kertoo kuvan kanssa, että Loman juhli viikonloppuna Sastamalassa (paikkakunta, josta kukaan ei ole tähän mennessä kuullut mitään). Juhlan syytä lehtijuttu ei suoraan kerro, mutta kuvasta voisi arvella, että juhlan aihe on Niko. Ehkä he ovat ehtineet olla pari tasan viikon. Siksi asia pitää nyt julkistaa valtakunnan isossa aviisissa.
Mitähän Lomanista vielä ehtiikään kehittyä, kun aikaa kuluu!
http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Viihde/1194670853763/artikkeli/seiska+teuvo+lomanin+voi+bongata+sastamalassa.htmlSastamala on ollut olemassa kaupunkina vasta kaksi vuotta ja risat. Se on pirkanmaalainen Vammalan, Mouhijärven ja Äetsän yhdistelmä, jossa asuu yli 24 000 asukasta.
En päässyt selville, miksi Lomania pitäisi inhota. Julkisuus on hänen ammattinsa. Puukottaako (symbolisesti) hän muita homoja takaapäin, panetteleeko? Jos hän pääsee kestojulkkikseksi, niin onnea vaan.
PS. Sen vähän, mitä olen häntä nähnyt, hän vaikuttaa ihan symppikseltä, ja hän on ollut rohkea. Rohkeuden puolestahan tässä on paljonkin saarnattu.
Jotenkin olen nyt hyvin pettynyt JuhaniV:n aloitukseen. Nyt taisi tämän yleensä varsin korrektisti kirjoittavan henkilön harkintakyky pettää.
Ensinnäkin, kuten aikaisemmin jo tuli ilmi, Sastamala on uusi Porin ja Tampereen väliin sijoittuva kunta, joka syntyi kuntaliitosten myötä. Sastamala on ymmärtääkseni alueella olleen historiallisen paikan tai paikkakunnan nimi, joka nyt tällä tavalla on saanut uuden elämän. Vaikka itse en ollut olemassa niihin aikoihin, kun alkuperäinen nimi oli käytössä, olen toki kuullut uudesta Sastamalasta jo kuntaliitoksen syntymisestä lähtien. Tässä tosin auttoi se, että eräs ystäväni on sieltä kotoisin ja erään sukulaiseni sukutaustat ovat alueelta.
>Ehkä he ovat ehtineet olla pari tasan viikon
En tunne Teuvo Lomania henkilökohtaisesti eikä hän tunne minua. Olen nähnyt hänet luonnossa tasan yhden kerran hänen erään laulukeikan yhteydessä noin neljä vuotta sitten. Teuvo Loman on julkkis, joka on esiintynyt julkisuudessa vuosia ja kertonut samalla asiallisesti omasta homoseksuaalisesta elämästään. Hän on ollut tämän Nikon kanssa parisuhteessa jo vuosia. Minuun on tehnyt Teuvossa erityisen vaikutuksen jokunen vuosi sitten TV:stä tullut ohjelma, jossa stailattiin tavallisia koteja myyntikuntoon annetun budjetin puitteissa. Hänen taiteellinen silmänsä ja kykynsä loihtia harmaasta kodista tyylikäs värikäs kokonaisuus teki tällaiseen kaavoihin kangistuneeseen insinööriin vaikutuksen. Lisäksi hän on ainakin minun silmissäni varsin yritteliäs henkilö.
Olen seurannut Lomanin värikästä tyrkkyjulkisuutta pitkään lähinnä iltapäivälehtien lööpeistä ja lehtijutuista. Mielikuva, joka hänestä julkkisuransa alkuaikoina minulle syntyi oli se, jonka Ranneliikkeessä olen ilmaissut jo aikaisemminkin: Mielestäni Teuovo Loman vaikuttaa olevan Mösjöö Mossen reinkarnaatio. Temput ovat saman kaltaisia kuin Mossella. Toki Mosse ehti tehdä paljon enemmän ja paljon rumemmin. Ilmiö Mösjöö Mosse oli rankan kielteistä homojen imagolle Suomessa. Sitä en ole pystynyt antamaan hänelle anteeksi vieläkään.
Edesmennyt Monsieur Mosse vaikuttaa yhä edelleen olevan aikoinaan tiukasti kaapissa pysyneitten ikätoveriensa pitkävihaisissa hampaissa. Tulipa taas todistettua.
Raimo Urmas Jääskeläinen alias Monsieur Mosse ( s. 26.05.1932 – k. 22.07.1992 ) tuli ulos kaapista vuonna 1971, jolloin homoseksuaalisuus dekriminalisoitiin Suomessa. Monsieur Mosse julkaisi muistelmansa Voi pojat, kun tietäisitte! vuonna 1981. Hän kuoli vuonna 1992 sydänleikkauksen jälkeisiin komplikaatioihin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Monsieur_MosseOnpa surullinen keskustelun avaus, katkeruudessaan kuulostaa pikemminkin kateudelta?
