Hivenen animaalista parittelua noin 80 000 vuotta sitten

Björn Kurtenin kirjoittama paleofiktio Musta tiikeri sivuaa myös tätä aihetta.

7.5.2010 00.06 - STT (Päivitetty 7.5.2010 08.10)

Nykyihmiset ja neandertalin ihmiset lisääntyivät keskenään, osoittaa tuore tutkimus. Nykyihmisen geeniperimästä noin 1-4 prosenttia on peräisin neandertalin ihmiseltä, kerrottiin tutkimusta johtaneesta saksalaisesta Max Planck -instituutista torstaina.

Eurooppalaiset, aasialaiset ja Tyynenmeren alueen ihmiset kantavat neandertalien geenejä, mutta afrikkalaiset eivät. Tämä viittaa siihen, että kaksi ihmislajia lisääntyi keskenään noin 80 000 vuotta sitten, jolloin varhaiset ihmiset alkoivat levittäytyä Afrikasta muualle maapallolle.

Tutkijat analysoivat neandertalin ihmisten Kroatiasta, Venäjältä, Saksasta ja Espanjasta löydettyjä muinaisia luita. He löysivät viisi ainoastaan neandertaleilla esiintynyttä geeniä. Geeneistä kolme vaikutti ihoon.

Tutkijoiden mukaan geenilöydöistä huolimatta nykyihmisistä ei voi nimetä mitään tyypillisiä neandertalin ihmisten piirteitä.
Kylläpäs: Punatukkaisuus, pisamaisuus, kalpeaihoisuus, rähmäsilmäisyys. Norjalaiset ovat siis Neanderthaleja...

Ihan oikeasti. Norjassa kerrotaan paljon peikkotarinoita. Mitä ilmeisimmin kyseessä on alkukantainen muisto siitä, kuinka kaksi rotua sekoittuivat keskenään...
Björn Kurtenin kirjassa kylläkin oletettiin kyseisen Cro-magnon - Neanderthal -Jälkikasvun olevan kuin muuli, siis steriili, ei pystyvä lisääntymään.
  • 4 / 7
  • Rokkihomo
  • 9.5.2010 12:13
Ja vähän enemmän kuin hivenen verran Jean M. Untinen-Auelin Luolakarhun klaanissa.
(Sarjan myöhemmissä osissa, Hevosten laakso jamitnitänytoli, sitten ihan vaan niitten cro-Magnonien kesken.)
Mielenkiintoista muuten, että ihan oikeasti nämä peikkotarinat sikiävät voimakkaimmin seuduilta, joilla todistetusti eli neanderthaleja; Norja, Espanja ("troll under the bridge" -genren tarinat tulevat sieltä) ja Saksan eteläosat (Schwarzwald jne.) sielläpäin tämä Neander -jokikin muistaakseni virtailee...
Ai niin! Ihonväri! Cro magnon -esi-isämme ja -äitimme Afrikasta tänne asti rämpiessään olivat nykykäsityksen mukaan aika mustia. Lisäksi tutkimus sanoo, ettei Afrikasta ole löytynyt Neanderthalin geenejä.
Entäpä jos juuri tämä sekoittuminen kahden ihmislajin välillä johti meidän vaaleaihoisuuteemme? Ihogeenejähän siis tuli Neanderthaleilta meille?
Anteeksi nyt vaan, mutta olen aika innostunut. Tämä nimittäin tarkoittaa sitä, että sinä, minä ja me emme olekkaan homo sapiens sapiens -yksilöitä, vaan kukin on omalta osaltaan myös Neanderthalilainen. pitäisikö puhua itse asiassa ihmisrodusta Homo Sapiens Cro-Magnon - Neanderthaliensis, joka tätä planeettaa asuttaa?

Sorry vaan, mutta minulle kyllä tämän tason juttu on iso uutinen ja kaikilla mahdollisilla kanavilla markkinoitava...

Ai niin. Kyllä epäilen vahvasti, että Neanderthalin ihmisistäkin varmasti löytyivät ne Oog ja Goog, jotka molemmat miespuolisina kävelivät käsi kädessä mammutteja metsästämään...