Mitä tarkoittaa sana "jeena"?

• 1 / 5
  • Pora-liike
  • 6.3.2009 14:07
Kielitaitoiset, hoi vai pitäisikö sanoa "hai"!
Tuo ylläoleva sana on mustalaiskieltä ja se on heikäläisten nimitys minusta.
Minulla on jo oma arveluni sille, mitä se tarkoittaa.
  • 2 / 5
  • kesäpoika
  • 6.3.2009 21:49
Jeeno tarkoittaa miespuolista henkilöä, olisikohan jeena sitten nainen. Aiemmin luulin että kaale on romani ja jeeno valkolainen, mutta sitten mua valaistiin että kyse on sukupuolesta..
  • 3 / 5
  • Pora-liike
  • 7.3.2009 9:26
Sen verran valaisen asiaa, että kaveri väittää, että "jeena" tarkoittaa "homotransua".
Kävin toimistossa ja siellä vetelehti pari mustalaista. Niistä toinen näki sen vaivan, että tuli varta vasten kysymään minulta kelloa (olivat kai myyneet omankin kellonsa). Kun hän palasi toisen luokse, hän sanoi "jeena".

Minulle on ennenkin käynyt noin.
Oletko varma, että kuulit viimeisen kirjaimen oikein? Jos jeeno (tai dzeeno) tarkoittaa miestä, niin jeena (tai dzeena) voisi olla sitten ei-maskuliinisukuinen versio miehestä. Ainakin naista tarkoittava sana päättyy romanikielessä i-kirjaimeen (dzuuli = nainen). Sitä en osaa sanoa, onko a-loppuinen versio feminiini vai jotain muuta. Monikosta taitaa ainakin löytyä a-päätettä. Romanikielihän kuuluu indoeurooppalaiseen kielikuntaan, jossa sanat yleisesti jaetaan sukuihin. En osaa romanikieltä, joten en tämän enempää käy veikkailemaan.
  • 5 / 5
  • Pora-liike
  • 8.3.2009 10:31
Kiitos, smo! Epäilykseni pitää paikkansa, kyllähän tilannekin siihen viittasi.
Ehkä mustalaiset eivät laukoisi älyttömyyksiään niin kovaan ääneen jos tietäisivät, että valkolaiset ymmärtävät romanikielen loukkaavat ilmaisut.