Kaappigallup

  • 1 / 48
  • Riquman1990
  • 18.9.2010 11:29
Aiemmassa keskustelussa nousi esiin kaapissa oleminen, joten teen epävirallisen gallupin ranneliikkeen käyttäjien kaapissa olemisesta (tai olemattomuudesta).

1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?

2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?

3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?

4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?
> "1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä?

Kyllä, kyllä ja kyllä.


> "Jos olet, niin miksi?"

Miksi en olisi? Helpompaa elää kun ei tarvitse miettiä kuka minkäkin version tietää.


> "2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)?

Kaikki tietävät.


> "3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?"

En käytä. Joskus puhun siipasta, mutta yleensä keskustelukumppani tietää siipan sukupuolen. Minut voi myös nähdä kulkemassa käsikkäin miehen kanssa kaupungilla (ei, en kulje jatkuvasti näin, mutta jos siltä tuntuu, niin sen myös teen/teemme).


>4. "Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?"

En. 1980-luvun alussa oli raskasta olla, mutta silloinkaan en toivonut olevani hetero.
1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?
- En ole työelämässä, joten vastaan siis ei. Käyn lukiota, eikä siellä kuulu asiaan huudella suuntautumisiaan. Kuitenkin varmaan useimmat tietävät miten asia on, jos ovat lukeneet
joskus Facebook-tietoni. En peittele lesbouttani ollenkaan. Jos joku kysyy, vastaan rehellisesti. Sellaisia sosiaalisia harrastuksia ei ole, mutta kyllä paras kaveri tietää, samoin pari muuta. Kaikki eivät, mutta jos asiasta tulee puhe, toki kerron asian laidan. Eiköhän se jossain vaiheessa tule esiin.

2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?
- Äidille kerroin (sanoi kyllä tietävänsä jo :D), isälle en ole saanut sanotuksi. Jossain sopivassa tilanteessa aion kyllä vielä kertoa. Sukulaisista serkun tyttö taitaa olla ainut, joka tietää. En ole
kertaakaan seurustellut ja näin, niin ei ole tullut luontevaa "syytä"/tilannetta kertoa. Pakko myöntää, että sukulaisten suhtautuminen jännittää.

3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?
- En ole parisuhteessa.

4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?
- En.

Edit: luin huonosti ykköskohdan ja lisäilin.
1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?

Joskus kymmenen vuotta sitten tulin erikseen silloisessa työpaikassani "kaapista" muutamille ihmisille. Sen jälkeen en oikeastaan ole tullut. En peittele suuntautumistani.

2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?

Kyllä tietävät.

3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?

Elän yhdessä "puoliskon" kanssa, jota voi pitää ns. sukupuolineutraaleja ilmaisuna. Ne ihmiset, joiden kanssa yleensä juttelen kotiasioista (töissä + muissa lähiympyröissä) tietävät kyllä puoliskon etunimeltä ja useimmat ovat myös tavanneet tämän.

4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?

En voi sanoa, että olisin koskaan toivonut olevani hetero.
Kun murrosiässä 1980-luvun lopulla minulle alkoi valjeta, että olen miehiin päin kallellaan, en kuitenkaan oikein nähnyt asian suhteen tulevaisuutta kovin selkeänä. Mielessäni pyöri sellaisia vaihtoehtoja kuten esimerkiksi ns. kaksoiselämä. Vielä 1980-luvulla ei oikein ollut vaivattomasti tarjolla minkäänlaisia roolimalleja ei-heterolle. Lukioikäisenä oli jopa hapuilua heterotouhujen suuntaan, mutta se loppui (onneksi) lyhyen. Reilu parikymppisenä asiat sitten alkoivat hapuillen löytää paikkansa. Voin sanoa, että vasta yli 25-vuotiaana olin täysin sinut oman suuntautumiseni kanssa.
1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?

Olen kertonut kahdelle kaverille, joihin olen tutustunut koulussa. Työelämässä en vielä ole.

2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?

Vanhemmat tavallaan, mutta kuvittelevat ja toivovat sen olevan ohimenevää ja yrittävät unohtaa koko jutun. En aio erikseen varmaankaan kertoa kellekään sukulaiselle. Asia tulkoon ilmi sitten jollain tavalla joskus, jos on tullakseen.

3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?

En elä parisuhteessa.

4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?

Olen toivonut ja toivon edelleenkin.
  • 6 / 48
  • Ilopilleri
  • 19.9.2010 11:32
> 1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?

En ole ruvennut asiasta erikseen ja erityisesti kertomaan. En kuitenkaan ole sitä mitenkään peitellyt, jos keskustelu on jostain syystä ajautunut sellaisille urille, että minulla olisi aiheesta jotain kommentoitavaa.


> 2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?

Tietävät ja hyväksyvät täysin.


> 3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?

Toisinaan kun olen tekemisissä uusien tuttavuuksien kanssa, kyllä. Ennen kuin annan ihmisille tällaista tietoa itsestäni niin haluan hiukan selvittää, että millaisia he ovat ja miten he todennäköisesti asiaan suhtautuvat.


