Pet Shop Boys Helsingissä 2.7.2009
» Pet Shop Boys Suomeen 2.7.
Olimme eilen katsomassa Helsingin jäähallissa Pet Shop Boysia. Omat lippumme hankimme jo keväällä, mutta niitä oli vielä kaupan jäähallin lipunmyynnissä hetkeä ennen kahdeksaa, jolloin konsertti alkoi. Jäähalli ei ollut täysi, eikä tämän tyyppiseen konsertointiin välttämättä vuodenkierron ajankohta ole täysin ihanteellinen; moni matkustaa lomallaan pois kaupungista ja jopa koko maasta.
Konsertin musiikillinen anti ei suuria yllätyksiä tuonut; tarjolla oli kattava setti uutta ja vanhaa. Vanhatkin Petsari-hitit kuultiin tämän päivän sovituksina, joten bassot olivat tanakammat ja miksaukset kaikin puolin tiukemmat. Eikä Neil Tennantin ääni ole vuosien saatossa muuttunut juuri mihinkään. Ja Chris Lowe oli tyypillisen vähäeleinen, lippis päässään. Neljä taustatanssijaa / -laulajaa tekivät myös työnsä.
Kulissit tarjosivat ehkä suuremman yllätyksen. Kaksi valkeista laatikoista pinottua korkeaa seinämää toimivat kulisseina siihen asti, kunnes ne kaadettiin. Sen jälkeen laatikot olivat muodossa ja toisessa läsnä showssa. Olennaisinta oli kuitenkin se, mitä noihin laatikoihin ja taustalle isoilla ja tehokkailla videotykeillä heijastettiin. Valo saa ihmeitä aikaan. Tietokoneen avulla loihdityt ja seinille tykitetyt värikkäät elävät ruudukot, liikkuvat kaupunkimaisemat ja muut visuaaliset elementit tekivät ainakin minuun vaikutuksen.
Kaiken kaikkiaan ainakin itse sain sen mitä odotinkin. Ja miksi en olisi saanut? Parivaljakko avustajineen osaa hommansa ja minä olen kuunnellut Pet Shop Boysien syntikkapoppia mielelläni 22 vuoden ajan. Henkilökohtaisesti nimittäin kolahti ´It´s a Sin´ kesällä 1987.
Keikka oli hyvä. Biletin kavereiden kanssa seisomapaikoilla permannolla.
Keikka oli fantastinen! Uskomaton hittikimara, kekseliäs show. Duolla on niin paljon matskua, että monta omaa suosikkikipaletta jäi pois, olisin kyllä voinut kuunnella ja katsella tuota tykitystä pitempäänkin.
Uuden levyn biiseistä The Way It Used To Be kolahti ja lujaa. Veikkaan että tästä biisistä tulee klassikko, toisin kuin All Over The Worldistä, joka oli minusta keikan heikointa antia.
Kiitos, Neil, Chris ja taustajoukot!
Soittivat playbackina. Onneksi asia ei tullut minulle niin suurena järkytyksenä, kun olin katsonut heidän Meksikon keikkansa DVD:ltä. Osasin odottaa panostusta shown visuaaliseen puoleen koko lavan mitalla, kun soittajat eivät vie lavapinta-alaa.
Silti toivon, että tällaiset pop-konsertit toteutettaisiin oikeiden soittajien avulla, koska popin live-soitto voi olla hyvinkin herkullista kuultavaa niin kuin Kylie Minigue ja George Michael osoittivat edellisinä vuosina.
Nyt kun artistien ansaintalogiikka on siirtynyt enemmän konserttien tuottojen puolelle levymyynnin kustannuksella, kiertueita toteutetaan jatkuvalla syötöllä. Lisäksi artisteja tuntuu olevan liikkeellä tänä kesänä varsin paljon myös täällä Suomessa. Tämä johtaa siihen, että kaikkiin konsertteihin ei ihmisillä välttämättä ole varaa tulla, vaan täytyy priorisoida kunkin oman musiikkimaun mukaan. Se taas näkyy vajaina katsomoina. Minäkin olen jo laittanut tämän kesän konserttilippuihin jo noin 200 euroa. Eikä tässä ole edes Madonnaa mukana. Muuten lippukulut nousisivat yli 300 euroon. Madonna uhkaa siis jäädä minulla artistina low priority -kastiin Tina Turnerin kanssa, vaikka lippuja onkin saatavissa estyneiden ihmisten myydessä niitä nyt pois. Toisenlaisessa konserttitarjontatilanteessa tilanne olisi varmasti toinen. Ja lokakuinen Elton John punaisine flyygeleineen on vielä harkinnassa, kun olen Eltonin jo kerran nähnyt.
Ja kun artistin kiertuekulkue kulkee entistä taajempaa, artistit haluavat varmasti pitää tuotantokulut minimissään. Niinpä nyt Pet Shop Boysin ja toukokuisen Jean Michel Jarren konsertit osoittivat, että on stage -kamerat, niiden takana olevat henkilöt ja kuvaa takariville välittävät videonäytöt ovat olleet ensimmäinen tinkimiskohde. Harmi juttu. Ja Pet Shop Boys siis säästää vielä soittajien tuomista kustannuksista lisää jättämällä heidät kokonaan pois. Ja lavasteetkin olivat pääosin kevyitä kuutioita, mikä sekin säästää varmasti rahtikuluissa. Järkevää toimintaa taiteellisen ilmaisun kärsimättä.