Aivan yksipuolinen Lomanin sisustajan ura ole ollut, julkisuudessa hän on puhunut niinhomoseksuaalina kohtaamastaan syrjinnästä ja miten häntä ja hänen puolisoaan on uhkailtu. Sontaa on satanut niin valtaväestöltä, kuin omilta. Ja vielä esiintyy julkisuudessa - sitkee sisustaja...
En usko sitä, että Lomanin imagon pitäisi edustaa kaikkia homoja esiintyessään julkisuudessa - miksi ihmeessä pitäisi? Pitäisikö homojen olla tietynlaisia, jotta voivat esiintyä julkisuudessa?
JuhaniV:n kommenttia lukiessani mietin, että oliko silloin aikoinaan homoilla tavallaan vain kaksi vaihtoehtoa: Joko olla visusti kaapissa oma itsensä, tai sitten olla julkisuudessa hyvin erikoinen ja tällä tavalla sai olla oma itsensä julkisesti. Ja parhaimmassa tapauksessa vielä saattoi ansaita tuloja julkisen kiinnostavuuden avulla. Normihomoja ei ilmeisestikään silloin julkisuudessa ollut.
Juhani! Minä puolestani arvostan Teuvo Lomania! Harva olisi hänen laillaan selvinnyt ja päässyt elämässään eteenpäin huolimatta perhettä kohdanneesta suuresta tragediasta. Sisua hänellä täytyy olla ja paljon lahjakkuutta! Kaikki kunnia hänelle!
Otanpa keskusteluun toisen "kuuluisuuden", suomalaisten tyrkkyjulkkisten kuningattaren, Johanna “Tuxu” Tukiaisen. Hän tunnustautuu menestysteologian, helluntaiherätyksen yhden siiven kannattajaksi. Harri, tulisiko minun ymmärtää Tukiaista, koska hänellä on uskonnollinen vakaumus? Tulisiko minun hyväksyä siksi hänen yrityksensä tunkeutua uskomattomilla elämänvaiheillaan tajuntaani median kautta?
Edelliseen; Hassua kyllä, Lomanin elämänvaiheet ovat tulleet tutuksi minulle Ranneliikkeestä, tämänkin keskustelun aloittaneen puheenvuoroista, ei lööpeistä.
Minun on vaikea arvioida Teuvo Lomania henkilönä, kun en tätä henkilökohtaisesti tunne. Minussa hän ei herätä sen paremmin sympatioita kuin antipatioitakaan. Onpahan vain yksi aikamme lööppijulkisuuden henkilö. Joka on ilmoittaunut olevansa homo.
Monsieur Mosse tuli julkisuuteen aikana, jolloin homomiehiä vielä yleisesti pidettiin friikkeinä. Hän myös Hymyn skandaalijutuissa paljasteli asioita, jotka vahingoittivat silloin huonossa asemassa olevaa sateenkaarikansaa ja homon mallit muuten olivat vähissä. (Itselläni ei noista ajoista ole henkilökohtaisia havaintoja, koskapa tulin tähän maailmaan vasta 70-luvun alkupuolella, enkä 80-luvun alussa lukemaan opittuani lukenut Hymyä.)
Aika kuitenkin ehti vierähtää jonkun vuosikymmenen verran Monsieur Mossen ja Teuvo Lomanin välissä.
Teuvo Loman, Jari Sillanpää, Pirkko Saisio, Pekka Haavisto, Siiri Nordin, Manne Maalismaa, Mikko Silvennoinen tai joku muu yksityishenkilö määrittävät homoseksuaalisuutta tänä päivänä suunnilleen samalla tavoin kuin heteroseksuaalisuuden airueina olisivat Johanna Tukiainen, Katri Helena, Arvi Lind, Vesa Keskinen, Matti Nykänen tai Seppo Räty. Tämä sota on jo voitettu. Minusta homolööppijulkkis on julkkis muiden lööppijulkkisten joukossa, eikä tämän niskaan pitäisi kaataa aiempien lööppijulkkisten tekosia.
Statistin kysymys entisaikain homojen vaihtoehdoista joko olla tiukasti kaapissa taikka tulla leimatuksi julkisuudessa kummalliseksi friikiksi, jäi mieltäni askarruttamaan. Asiaa puolelta jos toiselta pohdittuani olen kallistumassa sille kannalle, että noin todella oli ainakin silloin kun Suomessa homoseksuaaliset teot olivat rikoslaissa ja varmasti vielä melkoisen ajan lain poistamisen jälkeenkin. Jossakin Seta-lehden haastattelussa Pentti Holoppa oli kertonut ennen lain poistumista, että ilmapiiri Suomessa oli niin kielteinen homoja kohtaan, että hän oli Ronimuksen kanssa muuttanut joksikin aikaa Pariisiin eräänlaiseen maanpakoon. Hän palasi kuitenkin jo ennen lain poistumista.