> 4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?

Nuorempana kun painiskelin asiaan liittyvien itsetunto-ongelmien kanssa niin kyllä, toivoin joskus olevani hetero. Koin että elämäni olisi ollut paljon helpompaa jos olisin ollut hetero. Sittemmin opin hyväksymään itseni sellaisena kuin olen, enkä sen koommin ole tuollaisia toivonut. Ymmärsin että tuollaiset toiveet juontavat juurensa epävarmuudesta ja huonommuuden tunteesta, jotka homouteen negatiivisesti suhtautuva ympäröivä yhteisö saa aikaan. Päätin etten ikinä enää anna toisten ihmisten mielipiteiden vaikuttaa samalla tavalla itsetuntooni.
  • 7 / 48
  • Rokkihomo
  • 19.9.2010 13:03
1. Olen. Kyseessä on iso joukko kavereita ja ystäviäkin, jotka eivät tarvitse puolikasta.

2. Tietää. En keksi ketään jolle vielä pitäisi erikseen kertoilla.

3. En käytä. Joskus jossain joutavassa yhteydessä eteen voi tulla "vaimo-oletus", ja näissä joutavissa yhteyksissä en aina välitä korjailla.

4. En ainakaan teini-iän jälkeen.
1. Monelle olen kertonut kysymättä. Muille sanon suoraan asian todellisen laidan, jos tulee puhetta. Jos olen ollut parisuhteessa, niin koen suureksi loukkaukseksi parini huomioimatta jättämisen. Lisäksi haluan tulla kohdatuksi sinä, minä koen itseni.

2. Tietävät - mm. rakas, siunattu, nyt autuas äitini oli radiossa kertomassa homouden käsittelystä perheessämme.

3. En käytä peittääkseni.

4. En. (En käsitä, miksi toivoisin.)
1. Kylla, kaikille. Olin liian kauan kaapissa, enka kesta edes yhden illan viettoa uuden tuttavuuden seurassa joka ei tieda etta olen homo, jos parisuhteet tulevat ollenkaan puheenaiheeksi. Muuten valehtelisin.

2. Kaikki oleelliset perheenjasenet tietavat, ja varmasti moni muukin. Silloin talloin tulee viela tilanteita jolloin en tieda kuinka paljon sukulainen minusta tietaa, silla naen sukua harvoin, koska asun ulkomailla.

3. En ole parisuhteessa. Luulen etta kutsuisin mieheksi.

4. Ehka, nuorena en aina tiennyt miten suhtautua homouteen, koska minulle ei oltu koskaan kerrotty aiheesta. Koskaan se ei ollut vakava ongelma. Teini-ian jalkeen olen ollut itse ylpea homoudestani (vaikka tulinkin kaapista vasta myohemmin).
1. "Oletko kertonut homoudestasi..." Hassu kysymys. En minä ole juuri koskaan "kertonut" homoudestani, ei se ole mikään tarina tai jotain mitä pitäisi tunnustaa. Eiköhän asia tullut selväksi kun aikoinaan opiskelijana asuin yhden sängyn yksiössä yhdessä miehen kanssa, tai esimerkiksi otin mieheni mukaan kaikkiin ainejärjestön bileisiin (& vastavuoroisesti), tai kerroin mitä puuhaan SETAssa, etc. Tai olenhan minä kertonut homoudestani lehtien, radion ja television haastatteluissa.

4. Onnekseni en ole hetero.
  • 11 / 48
  • Kolmoisritti
  • 19.9.2010 23:43
Mun ei ole koskaan tarvinnut kertoa olevani, koska senähdään tai arvataan heti. Riittää, kun ilmestyn paikalle.
Aiemmassa keskustelussa nousi esiin kaapissa oleminen, joten teen epävirallisen gallupin ranneliikkeen käyttäjien kaapissa olemisesta (tai olemattomuudesta).

1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?

Työpaikalla en ota puheeksi, muuten peittelekään. Luultavasti kaikki tietävät julkisten esiintymisteni ansiosta, minua ei kiinnosta tietää kuka tietää. Kaverit ja harrastuksissa samoissa piireissä pyörivät tietävät.

2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?

Tietävät. Olen naimisissa.

3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?

Vaimo. Toisinaan en välitä ventovieraille ilmoittaa kättelyssä, silloin sanon "puoliso".

4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?

En. Muut ovat toivoneet ja olen toivonut, että saan tuon ristiriidan järjestykseen, mistä syystä olen taipunut mm. terapoitavaksi.
1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?

Kyllä kaikkiin. Työpaikalla kaikki tietävät ja työkavereiden kanssa ollaan käyty yhdessä teattereissa ja leffoissa. Työkaverit tulevat myös meidän torpallemme kerran kesässä. Oppilaatkin tietävät.

2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)?

