Jälleen uusi Kimmoliisa radio-ohjelma

• 2 / 12
  • vaeltaja2006
  • 27.3.2009 7:50
KimmoLiisan maaliskuun ohjelmassa oli haastateltavana työympäristöasiantuntija Jarmo Lahti Ertosta. Hän kertoi yleisellä tasolla työelämän asioista, erityisesti nyt laman aikana. Monet ajattelevat, että halvemmalla pääsee, kun ei maksa ammattiliiton jäsenmaksua. Kuitenkin juuri laman aikana korosstuu se, että ammattiliitto myös auttaa ristiriitatilanteissa.

Jarmo Lahti kertoo myös, että homo- ja lesboasioita on hänen hoidettavakseen tullut suunnilleen nolla kappaletta. Ilmeisesti HLBTI-väellä ei ole erityisiä ongelmia tai sitten ammattiliittoon ei haluta olla näissä asioissa yhteydessä.
  • 3 / 12
  • vaeltaja2006
  • 27.3.2009 7:59
Olin itse noin 5 vuotta sitten tilanteessa, jossa työpaikallani osastomme toimintaa alettiin supistaa. Meitä oli n. 15 henkeä. Suurin osa oli nuoria korkeakouluista valmistuneita. Istuimme viikottain kokouksissa ja selvittelimme tilannetta myös yhdessä ammattiliiton kanssa. Kahvikeskusteluissa kuulin jatkuvasti: "Miksei ammattiliitto tee mitään".

Olin jo siirtynyt pois osastoltamme, kun eräänä päivänä tuli tieto, että koko osasto lopetetaan. Jälkikäteen kyselin: "Eikö ammattiliitto todellakaan pystynyt tekemään mitään?". Vastaus yllätti: "Ei. Teitä oli vain kaksi, jotka kuuluitte liittoon".
  • 4 / 12
  • Pora-liike
  • 27.3.2009 8:01
....tai ammattiliittoon ei haluta kuulua.
AY-liike on mafia, jonka takia Suomi on niin köyhä maa. Sen takia meillä on neljät eri työmarkkinat. Koska meillä on tämä joustamaton AY-työläisten eliitti, niin tarvitaan prekariaattia, joka joustaa koko ajan, selkänahallaan ja terveydellään.
  • 5 / 12
  • Public eye
  • 27.3.2009 8:18
Pitäisiköhän sen prekariaatin jollain tavalla oikeasti järjestäytyä?
Pe, ei missään tapauksessa pidä järjestäytyä! Sehän kaventaisi suunnattomasti mahdollisuuksia syyttää muita kaikista mahdollisista omista ongelmista ja poistaisi oikeuden olla tekemättä yhtään mitään omille olosuhteilleen. Koko hauskuus loppuisi siihen paikkaan.

Tilanne olisi aivan sama kuin aikanaan Vennamon puolue, joka uhkui tietävänsä, kuinka maasta poistetaan työttömyys kokonaan. Urpo Leppänen valittiin työministeriksi. Hän epäonnistui tehtävässään aivan surkeasti.

Ruikutus ja muiden syyttelyhän on se prekariaatin perusaktiviteetti, joka pitää elämän elämisen arvoisena! Ainakin sellaisen kuvan olen saanut Ranneliikkeen prekariaatin äänitorvelta.

(Ja kirjoitukseni oli pelkkää ironiaa.)
Se on se soppa (laihakin) joka ei suuhun mene ellei ota lusikkaa kauniiseen käteensä ja ala itse lusikoida. Mutta kun siitä lautasesta pitää ottaa kiinni ja paukuttaa sitä pöydän pintaan niin että soppa roiskuu ja loiskuu. Soppa kyllä katoaa mutta nälkä jää.
JuhaniV, oletko siis sitä mieltä että prekariaatin pitäisi järjestäytyä?
JuhaniV kirjoitti: "(Ja kirjoitukseni oli pelkkää ironiaa.)"

Kiitos täsmennyksestä. Minä kun olen tosikko, niin minulta jää aina leikinlasku huomaamatta.

Prekariaatin asema ei parane ellei vastaavasti täysipäiväsitä työtä tekevien asema huonone. "Kakku" eli kansantaloudessa tehtyjen työtuntien kokonaismäärä laski ns. nousukaudellakin kun taas sitä jakavien työllisten lukumäärä kasvoi. Kun on luokka ihmisiä, nämä AY-mafiosot, jotka eivät pienennä omaa siivuaan kakusta, niin sitten muiden on pienennettävä. Todennäköisempää on kuitenkin, että täyspäiväinen työläinen lentää suoraan kortistoon ja silloin mafia ei enää autakaan.
Kortistossa sitten käskytetään orjatöihin kasaamaan heijastimia ja punomaan pajukoreja narkkien ja kehareiden kanssa. Tältäkin mafia ummistaa silmänsä.

Millä oikeutuksella Suomessa on tämä eliitti joka kahmii itselleen täyspäiväiset ja vakituiset työsuhteet (ja rupeavat sitten sairastelemaan ja synnyttämään). Ovatko he syntyneet siniverisinä tai heteroina?

Anarkistinen eli syndikalistinen AY-liike olisi yksi ratkaisu eli autetaan työläisiä riippumatta siitä ovatko he jäseniä vaiko ei.
Pora-liike kirjoitti: "Anarkistinen eli syndikalistinen AY-liike olisi yksi ratkaisu eli autetaan työläisiä riippumatta siitä ovatko he jäseniä vaiko ei."

Eikös tuo työväenliike ole jo keksitty. Sen nimi taisi olla Kokoomus...
Kokoomus taitaakin olla Suomen vasemmistolaisin suuri puolue tällä hetkellä, valitettavasti. Vielä valitettavampaa on, että ne kaksi sitä vasemmistolaisempaa puoluetta ovat persu ja kridet.
Tietysti on ihan samaa minkä eliitin perseennuolijaksi haluaa identifioitua, köyhät ovat Suomessa köyhiä aina.
Lähetin kuukausi sitten kimmoliisan sivustolta palautetta, mutta kun vastausta ei ole kuulunut, laitan toiveeni vielä tännekin:

Voisiko KimmoLiisan saada iTunesin podcast-osioon, jolloin uudet jaksot latautuisivat aina automaattisesti eikä tarvitsisi erikseen niitä nettisivuilta kytätä. Tai jos se ei onnistu, niin onnistuisiko edes rss-syöte kimmoliisan arkistosivulle, jolloin saisi tiedon automaattisesti sitä kautta.