Olen hiukan miettinyt näyttelijä Tarmo Mannin suhdetta julkihomouteen. Kaiken vuosien varrella hänestä lukemani perusteella olen sitä mieltä, ettei hän tullut ikinä oikeasti kaapista ulos. Rivien välistä saattoivat asioista ymmärtävät lukea asian oikean laidan. Muistan hänen esimerkiksi jossakin haastattelussa kertoneen herrakutsuista Munkkiniemen kämpillään. Lukaisin Wikipedian kirjoituksen Mannista. En löytänyt siitä mitään viitettä Mannin seksuaalisesta identiteetistä. Se olisi mielestäni kuitenkin tosiseikka, joka auttaisi ymmärtämään Mannin kaltaista persoonallisuutta.
Pohjoisen maalari Reidar Särestöniemi oli kokenut homouden poistumisen rikoslaista suunnattoman helpottavana asiana. Se, kuinka julkihomo hän oli, se on minulle vielä epäselvää.
Tunnen muutamia vanhoja homomiehiä, jotka eivät koskaan ole voineet eivätkä tule koskaan lausumaan ääneen h-sanaa. Vaikka he näkevät yhteiskunnan yleisten asenteiden muuttuneen homoja kohtaan aikaisempaa merkittävästi suvaitsevimmiksi, paljastumisen pelko on edelleen heillä selkäytimessä eikä se sieltä poistu kulumallakaan.
SMO, tarkoitan Lomanin lausumia vuosien kuluessa julkisuudessa. Ne saivat niskakarvani pörhistymään silloin. Muistoihin palasi silloin Mösjöö Mosse. Lomanin sanomiset ja teot ovat Lomanin ja Mossen taas aikanaan Mossen. Niitä en mielestäni ole kaatamassa Lomanin niskaan, vaikka samankaltaisuuksia olenkin siis mielestäni heistä havainnut. Olen tämän keskustelun aikana haastatellut joitakin Lomanista hieman enemmän tietäviä. Heidän kantansa ei ole ollut samanlainen kuin minun.
Mieleeni tulevat runon sanat - mahtavatko olla Leinoa: "Oi ihmiset, toisianne ymmärtäkää." Vai muistanko väärin... En ymmärrä, miten näin julkisesti voidaan hyökätä yksityistä ihmistä vastaan. Kyllä se varmasti satuttaa julkkistakin niin kuin ketä tahansa kohteeksi joutunutta. Eivät asiat ole mustavalkoisia. Omaa käsitystä ei kannata muodostaa vain lehtien lööppien perusteella. Todellisuus on hyvin usein aivan muuta - sen olen itse huomannut. JuhaniV, olet nostanut aiemmissa kirjoituksissasi monta tärkeää asiaa ansiokkaasti esille, mutta tässä asiassa olen eri mieltä!
Must on mukavaa, kun osaa keksiä itselleen uusia ammatteja ilman vaadittavaa koulutusta tai ammattitaitoa ja liimata päälle sellaisia lappuja kuin "designer" tai muu vastaava ITEtuunattu juttu.
Juhani, kaiketi tulkitsin kirjoitustasi väärin.
Suhtaudun itsekin kriittisesti nykyajan lööppijulkisuuteen, joskin olen sen kyllä tavallaan hyväksynyt ajan ilmiönä; jotkut voivat olla julkkiksia vain siksi kun ovat julkisuudessa. Lööpit ja juorulehdet ovat eräänlaista nykyajan sirkusta, samaa sarjaa kuin tositelevisio ja sen ympärillä käyvä kuhina. Kuitenkin eräissä tositeeveeformaateissa on piirteitä, jotka ovat minusta huomattavan vastenmielisiä.
Minun kuvani Lomanin sanomisista ja tekemisistä julkisuudessa ei ole mitenkään sellainen, että sitä voisi verrata mitenkään Mossen skandaalinkäryisiin paljastuksiin (joista olen tullut kunnolla tietoiseksi vasta Mossen jo siirryttyä ajasta iäisyyteen). Minusta Loman ei ole pyrkinyt tasoittamaan omaa tietään vahingoittamalla kanssaihmisiä. Mielestäni hän on paremminkin koettanut julkisuuden kautta työstää omaa minä-kuvaansa ja käydä läpi elämänsä kipeitä kohtia. Käsitykseni mukaan taas Mosse käytti saavuttamaansa julkisuutta "kyynärpäinä" edistääkseen omaa hyväänsä muista piittaamatta.