Jokainen heistäkin tietää. Kun rekisteröidyimme, meillä oli isot häät, jonne oli kutsuttu serkkuihin asti kaikki sukulaiset. Kaikki hää- jne. kutsut meille tulevat molempien nimillä, samoin joulukortit. Kukaan ei siis ole aiheesta hermostunut. Mummani vain hätäili, kuka meille kutoo räsymattoja, kun taloudessa ei ole naisia.

3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?

Riippuu seurasta. Jos joukossa on täysin tuntemattomia, käytän joskus termiä puoliso. Yleensä puhun puolisostani etunimellä.

4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?

Ehkä joskus ahdistuneena teininä. Sokea tätini sanoi aikanaan, ettei koskaan tahtoisi olla näkevä, koska sokeus oli tärkeä osa häntä ja hänen minuuttaan. Sama juttu on minun kanssani. Minä olen minä, miksi minun pitäisi olla joku muu?
1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?

Kaveripiirissä kaikki tietävät. Työpaikalla olen ollut asiasta hiljaa syrjinnän pelossa (vaikka mahdollisesti aihetta ei olisi). Pari työkaveria kuitenkin tietää, koska he ovat Facebook-kavereitani enkä ole siellä peitellyt suuntautumistani. Mahdollisesti he ovat jutelleet asiasta muidenkin työkaverien kanssa. Harrastukseni ovat yhden hengen harrastuksia, joten harrastuspiireissä ei ole tarvinnut kertoa.

2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?

Äiti tietää ja osa sukulaisista. Suvun vanhusten kanssa en ole asiasta keskustellut, enkä myöskään isäni kanssa kun ei muutenkaan olla tekemisissä. Voi silti olla että isäni on kuullut asiasta velipuoleltani, joka on minulla Facebook-kaverina. Aion kertoa jos joku kyselee parisuhteenui laadusta.

3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?

Käytän. Puhun vieraampien ihmisten kanssa yleensä avokista. Se on kuitenkin aiheuttanut väärinkäsityksiä: olen esimerkiksi lääkärissä puhunut avokista, ja myöhemmin kun näin potilaspaperini, huomasin että lääkärin sanelussa termi oli muuttunut "tyttöystäväksi" vaikka avokki on miespuolinen.

4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?

Olen joskus siinä mielessä, että olen toivonut jatkoa suvulle. Olen sukumme ainoa nuori ja tulen siis jäämään suvun viimeiseksi. Yksinäinen vanhuus toisinaan pelottaa, ja silloin olen toivonut että olisin hetero ja minulla voisi olla lapsia.
1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?
Tällä hetkellä olen työnhakijana. Edellisellä työpaikalla ne varmasti tiesivät keitä kiinnosti eikä se näyttänyt erityisemmin liikuttavan ketään. Olen kovasti samaa mieltä kuin seuraamani blogaaja gaybanker.blogspot.com - hän sanoo että homon häpeilevä asenne seksuaalisuuteensa vetää siihen muutenkin negatiivista huomiota, pahimmassa tapauksessa kiusaamista.

2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?
Kaikki tietävät.

3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?
En käytä. Jos kotielämä tulee puheeksi tuntemattomampien kanssa, puhun kumppanista.

4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?
Teinivuosien angstivaiheen päällä ollessa toivoin, mutta en sen jälkeen.
1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?

Kaveripiirissä kaikki aikalailla tietää. Asiaa en esille puolituttujen kanssa tuo, koska en koe että sillä on merkitystä. Työpaikalla olen vasta aloittanut, ja muutenkaan siellä ei vielä puhuta mun henkilökohtasista jutuista, joten en oo nyt sit asiakseni nähny tuoda asiaa esille. Kaveripiirissä se on tullut esille, kun ollaan yhdessä käyty paikoissa ja esim tykätään poikkiksen kanssa molemmat isännöidä iltoja kavereille. Ihmiset on sitten voinu valita että osallistuvatko vaiko eivät :)


2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?

Vahmemmat ja osa sukulaisista tietää. Sukulaiset on mulle vähän harmaata aluetta, kun en heidän kanssaan muutenkaan ole tekemisissä. Jos saavat jostain tietää niin ei minua haittaa, mutta ei ole tapana soittaa ihmisille "moi mä oon muuten homo" puheluita. Vanhemmat on ottanu todella hyvin ja ollaan poikkiksen kanssa aina tervetulleita kylään ja käyvät mielellään meillä jos ovat tällä suunnalla käymässä.

3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?

En käytä, mutta saaatan kyllä jättää ottamatta asian esille. Valitettavasti huomaan jättäväni tahallani joskus tietyissä tilanteissa käytöstä meihin liittyvät asiat. Haluaisin korjata tuon, mutta vanhalle kaappilaiselle paha paikka :)

4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?

Ehkä toivoin kun olin teini, mutta täytyy kyllä myöntää että silloinkin taisin haluta enemmän vaan saman luokan söpöä poikaa. Ehkä enemmänkin sanoisin, että toivoin asuvani eri paikkakunnalla, jotta elämä olis helpompaa.
1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?

