Torrentit/Pirate bay / limewire

• 1 / 6
  • Kolmoisritti
  • 24.5.2009 21:43
Tää on mulle uutta, mut mun frendit latailee. Eiks se oikeusjuttu oo menossa? Mites sitten?

Mikä on torrentti?
"Mikä on torrentti?"

Laiska kun olen nyt kirjoittelemaan sen pidemmin...
Lainaus wikipediasta (http://fi.wikipedia.org/wiki/BitTorrent)

"Kun perinteisesti tiedostojen jakamiseen tarvitaan palvelin ja paljon tiedonsiirtokapasiteettia, BitTorrent eliminoi tämän tarpeen sillä, että kaikki tiedostoa tai tiedostoja lataavat käyttäjät jakavat tiedostoja samanaikaisesti myös toisilleen."
Tuossa pätkässä on toivottavasti jotain auttavaa infoa..

Itse suosin levyjen ja leffojen ostamista...
Mulle tulee ainakin semmonen "kiva fiilis" kun on ostanut jotain uutta kivaa musiikkia vaikka.
Toisena seikkana: Ihan vaan siksi että se on sinänsä paljon helpompaa/nopeampaa (ainakin mulle)..

Itsellä ei ole kovinkaan nopea netti ja kärsivällisyyteni on huono lataukset tulevat niin hitaasti. Tuntuu kivemmalta kun saa kätevästi kaupasta ostettua vaikkapa nyt elokuvan.
Toinen juttu on se, että jos tarvii ruveta tekstityksiä hakemaan.. Niin niiden kanssa on saanu aina välillä säätää.

Toki on monia tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen lataako netistä leffoja, musaa yms
  • 3 / 6
  • Zephyr
  • 28.5.2009 20:19
Lataaminenhan on laitonta ja siihen aletaan puuttumaan entistä enemmän.Sehän on tekijänoikeuslakien törkeää rikkomista.Pari tuomiota Suomessakin on jo asiasta annettu.
Ruotsalaista Pirate Bayta vastaan tosiaan oli jo oikeudenkäynti, ja Pirate Bayn ylläpitäjille jaettiinkin siitä tuomioita, mutta ylläpitäjät vähemmän yllättäen ilmoittivat valittavansa asiasta korkeammalle taholle. Lisäksi koko oikeudenkäynnistä aloitettiin puolueettomuustutkinta johtuen tuomarin kytköksistä tekijänoikeusjärjestöihin.

Tekijänoikeuksien alaisten elokuvien, musiikin, pelien ja kaiken vastaavan lataaminen netistä on siis laitonta. Kiinnijäämisen riski tavallisella lataajalla on kuitenkin käytännössä nollassa, ellei sitten lataa tai jaa joka päivä muutaman sadan gigatavun edestä tavaraa, mutta silloinhan kyseessä ei enää olekaan mikään tavallinen lataaja. Netistä voi siis huoletta ladata vaikka elokuvan ja pari levyllistä musiikkia päivässä ilman, että tarvitsee pelätä kiinnijäämistä. Tuomiot on lisäksi poikkeuksetta annettu vain suuria määriä tiedostoja jakaville tahoille. Torrentteja käytettäessähän jokainen myös ladatessaan jakaa tiedostoa, mutta määrät jäävät hyvin pieniksi.

En kannusta ketään harrastamaan laitonta toimintaa, vaikka faktojen kertominen tässä asiassa saattaa kuullostaakin melkein mainospuheelta. Varsinkin nuorten keskuudessahan tämä "warettaminen" on todella yleistä, vähän liioiteltuna tuskin kukaan enää ostaa elokuvia ja musiikkiaan, ellei kyseessä sitten ole joku ihan lempiyhtye. Eikä mikään ihme, sillä onhan tuo lataaminen nopeaa, ilmaista ja helppoa. Lisäksi suurin osa ei tunne varastavansa mitään, sillä eihän siihen ladattuun tiedostoon voi edes koskea, eikä synny tunnetta että se olisi jonkun omaisuutta. Lisäksi jos varastaa kaupasta, niin siellä olevien tuotteiden määrä vähenee yhdellä. Jos taas varastaa netin kautta, niin tuote vain kopioidaan sinulle, eikä mitään katoa mistään. Kaiken lisäksi uudet levyt, elokuvat ja pelit saattavat olla netissä tarjolla jo ennen niiden virallista julkaisemista. Eipä siis ihme, että asiasta ollaan huolissaan.
Tässä tekstien, musiikkiesitysten, elokuvien ja muun vastaavan kopioinnissa - ja etenkin siihen liittyvässä tekijänoikeuskiistassa - taitaa taustalla olla ajatus siitä, että ihmiskunnan historian aikana tarinat, runot ja laulut olivat keino välittää tietoa ja muistaa kollektiivisesti asioita. Laulut ja kertomukset olivat kaikkien omaisuutta, yhteistä kulttuuriperintöä.

Mutta sitten tuli viihdeteollisuus. Ja sen palveluksessa on ihmisiä. Ja nämä ihmiset haluavat elantonsa kirjoittamistaan tai esittämistään tarinoista, runoista tai lauluista. Ja etenkin tuohon teollisuuteen sijoittaneet tahtovat rahaa. Oikein paljon rahaa.

On teoskynnys ja tallenteet.

Jos laittaa sanoja ja/tai säveliä ja/tai kuvia peräkkäin uudella tavalla, niin jossain vaiheessa syntyy "ainutlaatuinen teos". Etenkin kuva voi olla jo yksinään oma teoksensa. Tai kun tuotos saatetaan kirjaksi, filmiksi, äänitteeksi tai joksikin muuksi. Vaikka olisi surutta lainannut ideoita jostain muusta teoksesta tai kansankulttuurista.

Joku sen sitten omistaa. Vai omistaako?
  • 6 / 6
  • Kolmoisritti
  • 29.5.2009 20:59
Must taas se lataileminen kestää tuntitolkulla. En jaksa.