Kumpi tuntuu paremmalta?

  • 1 / 2
  • amadeus1
  • 21.7.2010 13:28
Paneminen vai pantavana oleminen - siis miesten kesken. Mulle on syntynyt käsitys, että useimmat homo/bi-miehet haluaa olla mielummin pantavina kuin panna itse.

Olisiko niin, että paneminen on sen verran lähellä runkkaamista, että se ei ole niin kovin uusi elämys miehelle... mene ja tiedä. Kertokaa mielipiteenne.

Kumpi sinusta tuntuu paremmalta ja miksi?
  • 2 / 2
  • patu
  • 11.8.2010 14:46
Tämä on mielenkiintoinen kysymys, jota olen pohtinut paljon. Minulla on hiukan sama vaikutelma, että homo- ja bi-miehissä on enemmän bottomeita kuin topeja. Ehkä kyse on kuitenkin siitä, että kun itse on bottom, jäävät paremmin mieleen ne turhautumiset siitä, kun on etsinyt kumppania, mutta törmännyt toisiin bottomeihin. Lisäksi minusta tuntuu siltä, että yleisesti ottaen myös toppien ja bottomeiden luonteenlaaduissa on tiettyä eroa, ja usein topit kaverustuvat toisten toppien kanssa, ja bottomit toisten bottomien kanssa, mikä entisestään vääristää vaikutelmaa - ja lisää turhautumista. En usko, että sillä, että paneminen olisi lähellä runkkaamista, olisi merkitystä asian kannalta. Kyse on kai enemmän rooleista, kuinka paljon haluaa enemmän se aktiivinen toimija tai se passiivinen mukautuja.

Tein GayRomeossa pikaisen haun suomalaisten keskuudessa, jossa ainoana tekijänä oli rooli pantaessa. Tulokset: Top only 189 (10,9%) - More top 227 (13,1%) - Versatile 825 (47,4%)- More bottom 299 (17,2%) -Bottom only 198 (11,4%). Tämä on tietysti epätieteellinen tutkimus, mutta ehkä suuntaa antava. Näistä muodostuu melko kaunis kellokäyrä, josta kai voi päätellä, että enimmäkseen homot haluavat sekä panna että olla pantavina. Vain toppeja ja enimmäkseen toppeja on yhteensä 24% ja vain bottomeita ja enimmäkseen bottomeita yhteensä 28,6%. Bottomeita siis todella on hiukan enemmän kuin toppeja, mutta ei niin paljon kuin voisi kuvitella. Mietin, voisiko ero selittyä sillä, että bi-miehistä ehkä useammat niistä, jotka haluavat panna, valitsevat heterosuhteen, kun taas niistä, jotka haluavat tulla pannuiksi, useammat valitsevat homosuhteen? Näin he sitten vinouttavat jakaumaa.