En työpaikalla osittain varsin negatiivisen ilmapiirin takia. En myöskään kavereille yhtä lukuunottamatta.

2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?

Eivät tiedä. En aio kertoa varsin negatiivisen suhtautumisen takia.

3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?

En elä parisuhteessa.

4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?"

Ehkä joskus heikkona hetkenä teini-iässä, mutta siitä on hyvin kauan. Nykyisin en missään nimessä.
1. En ole. On sen verran homofobista porukkaa.
2. Vanhemmat kuolleet, ei sisaruksia, kauemmat sukulaiset ei tiedä. Ovat nekin jonkin verran homofobisia.
3. En erittele sukupuolta, vaan käytän sanaa me, jos vaikka molemmat olemme olleet matkoilla jne.
4. Olen toivonut, koska elämä olisi siten paljon helpompaa.
1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?
- Pari kaveria tietää, olen myöntänyt kun on asiaa kysytty. Töissä kerran asian kerroin kun keskusteltiin lesboista.
En oo viittiny paljon asiasta puhua koska en halua että sukulaiset saa tietää.

2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?
- Ei tiedä, saattaa joku varmaan epäillä asiaa.
Kyllä se niille sitten selviää kun olen parisuhteessa naisen kanssa.
3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?
- En ole parisuhteessa.
4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?
- Voishan se olla helpompaa mutta en varsinaisesti ole asiaa toivonut.
1. Oletko kertonut lesboudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?

- Kyllä. Paljon kätevämpää kun ei tarvitse salailla. Yleensä pyrin kertomaan ihmisille varsin nopeasti, niin sitten ei tarvitse harmitella, jos joku jota olen pitkään pitänyt hyvänä kaverina laittaakin välit poikki. Tosin sitä ei ole kertaakaan käynyt.


2. Tietääkö perheesi lesboudestani (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?
- Tietää.


3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?
- Puolisoa käytän välillä, mutta nimeä useimmiten. Tarvittaessa selvennän.


4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?
- Teininä kyllä, ihan sen takia, että olisi ollut tälläisenä "umpiheteron" näköisenä helpompi löytää mies kuin joku nainen. Mutta sen jälkeen en ole toivonut.
1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?
- Olen, tuntui helpomnalta aikanaan, enkä ole katunut, vastaanotto oli kohtuullinen jo miltei 20 vuotta sitten - myönteinen oppimistilanne kaikille

2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?
- kyllä, se oli haasteellisempi juttu, mutta kääntyi myös hyväksi. En ole jäänyt ainoaksi kaapin jättäneeksi suvussa :)

3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. puoliso, seurustelukumppani, kulta tms.) peittääksesi suuntaumistasi?
- En salatakseni, vaan osoittaakseni yhdenvertaisuutta aiemmissa ja nykyisessä suhteessa

4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?
- Ja jäisin kaikesta tästä upeudesta paitsi? Ei ikinä!
1.En ole kertonut enkä kerro.Suojelen itseäni ja toimeentuloani kaikin tavoin.

2.Ei tiedä eikä ole aikomusta kertoakaan.Viileät välit muutenkin ja pakosta joutuu olemaan tekemisissä sukulaisten kanssa.

3.

4.Aika monta kertaa.
1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?
- Olen kertonut, jos sitä on multa kysytty (eli toisin sanoen: kaikki tietää mun homoudesta). Oon ollut hyvin avoin seksuaalisuudestani, koska en oo nähnyt mitään syytä sen saalaamiseenkaan.

2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?
- Kyllä tietää. Isovanhemmille en oo koskaan kertonut, mutta kyllä luulisin niidenkin tietävän.


3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?
- En. Käytän reilusti sanaa POIKAYSTÄVÄ, koska haluan tehdä asin kaikille selväksi + haluan osoittaa olevani erittäin ylpeä asiasta.

4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?
- Joskus kauan aikaa sitten. Nyt jos mä saisin valita, valitsisin ehdottomasti homouden.
1.

"Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla?": Olen juuri 30v täyttänyt mieshenkilö ja minulla on ehtinyt olemaan useampiakin työnantajia. Vain ja ainoastaan pitkäaikaisimmissa työpaikoissa ja sielläkin ainoastaan läheisimmälle ja luotettavimmalle työkaverille olen saattanut asiasta mainita sen tullessa puheeseen. En näe mitään syytä alkaa työpaikalla julistamaan asiaa, ellei se sitten tulisi erikseen puheeksi tai joku kysyisi.

"Harrastuksissa?": Olen harrastanut suhteellisen "miesmäisiä" lajeja, kuten salibandya ja jalkapalloa. Nyt kesällä pelaan jalkapalloa eräässä teamissa ja käyn treeneissä. En tunne sitä porukkaa niitä treenikertoja paremmin, joten en näe minkäänlaista tarvetta kertoa heille itsestäni/ yksityiselämästäni juurikaan mitään. Muutamasta tyypistä siellä vaan näkee jo olemuksesta ja käyttäytymisestä, mitä mieltä he ovat vähemmistöseksuaaleista. Käyn treeneissä vain sen takia, että pysyn kunnossa. Piste.

