Missä kulkee raja oikeuteen julkiseen solvaamiseen?
Kuljin tänään Helsingissä asematunnelin läpi. Tasanteella, josta laskeudutaan metron portaiden yläpäähän, saarnasi kovaäänisin avustettuna mies, joka kertoi homojen olevan syypää aina Sodomasta ja Gomorrasta lähtien maailmassa tapahtuviin kaikkiin kamaliin asioihin. Hän muisti mainita katolisen kirkon kriisin tietenkin homojen syynä.
Koin tulleeni julkisesti loukatuksi. Mietin, onko minulla keinoja puuttua tuollaiseen solvaamiseen oikein kunnolla. En keksinyt mitään muuta keinoa, kuin mennä vetämään stöpseli irti. En kuitenkaan toiminut niin, koska saattaisin kenties jonkin lain mukaan loukata uskonnon tai sananvapautta. Siispä jatkoin vain matkaani ja jupisin mielessäni, että hullu mikä hullu.
Jos joku tuntee tällaisen tilanteen oikeudellista puolta, se olisi kiinnostava tietää.
Olen miettinyt ihan samaa, miten pitkälle sananvapaus menee. Esim. netistä kyllä löytää niin vääristyneitä, sairaita käsityksiä hlbt-ihmisistä (uskonnolliset ääriläidat), että olen todennut mieluummin pysyväni sieltä poissa.. Joskus olen kyllä lukenut niitä ajanvietteeksi, mutta rupeevat kyllä tympimään. Tuo sinun juttusi eroaa vain siinä, että jouduit sattumalta "tilanteeseen".
Suosittelen jonkinlaista vastaiskua esim. jos minulla olisi oma kumppani mukana, kenties suukottelu miehen edessä (ja ääneen sanottu "oma kultani") olisi tälle miehelle ollut kiusantekoa. Ja ketähän olisi syytetty enemmän? :)
Tempaise turpaan, mieluiten silloin kun tyyppi lärpättää kovaääniseensä.
Nooh, kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Meikäläisiä paheksuvillakin on oltava oikeus mielipiteensä ilmaisemiseen. Ainahan voi mennä kaupungille kailottamaan megafonilla vastakkaistakin näkemystä :)
Tokihan maailmaan ääntä mahtuu ja varmaan helpompi reitti olisikin toimia niin, mutta mikäli Juhani haluaa asian eteenpäin viedä, niin kaipa tuo menee
rikosilmoituksen kautta "rikos ihmisyyttä vastaan" (RL 11 luku 3 § (11.4.2008/212))
tai "kiihottamisena kansanryhmää vastaan" (RL 11 luku 10 § (11.4.2008/212)) - (tasa-arvon nimissä kuulunemme sellaiseen). Joku tuntenee kuitenkin juristin, joka asiassa voi paremmin auttaa ja tuntee pykälinen merkitykset tarkemmin ;) - Ehkä tuo rikos ihmisyyttä vastaan on turhan raju ja enemmän toisenlaisiin olosuhteisiin (kuin Asematunnelin tilat rauhan aikana) tarkoitettu. Julkiseen solvaamiseen lienee soveltuu paremmin tuo jälkimmäinen.
RL 11 luku 10 § (11.4.2008/212)
«Kiihottaminen» «kansanryhmää» «vastaan»
Joka yleisön keskuuteen levittää lausuntoja tai muita tiedonantoja, joissa uhataan, panetellaan tai solvataan jotakin kansallista, etnistä, rodullista tai uskonnollista ryhmää taikka niihin rinnastettavaa muuta «kansanryhmää», on tuomittava kiihottamisesta «kansanryhmää» «vastaan» sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Linkit:
FINLEX lakipalvelu>
http://www.finlex.fi/fi/
Rikoslaki >
http://tinyurl.com/5bv3c
http://www.yhdenvertaisuus.fi/suomi/esitteita_ja_materiaaleja/
PS Juhani, kannattaisiko tuolle puhujalle viedä luettavaksi vähän tuoreempaa ja tieteellisempää materiaalia ? ;)
Minun asennoitumiseni noihin kiihkouskovaisiin höyrypäihin on nykyisin vähän sellainen, että antaa heidän paasata ja nolata itsensä. Joskus kurillani saatan antautua väittelyyn heidän kanssaan, kun aika ja paikka on sovelias.
Jotenkin tuntuu siltä, että heille huomion antaminen on kuin bensaa heittäisi tuleen. Jos kävisi niin, että jonkun saisikin hiljaiseksi, niin seuraava jonottaa jo vuoroaan. Olen kerran antautunut väittelyyn kristillisdemokraattien Bjarne Kalliksen kanssa. Oli kuin kallioseinämälle olisi puhunut. Mikään ei liikahtanut.