"Kaveripiirissä?": Kyllä. Kaikki henkilöt, jotka lasken kaveripiiriini tietävät käsittääkseni suuntautumisestani. Minulla ei kovin montaa sellaista henkilöä ole, jota voisin nimittää kaveriksi. Mutta ne harvat ja valitut saavat myös asian laidan tietää. Kuten myös kaikki he, jotka näkevät profiilini Facebookissa minut sinne kaveriksi lisättyään/ketkä olen kaveriksi hyväksynyt ja jotka vaivautuvat tarkastelemaan profiiliani vähän syvemmälle (siellä on esim. kuvia minusta ja poikaystävästäni, jotka eivät jätä asiaa epäselväksi tyhmemmällekään).


2. "Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?"

Perheeseeni kuuluu oikeastaan ainoastaan äitini. Asia tuli hänelle ilmi puolivahingossa ollessani 21v, jolloin alkujärkytys oli varsin kova. Nykyään ihan hyvin suhtautuu asiaan, tietää poikaystävästäni jne.


3. "Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi? "

Kyllä käytän, siinä tapauksessa jos keskustelukumppani ei tunne minua/suuntautumisiani. Esimerkiksi viimeksi keskustellessani esimieheni kanssa kerroin hänelle, että haluaisin pitää loman heinäkuun lopulla, koska rakkaallani on samaan aikaan lomaa.


4. "Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?"

Itseasiassa en ole homo, vaan enemmänkin biseksuaali, vaikka minulla onkin poikaystävä. En siis osaa vastata tähän tarkentavasti, tarvitsisiko minun moista edes toivoa, koska minussa on myös jonkin verran heteroa jo olemassa.
Editinä vielä kohtaan 4:

Kysymyksesi voisi olla paremminkin muotoiltu. Tarkoitatko sillä ainoastaan seksiä (mies & nainen) vaiko ylipäätään heteroperhe-elämää (vakiintuneet arkirutiinit, lapsishow jne.)?

Vastaukseni nimittäin on erilainen riippuen siitä, kumpaako tarkoitit?
1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?
Yleisesti olen hyvin avoin ja välitön oman suuntaukseni suhteen, en ole erityisen kiinnostunut siitä, mitä ihmiset aiheesta ajattelevat, sillä kukin saa puolestaan olla asiasta täysin sitä mieltä mitä itse haluaa. Nykyajan vapaamielisessä maailmassa varsinkin nuorempi väestö suhtautuu asiaan yleensä hyvin neutraalisti, eikä asiasta mielestäni tarvitse pitää sen suurempaa meteliä. Töissä olen kertonut, jos asiaa on kysytty. Yleisesti ottaen puhun naisystävistäni nimeltä ja hyvinkin avoimesti, mutta en näe syytä korostaa asiaa millään tavalla. Suurin osa ihmisistä tajuaa asian joko itse tai sitten varovasti kysellen.

2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?
Koko suku tietää, melkeinpä. Kukaan ei ole koskaan ollut vastaan, joskaan kaikille asia ei varmasti ollut kaikkein mieluisin yllätys.

3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?
Jonkun verran käytän, en niinkään peittääkseni, kuin muutenkin. Puhun kuitenkin kumppaneistani ihan nimeltäkin, joten tyhmempi sopii olla, ellei osaa yhdistää.

4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?
Varhaisteininä toivoin olevani, ja yritinkin kovasti. Pieleen meni, sen jälkeen olen harmitellut homouttani vain siitä syystä, että en satu tuntemaan juuri ketään muita seksuaalivähemmistön edustajia kuin itseni, joten verkostoituminen ja kumppanin löytäminen ei ole aina ihan helppoa. Heteroilla on mielestäni enemmän valinnanvaraa, se on ainoa asia, mikä saisi minut koskaan edes suomaan ajatustani heteroseksuaalisuudelle omalta osaltani : )
Näin korjauksena "kun elin parisuhteessa". En selkeästikään lukenut kysymystä tarpeeksi tarkasti ; )
1. Olen kertonut joillekkin kavereilleni, mutta se johtuu siitä että heidän kaveripiirissä on paljon seksuaalivähemmistöjä tai ovat sitä itse. Koulussa en ilmoita asiasta mutta jos joku nyt kysyisi niin vastaisin totuuden. Harrastuksissa en ole kertonut. Kerron kaikille jotka kysyvät, että olen bi.

2. Koko perheeni tietää.

3. En ole parisuhteessa, mutta perheen ja henkilöiden, joille olen kertonut olevani mitä olen, voin puhua tyttöystävästä (tietenkin myös poikaystävästä, mutta se ei olisi mitenkään poikkeavaa jos kertoisin heteroille). En välttämättä kuitenkaan voisi koulussa puhua tyttöystävästä... :C

4. En tietenkään! :D
Saako bi-seksuaali vastata?


1.Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?

-olen kertonut bi-seksuaalisuudestani parille bi-naiselle ja parille luotetulle. Kaapissa ollaan.

2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?

-yritin kertoa vaimolle. reaktio oli niin raivokas että kaapin ovi meni jälleen kiinni. Äiti tietää.

3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?

-kaapissa ja ydinperhemallin mukaisesti, ulospäin "normaalia"

4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?

-En enää. Olin niin hirveän ahdistunut ennen kuin asia selvisi minulle. Parempi tietää mikä on kuin kitua.
"1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et? "

En ole kertonut, mutta kaikki tietävät. Miksi kertoisin, en saa sillä kuin hankaluuksia itselleni, eikä kukaan ymmärtäisi kuitenkaan. Siitä huolimatta olen pitänyt sateenkaariasiat esillä esimerkiksi kuntavaaleissa.
Mun on vaikea ymmärtää itseänikään välillä. Minä olen ehkä bi, ehkä a. Queer vai questioning? Nainen olen kuitenkin.

"2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut? "

Kyllä tietää ja siinä meni sitten välit poikki suvun kanssa ilmeisen lopullisesti.

"3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi? "

Kyllä.

"4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?"

Olen.
1.Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?
– Muutama kaveri asian tietää, mutta en saata kuvitella että muut olisivat niin sokeita etteivätkö ainakin arvailisi. "Työpaikka" on intti tällä hetkellä, siellä en ole hiiskunut asiasta, mutta toisaalta en hiisku siitä muutenkaan. Jos joku kysyy, vastaan. Ei sen kummempaa.

2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?
– Vanhemmat ovat tietoisia koska heille olen kertonut. Eivät olleet juuri moksiskaan tiedosta eli hyvin meni, elämä on jatkunut kuten ennenkin. Muille sukulaisille kertominen ei ole agendalla ainakaan kiireellisenä asiana.

3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?
– No en valitettavasti elä parisuhteessa. Varmaankin käyttäisin neutraaleja ilmaisuja jos eläisin, mutta enhän voi varmaksi sanoa.

4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?
– Monesti ja aika kovasti, mutta se oli silloin kun itselleni alkoi selvitä että olen homo. Nykyään kyllä on ihan mukava olla oma itsensä.
1. Kaveripiirissä kaikki tietää, työpaikalla lähin työkaveri tietää, jonka kanssa puhutaan muutenkin avoimesti asioista. Mutta en aio kertoa muille koska en koe mitään yhteyttä niihin ihmisiin enkä kerro heille oikein muutakaan itsestäni. En tykkää olla huomion kohteena ja niin väistämättä kävisi jos asiasta kertoisin. Toisaalta jos seurustelisin niin varmaan miettisin asiaa sitten uudelleen.

2. Lähiperhe tietää mutta muut sukulaiset eivät. Jos ja kun joskus seurustelen vakavasti niin kyllä asia sitten saa tulla julki vaikka vanhempani varmaan mielummin tappaisivat itsensä.

4. En ole koskaan toivonut olevani hetero. Olen iloinen siitä että olen vinoutunut :)
1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?

- Kaveripiiri, joka on hyvin pieni - koostuu vain parista ihmisestä - olen kertonut, mutta varmaankin juuri sen takia koska nämä ihmiset ovat läheisiä minulle ja tiedän että he ymmärtävät. Miksi sitten en ole kertonut muualla, on juuri se kun asuu vielä pienellä paikkakunnalla ja nämä ihmiset ympärillä vain ahdistaa

2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?

- Kerroin äidille joku muutama vuosi takaperin - tosin ei ollut ihan mikään paras reaktio. En sitten tiedä onko hän kertonut isälle. Vanhempi sisko myöskin tietää.

3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?

- Yleensä kutsun tyttöystäväksi, jos sellainen kerran on

4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?

- En ole koskaan edes miettinyt asiaa, joten en kai.
1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?
- Kerron ja olen kertonut, jos joku on kysynyt tai asia on tullut esille. En näe syytä, miksi minun pitäisi esitellä itseni kertomalla heti kättelyssä, että seurustelen naisen kanssa. Ei kukaan heterokaan erikseen kerro olevansa hetero. Töissä kuitenkin kaikki tietää ihan ilman kertomistakin kuten myös kaverit.

2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?
- Tietää. Ainoastaan äidilleni, tädilleni ja siskoilleni varta vasten kerroin. Muut ovat saaneet tietää, kun olen paikalle mennyt vaimokkeeni kanssa tai ovat kuulleet muilta.

3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?
- En peittääkseni. Käytän ihan muutenkin sanaa avokki. Myös sana puoliso mielestäni kertoo jo aika paljon eikä ole sana, jota kannattaa käyttää jos haluaa pysyä kaapissa. Heterot kuitenkaan harvemmin käyttää sanaa puoliso.

4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?
- En. En muutenkaan ole koskaan ajatellut ihmisten sukupuolia. Joskus yläasteella mietiskelin, että olen ihastunut miehiin, mutta ehkä myös naisiin. Naisten kanssa olemisesta minulla ei kuitenkaan ollut mitään kokemuksia, joten ajattelin, että en voi olla bi enkä varsinkaan lepakko. Myöhemmin ihastuin nykyiseen vaimokkeeseeni ihmisenä, en hänen sukupuoleensa. Mutta varmistuipa sitten samalla ne yläasteen aatokseni. ;)
1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?
Joillekkin kavereille olen, kun on tullut puheeksi tai muuten vain ohimennen möläyttänyt. Työpaikalla en ole kertonut, mutta en tarkoituksella salailekkaan. Tässäkin sama, jos aihe tulee puheeksi tai muuten sopiva tilaisuus, saatan kertoa. En koe tarpeelliseksi muutenvaan kertoa et hei tykkään muute enimmäksee tytöistä.

2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?
Sisko tietää. Muut ei. Vielä.

3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?
En ole parisuhteessa. En peittelisi jos olisin.

4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?
Olen. Usein.
1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?

Harrastuksissa ja kaveripiirissä kaikki tietävät. Työpaikoilla vaihtelevammin. Työyhteisössä jossa olin vuosia kaikki tiesivät ja useat myös tapasivat mieheni. Nykyisessä olen ollut vasta vuoden alusta mutta ainakin osa tietää. Hieman olen nyt varonut kun heti toisena päivänä itketin erästä ilmeisen herkkää henkilöä kertomalla mieheni kuolleen syöpään. Kerron siis nykyään suppeamman version jos tulee puhetta aiheesta enkä kerro olevani leski. ;)

2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?

Vanhemmat ja sisarukset tietävät. Päädyin kertomaan täysin itsekkäästä syystä vaikka epäilin olevan viimeinen niitti välien katkeamiseen. Sukulaisista en tiedä varmasti mutta todennäköisesti tietävät.

3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?

Vieraiden kanssa helppouden vuoksi monesti. Osa ymmärtää kyllä ilmaisusta ja muille joutuisi vain vääntämään ylimääräistä jos selkeämmin kertoo. Tällä hetkellä vasta uuden parisuhteen yritelmää joten ei niin ajankohtaista.

4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?

Nuorena lähes päivittäin mutta synnyinkodistani päästyäni en enää.
  • 39 / 48
  • valtsu_Kalliossa
  • 3.3.2013 0:17
Näitä galluptuloksia kun lukee ei aina oikein jaksa uskoa, että nyt on jo vuosi 2013.
1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?

Työpaikalla en. Ei tunnu olevan siinä firmassa tapana, enkä ole innostunut lipunkantajan tehdävästä.
Harrastuksissa osittain, riippuen harrastuksesta. Osa kun kulkee vähän samaa latua tuon duunin kanssa.
Kaveripiiri pääosin varmaan tietää. En varsinaisesti nykyään enää kerro, saavat sitten itse päätellä.

2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?

Vanhemmat tietävät, mutta eipä asiasta juuri puhuta. Muut sukulaiset sitten satunnaisesti. Tuskin varta vasten kerron.

3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?

En elä parisuhteessa, mutta käytän noita ilmaisuja välillä tahallani pakkaa sekoittamaan. Kyllä minä katson että minulla on oikeus käyttää esim. puoliso-ilmaisua eikä se ole mitenkään suuntautumisen peittämistä.

4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?

Ehkä joskus on mielessä käynyt, mutta näyttää olevan sellainen elämä aika normitettua. Heterona en olisi sellainen mitä nyt olen, ehkä jopa niiltä osin joihin eniten olen tyytyväinen.

Ps. valtsu: Kyllä paljon vielä on työtä tekemättä että päästään asennemaailmassa edes 1900-luvulle...
1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?

Kaveripiirissä kyllä. Olen bi ja tällä hetkellä heterosuhteessa joten työpaikalla ei ole ollut tarvetta suuntautumisesta kertoa. Jos olisin toisen miehen kanssa, ei kuitenkaan olisi ongelma kertoa siitä.

2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?

Äiti ja sisko tietävät, äiti tosin luulee miehistä pitämistä vaiheena joka meni ohi. Isä ja muut sukulaiset eivät tiedä. Jos on syytä kertoa (eli parisuhde miehen kanssa), kerron sitten.

3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?

En käyttäisi sukupuolineutraaleja ilmaisuja.

4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?

En ole.
1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?

- En peittele suuntautumistani yleensä. Jos asia tulee puheeksi, pystyn vastamaan rehellisesti. En kuitenkaan koe, että asiaa tarvitsisi erikseen mainita esim. työpaikalla, että hei, meikä muuten tykkää tytöistä. Uskon myös että ulkoinen habitukseni saattaa viestittää jotain sen verran, että jos asia joskus tulee esiin, se ei välttämättä tule monellekaan yllätyksenä.

2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?

- Äiti ja isäpuoli, sisko ja muutamat muut läheiset sukulaiset tietävät. Olen seurannut mielenkiinnolla isäni suhtautumista homoseksuaalisuuteen, joka on muuttunut vuosien aikana kovasti parempaan. Uskon, että asian ollessa ajankohtainen, eli kun elämääni tulee tyttö jonka kanssa haluan jakaa tulevaisuuteni, ei asian kertominen isälle (ja muulle maailmalle eli suvulle) tule olemaan hankalaa.

3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?

- En elä parisuhteessa. Mutta en näe syytä peitellä seurustelukumppanini sukupuolta tulevaisuudessakaan.

4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?

- Jep. Siinä vaiheessa, kun olin läpi käymässä pahinta itsensä etsiskely -kautta.
1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?

en ole peitellyt moneen vuoteen, kaikki tietää. en tahdo olla muutakuin oma itseni jos ei kelpaa niin ei ole pakko olla mun kaveri.


2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?

lähimmät tietävät, osa sukulaisista joiden kanssa ei niin paljoa tekemisissä ei kaikki tiedä, kerroin äidin puoleni serkulle ja ei mitään ongelmaa, saatan laittaaa kaapinovia useammallakin auki. jos joku kysyy niin en kiertele, tosin en ole neitimäinen joten ei musta oikein tiedä jollei kysy tai puhuta seksuaalisuutta sivuavaa.


3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?

en ole parisuhteessa, mutta saattaisin jossain ympäristössä jonka koen homofobiseksi niin käyttää puolisoa tai kumppania. mutta yleisestiottaen voisin ihan huvin puhua poikakaverista vaikka kahvilassa.


4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?

en hetero mutta bi olisi kiva olla, saisi homouden ja heterouden parhaat puolet. en oikeastaan edes nuorena olisi tahtonut olla hetero, olisin vain tahtonut että mut hyväksyttäisiin ja olisi poikaveri, mitkä on tietenkin homofobian takia vaikeampaa...
1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?
- Osalle kaveripiiristä, mutta sana on levinnyt. En tiedä tarkalleen, miksi en ole kertonut opiskelukavereille, vaikka asiasta onkin ollut puhetta.

2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?
- Veli, muttei kukaan muu. En aio kertoa, ellei parisuhdetilanteeni muutu.

3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?
- Ei tarvitse, seurustelen miehen kanssa ja olen nainen.

4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?
- Olen. Usein.
1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?

En työpaikalla paitsi harvoille valituille. Siksi, koska isäni ei tiedä. Ystävilleni olen, koska olisi todella vaikea olla aidosti kenenkään kanssa ystävä tai edes kaveri, jos joutuisi piilottelemaan kaapissa.

2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?

Äiti tietää, isä ei eikä sukulaiset. Äidin kanssa niin läheiset välit, mikä olisi mahdotonta jos en olisi kertonut. Isälle en halua kertoa, eikä ole suunnitelmissa. Myöskään äiti ei halua, että kertoisin isälle (tai kenellekään muulle). Tästä syystä en ole kertonut sukulaisille. Voisin kertoa joillekin sukulaisilleni, jos alkaisin olemaan enemmän tekemisissä. Kertominen olisi myös aiheellista isälle, jos muuttaisin yhteen naisen kanssa, mutta se ei ole ajankohtaista.

3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?

En puhu seurustelustani niille, jotka eivät tiedä. Kutsu ystäväkseni kumppaniani niille, joille olen kaapissa.

4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?

Enimmäkseen en toivo olevani hetero vaikka se helpottaisi joitakin asioita.
1. Olen.
2. Tietää.
3. En.
4. Aikuisena en. Toivon samaa kaikille muillekin.
1. Oletko kertonut homoudestasi esim. työpaikalla, harrastuksissa tai kaveripiirissä? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi et?
- Olen kertonut vasta muutamalle hyvälle ystävälle. Havahduin tähän maailmaan vasta äskettäin ja itseeni uudestaan tutustuminen on vielä kesken.

2. Tietääkö perheesi homoudestasi (vanhemmat, sisarukset, sukulaiset yms.)? Aiotko kertoa, jos et ole vielä kertonut?
- Kukaan perheestäni tai sukulaisistani ei tiedä. Toivoisin kovasti, että saisin rohkeutta puhua asiasta äidilleni ja siskolleni, mutta koen asian ehkä ajankohtaisemmaksi sitten, kun löydän jonkun ihanan tytön. Sukulaisille en ajatellut julistaa, mutta jos tulee jostakin esille, niin eipä siinä mitään.

3. Jos elät parisuhteessa, niin käytätkö sukupuolineutraaleja ilmaisuja (esim. avokki, puoliso, seurustelukumppani tms.) peittääksesi suuntaumistasi?
- En ole parisuhteessa, mutta luulen, että tietyissä tilanteissa saattaisin puhua esim. puoliskosta.

4. Oletko koskaan toivonut olevasi hetero?
- En ole. Huvittaa vähän itteenikin, mutta oon niin onnellinen, kun oon löytänyt itseni. Varmasti sitä lokaa on tulossa niskaan, mutta heteroelämästä en haaveile.